Permalänk
Medlem

Köp inte Dell XPS M1330!!

Jag tror att jag var en av de första i Sverige som fick tag på en xps m1330 i början av september, och då ett antal veckor försenad.

Märkte direkt ett problem. Datorn börjar pipa ibland när man laddar den. Kontaktade tekniska supporten på Irland och de skickade en reparatör som bytte ut moderkortet. Problemet kvarstod och uppstod till och med under tiden reparatören var hos mig. Senare byttes även laddare och batteri utan resultat.

Kontaktade då igen supporten på Irland som gav mig beskedet att jag kunde få en ny dator men eftersom de inte kunde garantera att den skulle vara felfri så kunde jag även få en "full refund", pengarna tillbaka om jag ville. Detta var redan i höstas. Allt jag skulle göra vara att kontakta kundtjänst i Sverige.

Det var ju bra tänkte jag och avsåg att lämna tillbaka datorn nu till sommaren då jag inte är beroende av den. Eftersom jag visste att det skulle ta lite tid med Dell i Sverige så kontaktade jag dem redan den 7e maj med ett mail där jag frågade hur detta skulle kunna arrangeras. Efter att jag inte fått svar på några dagar ringde jag upp och fick beskedet att jag inte alls kunde få pengarna tillbaka. XPS support på Irland hade ljugit och kundtjänst sa att jag skulle prata med dem på Irland om det. Jag upplyste då dem om att det inte var mitt jobb att reda ut det och tjejstackaren i luren höll väl med. Fick tillslut beskedet om att teknisk support skulle ringa upp mig.

De har fortfarande, två veckor efter mitt första mail, inte gjort det. Jag har ringt dem ytterligare 3 gånger och frågat varför, men får bara svaret från kundtjänst att "de ska kontakta dig".

Kommer de hålla på såhär tills garantin går ut?

Okej att man kanske kan leva med att datorn piper lite då och då. Ett fel som jag dock inte kan leva med är att grafikkortet antagligen blir överhettat så fort jag slår på högprestandaläge vilket gör att bilden fryser. Det är inte speciellt kul att behöva använda energisparläge på en dator för 15 000. Detta har jag dock inte kunnat framföra till teknisk support eftersom de inte ringer upp mig.

Någon med liknande erfarenheter eller tips om hur man handskas med Dell?

//Fredrik

Visa signatur

badzmeg

Permalänk

USCH! Jag tycker synd om dig. har haft att göra med Dell en gång. då jag beställde M1330. Den blev såklart 3 veckor försenad och avbeställningen var ingen dans på rosor kan jag meddela.

Otrevlig support. Dålig administration med callback och sånt.

Mitt råd är köp inte av dell.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra, men man får tänka på att dell har en himla massa kunder, och det är inte dom nöjda som skriver om sina upplevelser på forum (förutom i enstaka fall). Jag är precis i svängarna att köpa en 1330, och den lovordas överallt.

Men jag förstår inte riktigt, om du fick besked i september att du kunde lämna tillbaks/byta ut datorn, och sen mailar du inte dom förrän i Maj... det är ett halvår. Deras erbjudande att lämna tillbaks kanske bara gällde just då?
Självklart kan du ju reklamera datorn när som helst under garantiperioden, men såvitt jag vet har dom ingen skyldighet att ge dig pengarn tillbaks förrän efter tre misslyckade reparationsförsök.
Ditt sneak att först använda datorn i ett halvår och sedan försöka lämna tillbaks den kanske gjorde dom lite syrliga

Hur som helst, tycker inte man ska skrika "KÖP INTE DITTAN ELLER DATTAN" bara för att man har haft lite otur. Det finns som sagt tusentals nöjda kunder, och 1330 är en bra laptop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spannen
Tråkigt att höra, men man får tänka på att dell har en himla massa kunder, och det är inte dom nöjda som skriver om sina upplevelser på forum (förutom i enstaka fall). Jag är precis i svängarna att köpa en 1330, och den lovordas överallt.

Men jag förstår inte riktigt, om du fick besked i september att du kunde lämna tillbaks/byta ut datorn, och sen mailar du inte dom förrän i Maj... det är ett halvår. Deras erbjudande att lämna tillbaks kanske bara gällde just då?
Självklart kan du ju reklamera datorn när som helst under garantiperioden, men såvitt jag vet har dom ingen skyldighet att ge dig pengarn tillbaks förrän efter tre misslyckade reparationsförsök.
Ditt sneak att först använda datorn i ett halvår och sedan försöka lämna tillbaks den kanske gjorde dom lite syrliga

Hur som helst, tycker inte man ska skrika "KÖP INTE DITTAN ELLER DATTAN" bara för att man har haft lite otur. Det finns som sagt tusentals nöjda kunder, och 1330 är en bra laptop.

