Gigabyte Geforce 9600 GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Snälla, sluta låstas att de där 9dB CoolerMaster skrivit på fläkten är på riktigt. Be en kompis ställa sig tre meter från dig och andas normalt. Hör du hans andetag? Det skall alltså motsvara vad den där fläkten låter på en meters avstånd. Trolig ubåt...

Menar du att fläkten snurrar 10-15 varv i minuten?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whats-his-name
Det är viktigt att tänka på att testet är utfört utan för datorlådan och utan någon luftgenomströmning.

I en datorlåda kan situationen av naturliga skäl variera så resultatet kan både bli sämre eller bättre om man utförde det i en sådan miljö istället.

Är inte just i en datorlåda en jävligt naturlig miljö att testa att grafikkort i? Det är ju trots allt i själva datorlådan kortet kommer att befinna sig, oftast, när det används? Eller vart har ni era kort? I badkaret?

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland

Permalänk
Inaktiv

less blir man.

när ska tillverkarna fatta?

de verkar tro att det bara finns 2 lösningar.

1: sätt på en turbofläkt som snurrar i 10000rpm
2: gör grafikkortet helt fläktfritt

Varför varför VARFÖR inte göra grafikkort med en kraftig kylfläns som denna och en mycket tyst låt oss säga 80mm fläkt på.
Har själv bytt kylningen på ett ati 9800SE grafikkort förut till en fläktfri zalman lösning. Kortet blev grymt varmt enligt min bedömning. Satte på en ljudlös (9db) 80mm fläkt som kanske snurrar i runt 800rpm. flyttar inte speciellt mycket luft men hela grafikkortet övergick från att närmast koka till att det knappt kändes ljummet när man tog på kylflänsen.

Samma sak gäller nätagg och processorer. Varför ska man promt ha helt fläktfria prylar? Ge en liten vindpust över det hela och allt kommer fungera mycket mycket bättre och ändå vara ljudlöst för det mänsliga örat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
less blir man.

när ska tillverkarna fatta?

de verkar tro att det bara finns 2 lösningar.

1: sätt på en turbofläkt som snurrar i 10000rpm
2: gör grafikkortet helt fläktfritt

Varför varför VARFÖR inte göra grafikkort med en kraftig kylfläns som denna och en mycket tyst låt oss säga 80mm fläkt på.
Har själv bytt kylningen på ett ati 9800SE grafikkort förut till en fläktfri zalman lösning. Kortet blev grymt varmt enligt min bedömning. Satte på en ljudlös (9db) 80mm fläkt som kanske snurrar i runt 800rpm. flyttar inte speciellt mycket luft men hela grafikkortet övergick från att närmast koka till att det knappt kändes ljummet när man tog på kylflänsen.

Samma sak gäller nätagg och processorer. Varför ska man promt ha helt fläktfria prylar? Ge en liten vindpust över det hela och allt kommer fungera mycket mycket bättre och ändå vara ljudlöst för det mänsliga örat!

Finns ju faktiskt de tillverkarna som förstår sig på att göra just det du säger, är toknöjd med kylningen till mitt Gainward GS 8800GT, sitter en rejäl kylfläns och en tystgåendes 80mm fläkt på den.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Finns ju faktiskt de tillverkarna som förstår sig på att göra just det du säger, är toknöjd med kylningen till mitt Gainward GS 8800GT, sitter en rejäl kylfläns och en tystgåendes 80mm fläkt på den.

Ja, fast jag önskar det vore oftare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
ja chasitempen är till 90% alltid varmare än rumstempen, men ett passivt grafikkort(exempel) mår bättre i en låda med luftgenomströmning än utanför lådan utan några fläktar..

Ja. Men testa sälv. Luftflödet runt ditt grafikkort är inte direkt stort så länge du inte har tänkt igenom din kylning och specialgjort det lite.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Menar du att fläkten snurrar 10-15 varv i minuten?

Va? Nej, jag menar att hans fläkt (som jag tror är den här och snurrar med 600 rpm) låter betydligt (nåja) mycket mer än 9dB(A) som Cooltek utlovar. Jämförelsen med kompisen tre meter bort var för att illustrera hur otroligt tyst 9dB är.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Ja. Men testa sälv. Luftflödet runt ditt grafikkort är inte direkt stort så länge du inte har tänkt igenom din kylning och specialgjort det lite.

