Nvidia snabblanserar Geforce 9800 GTX+

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
ATi har låga priser bara för att dom har dålig ekonomi och är pressade att sälja något.

hahaha

Jo verkligen när deras nya mellansegment HD4850 i många fall klår GTX260, och smiskar 9800GTX.

Joelh sluta med dina korta/dumma kommentarer ser dig aldrig skriv mer än 1 mening här på Swec. Ge lite belägg och nummer bakom det du säger.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Måste kännas surt för de som nyligen investerat i ett svindyrt 9800GTX(2) kort.. Vad kan man få för ett sånt på blocket idag.. 1000:-?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Det börjar låta som förr på Swec, fanboy (kids) kriget är igång!

Det är detta nördarna vill, fullt krig mellan ATI & NVIDIA

Ati vann 3:e o sista ronden?

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkstormz
Förstår inte varför du ens skriver något om du inte kan backa upp det. Vad är det i drivrutinerna som suger då? Jag har iaf inga problem alls här.

Snarkaren32http://www.legitreviews.com/images/reviews/732/new_overclock....

Eh...Det där er ett plugin som EVGA skeppar med sina kort och inte officiella Nvidia drivare så det har ingenting med saken att göra. Deras drivrutiner suger för att man kan i princip inte konfigurera någonting, och de ökar väldigt sällan prestandan. ATI:s drivare har ett jävligt bra upplägg och det är lätt att komma åt alla inställningar (som är mycket fler än i Nvidias drivare). Har testat båda två utförligt och föredrar ATI:s starkt. Dessutom så ökade ju ATI prestandan med ca. 30% (mycket mer i vissa fall) med Catalyst 8.5 och nu med 8.6 skulle ju prestandan ökat ytterligare 10-15%. När såg vi senast det från Forceware?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Hmmm... "For those wanting more power ATI is getting the Radeon HD 4870 ready and with GDDR5 memory and faster clock speeds it is rumored to be 10-20% faster than the Radeon HD 4850, but it will cost you more"

Så HD 4870 kommer inte prestera mer än 10-20% bättre än HD 4850?

Tycker dessa recensioner var lite skumma. Som nån skrev tidigare presterar HD 4850 lite för dåligt i jämförelse mot 9800GTX.

Enligt rykten om Vantage poäng har ju 4870 ca. 40% mer poäng, vilket borde vara en bra indikator på hur det presterar då båda korten har samma arkitektur. Jag tror att du kan förvänta dig mer än 10-20% iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CGI
Om man kan vänta en månad på ett ATI 4850 så kan man väl vänta ytterligare en månad på ett Nvidia 9800 GTX+, inte sant?

/CGI (fan av både Nvidia och ATI)

Varför skall man vänta i en månad på ett kort som drar mer ström, inte har DX10.1 stöd, och kostar mer? Är det bara för att det känns roligare att ha exakt samma prestanda som på HD4850 fast från Nvidia. Detta är ju inget mer än ett överklockat 9800gtx och det har det funnits många i en längre tid redan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
ATi har låga priser bara för att dom har dålig ekonomi och är pressade att sälja något.

Du har helt fel. AMD har dålig ekonomi. ATI har så det räcker gott och väl framöver. AMD köpte ju ATI för ca. 5 miljarder dollar och bolaget var då värt ca. 3.2 miljarder dollar. Självklart prissätter de aggressivt på grund av bristande marknadsdelar men de kommer ju vinna riktigt stort på det också. Vi kan ju slå vad lite: jag tror att HD4850 kommer sälja runt 10 gånger så mycket som GTX280 om inte mer.

On-Topic: fullständigt ointressant kort. Ett överklockat 9800gtx som presterar i princip exakt som HD4850 i referensmodell. Vad trodde Nvidia att de skulle vinna på här egentligen. Det de har gjort är att man nu får det sämre presterande 9800gtx för samma pris som HD4850 och det likvärdigt presterande 9800gtx+ för mer pengar. Undra vad man skall välja?

