Dålig kvalitet på Asus moderkort i år?

Permalänk

Dålig kvalitet på Asus moderkort i år?

Asus har tidigare fått bra omdömen på sina moderkort men med årets moderkort (Intel P35 m.m.) verkar det vara en del som har fått problem.
Tittar man på omdömen på t.ex. Prisjakt och Newegg.com ligger Gigabyte bättre till och påfallande många verkar ha problem med DOA på sina Asus-moderkort. Har Asus-moderkort dålig kvalitet i år?

Jag vill helst köpa ett Asus-moderkort till min nya HTPC eftersom de har bättre anslutningar direkt på moderkortet jämfört med Gigabyte. T.ex. så finns det flera Asus-kort med både e-SATA och Firewire och som dessutom har de kortplatser jag vill ha. Gigabyte använder det mesta av utrymmet för anslutningar till en parallell-port som jag inte alls behöver. Men jag vill samtidigt ha en stabil dator, det är ju inte så kul om datorn kraschar mitt i favoritfilmen.

Vilka andra märken än Asus och Gigabyte kan vara värda att titta på?

Datoristen

Permalänk
Medlem

Abit!

Tänk på att gigabyte har E-SATA brackets som medföljer deras moderkort. Man ersätter en PCI-plåt som det sitter 2st e-sata och 1st ström uttag på. Så du förlorar inge e-sata med gigabyte.

EDIT:

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

MSI är en stor tillverkare av moderkort också, ABIT vet jag inte så mycket om men dom finns ju ute på marknaden också finns ju även ett fåtal XFX kort.

Jag skulle nog ta det moderkort som passar mig bäst, man får kolla upp vilka komponenter som stöds, vilka portar som finns samt loyouten på kortet. Du verkar ju ändå ha lite koll på vad du vill ha så jag skulle nog leta upp ett kort som passar mina behov när det gäller portar osv. på mellan 1000-1500kr klassen.

Visa signatur

l Lian Li O11 Evo l Ryzen 7800x3d l Asus Rog Strix B650E-F l Lian Li Galahad SL 360 l 32GB G.Skill Trident Z5 6000Mhz cl30 CL9 l MSI 1080TI Gaming X l Samsung 970 evo plus 2tb l WD Black SN850X 2tb l Corsair TX750M 750w l

Permalänk
Medlem

MSI är stor tillverkare men har ingen höjdarkvalité, vilket vart bevisat en del gånger av bland annat sweclockers testare. De brukar rent generellt inte prestera lika bra som andra tillverkare heller för den delen.

Abit är ett gammalt företag som är bra, var mycket poppis för flera år sen. Och är även idag bland top3 med asus och gigabyte.

XFX är ingen direkt tillverkare av moderkort, utan det är mer en återförsäljare för moderkort skulle jag säga. XFX sätter sitt namn på t.ex nvidias moderkort och säljer det med sina egna garantier och tillbehör.

Men vad har dina behov med denna tråden att göra Robban_M?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Men vad har dina behov med denna tråden att göra Robban_M?

Förmodligen en "grammatikvurpa" eftersom han pratar om tredje person men tappar det i sista stycket och går tillbaka till första person men syftar på tredje

Håller Abit fortfarande lika bra kvalité som dom gjorde för ett par år sedan?? Tycker man har läst en del om att de blivit sämre sedan de blev uppköpta (var det väl??). Men jag har kanske fel.

F.ö. är väl Gigabyte ett riktigt bra moderkort om man läser tester. De vi köpt in på jobbet har i alla fall funkat riktigt bra och krånglar väldigt sällan. Huruvida de funkar att öveklocka vet jag däremot inte men det skrivs ju en hel del att dom är riktigt bra på det också.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av gigabyte är att deras kort fungerar väl när de fungerar. Men att de inte klarar av 4x minnesstickor rent generellt. Jag må ha fel, men framförallt tycker jag att recensenterna missear att testa dessa kort riktigt ordentligt.

Har fått byta minnen istället, och det kommer kosta mig över 500 kr.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med en massa olika märken av minnen x4 och blandat dem på mitt Gigabyte, överklockat mm, gör det nu med. Inga problem.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Truelies
Håller Abit fortfarande lika bra kvalité som dom gjorde för ett par år sedan?? Tycker man har läst en del om att de blivit sämre sedan de blev uppköpta (var det väl??). Men jag har kanske fel.

