AMD trimmar processorer i hemlighet

Permalänk
Medlem

Undra om det går att köra en pinmod på dem redan nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Nix ditt och mitt moderkort kommer inte få det... Bara dom nya 790GX vad jag förstått det som och kort som får Sydbryggan SB750 i sig

det gåller både SB700 och SB750 och 780G och andra chipset förutom 770 eller liknande. Sedan läste jag någonstans att de eventuellt endast är BE (black edition) processorer som eventuellt fick dessa gratis Mhz.

De med SB700 får 200Mhz extra hastighet och de med SB750 får 400Mhz snabbare hastighet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evilmonkey
Så kul att läsa nedanför vad de har för processorer skulle vara kul någon gång att se en t.ex. Intel ägare som dissar sin egen processortillverkare eller en Amd ägare som hyllar Intel processorer! Tycker det bara är larvigt med fan boys som alltid säger att just deras processor är bäst t.ex !

Hehe, jag har faktiskt tre AMD (2 Athlon 64, en Athlon XP) och en Intel (min bärbara) hemma.
Håller fullkomligt med om det sista du skrev.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Det är lungt amd får snart ner intel och nvidia på marken igen.

Just nu verkar det dock vara Intel VS AMD/ATi/nVidia...

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Hehe, jag har faktiskt tre AMD (2 Athlon 64, en Athlon XP) och en Intel (min bärbara) hemma.
Håller fullkomligt med om det sista du skrev.

frågan är ju dock vilken du använder mest/helst

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk

Dom flesta skulle inte märka nån större skillnad ifall dom hade en Amd el Intel cpu såvida dom inte sitter och tex koprimerar film,jagar poäng i 3D Mark el liknande. I spel märks knappt någon skillnad på cpuerna längre!
Men "kriget" mellan Amd/Inte och Ati/Nvidia är bra för oss konsumenter,det är lätt att hitta bra billiga cpuer idag!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wham
Just nu verkar det dock vara Intel VS AMD/ATi/nVidia...

Just intel höll ju på med Larrabee, undra om det kan blir nåt. Men on ati's nya serie blir som på papper eller bättre och nvidia total floppar så kan det jämnas till lite.

Permalänk
Medlem

Ypperligt tillfälle att skaffa sig en ny bräda då ja.

Men moderkortet på bilden säljs inte i Sverige va?

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Hehe, jag har faktiskt tre AMD (2 Athlon 64, en Athlon XP) och en Intel (min bärbara) hemma.
Håller fullkomligt med om det sista du skrev.

Jag har både AMD och Intel och är lika nöjd med dom

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
det gåller både SB700 och SB750 och 780G och andra chipset förutom 770 eller liknande. Sedan läste jag någonstans att de eventuellt endast är BE (black edition) processorer som eventuellt fick dessa gratis Mhz.

De med SB700 får 200Mhz extra hastighet och de med SB750 får 400Mhz snabbare hastighet.

Om det bara är BE-processorer som kan få detta så förstår jag inte poängen egentligen. Alltså, en Black Edition är ju redan upplåst och man kan lätt klocka den till vad fan som helst i BIOS oavsett sydbrygga. Jag vet inte, men jag kan bara inte se nån mening med detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd

trimma på ni amd.. får ni nog trimma till 4ghz för att ens hänga på intel! med eran prestanda!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
trimma på ni amd.. får ni nog trimma till 4ghz för att ens hänga på intel! med eran prestanda!

Vilken Intel processor? Min 4400+ klår iaf min P4 på 2.4 Ghz. *hmm*

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Avstängd

Ja inte fasen menade jag gamla intel cpu's!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
det gåller både SB700 och SB750 och 780G och andra chipset förutom 770 eller liknande. Sedan läste jag någonstans att de eventuellt endast är BE (black edition) processorer som eventuellt fick dessa gratis Mhz.

De med SB700 får 200Mhz extra hastighet och de med SB750 får 400Mhz snabbare hastighet.

Trodde du hade samma sydbrygga som jag. Jag sitter på SB600 så kanske blir ett byte för min del.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Ja inte fasen menade jag gamla intel cpu's!

Nja Intel har väl aldrig gjrot något liknande? Det här är mer en extra funktion "köp det moderkortet och den processorn så får du 200 - 400mhz extra!". Överklockningstyper som vi är en minoritet och för den vanliga konsumenten är ju det här super.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Påminner lite om MSI:s funktion som överklockade datorn automatiskt via en funktion i bios. Vilket rabalder det blev den gången...Får se vad kommer fram den här gången. Tillverkarna visar iaf överklockning är ofarligt vilket är en riktig känga för de som fortfarande tror att överklockning är skadlig.

Permalänk
Medlem

Överklockning är skadligt för elräkningen ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Överklockning är skadligt för elräkningen ...

A.S.G Jasså har du fått det bekräftat nu eller Inge illa ment

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.