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Sålänge de pressar ner varandras priser är jag nöjd!
Det anges Streamprocessorer i nyheten, vad är dessa till för?

Permalänk

vad bra för amd/ati, då kanske de skulle börja jobba på lite bättre CPUer också.

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk

Asså, va kan man säga? nVidia, bara desperata försök att hävda sig, nä kul att vi äntligen börjar få igång lite konkurens på grafikkorts marknaden igen, synd bara att nvidia sovit bort sitt enorma försprång

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Medlem

Haha men detta blir ju dyrare, men seriöst vafan man kan ju inte göra någon jävla "plus" variant av alla produkter fyfan vilken djungel det skulle vara då. Man kan inte göra + varianter bara för att nåt blir sämre menar jag. Även om det nu skulle löna sig men förvirringen kommer slå hårt.

Permalänk
Medlem

Jag älskar att läsa trådar på SweClockers när någonting Hypas mer än vad det borde. Ser ni inte på testerna att 9800GTX+ är märkbart bättre än 4850 och för 180kr+moms?

4870 kommer vara bättre men inte bättre än GTX 280. Det enda kortet från AMD som kommer kunna matcha det är 4870 X2, och det mer varierat resultat på grund av dual gpu inte fungerar optimalt i alla lägen.

Jag skulle nog personligen välja 4850 på grund av att man endast på bilderna kan se att det är mycket svalare. Men hade jag haft begränsat med pengar och vela få ut så mycket av datorn som möjligt så hade jag utan tvekan valt Nvidias alternativ.

Ibland undrar man om man kommit in i en sekt där man är i full gång och dyrkar något som inte är sant...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allebaggen
Alla företag är ute efter pengar! Så det är väl inte så konstigt?
Tror nog att de flesta skulle gjort detsamma, för om man inte är ute efter pengar lär företaget gå i konkurs.

agree. jag säger inte emot att företag borde tjäna. men att släppa ett 9800gtx"+" ett par dagar efter 4850 släpps innebär bara en grej... att ni alla som har köpt Nvidia kort har blivit sönder lekta utav ett företag som kan ge er mkt mer för pengarna.

vad tror du syftet med gtx 280 var? dom trodde att den skulle rulla på som 8800ultra gjorde för 5,5 lax. sen efter ett tag då Ati släpper 4870 x2 eller nåt sånt, som slår gtx280, så konkurrerar Nvidia plöstligt med ett kort som de kallar för gtx 280"G199" som ger mkt bättre prestanda än den förra gtx280. medans i sälva verket så är det bara en extra krets som de löder eller så

jag kan nästan sätta mina kulor på att skillnaden mellan 8800gts och gtx280 är inte ens stor. med lite hårdvaru kunskap så kan jag nästan tänka mig att ett 8800GTS 512mb kan slå ett mkt bättre kort genom lite detalj ändring. och det är så Nvidia gör. släpper ett kort som säljer bra sedan så ändrar dom en liten inställning så tror alla FAN BOYS på att det är ett helt nytt WOW kort som alla borde ha.

detta är bara synd ^^ företag leker till sig era pengar medans ni sitter o tror att 10 Extra fps i ett spel är värt 3-5000 kr.
lol asså struntar i om ni har råd eller inte. att bara betala så pass mkt för ett kort gör att ni indirekt uppmanar företaget till att lura er och marknaden ännu mera. Ati's kort är mkt billigare och så presterar dom hyfsat bra.

Den dagen Nvidia släpper bättre kort som kostar mindre än Atis, då borde vi allihoppa slå till. men lägg märke till att Nvidia släpper ALLTID ett 2-5 fps bättre kort för 400 kr mer.
smarta jävlar.... dom vet att ni som konsumenter kommer säga äääh d e bara 400 kr till så får jag ett bättre kort ^^
lol ni borde tänka: äääh sparar 400 kr och köper en bra present till min tjej istället...

funny hur företag lyckas leka sig fram ^^

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Jag älskar att läsa trådar på SweClockers när någonting Hypas mer än vad det borde. Ser ni inte på testerna att 9800GTX+ är märkbart bättre än 4850 och för 180kr+moms?