Anledningen till att jag inte kontaktade dem förens nu står i texten. Jag är beroende av den. Ja jag kontaktade xps support på irland i början på april för att kolla att erbjudandet stod kvar, vilket det gjorde.

Ja, det är världens bästa dator när den funkar. Vilket den inte gör.

Okej det kanske är löjligt, men jag gör det för att jag är förbannad. Hoppas att någon ser det och avstår från att köpa Dell. Det får i alla fall mig att känna mig lite varmare inombords.

Visa signatur

badzmeg

Permalänk
Medlem

Problemet är att det är en speciellt support för xps. att den inte kan vara i sverige är konstigt, det är ju vanliga laptop-prylar i 1530 och 1330 för det.

Permalänk

blir nog lite svårt att kalla "skälig tid" September till Maj, iaf om man kollar i avtalas lagen.

OT: (Fattar inte hur du kunde tro att det skulle gå att vänta tills i Maj, medans du använder datorn?)

Borde väl vara ganska rimligt av dig att förstå, trots att någon hos Dell säger något annat?

men jag önskar dig lycka till

Visa signatur

Har du den där billiga och bra skrivaren för 299kr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monstersinc
blir nog lite svårt att kalla "skälig tid" September till Maj, iaf om man kollar i avtalas lagen.

OT: (Fattar inte hur du kunde tro att det skulle gå att vänta tills i Maj, medans du använder datorn?)

Borde väl vara ganska rimligt av dig att förstå, trots att någon hos Dell säger något annat?

men jag önskar dig lycka till

Om du läser mitt andra inlägg så ser du att jag hörde mig för i april om erbjudandet stod kvar. Vilket det gjorde.

För att förtydliga:
Problemet var inte att det hade gått lång tid, utan att de helt enkelt inte gjorde så överhuvudtaget!

Visa signatur

badzmeg

Permalänk
Medlem

Om dom faktiskt byter ut datorn efter såpass lång tid skulle jag säga att Dells support är outstanding.

Jag förstår att du är frustrerad, men jag kan verkligen inte förstå tanken att du skulle vänta till sommaren (även om du är beroende av datorn som verktyg). Lite som att vänta med ett badrum med fuktskador, bara för att det är obekvämt att riva ut badrummet. Speciellt om någon ett halvår innan man får arslet ur lovar att man kan fixa ett sprillans nytt.

Permalänk
Medlem

Köpte min m1330 i början av det här året, fem timmar efter att jag fick datorn gick skärmen sönder, lysande streck över hela. Kontaktade support (pratade med en kille i USA) samma kväll och två dagar senare kommer det en kille hem till mig och byter ut i stort sett allting som ö.h.t kan vara sönder. Datorn har fungerat perfekt sen dess och jag fullkomligen älskar både Dell, deras support och m1330.

Kanske OT men Dell är ett stort företag och blanade upplevelser är viktigt för att läsare ska få en rättvis syn.

Permalänk

Nä! Jag måste faktiskt ändra min syn lite här. Velon har ju rätt. måste ju få lite info från dem som det gått bra för också!
Kul att det funkar för andra iaf.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Hade lite samma problem när jag skulle få refund på min första M1330. Blev skickad fram och tillbaka mellan svenska och irländska supporten. Ring upp Irland och be dem ringa svenska kundtjänsten samtidigt som de behåller dig i luren. Blir som en liten härlig telefonkonferans men det kommer fixa biffen.

Kan väl även tillägga att den jag har nu fungerar utmärkt och att det överlag verkar vara mindre problem med de som levereras nu.

Permalänk

Piper den högt?

Visa signatur

XPS 1330 -:- T5550 -:- 3 gig ram

Permalänk
Medlem

Min första M1330 hade en liten buckla vid vänster högtalare när jag fick den. Dell beställde en ny och jag kunde använda den gamla tills den nya hade kommit, en vecka senare kommer en kurir och hämtar den felaktiga.

Suverän support som tar sig tid att ringa upp kunden både vid reklamationen och efter leveransen av ersättningsvaran.

Har nu en helt felfri M1330, den bästa bärbara jag någonsin haft.

