Applevänlig ethernetdisk

Permalänk

Applevänlig ethernetdisk

Tänkte ställa samma fråga här som jag gjorde på lagringsforumet.

Har bytt en LaCiedisk till först WD sedan D-Link.
Problemet är att vare sig WD eller D_Link accepterar filnamn med tecken som ?, " och /.
Vad jag undrar är om det är möjligt att formatera om D-Linken så att den blir Afpserver istället för Cifsserver.
Jag är ingen höjdare på sånt här.

Per!!!

Permalänk

Re: Applevänlig ethernetdisk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simoon_89
Tänkte ställa samma fråga här som jag gjorde på lagringsforumet.

Har bytt en LaCiedisk till först WD sedan D-Link.
Problemet är att vare sig WD eller D_Link accepterar filnamn med tecken som ?, " och /.
Vad jag undrar är om det är möjligt att formatera om D-Linken så att den blir Afpserver istället för Cifsserver.
Jag är ingen höjdare på sånt här.

Per!!!

Först och främst gillas väl inte korspostning, så det kommer säkert någon OP säga till om.

Vilka filnamn som är tillåtna bestäms av vilket filsystem du använder och inte av märket på disken. Troligen kan du inte formatera om en NAS-box som kommer med SMB till HFS+.

Kolla manualen eller tillverkarens hemsida.

Ett alternativ är att sätta upp en filserver istället. Kanske en Mac mini med extern disk?

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4