4870 kommer vara bättre men inte bättre än GTX 280. Det enda kortet från AMD som kommer kunna matcha det är 4870 X2, och det mer varierat resultat på grund av dual gpu inte fungerar optimalt i alla lägen.

Jag skulle nog personligen välja 4850 på grund av att man endast på bilderna kan se att det är mycket svalare. Men hade jag haft begränsat med pengar och vela få ut så mycket av datorn som möjligt så hade jag utan tvekan valt Nvidias alternativ.

Ibland undrar man om man kommit in i en sekt där man är i full gång och dyrkar något som inte är sant...

Märkbart bättre? Så vitt jag såg handlade det om någon enstaka fps här och där. Men poängen är att det finns redan 8800gts som är klockade lika högt. Det är inget annat än ett övklockat 9800gtx. Jämför då med ett överklockat HD4850 när de släpps...då kan vi ju se vilket som presterar bättre. Om jag får ett fabriksöverklockat HD4850 med ickereferenskylare för samma pris som 9800gtx+ så blir det ju lätt HD4850 då det lär prestera mycket bättre och har bättre standarder (Havok, DX10.1, osv.).

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Märkbart bättre? Så vitt jag såg handlade det om någon enstaka fps här och där. Men poängen är att det finns redan 8800gts som är klockade lika högt. Det är inget annat än ett övklockat 9800gtx. Jämför då med ett överklockat HD4850 när de släpps...då kan vi ju se vilket som presterar bättre. Om jag får ett fabriksöverklockat HD4850 med ickereferenskylare för samma pris som 9800gtx+ så blir det ju lätt HD4850 då det lär prestera mycket bättre och har bättre standarder (Havok, DX10.1, osv.).

Är det något jag missat??. Skulle Havoc vara bättre(ha mera stöd) än PhysX??...För övrigt är det kinder garten här med så många små "fanbärare" här för båda företagen...väx upp!!

Hoppas verkligen Ati/Amd lyckas bra o säljer utav h..vete så dom tar igen lite marknads delar och får kapital till cpu satsningar!!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Orkar inte läsa hela tråden kanske nån nämt.., men poängen med 4850 är enligt AMD själva att konkurera med 8800GT. inte med GTXet.
4870 skule ju konkurera med GTXet !!!

Visa signatur
Permalänk

Okey, mycket blaj i den här tråden........

1. Inte förrän 9800GTX + går att köpa i butikerna går det att säga vilket kort som är mest prisvärt.

2. Eftersom rv770 ( HD48xx ) verkar vara en något mindre krets kommer den i slutändan att kosta mindre att tillverka, jag tror därför att AMD kommer att kunna matcha Nvidias pris/prestanda.

3. Nvidia har i dagsläget stöd för Physx, vilket är värt att tänka på om man är intresserad av spel som kommer att stödja det, iofs så är det inte omöjligt att Havok blir den nya standarden iochmed att den kommer att stödjas av både AMD och Intel, men det kan nog ta några år.

4. Det verkar som man inte förlorar mer än några FPS när man går från 4x AA till 8x AA på HD4850 ( fler test behövs för att konfirmera detta )

5. 9800GTX + kommer att dra mer ström men har en bättre kylare.

Jag tror att man framöver kommer att bli tvungen att fundera på vad man personligen tycker är viktigt, 8x AA, Physx etc.........

Hursomhelst är det slut på Nvidias totala överlägsenhet.............

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
ATi har låga priser bara för att dom har dålig ekonomi och är pressade att sälja något.

Du får det att låta som nånting dåligt för oss. Om Ferrari skulle rea ut sina snabbaste bilar skulle nån klaga?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Papperslansering var det ja, antagligen månader innan GTX+ går att köpa utan förbeställning.

