Permalänk
Medlem

Ta bort Office 2004

Hej!

Som relativt ny mac-användare är man ju ännu inte helt med i matchen...

Man har ju hört att tillskillnad från windows datorer är det bara att dra programmen till papperskorgen för att dem ska försvinna från datorn om det inte finns en "avinstallerare".

Nu är jag intresserad av att ta bort office 2004 och undrar hur jag gör detta på smidigast sätt?

Visa signatur

[Macbook Pro - 2,2 GHz Intel Core 2 Duo - 2 GB minne - 120 GB hårddisk - NVIDIA GeForce 8600M GT-grafik med 128 MB SDRAM]

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur Office 2004 var installerat då det var ett tag sen jag tog bort det, men jag har för mig att det låg i en mapp i /Program. Dra den mappen till papperskorgen och töm sedan denna så ska programmet vara borta. Dock tror jag att Office hör till den irriterande skara program som även lägger filer i andra mappar, sök på "office 2004" el. liknande i spotlight och ta bort det du hittar.

Generellt sett så är dock programmen i OS X enskilda "filer" (egentligen "paket") och det räcker då att dra programmet från /Program till papperskorgen för att de ska avinstalleras. Detta är också rätt smidigt då det går att köra olika versioner av program utan att behöva ta bort det ena (bra att ha om man betatestar ex.).

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem

Om jag inte har helt fel för mig så finns det en avinstallerare i Office2004 i programkatalogen.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Själva programmappen samt diverse kataloger som ~/Documents/Microsoft User Data/

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Det finns ett program som heter AppZapper som letar upp alla filer som tillhör ett visst program och sen tar bort dem. Väldigt användbart om man verkligen vill ha bort allt som har med ett visst program att göra, såsom inställningar, cache och allt annat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Det finns ett program som heter AppZapper som letar upp alla filer som tillhör ett visst program och sen tar bort dem. Väldigt användbart om man verkligen vill ha bort allt som har med ett visst program att göra, såsom inställningar, cache och allt annat.

Och det finns App Trap som är ungefär samma sak fast gratis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av network23
Och det finns App Trap som är ungefär samma sak fast gratis.

Och app trap är betydligt smidigare

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.