Bygglogg av förstärkare - Gainclone LM3886

Permalänk
Medlem

Bygglogg av förstärkare - Gainclone LM3886

Hallå ja!

Jag tänkte dra till med en bygglogg här. Kanske finns fler som har gått i samma tankar och då är det alltid trevligt att titta på när någon annan bygger.
Sen så kommer jag nog behöva hjälp med lite saker så då passar det ju bra här på forumet :).

Jag har en kollega som har byggt en massa förstärkare. Jag har alltid velat bygga nåt i elektronikväg och velat lära mig löda. Eftersom jag saknar en stereo för tillfället så tänkte jag att det skulle vara bra att bygga en stereoförstärkare som jag kan koppla datorn till och ett par små högtalare av stativtyp. Mitt mål är att bygga en färdig förstärkare i en låda som ser snygg ut och är funktionell. Tanken är också att jag ska lära mig löda.

Jag fastnade för s.k Gainclones. De har många olika smeknamn, chipamps osv. Det som är gemensamt är att de bygger på samma slags chip från National Semiconductor, www.national.com. Det finns lite olika modeller, LM3886, LM4780 + nån mer. De är baserade på samma chip.

Ljudkvalitén på dessa ska vara väldigt bra så det ska bli väldigt spännande att se hur resultatet blir.

Jag beställde ett stereokit från www.chipamp.com. Med det kitet följer det med 2 st LM3886-chip. Kitet består av 2 kort för förstärkarna (2xmono alltså) + ett kort för strömförsörjningsdelen.
Det man behöver för en fungerande förstärkare är en trafo, kylflänsar för chippen, kontakter och ett chassi. Det jag också har tänkt lägga till är en volymkontroll samt en rotary så att jag kan välja källa. Jag kände att jag vill åtminstone ha det.

Jag är en lödnybörjare så jag är lite orolig för hur lödkontakterna ska bli. Kommer nog ha lite frågor på hur jag kopplar upp trafo och så och testa olika saker elektriskt.

Här kommer lite bilder:

Bild på korten som följer med:
http://www.briangt.com/gallery/albums/lm3886amp/3886_015.jpg

Bild på lödstationen som jag köpte:

Jag började på strömförsörjningskortet och har här lött på ett par komponenter:

Vissa lödningar blev inte så bra och jag fick göra om dem:

PSU nästan klart:

PSU andra sidan:

Jag tycker det blev hyfsat för en nybörjare, har lärt mig en hel del och ser fram emot att fortsätta:

Kom gärna med tips och tankar. Jag kommer fortsätta lägga upp bilder här och det kommer bli ett galleri när det är klart.

Kostnad så här långt är ca £45 för kitet och £23 för lödstation och tillbehör.
Det kommer bli dyrare än en köpförstärkare, men jag vill ju bygga nåt och lära mig nåt.

Permalänk
Medlem

Tänk på att när man löder ska man värma upp själva materialet med lödspetsen, i detta fallet komponentbenet. Sedan pressar man lodet mot materialet som då bör va tillräckligt varmt för att lodet ska flyta ut.
Tänk på att ha tillräckligt hög temperatur och att inte använda för mycket lod.

Man lägger lite lod på lödspetsen för att hjälpa värmeöverföringen mellan materialet och lödspetsen. Men man ska alltså inte sitta och smälta lodet på spetsen när man utför själva lödningen (många som gör) utan lodet ska appliceras på materialet.

Lycka till med bygget, hoppas du blir nöjd över resultatet.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att följa:D

Visa signatur

Jamen hejsan!

Permalänk

kommer nog bli bra men finns det inte någon ljud sektion här i en annan forumsdel eller är det jag som är ute o velar. dom ändrade ju forums layouten lite. ?

Permalänk

Oj verkar vara ett kul projekt, hoppas allt går bra för dig.
Riktigt kul att bygga ihop något själv som sedan förhoppningsvis fungerar klockrent
Verkar vara ett relativt enkelt jobb att löda ihopa, vill gärna se hur du gör med chassiet senare.

donic1989 :
Denna tråd passar väl utmärkt här då det är en egen konstruktion och inte handlar om ljudet i sig utan byggprojektet

Permalänk
Medlem

Klipp benen till rätt längd innan du löder dit komponenterna, gör du inte det kan du få brytningar i kortet som i värsta fall gör att kopparfolien lossnar. Det blir även lättare att få till en bra lödning då värmen inte sprids lika mycket i benen, för dina lödningar nu ser nästan ut som kallödningar.