Permalänk
Medlem

Ja du jag upplever inte alls det du säger med min XPS M1330 köpt 01/23-08
inget pipande ljud aldrig någon fast bild funkar klockrent. Även dells support via mail har svarat inom 30 minuter från då jag mailar ang att uppdatera ram.

Fungerat klockrent. värkar som du fick ett måndags exemplar så döm inte ut hela serien pga det.

Permalänk
Medlem

Ja, visst låter det lite som ett skräckexempel.

Men, det värkar som att det inte blir nån refund för dej. Företag förlorar sjukt mycket om dom skulle ha en full-refund policy. Det finns i princip inga sånna företag.

Men en sak måste du veta om när du pratar med en på en support, dom är bara människor, dom har inte valt att sätta dom regler som finns inom företaget, men, dom har ganska stora svängdörrar för hur mycket dom behöver hålla på reglerna.

Alla som jobbar på en support kan hjälpa en kund hur mycket som helst i princip, utom att få en refund, då måste det alltid högre makter.

Jag skulle ringa, säga att du värkligen behöver hjälp, var framför allt trevlig och be om namn och gjärna sätt att nå på så kommer han hjälpa dej tills du är nöjd. Komihåg att Dell Sverige har nöjdkund garanti. Du måste alltså vara nöjd med hjälpen du fått efter ett samtal.

Bara för att du fått dålig kundservice/teknisk support så är inte Dell XPS 1330 en dålig dator. Och nej, jag jobbar inte åt Dell.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eik
Kan väl även tillägga att den jag har nu fungerar utmärkt och att det överlag verkar vara mindre problem med de som levereras nu.

Eftersom TS verkar vara en av de första som fick sin 1330, så kan man som du säger gissa att den har ett fel som på senare utgåvor rättats till.
Vet att de va massvis med diverse klagomål i början. Allt från konstiga ljud till att chassit såg ut som något en 3-åring meckat ihop!
Ett tips till TS!
Spela alltid in sådana där vikitga supportsamtal. Går enkelt med mobiltelefon. Då har du svart på vitt och kan bevisa att du blivit lovad det ena och det andra!
Hade du spelat in när supporten sa att du skulle fått pengarna tillbaka(full refound) så hade du fått det. Ingen hade kunnat göra något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalldog
Anledningen till att jag inte kontaktade dem förens nu står i texten. Jag är beroende av den. Ja jag kontaktade xps support på irland i början på april för att kolla att erbjudandet stod kvar, vilket det gjorde.

Ja, det är världens bästa dator när den funkar. Vilket den inte gör.

Okej det kanske är löjligt, men jag gör det för att jag är förbannad. Hoppas att någon ser det och avstår från att köpa Dell. Det får i alla fall mig att känna mig lite varmare inombords.

Nu vet jag inget om Irland eller deras komsumenköplagar.
Har du tänkt på att de kanske har andra lagar i Irland än i sverige?
skulle ju kunna vara en möjlig anledning till att de sa det.

Sen är det som Chr1ster skrev att när dell byter ut sina datorer så får du den nya först.
Sedan hämtar dom upp den gamla några dagar efter den nya levererats, du får helt enkelt skylla dig själv när det gått så lång tid.

en snabb googlig gav följande:
http://support.euro.dell.com/support/topics/global.aspx/suppo...

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?p=1824200#post...

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
Eftersom TS verkar vara en av de första som fick sin 1330, så kan man som du säger gissa att den har ett fel som på senare utgåvor rättats till.
Vet att de va massvis med diverse klagomål i början. Allt från konstiga ljud till att chassit såg ut som något en 3-åring meckat ihop!
Ett tips till TS!
Spela alltid in sådana där vikitga supportsamtal. Går enkelt med mobiltelefon. Då har du svart på vitt och kan bevisa att du blivit lovad det ena och det andra!
Hade du spelat in när supporten sa att du skulle fått pengarna tillbaka(full refound) så hade du fått det. Ingen hade kunnat göra något.

Jag har ett mail där det står svart på vitt..

Visa signatur

badzmeg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalldog
Jag har ett mail där det står svart på vitt..

Så varför sitter du här på forumet och skriker efter vargen då?

Problemet är ju i proppen, be dom byta den.
så problem löst.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JZ0NiC
Nu vet jag inget om Irland eller deras komsumenköplagar.
Har du tänkt på att de kanske har andra lagar i Irland än i sverige?
skulle ju kunna vara en möjlig anledning till att de sa det.