Helt klart att de är "ute och seglar". Har varit på väg att köpa ett X38 moderkort men avbröt när man läste om förinstallerade alfa/betaBIOS , saknade delar och slarvigt moterade kylare mm.
Har även försökt komma i kontakt med deras support angående ett moderkort som är några år gammalt. Men inga svar fortfarande efter 3 veckor.
Blev ett asus för mig trotts att jag sa "aldrig mer" p.g.a. deras obefintliga support redan för +5 år sen...

Permalänk
Inaktiv

Asus P5N-E SLI är ju inget att hurra för. Vdroop bortom acceptabel nivå. Kommer som sagt aldrig mer köpa ett Asus-moderkort.

Permalänk

Tack för svaren.

Moderkortet skall sitta i en HTPC och jag vill ha ett svalt, tyst och hyfsat snabbt system med många kortplatser (full ATX). Grafiken skall klara vanlig 2D och accelerera video/TV i HD (Blueray, HD-TV osv) men behöver inte klara av spel. Jag har snöat in mig på Intel-chipset och funderar på Intel E8400 som CPU.

Asus P5K-E/WiFi-AP har det jag vill ha: 3 st PCI-platser varav den ena en bit bort från de andra (bra för varma TV-kort), inbyggd Firewire, riktig buffrad e-SATA-port (ej Gigabytes budgetlösning med e-Sata-bygel), optisk SPDIF, bra ljudkrets (?) osv. Just detta kort har också fått bra omdömen. Men andra Asus-kort, t.ex. P5K och P5K Premium som nog är baserade på samma kretsar har fått ganska dåliga omdömen, inte minst på newegg.com där omdömena är så många att de ger ett statistiskt underlag. Och en del kort verkar ha problem med SATA.

Gigabyte som har fått bra omdömen har inte 3 st PCI-platser på så många kort och där de har de sitter de ihop. Firewire finns knappt på några kort och e-SATA-portarna är inget annat än vanliga SATA-portar med en adapterkontakt. Riktig e-SATA har en buffertkrets som gör att man kan ha lite längre kablar utan störningar. Istället har tar en stor parallellportskontakt upp en stor del av ytan där portarna skall sitta!

MSI har fått väldigt bra (men få) omdömen på Prisjakt.

Angående Gigabyte, vad är det för skillnad på kort som heter något med EP35 jämfört med de som heter något med P35? GA-P35-DS3R verkar ok om jag köper tilläggskort för Firewire och/eller e-SATA.

Datoristen.

Permalänk
Medlem

Jag skaffade ett ASUS P5K Premium nyligen. Fungerar hur bra som helst! Men man kanske hade tur? Vad vet jag

Visa signatur

P8Z77-V | 2600K | NH-D14 | 4x4GB Corsair 1600MHz LP | GTX 680 DCII OC | 520 180GB | EcoGreen F4 2TB
WD RED 3TB | AD-7280S-0B | HALE90 550W | Define R3 Titanium | Win 7 Pro ENG från Dreamspark

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Datoristen
Angående Gigabyte, vad är det för skillnad på kort som heter något med EP35 jämfört med de som heter något med P35? GA-P35-DS3R verkar ok om jag köper tilläggskort för Firewire och/eller e-SATA.

Datoristen.

EP har deras nya funktioner för energispar. Det är i princip samma kort, ingen fuktionalitet ska skilja.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
EP har deras nya funktioner för energispar. Det är i princip samma kort, ingen fuktionalitet ska skilja.

tack, jag lyckades hitta information om detta också.

Jag funderar starkt på GA-EP35-DS3R (alt. GA-P35-DS3R). Kortet är inte så märkvärdigt, men det har tre PCI-platser så att jag kan ha två PCI-TV-kort med mellanrum emellan och det verkar inte vara kontakter i vägen för långa PCI-kort (har ett långt TV-kort) och slutligen har det har fått bra omdömen.

Asus P5K-E/WiFi-AP har bättre anslutningsmöjligheter (t.ex. Firewire) men har fått sämre omdömen. Jag tror det är viktigare för mig med ett stabilt kort än rätt kontakter från början så det får nog bli Gigabyte. Det går ju alltid att köpa till anslutningskort senare.

Datoristen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Min erfarenhet av gigabyte är att deras kort fungerar väl när de fungerar. Men att de inte klarar av 4x minnesstickor rent generellt. Jag må ha fel, men framförallt tycker jag att recensenterna missear att testa dessa kort riktigt ordentligt.

Har fått byta minnen istället, och det kommer kosta mig över 500 kr.

