Grafikkort age of conan, tips?

Permalänk
Medlem

Grafikkort age of conan, tips?

jo det är såhär, att jag ska börja lira det nya MMORPG:et Age of Conan, och då jag har ett riktigt sunkigt grafikkort idag så vill jag uppgradera mig. Och undrar lite vad som skulle kunna vara aktuellt och som alltid så vill man ju komma undan så billigt som möjligt.

Det jag har idag är ett passivt kylt 8600GT. Jag kommer att spela i upplösningen 1280x1024.
Processorn är en Q6600, minnena är 2x1GB+2x2GB Corsair XMS2 6400. Nätagget är ett Corsair 520W.

Har kollat lite på ATi's 3870 512MB, det verkar ju riktigt billigt med vettig prestanda, hur bra kommer det att fungera i 1280x1024 med lite kantutjämning och liknande, dvs ganska hög grafikinställning.
Eller tror ni att man måste ha något kort från Nvidia? t.ex. 8800GTX, 9800GTX.
Prisskilnaden är ju riktigt stor, är prestandaskilnaden lika stor i den upplösningen jag vill spela i?

Och hur är det med ljudnivå mellan de olika korten, då min dator för tillfället är i princip ljudlös vill jag inte gärna ha en grafikkortsfläkt som låter som ett jetplan.

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Men lixom ett vanligt HD3870 kort kan du spela på den upplösningen perfekt men snackas om att 4000 serien e på väg... så du bör kolla om du har pengar

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Medlem

Spelet kommer ju att köra DirectX10, samt att jag vill kunna ha resten av inställningarna(förutom upplösningnen) rätt högt inställda.
Kommer ett 3870 klara av det?
Vill ju komma så billigt undan som möjligt, men vill inte heller vara missnöjd med prestandan när man köpt ett helt nytt kort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brasse
Spelet kommer ju att köra DirectX10, samt att jag vill kunna ha resten av inställningarna(förutom upplösningnen) rätt högt inställda.
Kommer ett 3870 klara av det?
Vill ju komma så billigt undan som möjligt, men vill inte heller vara missnöjd med prestandan när man köpt ett helt nytt kort.

Om du ska uppgradera, så varför inte uppgradera ordentligt?

Du har ett grymt system i övrigt, så jag tycker du ska smälla till med ett 9800Gx2

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347718

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem

köp billigaste 8800gt 512mb du kan hitta lovar du blir nöjd ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe84
köp billigaste 8800gt 512mb du kan hitta lovar du blir nöjd ...

Skulle nog rösta på det samma, dock svårt att säga då jag inte vet vad du tänkt dig för budget

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeneralCrusader
Om du ska uppgradera, så varför inte uppgradera ordentligt?

Du har ett grymt system i övrigt, så jag tycker du ska smälla till med ett 9800Gx2

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347718

Ovärt, och eftersom TS ville komma ganska billligt undan är det där helt fel grafikkort.

Mitt råd: Vänta med att köpa grafikkort tills ATI/Nvidia släpper sina nya kort i sommar. 4000 serien ser väldigt intressant ut. Och jag tror du överlever nån månad med ett 8600 gt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Får själv ett 8600GT (512mb), kommer klara AoC hyffsat. Blir väl att jag kör på 1280x1024 (native) i typ medium utan AA osv. (E2180, 3gig pc-6400, och pirat-vista så jag kan köra dx10, så ska jag överklocka skiten till AoC-retail kommer.)

Blir nytt grafikkort och processor till hösten eller vintern för mig.

Jag tycker nog också du skulle kunna vänta ett par månader tills de nya korten kommer ifrån ATI och Nividia. De ska ju vara rätt bra.

8800-korten ska låta rätt rejält i alla fall.