Sen är det som Chr1ster skrev att när dell byter ut sina datorer så får du den nya först.
Sedan hämtar dom upp den gamla några dagar efter den nya levererats, du får helt enkelt skylla dig själv när det gått så lång tid.

en snabb googlig gav följande:
http://support.euro.dell.com/support/topics/global.aspx/suppo...

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?p=1824200#post...

Nej det är inte CPU-whine, jag har det också men det är inget som stör mig. Det piper även när datorn är helt avstängd och laddaren laddar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JZ0NiC
Så varför sitter du här på forumet och skriker efter vargen då?

Problemet är ju i proppen, be dom byta den.
så problem löst.

För att Dell Sverige säger att det XPS support på Irland säger inte gäller, mail eller inte.

Visa signatur

badzmeg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalldog
Nej det är inte CPU-whine, jag har det också men det är inget som stör mig. Det piper även när datorn är helt avstängd och laddaren laddar.

För att Dell Sverige säger att det XPS support på Irland säger inte gäller, mail eller inte.

Om det låter även när den är avstängd låter det mer som att någon komponent i laddaren är dålig, det har jag varit med om. Om ljudet försvinner när du kör på batteri så borde det vara det, en ny nätadapter borde inte vara något problem att få.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eik
Hade lite samma problem när jag skulle få refund på min första M1330. Blev skickad fram och tillbaka mellan svenska och irländska supporten. Ring upp Irland och be dem ringa svenska kundtjänsten samtidigt som de behåller dig i luren. Blir som en liten härlig telefonkonferans men det kommer fixa biffen.

Kan väl även tillägga att den jag har nu fungerar utmärkt och att det överlag verkar vara mindre problem med de som levereras nu.

Men du fick alltså full refund?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredl
Om det låter även när den är avstängd låter det mer som att någon komponent i laddaren är dålig, det har jag varit med om. Om ljudet försvinner när du kör på batteri så borde det vara det, en ny nätadapter borde inte vara något problem att få.

Redan utbytt av support, det hjälpte ej.

Visa signatur

badzmeg

Permalänk

Moderkortsbyte som gäller.
Piper den när den är avstängd så är det 99% moderkortet som måste bytas.
Dell hade dessa problem på deras CpxJ serie förut.
Samma fel uppkom då även efter moderkorts bytet och att det i princip va så att kunden fick leva med det.
Ungefär som ett pixelfel på en skärm.

Men efter byte av leverantör till kondensatorer så försvann detta problem.
Så nästan heltsäker på att ett nytt moderkort till trådskaparen skulle lösa hans problem.

Se till att du får senaste revisionen bara.
O refund.... nej tror jag inte.

Permalänk
Medlem

varför starta en köp en ej 1330 tråd när det finns en gigantisk?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

2675 inlägg, lite bättre och ta det där?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Pruple
Moderkortsbyte som gäller.
Piper den när den är avstängd så är det 99% moderkortet som måste bytas.
Dell hade dessa problem på deras CpxJ serie förut.
Samma fel uppkom då även efter moderkorts bytet och att det i princip va så att kunden fick leva med det.
Ungefär som ett pixelfel på en skärm.

Men efter byte av leverantör till kondensatorer så försvann detta problem.
Så nästan heltsäker på att ett nytt moderkort till trådskaparen skulle lösa hans problem.

Se till att du får senaste revisionen bara.
O refund.... nej tror jag inte.

haha. hallå huuuur kan du jämföra en serie som är 10 år gammal?
fatta va inte det har något med varrandra att göra.

men trådskaparen säger vad jag förstod att moderkortet var utbytt, batteri var bytt och acadaptern var också bytt, å han säger att det inte är cpun som låter.

alltså är allt som har med laddningen utbytt.

Då kan jag bara konstatera att trådskaparen har ljudet i sitt huvud och bör uppsökar läkarvård istället för support

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalldog
Men du fick alltså full refund?

Redan utbytt av support, det hjälpte ej.

Japp, fick alla pengar tillbaka. Hade haft den i dryga 2 månader. Köpte den jag har nu en månad senare och sparade 4000 kr samt fick en bättre dator

Permalänk
Medlem

Om du väntar såpas länge som du gjorde innan du ringde igen kan du inte förvänta dig full refound men snarare full refound minus den värde minskning datorn genomgått. Så gör de flesta företagen. Men har du tur kan du nog tjata dig till en full refound.

Sen tycker jag det är fel att starta en "köp inte dell M1330" tråd när det egentligen är dells support och service du vill klaga på och inte just en dator serie, eftersom det finns måndags X av alla datorer.

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|