Vilken CPU Clock Ratio för E8400 på Gigabyte GA-EP35C-DS3R?

Permalänk

Vilken CPU Clock Ratio för E8400 på Gigabyte GA-EP35C-DS3R?

På min nya dator med Intel Core 2 Duo E8400 CPU på ett Gigabyte GA-EP35C-DS3R moderkort har jag tänkt att köra utan någon som helst överklockning och låta moderkortet/BIOS ställa in alla inställningar automatiskt.

Dock verkar det som att jag måste ställa in "CPU Clock Ratio" eller så är det något jag inte förstår. Är det CPU Clock Ratio på 9X eller 8X som är default för E8400?

Den står på 8X som default och i BIOS står det då att CPU Frequency är 2.66 GHz (333x8). Men det verkar vara inte rätt, min E8400 skall väl gå i 3.00 GHz?

Det konstiga är att i Windows Vista som jag precis har installerat står det att processorn går i 3.00 GHz (E8400 @ 3.00GHz 3.00 GHz) på Kontrollpanelen->System.

Har detta något att göra med att Gigabytes "Performance Enhance"-funktion?

Datoristen

Permalänk
Medlem

9x är standard för e8400
speedstep ändrar till 6x när datorn inte belastas
testa att belasta processorn och kolla med everest eller cpuz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
9x är standard för e8400
speedstep ändrar till 6x när datorn inte belastas
testa att belasta processorn och kolla med everest eller cpuz.

Tack för svaret. Jag har satt CPU Clock Ratio till 9X nu och det verkar fungera utan problem.

Jag tycker det är konstigt att rätt CPU Clock Ration inte var default i Gigabyte BIOS.

Datoristen

Permalänk
Medlem

Det ska vara rätt cpu clock ratio som default. Kanske bara du som virrat bort dig med hur du kolla upp allt?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Det ska vara rätt cpu clock ratio som default. Kanske bara du som virrat bort dig med hur du kolla upp allt?

Tja, det är ju inte omöjligt, men jag är rätt säker på att jag inte rörde något på sidan med CPU Clock Ratio överhuvudtaget innan jag såg att det stod 2.66 GHz på bootskärmen.

Datoristen

Permalänk

Re: Vilken CPU Clock Ratio för E8400 på Gigabyte GA-EP35C-DS3R?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Datoristen
På min nya dator med Intel Core 2 Duo E8400 CPU på ett Gigabyte GA-EP35C-DS3R moderkort har jag tänkt att köra utan någon som helst överklockning och låta moderkortet/BIOS ställa in alla inställningar automatiskt.

Dock verkar det som att jag måste ställa in "CPU Clock Ratio" eller så är det något jag inte förstår. Är det CPU Clock Ratio på 9X eller 8X som är default för E8400?

Den står på 8X som default och i BIOS står det då att CPU Frequency är 2.66 GHz (333x8). Men det verkar vara inte rätt, min E8400 skall väl gå i 3.00 GHz?

Det konstiga är att i Windows Vista som jag precis har installerat står det att processorn går i 3.00 GHz (E8400 @ 3.00GHz 3.00 GHz) på Kontrollpanelen->System.

Har detta något att göra med att Gigabytes "Performance Enhance"-funktion?

Datoristen

Samma sak då jag fick min E8400.
Går ju att ändra själv, antingen manuellt eller via "Load Optimezed defaults".
Men skumt är det...