Har 2 fläktar i fronten därnere på lådan som trycker in luft, och 2 på baksidan i toppen som kastar ut den. Sitter även en Zalman CPU-fläkt vriden så luften blåser uppåt mot utkastfläktarna i burken. Skulle väl vilja klassa det som väldigt standard kylning, och har bra drag runt mitt passivt kylda grafikkort trots att alla fläktar står och snurrar tyst på minimum. Ställer in mig i ledet av dom som kritiserar testet för att vara utfört med en öppen låda. Gör om, gör rätt

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farang
Har 2 fläktar i fronten därnere på lådan som trycker in luft, och 2 på baksidan i toppen som kastar ut den. Sitter även en Zalman CPU-fläkt vriden så luften blåser uppåt mot utkastfläktarna i burken. Skulle väl vilja klassa det som väldigt standard kylning, och har bra drag runt mitt passivt kylda grafikkort trots att alla fläktar står och snurrar tyst på minimum. Ställer in mig i ledet av dom som kritiserar testet för att vara utfört med en öppen låda. Gör om, gör rätt

Jag som trodde det var gjort med både och numera men men....

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Jag som trodde det var gjort med både och numera men men....

Där ser man

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem

Seriöst...

Ok

Jag äger detta kort. Med lådan öppen, får jag en temp på cirka 65 grader. Med lådan stängd, droppar tempen till 35. Och fort går det. Den här kylningen är helt enkelt genial. Finns inget som helst behov av fläktar av något slag. Har pressat detta kort till bristningsgränsen och aldrig upplevt minsta problem med värme. Det är snabbt, kallt, och billigt som fan. Att testa ett kort av det här slaget utanför lådan är rent löjligt.

Fyi, jag har ingen superlåda av något slag. En gammal sunkig antec sonata som jag inhandlade för många år sedan för en tusing lr så. Inte bättre eller sämre än vilken standardlåda som helst.

Visa signatur

Give a man a fire and he'll be warm for a night. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khendon
Seriöst...

Ok

Jag äger detta kort. Med lådan öppen, får jag en temp på cirka 65 grader. Med lådan stängd, droppar tempen till 35. Och fort går det. Den här kylningen är helt enkelt genial. Finns inget som helst behov av fläktar av något slag. Har pressat detta kort till bristningsgränsen och aldrig upplevt minsta problem med värme. Det är snabbt, kallt, och billigt som fan. Att testa ett kort av det här slaget utanför lådan är rent löjligt.

Fyi, jag har ingen superlåda av något slag. En gammal sunkig antec sonata som jag inhandlade för många år sedan för en tusing lr så. Inte bättre eller sämre än vilken standardlåda som helst.

Vad har du för fläktar i lådan?

Att det blir snabbt kallt kan jag tro med tanke på att det sänker klockfrekvenserna när det inte används.
Menar du 65 grader i viloläge med öppen låda och 35C i viloläge med stängd? Belastningstemperaturerna är ju dom som man ska bry sig om

Vad mäter du temperaturerna med för program?

Du säger att det är löjligt att testa ett sådant kort utanför lådan, men samtidigt att det inte behöver fläktar? Menar du att chassiet i sig kyler kortet på något vis?
Det verkar ju vara bevisat att det behövs fläkt/ar, eftersom det blir överhettat när det körs utanför lådan=inga fläktar alls (exkl. CPU-fläkt).

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Ska bli skoj att testa ! Hämtar ut mitt på posten imorgon... (R.I.P Gainward 7900Gt) somnade in en söndagsmorgon när jag starta upp COD4

*återkommer med temp och lite andra resultat*

*resultat*

Har testat att klocka lite..

Core 770mhz (Kan man komma högre om man drar på med lite mer volt till GPUn ?)
Shader 1800mhz (Orginal) Hur mkt gör shader på prestandan ?
Mem 1100mhz x 2 (2200mhz)

Temp:
Idle 37 Grader
Load 46 Grader
(Har iof en 80mm ej hörbar db som hänger precis under graffet)

Visa signatur

Antec Three Hundred INTEL-i5-760 @ 4,1 Ghz / MSI P55M-GD45/ Radeon R9 280X / 8GB Corsair XMS3 1600mhz / Corsair TX 650W / Kingston SSDnow v300 120gb (old version) / Samsung Spinpoint F3 1TB / BenQ M2700HD 27" / SuperPI 10,249 Sek

Permalänk

http://ht4u.net/reviews/2008/gigabyte_geforce_9600gt/index3.p...
varför är det skillnad på storleken fast båda är 9600 gt?

Visa signatur

Men tjeeeeeena!

Permalänk
Hjälpsam

Varför är det så fantastiskt bra att stoppa in extra fläktar i lådan, för att kunna ta bort en fläkt från grafikkortet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Mafia,
MSI håller sig till nVidias referensdesign och Gigabyte har stuvat om allting på kortet. Min tyska är tyvärr inte tillräckligt vass för att reda ut vad recencenten anser om det, men tack för länken till testet. 31 sidor! – Jäklar vad massa spel de testade.