Permalänk
Medlem

Tjennare, roligt att du valt att göra en förstärkare..
Gjorde en som projektarbete i skolan, det var skitkul!
Vi baserade förstärkaren på LM3875 chippen från www.audiosector.com
Man lärde sig mycket på att göra detta, tex att smöra för försäljare, så att man får lite gratissaker också.
Det som dock var mest jobb med var att göra lådan, tycker dock vi lyckades ganska bra!

(skyddsplasten sitter kvar på plexiglaset, tog bort det efter att bilden togs, dOH)

Visa signatur
Permalänk

Jaha typiskt att man skulle se denna tråden då...
Har länge funderat på ett lite seriösare bygge och detta platsar väll rätt bra så det blev ett likadant kitt för mig.

Ska bli kul o följa ditt bygge iaf, får väll utbyta lite idér ju längre arbetet framskrider.

Hur lång leveranstid hade du förresten?

Permalänk

Här är en byggsats som heter duga
http://www.kjell.com/content/templates/popups/shop_item_print...
rörförstärkare dessutom

Permalänk

Ja men de där är inte lika skoj. Allt är ju färdigt att bara smälla ihop.

Fördelen med byggsatsen som trådskaparen (och jag) valt är att mycket lämnas åt skaparen att ordna.
Framförallt chassit som blir den stora utmaningen tror jag....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_weird
Jaha typiskt att man skulle se denna tråden då...
Har länge funderat på ett lite seriösare bygge och detta platsar väll rätt bra så det blev ett likadant kitt för mig.

Ska bli kul o följa ditt bygge iaf, får väll utbyta lite idér ju längre arbetet framskrider.

Hur lång leveranstid hade du förresten?

Kul att nån annan också bygger =).
Jag har för mig att det tog ca en vecka innan kitet kom, men jag bor i England...
Vet inte om det skiljer så mkt mellan UK och Sverige.

Det svåra, som du skrev i ditt nästa inlägg kommer ju bli att sätta ihop det hela i en låda. Jag har inte några seriösa verktyg, så jag kommer titta på att köpa nåt slags färdigt chassi och låta göra en custom frontplatta eller liknande. Jag kan lägga upp lite relevanta länkar här så småningom.

Jag ska snart börja löda resten av korten, behöver köpa lite grejer så jag kan sitta hemma och pilla. Lånar justnu tving och lite grejer på jobbet, men man får aldrig nån ro där =).

Tack för alla tipsen också. Jag upptäckte också som nån sa att det är bäst att klippa benen först innan man löder, så jag började göra det efter ett tag. Jag har också märkt att det är väldigt viktigt att värma upp både kortet och benet för att det ska bli bra, men detta har varit svårt. Jag tror jag har haft för lite värme på lödstationen, trots att jag hade den på det röda på tempmarkeringen. Får dra upp den ännu mer! Använder blyfritt trots allt. Kanske inte det bästa för en nybörjare, men det får gå.

Det svåra för mig kommer bli att koppla upp allt rätt, mäta allt det elektriska och vara säker på att allt är rätt gjort. Är ju lite av en el-nybörjare.

Permalänk
Medlem

Roligt att se lite förstärkarbyggen
Det är något jag velat länge, men spargrisen protesterar.
Denna tråd ska följas
Lycka till!

Permalänk

Jag kommer troligtvis att göra samma sak men ska försöka bygga hela lådan själv och sen bara beställa specialskuren faceplate.

Vill gärna arbeta in en vu-mätare också i frontpanelen samt blir nog att man får fixa volymratten själv då jag inte hittat nån lämplig.

Permalänk
Medlem

Även jag har byggt en egen förstärkare. Byggde min på LM4780 från audiosector.com. Jäkla tryck i den lilla burken

http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=13892&high...

Lycka till!

