Specifikationer för Geforce GTX 200

Permalänk
Medlem

blir nog ati.. de nya korten från dom verkar vara snabba OCH billiga

Permalänk
Hjälpsam

Lustigt att ATI har kommer ha dubbellt så många stream-processorer som Nvidias värsting.
Den dagen spel börjar använda stream-processorer fullt ut, kommer ATI:s kort sparka stjärt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Min burk får nog ett ATI kort(mitt 9600 krånglar för mkt)

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Hedersmedlem

Nice, blir lätt ett ATi kort i sommar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
verkar inte vara något stort stöd bland mjukvarutillverkarna om man säger så...

edit..

Det beror förmodligen på denna sammanslutning:
http://www.nzone.com/object/nzone_twimtbp_gameslist.html

Gissningsvis så stoppar nVidia att du utvecklar mot DX10.1 eftersom de inte stödjer det med sina grafikkort.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Kan nog bli lite krigande mellan GTX 280 och R700 eller vad tror ni?

Visa signatur

E8400 @ 4.05GHz| Asus Radeon HD4870x2 | Corsair Dominator 1066MHz (2x2+1x2gb = 6gb) | Asus Maximus II Formula (P45) | Viewsonic 22" WS

Permalänk

Ser fram emot underhållande review's. Nu är de krig återigen!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd

Dessutom undrar hur det kommit sig att folk tror det är 512bit på HD4870. Jag säger inte att det inte är så, men jag har känslan av att folk missförstått när de sett att minnesbandbredden fördubblats trots att frekvensen "bara" ligger på 1.96GHz. Och att de då inte förstått att det är DDR och att den ligger på 3.88GHz DDR. För har de både 512Bit buss och GDDR5 när 2 GHz så är de uppe i 250GB/s. Lite overkill kanske, dessutom dyrt att tillverka.

Hursomhelst ser HD4870 ut att äga med tanke på priset.

EDIT: Bara för att det varit ryktats länge att ATi korten har 480 shaders gör inte det informationen inaktuell. Det har ju hela tiden angetts till 480 shaders även i de senaste uppdateringarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PhippeH
Kan nog bli lite krigande mellan GTX 280 och R700 eller vad tror ni?

Tycker striden verkar avgjord redan. ATI går på pris/prestanda medans Nvidia satsar allt på prestanda.

Får hoppas att nvidias kort presterar dubbelt så bra för att motivera det dubbla priset.

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk
Inaktiv

Hmm, GTX 280 skall ha 2.81 ggr 9800GTXs shaderprestanda. Undrar vilket av HD4870X2 och 9800GTX som kommer prestera bäst?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Hmm, GTX 280 skall ha 2.81 ggr 9800GTXs shaderprestanda. Undrar vilket av HD4870X2 och 9800GTX som kommer prestera bäst?

Hur fabulerade du ihop det?
87.5% om man ska tro spekulationerna.

Permalänk
Hjälpsam

Det är knappast shaderprestanda som är ATI:s svaga punkt.
Mitt "gamla" HD 3870 har 320 stycken shaders.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

[i]Gissningsvis så stoppar nVidia att du utvecklar mot DX10.1 eftersom de inte stödjer det med sina grafikkort. [/B]

så är nog fallet. fortfarande väldigt märkligt att deras kort inte stödjer 10.1, deras nuvarande arkitekrur kanske inte är kompatibel så man väljer den vägen istället?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jack Slater
så är nog fallet. fortfarande väldigt märkligt att deras kort inte stödjer 10.1, deras nuvarande arkitekrur kanske inte är kompatibel så man väljer den vägen istället?

Deras nuvarande arkitektur skulle underprestera jämfört med ATis då ATi har så mycket mer shaderprestanda. nVidia gör allt de kan för att utvecklingen ska betonas på texturprestanda där de är starkare.

Permalänk
Medlem

e man förnuftig så köper man helt klart ATI som det ser ut nu... Med tanke på pris/prestanda.. e man rå prestanda nörd o ekonomiskt oberoende.. ja då kan man köra på nvidia

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Hur fabulerade du ihop det?
87.5% om man ska tro spekulationerna.

Så du menar att GT200 skall ha mindre shaderprestanda än 9800GTX? Okej... Eller menar du 240/128 = 1.875? För du har isåfall tagit bort en 1:a.

http://www.xtremesystems.org/forums/showpost.php?p=2997206&po...

Permalänk

Ser ut att bli ett Nvidia igen då. Hm!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

fan vad nice blir ett X48 mobo och 2st 4870 i sommar då

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Medlem

För mig står det mellan 2st 4870 eller 1 GTX 280.