4850 slår GTX medans GTX+ slår 4850 med glöttigt liten marginal, men sen är det ett kort som troligen blir svårt att få tag i till en början och så kostar det mer... så varför skulle någon vilja köpa detta åldrande kort? Framför allt som AMD har 4870 som kommer att piska GTX+ (och hoppas AMD gör detta med hästlängder samt lägger sig lagom över GTX+ i pris, en nådastöt så att säga). 4870x2 är ju det som blir intressant.

Kul att se att AMD får Nvidia att svettas och tvingas till snabblösningar.

Läste första reviewn var Nvidia poängterar att GTX kan köpas i överklockad version till snarlik prestanda av GTX+, so what? Det är inte ett GTX+, det är bara för att lura ungarna att tro att GTX som är det som finns att köpa på marknaden är bättre är 4850 till samma pris när det i själva verket inte är så.

Papperslanseringar, smoke and mirrors, fula knep och lurendrejeri... allt används av gröna monstret för att vinna kriget. AMD kör med rena och öppna kort i det mästa, tyvärr... för om inte båda spelar med samma regler så är det fuskaren som vinner i längden.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

9800GTX+ ??
Kunde de inte döpt till 9850GTX eller nått istället?

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Jävlar, alla Ati fanboys som har hållit sig gömda under snart två års tid har äntligen vågat titta ut ur sina grottor. Konstigt nog var inte någon av dem kritiska till Ati skitlansering efter skitlansering. Nåja, de är väl inte lätt att vara fanboy.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
9800GTX+ ??
Kunde de inte döpt till 9850GTX eller nått istället?

You know, det plusset där ger ett lite extra plus

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk

Men vad är det för j*vla trams om smutsigt spel och "onda företag"? Både nvidia och amd är företag, period.

Vet ni vad som är ett företags mål och mening? Att gå med vinst, tjäna pengar. Enda skillnaden mellan dessa två företag är att de har olika taktik för att göra det.

Självklart tar man så mycket pengar man kan för ett kort, funkar inte det sänker man priset. Resonerar ni såhär när det gäller alla produkter ni köper?

Väx upp, det märks att de flesta i den här "diskussionen", som kännetecknas av insiktsfulla inlägg som "gött, då ska jag köpa det här kortet" eller "vi får se", är max 15 år gamla.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Härligt att konkurrensen börjar trappas upp ordentligt. Vi konsumenter får extremt bra kort till en billig peng

Visa signatur

· Gigabyte GA-965P-DS4 · Core 2 Duo E6300 · OCZ SOE Urban 4gb DDR2 PC6400 Kit · 2x Samsung F1 1TB SATA2 · Geforce 8800GT · Antec NINE HUNDRED · bZerk 500W Modular · Samsung 226BW 22" Wide TFT ·

Permalänk

Haha, detta var så kul att läsa:

"Då ATI till slut lanserade Radeon 4850 en hel vecka innan planerat var Nvidia tvungen att presentera sin nya strategi för mellansegmentet samtidigt, även om de inte planerat att göra detta förrän veckan efteråt."

Jag kunde verkligen se hur det på 20sek blev en JÄVLA aktivitet uppe hos nvidia när detta hände, jag undrar om inte AMD gjorde det med flit efter så mycket hit och dit Nvidia hållt på med och anpassat sina datum efter AMD's.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Nåja, de är väl inte lätt att vara fanboy.

Jag vet inte, vad tycker du?

On Topic; Att gå ned från 65 till 55 nm, tycker jag verkar vettigt och det är nog en sak Nvidia satsar rätt hårt på nu.
Men många av deras modeller kommer att ligga nära varandra, vettigt vore väl också att sluta tillverka några av dom.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Snabblanserar, hehe.
nVIDIA svettas väl nu och "erkänner" sig slagna, så är det för alla som ligger på top och slappar för mycket, fast nVIDIA vill ju bara mjölka pengar av för med små steg i taget.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Dessutom så ökade ju ATI prestandan med ca. 30% (mycket mer i vissa fall) med Catalyst 8.5 och nu med 8.6 skulle ju prestandan ökat ytterligare 10-15%. När såg vi senast det från Forceware?