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk

en liten fråga är det billigare att bygga en egen förstärkare eller är det bättre o köpa en färdigtillverkad? tror dock det är jävligt lärorikt. fast jag har redan börjat på ett projekt kanske lägger upp en bygglogg har dock inte riktigt börjat ännu. (minikylsbygge)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BSorre
Klipp benen till rätt längd innan du löder dit komponenterna, gör du inte det kan du få brytningar i kortet som i värsta fall gör att kopparfolien lossnar. Det blir även lättare att få till en bra lödning då värmen inte sprids lika mycket i benen, för dina lödningar nu ser nästan ut som kallödningar.

Inte så bra att göra så då en hel del komponenter riskerar att brinna upp, att det är så långa ben från start är för att dom skall avleda en del av värmen.

Om kopparfolien lossnar beror det på att avbitaren är felaktigt konstruerad för sitt ändamål.

Dessutom går inte själva lödningen att utföra på det sätt Barak förklarar så bra i sin tråd, du skall aldrig smälta men spetsen på pennan.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WarWolf.667
Inte så bra att göra så då en hel del komponenter riskerar att brinna upp, att det är så långa ben från start är för att dom skall avleda en del av värmen.

Om kopparfolien lossnar beror det på att avbitaren är felaktigt konstruerad för sitt ändamål.

Dessutom går inte själva lödningen att utföra på det sätt Barak förklarar så bra i sin tråd, du skall aldrig smälta men spetsen på pennan.

Rätt temperatur på spetsen och lite vett händer aldrig det. Snarare så att ju mer du måste värma för att lodet ska smälta bättre ju större risk löper man för att något ska gå sönder.
Förstör du alla ic-kretsar du löder, små ytmonterade kretsar med bendelning mindre än spetsen så man istället får dit med en massa lod på alla ben för att sen suga upp det överflödiga igen?
Nej det ska mycket till innan man förstör komponenter när man löder dit dem.

Visst, jag överdrev problemet med att kopparfolien lossnar lätt.
Enda anledningen till att jag någon gång inte klipper benen före är att det är lättare att montera dem med längre ben.

Förresten, hur gör du när du löder då om du inte värmer komponenten innan du för dit lodet?
Smälter du lodet på spetsen först gör du helt fel.

Permalänk
Medlem

Kallödningar ftw!

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
Tjennare, roligt att du valt att göra en förstärkare..
Gjorde en som projektarbete i skolan, det var skitkul!
Vi baserade förstärkaren på LM3875 chippen från www.audiosector.com
Man lärde sig mycket på att göra detta, tex att smöra för försäljare, så att man får lite gratissaker också.
Det som dock var mest jobb med var att göra lådan, tycker dock vi lyckades ganska bra!
(skyddsplasten sitter kvar på plexiglaset, tog bort det efter att bilden togs, dOH)

Har du några fler bilder som man kan få titta på?

Det verkar ha blivit en liten diskussion om hur man löder bäst =). Om man kollar runt på nätet verkar man få en massa olika tips, de flesta dåliga. Jag tror heller inte att benen på komponenterna påverkar så mkt. Känns som om det är bäst att ha dem kvar pga att de leder bort lite värme från komponenten kanske. Ska fortsätta och experimentera tror jag.

Jag försöker iaf att värma upp allt innan jag sätter dig lodet, det måste ju fästa på både ben och kontakt.

Ska beställa nåt sådant här så jag kan sitta hemma. Har stannat upp lite i bygget.

Sen så undrar jag vad detta innebär. I manualen står det såhär om förstärkarkorten:

Sen undrar jag ännu en grej. Jag behöver köpa lite såna här ben så jag kan stötta upp min strömförsörning. Vet nån vad dessa heter på engelska? Ska kolla runt på elektronikwebshops.

Permalänk
Medlem

Har ett gång bilder till, kan lägga in några när jag kommer hem, vad är det du vill se?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag skulle benen for 'long screw and tube', men det kanske bara ar jag.

Permalänk
Medlem

Använd samma distanser som man har till moderkort på datorer. Funkade bra till min.

Angående resistorfrågan hade jag gjort som dom rekomenderar. Är det sen dåligt ljud eller andra störningar kan man ju mäta upp offset och testa den andra konfigurationen.

Edit: Har också massa bilder på min, bara att hojta om du vill se något speciellt

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

Kul projekt. Är själv lite sugen på att prova på något sånthär då min hemmaförstärkare eldades upp i senaste åskmolnet som seglade förbi billingen.