Permalänk

Vadå låta rätt rejält? Ljudnivån på mitt Gainward är då inte högljudt, fast jag har en "custom" fläkt på min, men ändå.
Finns versioner som är svalare och tystare men jag skulle inte säga att ett vanligt 8800GT/GTX/GTS låter mycket alls.
Man kan ju dessutom sänka hastigheten på fläkten.

Jag tycker han ska köpa 8800GT,
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?vat=true&Product...

Visa signatur

MB ASUS Crosshair VII CPU Ryzen 5950X + Arctic LF II 360 GPU ASUS RTX 3090 STRIX OC RAM Crucial 64GB DDR4 3600MHz PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA Lian Li PC-O11 Dynamic MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Medlem

Vänta på ATI's 4XXX Serie.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkzideR 84
Vadå låta rätt rejält? Ljudnivån på mitt Gainward är då inte högljudt, fast jag har en "custom" fläkt på min, men ändå.
Finns versioner som är svalare och tystare men jag skulle inte säga att ett vanligt 8800GT/GTX/GTS låter mycket alls.
Man kan ju dessutom sänka hastigheten på fläkten.

Jag tycker han ska köpa 8800GT,
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?vat=true&Product...

Ja det låter rätt rejält men inte högljutt? Då är vi överens.

Visst är 8800GT 256/512mb ett väldigt bra och prisvärt kort. Fast jag har då inte hört någon säga att ljudnivån med orginalfläkt på de korten är en fördel, däremot en del som sagt att det är en nackdel (ja de kanske råkat på ett ruttet 8800, eller så är de lite psykiskt rubbade och tål inte ljud över 30dB utan att bli störda av det).

Permalänk
Medlem

http://komponentcenter.pccitybusiness.se/m4n?cat1id=815&famid...

1600kr för 8800GTS g92...bra affär skulle jag vilja säja!

Permalänk
Avstängd

sjukt bra tillochmed...

Permalänk
Medlem

najs.
enligt specsen är den något överklockad?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

GTS kortet är inte överklockad. 650mhz på Core är default.

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brasse
Spelet kommer ju att köra DirectX10, samt att jag vill kunna ha resten av inställningarna(förutom upplösningnen) rätt högt inställda.
Kommer ett 3870 klara av det?
Vill ju komma så billigt undan som möjligt, men vill inte heller vara missnöjd med prestandan när man köpt ett helt nytt kort.

Eftersom du redan har ett kort som funkar i AoC så skulle du ju kunna börja med det, när spelet sedan är släppt så tar det nog inte så lång tid innan det kommer att finnas benchmarks som kommeratt hjälpa dej att göra ett bra köp

Permalänk
Hedersmedlem

Har folk som postat i tråden ens erfarenhet av prestandan i conan-beta:n,
eller är det bara en massa gissningar som flyger runt?

Det finns ingen NDA för lv 1-13, så jag kan berätta lite om prestandan.
Först och främst så klagar väldigt många på beta-forumen och global-chatten
på ATi-kort. Just nu verkar dom ha rätt elaka problem med prestandan oavsett
inställningar.

SLI : För närvarande ger SLI ingen förbättring. Om du gör ett SLI-test i spelet
och visar SLI-BARen kommer det se jättefint ut, det kommer se ut som SLI
är aktivt, MEN, loggar du fps kommer du komma framtill att det ger identisk
fps såväl med som utan SLI.

Det har även visat sig att conan älskar Vram, så ett kort med 640 eller 768
meg är en stor fördel - NACKDEL 9800 gx2 vilket bara använder 512 MB
effektivt. (512 per kort, 1gb, totalt, men fungerar som raid(1))

Mitt tips : Behåll ditt 8600 - Du kommer lira mellan low och medium details
utan problem, och när de nya korten kommer ut kan du köpa ett som ger
större fps-förbättring.

Det absolut sämsta köpet du kan göra för tillfället (om inte
utvecklarna börjar använda SLI) är ett 9800 gx2.

Om du envist måste köpa ett nytt kort, bör du titta på
8800 gts eller kanske ett begagnat GTX (som har 768 meg).

