Pressmöte med Toshiba

Permalänk
Melding Plague

Pressmöte med Toshiba

Toshiba var en av de första tillverkarna som skapade en bärbar dator för cirka tjugofem år sedan. De har sedan dess fortsatt att producera bärbara datorer åt konsumenter och företag. Nyligen släppte de ett gäng modeller som de visade upp vid ett pressmöte. SweClockers var på plats för att titta närmare på de nya datorerna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nice. Har alltid gillat protegé(?)-serien..

Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.

Permalänk

Har klämmt på föregångaren till Portégé R500. Visst de väger nästan ingenting och är riktigt smidiga. Problemet är bara att för att göra de så lättare så skär de ner på plasten i dem. Vilket i sin tur gör att de blir väldigt sladdriga och inte inger nån större kvalitetskänsla. Då tar jag hellre en som väger 100 gram till och har ett vettigt chassi. Gärna som HPs p modeller, ett skal av nån form av magnesiumlegering.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Dock kan vi inte presentera siffrorna då de ägs av analysföretaget IDC. Vi fick även ta del av mycket intressant RMA-statistik, men även här äger respektive analysföretag siffrorna.

Nu börjar de äga siffrorna med, vart är världen på väg? Man kan ju inte ha ett pressmöte och säga att journalister inte får citera siffrorna man visar med hänvisning till att de ägs av någon...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Celine
Nu börjar de äga siffrorna med, vart är världen på väg? Man kan ju inte ha ett pressmöte och säga att journalister inte får citera siffrorna man visar med hänvisning till att de ägs av någon...

Vad är nästa steg? Att ta patent på det man säger så man inte alls kan citera?
Skulle ju vara riktigt givande. "Företaget X har haft en presskonferans. De sa mycket intressant och vi lärde oss en hel del. Det var kul där. Vi fick godis."

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Satellite U400 ser väldigt intressant ut för mig Mycket möjligt att jag köper den. Dock är det möjligt att jag väntar på en Centrino 2 variant.

Permalänk
Medlem

Fotoramen var fin men är den inte lite i blankaste laget? Att äga siffror är väl inte så konstigt. Jag uppfattar det som att Toshiba varit snåla och inte köpt loss dem för att låta journalister publicera vidare.

Permalänk
Medlem

"Face Recognition" har mest nördfaktor om inloggning ackompanjeras av en röst som säger "User Identified. Good morning, administrator" (eller "user", om de inte syntetiserar namn utifrån ett fullständig fonetisk skrift... men då skall man vara nörd på ett annat sätt för att kunna föra in sitt namn )

Permalänk
Medlem

Fotoramen är blank och fin men "blankheten" är inga faktiskt inga bekymmer. Ser finfint ändå. Råkar äga en själv, iof inte en ifrån Toshiba men ändå.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

face recognition kan bli rätt kul.. tur att man inte har en enäggstvilling

Visa signatur

''Building the future and keeping the past alive are one and the same thing.''

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Vad är nästa steg? Att ta patent på det man säger så man inte alls kan citera?
Skulle ju vara riktigt givande. "Företaget X har haft en presskonferans. De sa mycket intressant och vi lärde oss en hel del. Det var kul där. Vi fick godis."

Du kan ju inte skriva att man får godis och det var kul på presskonferansen då blir ju inte aktieägarna nöjda

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Synd att toshiba gör de fulaste bärbara datorerna som finns! de borde lära av HP å mac!

Men de har ofta bra priser däremot..

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Synd att toshiba gör de fulaste bärbara datorerna som finns! de borde lära av HP å mac!

Men de har ofta bra priser däremot..

Själv så tycker jag de är rätt snygga

Permalänk

missade ni att ställa den obligatoriska frågan, 'does it run linux?'

Permalänk
Medlem

Toshiba PC i Sverige har gått rätt dåligt sen de tappade STAKO numera Verva avtalet för ett par år sen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Synd att toshiba gör de fulaste bärbara datorerna som finns! de borde lära av HP å mac!

Men de har ofta bra priser däremot..

Apple har den helt klart vidrigaste designen på marknaden idag. Hoppas verkligen inte Toshiba tar efter det. Bort med sjukhusvitt! Fler mattsvarta skönheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seravok
face recognition kan bli rätt kul.. tur att man inte har en enäggstvilling

Vad händer ifall man håller upp ett foto framför kameran?
Tror nog inte att säkerheten är särskilt hög...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

ahh intressant, hade faktiskt ingen anin om att det var Toshiba som var först med bärbar dator

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser ju ganska kul ut, toshiba har väl ganska bra laptops?

Lite kul om den där face indentification grejen tar på frisyren och så går man och klipper sig...

Permalänk

Häftigt att ni fick fika där och att ni postade bilder på det.

Jättecoolt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Toshiba har helt värdelösa tangentbord, vi har 2 stycker toshiba datorer här hemma och knapparna är väldigt små horisontelt och enterknappen är allt för liten. Jag kommer alltid åt caps-lock knappen när jag ska trycka på shift. Kommer alltid åt pgup och pgdn när jag ska trycka på enter. Jag har en dell som skoldator och deras tangentbord är helt underbara. De har rätt propotioner gämnfört med ett fullsize stationärt tangentbord.