Vad behöver man köpa mer än LM3875 Dual Mono Premium Kit ? Och som jag fattat det som så ingår det inte några "vrid på mig så höjs volymen" prylar ? Skulle vara bra om man kunde koppla in mer än 1 ljudkälla med, men kanske går. Min engelska är som sagt inte den bästa, så har inte kollat så supernoga.

/Mike

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer
Använd samma distanser som man har till moderkort på datorer. Funkade bra till min.

Angående resistorfrågan hade jag gjort som dom rekomenderar. Är det sen dåligt ljud eller andra störningar kan man ju mäta upp offset och testa den andra konfigurationen.

Edit: Har också massa bilder på min, bara att hojta om du vill se något speciellt

Jag kan nog inte använda moderkortskontakter. Måste löda på sladdkontakter på undersidan och de är rätt höga. Det måste se ut ungefär som bilden där.

Ang. bilder så vill jag gärna se hur layouten är bara. Så man kan få lite idéer.

Citat:

Vad behöver man köpa mer än LM3875 Dual Mono Premium Kit ? Och som jag fattat det som så ingår det inte några "vrid på mig så höjs volymen" prylar ? Skulle vara bra om man kunde koppla in mer än 1 ljudkälla med, men kanske går. Min engelska är som sagt inte den bästa, så har inte kollat så supernoga.

/Mike

Läs mitt första inlägg. Volymkontroll och källa ska gå o fixa. Volympot kan vara dyrt om man ska ha bra grejer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WarWolf.667
Inte så bra att göra så då en hel del komponenter riskerar att brinna upp, att det är så långa ben från start är för att dom skall avleda en del av värmen.

Om kopparfolien lossnar beror det på att avbitaren är felaktigt konstruerad för sitt ändamål.

Dessutom går inte själva lödningen att utföra på det sätt Barak förklarar så bra i sin tråd, du skall aldrig smälta men spetsen på pennan.

Läste du hela mitt inlägg?
Man lägger lite lod på spetsen för att värmeöverföringen ska ske snabbare mellan materialet och spetsen. Man har alltså lodet som värmeledare.
Så fick jag lära mig att löda på elprogrammet.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Äntligen fått bekräftelse på att han skickat prylarna nu så snart är jag också igång

Blir dock en dual mono istället för stereo trots att de krävs 2 trafos...

Permalänk

Kul tråd! Jag har faktist nästan allt jag behöver hemma för att bygga en förstärkare, det enda jag behöver är kretskorten, har aldrig etsat själv förut, och inte fått tummen ur under de år jag haft komponenterna liggandes.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_weird
Äntligen fått bekräftelse på att han skickat prylarna nu så snart är jag också igång

Blir dock en dual mono istället för stereo trots att de krävs 2 trafos...

Näe, behövs la inte två trafos Jag hade mina Lm4780 i mono med en trafo.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer
Näe, behövs la inte två trafos Jag hade mina Lm4780 i mono med en trafo.

Nä behövs gör det inte men detta kitet e med 2 nätdelar, en till varje förstärkarkort.

Vet inte om de verkligen gör någon skillnad men jag har 2st trafos som ligger hemma och skräpar så varför inte använda båda?

Hur stor är chansen till störningar?
Tänker då mest på längden av kablar från volymkontroll samt ingångsväljare.

Har sett flertalet bilder där man färlängt axlarna på dessa för att kunna placera dom så nära "förstärkarna" som möjligt.

Är det helt onödigt eller bör man satsa på att skilja strömförsörjning och "finelektroniken" åt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_weird
Nä behövs gör det inte men detta kitet e med 2 nätdelar, en till varje förstärkarkort.

Vet inte om de verkligen gör någon skillnad men jag har 2st trafos som ligger hemma och skräpar så varför inte använda båda?

Hur stor är chansen till störningar?
Tänker då mest på längden av kablar från volymkontroll samt ingångsväljare.

Har sett flertalet bilder där man färlängt axlarna på dessa för att kunna placera dom så nära "förstärkarna" som möjligt.

Är det helt onödigt eller bör man satsa på att skilja strömförsörjning och "finelektroniken" åt?

Såhär gjorde vi i vår förstärkare.

Var ingen svår grej, så det kan man ju lika gärna göra.

Visa signatur