Permalänk

oh, nice price ATi. Det blir väl dom som vinner till sommaren om man ska gå efter allas reaktioner här på forumet

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Så du menar att GT200 skall ha mindre shaderprestanda än 9800GTX? Okej... Eller menar du 240/128 = 1.875? För du har isåfall tagit bort en 1:a.

http://www.xtremesystems.org/forums/showpost.php?p=2997206&po...

87.5% höjning. Men det trodde jag var uppenbart. Förlåt att jag överskattade dig.

Sedan krävs det lite mer än ett sådant löst rykte. Har aldrig hört om några andra generations shaders som har högre IPC. Du får gärna skicka mer information om ämnet.

Permalänk
Medlem

skulle inte Nvidia gå ut me en GX2 version till denna GPU?

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
skulle inte Nvidia gå ut me en GX2 version till denna GPU?

Den borde ju kosta ca 10000 kr isf. Många som vill köpa ett grafikkort för 10000?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Det är knappast shaderprestanda som är ATI:s svaga punkt.
Mitt "gamla" HD 3870 har 320 stycken shaders.

Är det inte precis shaderprestandan som är den svaga punkten?
Har för mig att shaderprossesorerna i Ati´s 2 och 3*** serier är uppdelade så att tex 50st kan göra EN sak endast och resten ngt annat, medans Nividias shaders klarar av att göra allt.
Sen så ska väl Atis´s 4****serie har fixat detta så att dom har samma som Nvidia,alltså att alla shaderprossesorer kan göra allt ist bara för vissa saker.

Någon som kan säga om detta är rätt eller fel:)?

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
skulle inte Nvidia gå ut me en GX2 version till denna GPU?

För stor och strömhungrig för det. Det går ju men blir inget kort som blir lätt att sälja, allra helst inte med deras dubbelmackor. Det skulle bli otroligt dyrt.

Tror ATis strategi att satsa på små svala enkla billiga chip är ganska bra. Då kan de lätt göra X2or för prestandatronen samtidigt som de kan sälja bra presterande kort som är jämförelsevis svala och billiga.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
87.5% höjning. Men det trodde jag var uppenbart. Förlåt att jag överskattade dig.

Sedan krävs det lite mer än ett sådant löst rykte. Har aldrig hört om några andra generations shaders som har högre IPC. Du får gärna skicka mer information om ämnet.

Diltech, som är en moderator på xs, vet vad han talar om. Så man kan nog förvänta sig förbättrade shaders.

Permalänk
Medlem

Men jag tycker ändå att ATI borde göra ett kort med 1GB minne, då det antagligen inte kommer att bli dyrare än ett GTX iaf, för att ha nåt som konkurrerar bättre. Eller?

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
e man förnuftig så köper man helt klart ATI som det ser ut nu... Med tanke på pris/prestanda.. e man rå prestanda nörd o ekonomiskt oberoende.. ja då kan man köra på nvidia

Aldrig. Vill jag köpa ett kort idag som har pris/prestanda och jag har ont om pengar så köper jag fan ett GTS 512mb.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Är det inte precis shaderprestandan som är den svaga punkten?
Har för mig att shaderprossesorerna i Ati´s 2 och 3*** serier är uppdelade så att tex 50st kan göra EN sak endast och resten ngt annat, medans Nividias shaders klarar av att göra allt.
Sen så ska väl Atis´s 4****serie har fixat detta så att dom har samma som Nvidia,alltså att alla shaderprossesorer kan göra allt ist bara för vissa saker.

Någon som kan säga om detta är rätt eller fel:)?

Nej, ATis shaders klarar av alla sorters uträkningar, det är därför de kvalificerar för att vara så kallade unified shader.

Men ATis 320st i 775MHz tävlar mot nVidias 128st i 1688MHz. Då ser du att nVidia tar igen lite där iaf. Men ATis shaders tillåts inte prestera fullt ut då texturenheterna är flaskhalsar. Det är inte fallet för nVidia som har ordentligt med texturprestanda. Därför har ATi ökat den prestandan med 120% i 4870.

Faktum är att ATis shaders mångsidiga användningsområde har gjort att ATis kort är mycket lämpade som GPGPUer än nVidias.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Diltech, som är en moderator på xs, vet vad han talar om.

Utmärkt källa, mycket matnyttig information jag fick där, nu tror jag dig.

Permalänk
Medlem

Väntar på reviews för att se vilket som presterar bäst. Det är prestanda jag är ute efter.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.