Problem vid nvidia nForce drivrutinsinstallation

Permalänk

Problem vid nvidia nForce drivrutinsinstallation

Jag har fått lite komplikationer när jag ska installera nya drivrutiner till kortet. När istallationsprogrammet startas kommer det upp en ruta där det står att:

"Tidigare nForce Ethernet-drivrutiner har upptäckts. Om du vill säkerställa en riktig installation av de nya drivrutinerna är det nödvändigt att avistallera de aktuella drivrutinerna.

När systemet startas om istalleras de nya drivrutinerna automatiskt.

Klicka JA om du vill avistallera"

Klickar JA och startar sedan om. Efter uppstart startas installationsprogrammet igen, men nu kommer det upp en ny ruta:

"NVIDIA:s installationsprogram har upptäckt att en eller fler Microsoft
guider för maskinvaruinstallation är aktiva. Vill du fortsätta med Installera? Klicka på Ja om du vill minimera installationen tills du slutför eller avbryter de andra guiderna. Klicka på Nej om du vill avsluta installationsprogrammet."

Klickar JA och avbryter sedan windows påhitt, men när jag sedan fortsätter istallationen befinner jag mig i ruta ett igen, med det första meddelandet.

Har även provat att slutföra Windows installation först.

Hur hindrar jag Windows maskinvaruinstallation vid uppstarten?

Jag kör XP.

Permalänk

Om du vet vad det är som starar så kan du ju gå in i Systemkongifuration. Det gör du genom att trycka Start -> Kör -> och skriv in msconfig. Välj sedan Tjänster eller Autostart... Om du inte vet vad programet heter så kan jag troligen tyvärr inte hjälpa dig...

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk

Det är nog något som startar automatiskt vid uppstart från windows drivrutinsdatabas när man har avinstallerat en drivrutin. Om det går att avaktivera från msconfig så har jag ingen aning om vad det skulle heta. =/

Och om jag låter som någon som inte har en aning om vad han pratar om så stämmer det nog. Är helt och hållet självlärd ^^

Permalänk

Det var synd.. Eh, har du varigit inne i enhetshanteraren?

Högerkicka på "Den här Datorn" välj Maskinvara och sen enhetshanteraren. Sen så ska du välja Bildskärmskort. Där ska ditt garfikkort ligga. Dubbelklicka på den, nu får du upp en tredje ruta. Där kan du välja Drivrutin. Sen kan du ju "avinstallera.. ( gör du det så är du på egen hand ) Annars finns det ju återställ tidigare drivrutin och bästa av allt i din sitution. Uppdatera Drivrutin!

Där har jag styrt mina grafik-uppdaretingar

Så bara ladda ner de du ska/vill installera och lägg det på ex; skrivbordet. När du uppdaterar kan du troligen själv välja var den "nya" uppdaterings filen ska ligga, annars söker den upp den själv.

Detta BÖR fungera

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk

Efter ett par timmar hittade jag ett sätt

MEN nu har jag istället framkallat ett annat problem, med en annan drivrutin. Fortfarande olöst efter otaliga timmar. Startar en ny tråd om det ^^. När ska jag lära mig att inte försöka uppdatera drivrutiner utöver de som finns på HP-hemsidan på min HP-laptop ? :/

Tack för hjälpen HP_ÄGAREN.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel_Decay
Efter ett par timmar hittade jag ett sätt

MEN nu har jag istället framkallat ett annat problem, med en annan drivrutin. Fortfarande olöst efter otaliga timmar. Startar en ny tråd om det ^^. När ska jag lära mig att inte försöka uppdatera drivrutiner utöver de som finns på HP-hemsidan på min HP-laptop ? :/

Tack för hjälpen HP_ÄGAREN.

Oj!, Det var så lite så.

Jag skulle säga tvärtemot vad du skrev ovan, jag skulle ALLDRIG uppdatera via HP's egna hemsidor... Har fått traumatiska minnen från den tiden

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk

Men datorn börjar ju bara gnälla när man försöker installera nyare drivrutiner än de som finns på deras sidor Har också haft svårt att hitta drivrutiner till "mobile-enheterna" (förutom grafikkortet). Finns ju inte mycket på tillverkarnas hemsidor. Kanske skulle prova något drivrutins-uppdaterar-program som Driver Genius, Driver Magician, och allt vad det heter. Vad har ni för erfarenheter av sådana program?

Permalänk
Medlem

Gör en ren installation av windows, dra sedan ner drivrutinerna till hårdvaran från respektive hårdvarutillverkares webplats.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk

Tjena igen! Datorn drabbades av ett mega virus iförrgår så jag har inte haft tid med Swec.

Jo min erfaranhet av drivrutins-uppdaterar-program är relativt liten. 2006 installerade jag ett programm som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på, med det programmet lyckades förstöra mitt ljudkort och göra bilden suddig. Resulterade i att jag sålde dell'en för 1500 kr. (de va en laptop). Av de programmen du använde som exempel skulle jag föredra;

* Driver Genius

Själv skulle jag avråda dig från att överhuvudtaget ta hjälp av ett sådant här program, dem är alldeles för osäkra i vad dom syslar med. Och med otur kan fel drivrutin till fel komponent kosta den delen...

Är där något speciellt som du vill uppdatera ?

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Gör en ren installation av windows, dra sedan ner drivrutinerna till hårdvaran från respektive hårdvarutillverkares webplats.

Det är just det som är problemet. I de flesta fall finns det över huvud taget inga drivrutiner till laptopenheter på hårdvarutillverkarnas webplatser. Och de som finns till XP på HP:s hemsida är 2-4 år gamla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HP_ÄGAREN
Tjena igen! Datorn drabbades av ett mega virus iförrgår så jag har inte haft tid med Swec.

Jo min erfaranhet av drivrutins-uppdaterar-program är relativt liten. 2006 installerade jag ett programm som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på, med det programmet lyckades förstöra mitt ljudkort och göra bilden suddig. Resulterade i att jag sålde dell'en för 1500 kr. (de va en laptop). Av de programmen du använde som exempel skulle jag föredra;

* Driver Genius

Själv skulle jag avråda dig från att överhuvudtaget ta hjälp av ett sådant här program, dem är alldeles för osäkra i vad dom syslar med. Och med otur kan fel drivrutin till fel komponent kosta den delen...

Är där något speciellt som du vill uppdatera ?

Jag vill bara hålla mig generellt uppdaterad, så att datorn funkar så bra som den kan i alla avseenden. Men egentligen spelar jag mest spel, programmerar och ser på film på den, så allt är väl inte nödvändigt. Är bara irriterande att drivrutinerna känns "föråldrade" (även om det kanske inte är så). Kör nog på en ren windowsinstallation och håller mig till HP:s drivrutiner. Underhåller man XP tillräckligt ofta brukar det fungera ganska bra iaf.

Men tack ännu en gång för att ni försökte hjälpa mig!

Permalänk

HP och Windows drivruterner/programm är igentligen inte så bra. internet 7 fuckade min laptop på 4 min...

De du skrev innan med att progammen är 2-4 år gammla på diverse hemsidor, det är i vanliga fall det nyaste

Men det som känns föråldrat kan du ju testa att byta ut. Kolla i Enhetshanteraren och finn namnen på det som är efter i utvecklingen och leta efter nya uppdateringar på respektives hemsidor, vet ja

hehe - det är igentligen det som du ville komma undan i första början

Ingen orsak i övrigt!

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!