AoC cachar som sagt väldigt mkt texturer, har du ett 512-kort är
det första spelet gör att fylla minnet med texturer (du kan se detta
i spelets inbygga debug-verktyg)

ett 8800 gts/gtx borde orka, med nöd och näppe, att driva spelet
1280x1024 maxdetalj. Min egen burk (se sign) orkar precis
köra det 1920x1200, fast någonstans emellan max och medium.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk

jobbit att inte sli funkar hoppas dom har fixat det när det kommer ut.

Visa signatur

Intel I7 4930K 4,5ghz][Asus PRO2011][Corsair 32gb][Western digital 4TB][Asus stock 580GTX][Cooler Master 1000w]

Permalänk
Hedersmedlem

oj, ser att du har 8800 gtx x3...rätt saftigt system det där ..... aka GEMIG!

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Jag har samma dilemma som OP. Jag håller på att bygga en ultratyst dator som nästan bara går på passiv kylning med ett par extremt tysta 120mm som går, allt i ett ljuddämpat chassi.

Jag kommer köpa 8GB ram (helt onödigt jag vet, men jag kan därför gör jag det). Processorn jag har nu är en C2D E6600 klockad till 3-3,2 ghz, finns inte direkt något som är märkbart bättre för spel idag så den behåller jag. Det nätagg jag kommer köpa är ett Corsair HX520, och jag vill naturligtvis inte använda för många watt från den för att hålla den tyst.

Det enda jag inte vet är vilken GPU jag ska köpa. Jag var rätt inne på 9600GT passivt kylt, men jag vet inte om det klarar att köra AoC med högsta på precis allting ink. DX10 i 1680x1050.

Så, vad finns det för riktigt bra kort som går att få riktigt tyst? Inga små myggor till fläktar nu. Om så behövs så sliter jag av fläkten man får med och köper någon passiv kylning+fläkt och smäller på.
Pengar är inte en faktor, så tipsa på!

Permalänk
Medlem

min förra dator orkade verkligen inte med AoC ens på dom lägsta inställningarna, lite annat som var paj på den oxå så jag beslutade mig för o köpa månadens datorsystem april

allt flyter på som en dröm nu spelar AoC på högsta inställningarna..inga problem alls

med min gammla dator hade jag typ allt ifrån 20-60 fps i WoW nu ligger jag mellan 200-400 ganska stor skillnad ^^ älskar sweclockers staff för att dom satte ihop april datorn tackar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
oj, ser att du har 8800 gtx x3...rätt saftigt system det där ..... aka GEMIG!

hehe jo det är rätt saftigt men som sagt gör ju igen nytta i aoc om dom inte fixar sli

Visa signatur

Intel I7 4930K 4,5ghz][Asus PRO2011][Corsair 32gb][Western digital 4TB][Asus stock 580GTX][Cooler Master 1000w]

Permalänk

Jag tvivlar på att det är jätte skillnad med 512mb och 1gb eftersom det ger ingen prestand skillnad i andra spel, men men AoC kan ju vara det första.

Ja själv tycker jag att du ska vänta tills 18Juni/juli minns inte vilket datum men då ska HD4850 komma ut som ska enligt spec klara lika bra som att köra ett HD3870 & HD3850 i crossfire med 100% använding av båda GPU:erna och ett HD4850 ska vara utlovad till det fina priset ca 1800kr eller så kan du försöka få tag i något begagnat. Såg ett 9800GTX som soldes för 1800kr på tradera för ett tag sedan

http://www.tradera.com/_XFX_GEFORCE_9800GTX_512MB_PCI_E_-aukt...

Sen kan du ju också sälja ditt 8600 för typ 400kr eller liknande och köpa ett HD3850, TBH säljer ett väldigt billigt.

http://www.tbh.se/index.asp?id=3&kat_id=2742&prod_id=36730

Jag vet att den har bara 256mb minne men engligt flera reviews så är det ingen skillnad. Den största skillnaden jag såg var i world in conflict där det var ca 3fps skillnad.