Har inte haft några problem med 4 stickor på mitt Gigabyte P35-DS4. Fungerade direkt. Tycker inte de verkar ha mer problem än andra tillverkare. Är snarare så att fler har köpt dessa kort då de är så bra och som alltid hörs de med problem mest. Många av dem har säkert inte så bra koll på vad man kan göra för att lösa problemet (öka spänningen till nordbryggan MCH).

Kan dock hålla med om att detta borde tas upp mer i recensioner.

EDIT: När det gäller EP35 vs. P35-varianterna gäller väl att om man får senaste revisionen av P35-modellen så ingår de nya strömsparningsfunktionerna i en BIOS-uppgradering. Var vad som sades förut i alla fall. Någon som har sagda kort kan säkert bekräfta detta.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
EDIT: När det gäller EP35 vs. P35-varianterna gäller väl att om man får senaste revisionen av P35-modellen så ingår de nya strömsparningsfunktionerna i en BIOS-uppgradering. Var vad som sades förut i alla fall. Någon som har sagda kort kan säkert bekräfta detta.

Stämmer mycket bra det. Men.

Dock har senaste revisionerna av de utan E i namnet, redan energisparfunktionen utan att behöva uppdatera bios, då det blev helt inlagt på senaste revisionen. Eftersom det är lite hårdvara som skiljer dom åt för att kunna få funktionen att funka.

Dock är energisparfunktionen inget att ha för dom som klockar det minsta lilla då funktionen inte går att använda i annat än vid orginalhastighet.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Hedersmedlem

tappade allt förtroende för asus några år sedan,
3 doa-mk på raken....

Har kört med Gigabyte de senaste åren....och dom gör
väldigt trevliga moderkort

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

hmm HTPC

Då hade jag valt en annan linje om du nu inte har en intel propp som samlar damm o ska i.

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGMA78G...

Eller

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASM3A-HH...

har hdmi utgång

Till nåt av dessa så

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ADH4850D...

45W inte illa

http://techreport.com/articles.x/14261/9

kolla igenom den artikeln så förstår du nog varför jag tycker som jag gör.

om du nu ska ha intel så

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASP5E-VM...

Permalänk
Medlem

Blev besviken på mitt Asus p5w "deluxe": alla Sata kontakter har bara släppt från sina fästen och lossnar helt om man inte passar sig. Är ett helvette att pilla tillbaka dem. =/ Men det var ju inte "i år" men är tveksam till att köpa Asus igen bara för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Stämmer mycket bra det. Men.

Dock har senaste revisionerna av de utan E i namnet, redan energisparfunktionen utan att behöva uppdatera bios, då det blev helt inlagt på senaste revisionen. Eftersom det är lite hårdvara som skiljer dom åt för att kunna få funktionen att funka.

Dock är energisparfunktionen inget att ha för dom som klockar det minsta lilla då funktionen inte går att använda i annat än vid orginalhastighet.

Precis. Det jag menade med BIOS-uppdateringen var att jag såg folk som fick den nya revisionen tidigt men inte fick tillgång till funktionerna innan en BIOS-uppdatering. Rörde sig förmodligen om en mycket kort tid dock. Köper man nu lär det vara tillräckligt ny BIOS på kortet redan.

nerylf: Håller med. AMD 780G är en imponerande plattform för HTPC-marknaden. Nedan finns en ett blogg-inlägg om att bygga en HTPC med nämnda Gigabyte-kort. Mycket strömsnålt.

http://www.codinghorror.com/blog/archives/001107.html

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Angående Intel eller AMD så är det en intressant diskussion och jag har frågat om det i en annan tråd ( http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=829... ).

Det blir lite rörigt att ta den diskussionen i två trådar. Här undrade jag mest om Asus har dålig kvalitet i år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Datoristen
Angående Intel eller AMD så är det en intressant diskussion och jag har frågat om det i en annan tråd ( http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=829... ).

Det blir lite rörigt att ta den diskussionen i två trådar. Här undrade jag mest om Asus har dålig kvalitet i år.

Förstår det. Visste dock inte att du redan tagit upp frågan om plattformen i en annan tråd. När det gäller Asus har jag också sett uttalanden om den bristande kvalitén på flera forum. Vet inte dock om det bara beror på att de som har problem hörs mest.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

har själv ett asus p35 som jag köpte för att det var en demo produkt har inte ha några direkta problem än iaf, men jag hade abit innan och det moderkortet kändes 110% stabilt.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Hedersmedlem

Mina Asus kort har iallafall alltid fungerat klockrent! Kommer fortsätta med Asus i fortsättningen med

Permalänk
Medlem

Är fortfarande nöjd med mitt Asus Striker Extreme, inga tecken på felaktigheter...