Dessutom skriver de om att Gigabyte-kortet har separata fläktinställningar för 2D och 3D – är inte det standard på moderna kort? Mitt gamla 7800GT har det så jag trodde det var standard nu.

Ratatosk,
Du borde väl kunna åstadkomma ett bra luftflöde över de där rejäla, effektiva heatpipe-flänsarna med stora (dvs långsamma och tysta) chassifläktar istället för en ettrig liten grafikkortsfläkt?

Jag gillar idén med en heatpipelösning som grund, men skulle nog se en riktigt tyst fläkt på den också. Den behöver inte flytta särskilt mycket luft alls, men som SilentPCReviews test av Arctic Cooling Accelero S1 visade så gör ett aldrig så litet luftflöde en rejäl skillnad jämfört med stillastående luft. Resultaten från Swecs test stöder väl för övrigt den tesen?

Här (hos The Tech Report) finns för övrigt ett intressant test av ett lass grafikkort (ända upp till 9800GX2) i SLI (inklusive x3 och x4!) och där visar det sig att 9600GT i SLI genomgående levererar samma prestanda som 8800GT i SLI – till lägre pris och med lägre temperaturer!

Är det nån som vet om Gigabyte-kortet har några problem med att köra i SLI förresten? – Jag tänker på om flänsen är i vägen för SLI-bryggan?

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
--Text--
Ratatosk,
Du borde väl kunna åstadkomma ett bra luftflöde över de där rejäla, effektiva heatpipe-flänsarna med stora (dvs långsamma och tysta) chassifläktar istället för en ettrig liten grafikkortsfläkt?
--Text--

Menade inte en liten ettrig fläkt, utan en stor en tillsammans med rejäl kylning, som ger största möjliga tyssna....

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Jo, fast det är väl rätt sällsynt med 120 mm-fläktar på grafikkortskylning – betydligt ovanligare än att ha sådana i chassit i alla fall...

Visa signatur
Permalänk

Läste följande i recensionen:

"Precis som väntat behöver kortet extra strömförsörjning i form av en PCIE-kontakt (6-pinnar)."

Menar de att kortet behöver 2 stycken 6-pinnars kontakter? Ur mitt Tagan 480w hänger det bara en sladd med en 6-pinnars kontakt i änden. Betyder det att mitt nätagg i så fall inte funkar med detta kort? Eller kan man köpa någon slags adapter?

Permalänk
Medlem

Nej, den verkar endast behöva en 6xPCIe strömförsörjning. (se bilderna)

De menar nog extra strömförsörjning utöver den ström den får från själva x16 slot:en. Annars finns det adaptrar så det går att lösa.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Nej, den verkar endast behöva en 6xPCIe strömförsörjning. (se bilderna)

De menar nog extra strömförsörjning utöver den ström den får från själva x16 slot:en. Annars finns det adaptrar så det går att lösa.

Just det ja. Jag tänkte inte på att det kanske syntes på bilderna i recensionen, men det ser mycket riktigt ut som det bara ska vara en kontakt i kortet. Fast när jag läser på Kompletts hemsida om kortet, står det under Systemkrav: "Extra strömkontakt".

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=348339&view=detailed#Pro...

Så jag vet inte vad jag ska tro. På bilderna i recensionen ser jag bara en ingång för strömförsörjning, men texten på Kompletts hemsida säger något annat och texten i recensionen känns lite oklar om man inte är så hemma på det elektriska.

Permalänk
Medlem

Men "extra strömkontakt" behöver fortfarande bara betyda att det behövs en 6xpci-e kontakt!

Många grafikkort behöver ingen extern kontakt alls, utan tar all ström direkt via PCI-e bussen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Men "extra strömkontakt" behöver fortfarande bara betyda att det behövs en 6xpci-e kontakt!

Många grafikkort behöver ingen extern kontakt alls, utan tar all ström direkt via PCI-e bussen.

Okey, jag förstår. Jag tyckte det verkade konstigt att räkna PCI-e slotten som en strömkontakt och antog att en sådan förutsatte en separat sladd. Jag visste inte ens att grafikkort kunde ta upp ström den vägen. Men man lär så länge man lever. Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Hur långt är detta kort?

Är det snabbare än 4670?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk

Gigabytes passiva 96GT är ~198 mm långt (själva PCB:n) - sedan tillkommer strömkontakten som sticker ut vidare. Vet inte det exakta måtten på referensdesignen, men det här är kortare.

Prestandafrågan lämnar jag till nån som vet bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

^ Tack för det.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.