Se själv http://www.legionhardware.com/document.php?id=721&p=0

Permalänk
Medlem

sitter själv med ett 7800GTX och funderar på o skaffa en mindre gfx uppgradering, så AoC flyter på bättre och funderar på ett 8800GTS (320 / 512?) för så lite pengar som möjligt just nu.

har sett lite tester mellan 320mb och 512 versionen och undrar hurdan skillnad det kan vara i aoc.

eller om det finns något annat kort att satsa på just nu. jag vill helst inte lägga mer än 1500-2000 just nu.

kommer förresten lira det i 1680x1050 upplösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niagi
sitter själv med ett 7800GTX och funderar på o skaffa en mindre gfx uppgradering, så AoC flyter på bättre och funderar på ett 8800GTS (320 / 512?) för så lite pengar som möjligt just nu.

har sett lite tester mellan 320mb och 512 versionen och undrar hurdan skillnad det kan vara i aoc.

eller om det finns något annat kort att satsa på just nu. jag vill helst inte lägga mer än 1500-2000 just nu.

kommer förresten lira det i 1680x1050 upplösning.

Bytte själv från 320mb 8800GTS till ett 9800GTX, FPSen ligger mellan 40-70FPS hitills i spelet, lirat upp till lvl 26. Kör på HIGH med lite mer påslaget/uppställt än vad man får vid HIGH, samt 4x AA. Funkar fint änsålänge, hur det blir i raids återstår att se.

edit. vista 32bit och dx10

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Jag kör betan och kan säga att prestandan är helt ok för att ha okomprimerade texturer och ljud, speciellt när sli kom igång för inte så länge sen. Låg på otroliga 122fps i en kloak.

*Teval kickass cpu!

Permalänk
Medlem

Hej, jag ska köpa nytt system inför Conan, men hört mkt om att SLI gör någon skillnad (när du har 2 kort såklart). Funtar på att köpa två 8800gt kort i SLI(är det värt det?) eller om man ska köra på ett 9800gtx, och sen kanske köpa ett till i framtiden(då jag inte har råd med två 9800gtx för tillfället). SLI eller inte?

Permalänk
Medlem

Off topic; Hur kommer man in i betan, vill gärna prova det med.

om ni har ngn key så pm:a gärna mig=)

Visa signatur

okej

Permalänk
Medlem

Betan är slut. Vi som spelar nu har betalt för early access.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patric_Juarez
Ja själv tycker jag att du ska vänta tills 18Juni/juli minns inte vilket datum men då ska HD4850 komma ut

16 respektive 18 juni pratas det om för Ati's respektive Nvidias nya kort. Vad jag vet så är detta dock inte bekräftat, samt att det verkligen inte är ovanligt att releasedatum skjuts fram i denna branschen.
Och nu är det USA vi pratar om, jag tror knappast att vi kan räkna med att se skymten av dom korten förrän sommaren är över.

Personligen så orkar jag verkligen inte vänta så länge i alla fall, får väl köpa nytt igen om det skulle vara så.

Någon som har någon aning om vad effektförbrukningen är på ett 9800GTX jämfört med ett 9600GT/8800GT? Jag har uteslutit 8800GTS 512mb (G92) i mitt nya system för att det drar ~50 watt mer än dessa kort, vilket jag inte tycker att den lilla ökade prestandan berättigar. Jag har läst att 9800GTX i princip är en upphottad version av 8800GTS G92, isåfall antar jag att man kan anta att dom har ungefär samma förbrukning?
Anledningen till att jag vill ha ett strömsnålt grafikkort är för att PSU'n ska vara så tyst som möjligt.

Permalänk
Avstängd

Då köper man ett tyst nätagg i stället ^_^ så slipper man skära ner på prestanda.