Jag såg på dessa bilder att alla nya toshiba datorer har samma fel på sina tangentbord!

Visa signatur

EOS 1000D

Permalänk
Medlem

Touchscreen, var fan är mina touchscreens!!! En så oehört smidig funktion på resande fot som borde vara obligatorisk!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
Touchscreen, var fan är mina touchscreens!!! En så oehört smidig funktion på resande fot som borde vara obligatorisk!

Satellite A300 till exempel har touchknappar för diverse prylar ovanför det vanliga tangentbordet. Det såg riktigt fräsht ut.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

"En detalj som Toshiba valt att framhäva är också kompabiliteten med Windows XP. Många bärbara datorer som säljs idag har inte mjukvarustöd för Windows XP utan stödjer endast Windows Vista. Samtliga datorer från Toshiba levereras med Windows Vista installerat men önskar man köra Windows XP kommer det med en DVD-skiva som användare kan utnyttja för att installera operativsystemet. Ett bra drag av Toshiba tycker vi."

Jag skulle vilja ha lite mer information ang. detta då jag tycker det var aningen diffust.

"/../kommer det med en DVD-skiva som användare kan utnyttja för att installera operativsystemet/../"

Det låter som att de skickas med både Vista & XP stämmer detta (antagligen inte)?

Det troligare alternativet är att det skickas en drivrutinscd med alla drivrutiner till XP? Iofs. är det också riktigt bra, en elogè till Toshiba oavsett.

Jag vill gärna att Toshiba ska erbjuda en nedgradering även på Vista Premium modellerna (då det endast finns på Business och Ultimate versionerna, downgrade till XP Pro) och det citatet ovan väckte mitt intresse.

U400 låter riktigt intressant.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSwede86
"En detalj som Toshiba valt att framhäva är också kompabiliteten med Windows XP. Många bärbara datorer som säljs idag har inte mjukvarustöd för Windows XP utan stödjer endast Windows Vista. Samtliga datorer från Toshiba levereras med Windows Vista installerat men önskar man köra Windows XP kommer det med en DVD-skiva som användare kan utnyttja för att installera operativsystemet. Ett bra drag av Toshiba tycker vi."

Jag skulle vilja ha lite mer information ang. detta då jag tycker det var aningen diffust.

"/../kommer det med en DVD-skiva som användare kan utnyttja för att installera operativsystemet/../"

Det låter som att de skickas med både Vista & XP stämmer detta (antagligen inte)?

Det troligare alternativet är att det skickas en drivrutinscd med alla drivrutiner till XP? Iofs. är det också riktigt bra, en elogè till Toshiba oavsett.

Jag vill gärna att Toshiba ska erbjuda en nedgradering även på Vista Premium modellerna (då det endast finns på Business och Ultimate versionerna, downgrade till XP Pro) och det citatet ovan väckte mitt intresse.

U400 låter riktigt intressant.

Det ska medfölja en XP-skiva har jag för mig. Andra tillverkare till bärbara kör med liknande idéer. Annars är det rätt saftiga drivrutiner som behöver en DVD-skiva...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Det ska medfölja en XP-skiva har jag för mig. Andra tillverkare till bärbara kör med liknande idéer. Annars är det rätt saftiga drivrutiner som behöver en DVD-skiva...

Mig veterligen bundlar inte Toshiba sina datorer med XP idag och ingen annan tillverkare heller.

Så de skickas med 2st OP det är ganska generöst, märkligt att priset inte blir högre.

DVD-skiva eller CD-skiva sak samma meningen är den samma - en drivrutinscd, dessutom kan ju det varit mer än bara drivisarna på en DVD

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Komplett har Toshiba U400 nu för 9000kr. Lite deppigt, då jag hade hoppats på att 6500kr priset från denna artikel var med moms och inte utan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Komplett har Toshiba U400 nu för 9000kr. Lite deppigt, då jag hade hoppats på att 6500kr priset från denna artikel var med moms och inte utan.

Exakta specen på den datorn Komplett säljer finns här:
http://nordic.computers.toshiba-europe.com/cgi-bin/ToshibaCSG...

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Komplett har Toshiba U400 nu för 9000kr. Lite deppigt, då jag hade hoppats på att 6500kr priset från denna artikel var med moms och inte utan.

Produkter kostar alltid mycket i början. Snart kommer datorn ut till distributörerna och då brukar priset alltid sänkas rätt mycket.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Produkter kostar alltid mycket i början. Snart kommer datorn ut till distributörerna och då brukar priset alltid sänkas rätt mycket.

Skulle du/ni kunna vidareutveckla detta lite mer:

"/../Samtliga datorer från Toshiba levereras med Windows Vista installerat men önskar man köra Windows XP kommer det med en DVD-skiva som användare kan utnyttja för att installera operativsystemet./../"

Menas det med att:

* Toshiba skickar med Windows XP OS med deras nya datorer
* Toshiba skickar ut en drivrutinscd med alla drivrutiner för den datorn på XP
* Annat svar

Tackar på förhand.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.