Det är lätt att bara slänga ur sig siffror utan att ha något på fötterna.

Test av Catalyst 8.3, 8.4 och 8.5:
http://en.hardspell.com/doc/showcont.asp?news_id=3445

Ett fåtal jämförelser mellan 8.4 och 8.5:
http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=60827

Om du har något som backar upp dina 30% och 10-15% får du gärna posta det. Eftersom du inte skrev att det var i vissa specifika fall så vill jag se +30% prestanda överlag som du påstod i ditt inlägg.

Ps. Inga interna ATI powerpoint grafer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Snabblanserar, hehe.
nVIDIA svettas väl nu och "erkänner" sig slagna, så är det för alla som ligger på top och slappar för mycket, fast nVIDIA vill ju bara mjölka pengar av för med små steg i taget.

Erkänner sig slagna?
I vadå?
Inte prestanda kriget iallafall och som det ser ut nu så bjuder nvidia på bra motstånd mot AMD med sitt 9800gtx+i mid-kort segmentet.
Som sagts flera gånger i dessa trådar om AMD vs Nvidia, detta kommer gynna oss konsumenter och man får möjligheten att välja korttillverkare efter egna preferenser.
Själv väljer jag nvidia pga av deras drivrutiner, har alltid gillat underdogs, men när det kommer till AMD/ATI ser jag förbi.
Drivrutinerna har funkat urdåligt för mig och mitt spelande med CRT skärm.

Men hoppas nvidia svettas lite och pressar sina priser nu när AMD äntligen lyckats få till en bra krets till ett bra pris.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Avstängd

väldigt va kort nvidia släpper! jag tror att nvidia kommer halka efter inom snar framtid, anledningen att amd cpu och ati korten kommer säkert bli en perfekt symbios nu när amd äger ati!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Hedersmedlem

Prissättning och prestanda är en sak, men jag funderar ändå likt några andra här på skillnaden i tillverkningskostnad mellan ATi:s och nVidias konkurrerande kort. Dessutom vilka marginaler detta skapar för tillverkare, likt ASUS och andra, som i sitt sortiment har båda märkena. Är någondera alternativ bättre ur lönsamhetssynvinkel?

Jag blir även fundersam över hur pass lönsamt det är för nVidia att "överlusa" marknaden med diverse kort. Ingen kan ju förneka att det nu finns många modeller, både nya och gamla, med ibland liknande prestanda. Skulle detta inte kunna vara en risk, i det att det skapar lager av osålda kort, eller kan de alltid prångla ut dessa på något sätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Jävlar, alla Ati fanboys som har hållit sig gömda under snart två års tid har äntligen vågat titta ut ur sina grottor. Konstigt nog var inte någon av dem kritiska till Ati skitlansering efter skitlansering. Nåja, de är väl inte lätt att vara fanboy.

Sol och glass, precis som att vara en m0rk.

Hursomhelst- om vi nu ponerar att det finns 2 företag, som gör varsin produktserie. Vidare antar vi att konsumenterna är delade itu: ena hälften är fanboys, dvs de är i sin tur uppdelade i två läger där det ena bara köper produkter av företag 1 och det andra bara av 2, och den andra hälften 'vänder kappan efter vinden' och alltid köper det mest prisvärda för tillfället.

För att båda företagen (om de är helt beroende av dessa konsumenter) ska överleva någon längre tid måste de 'vinna' ungefär varannan generation var.

Skulle alla vara opportunister skulle ett företag halka efter rätt snart och gå under efter en tid; skulle alla vara fanboys skulle snart begreppet konkurrens snart förlora mening.

Vad jag nog försöker säga är att båda sorter är lika skadliga / bra för utvecklingen, så varför klaga på den ena?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Ser inget konstigt med en lansering som denna, först och främst håller Nvidia på med ett byte från 65nm till 55nm teknik precis som det ATI gjorde för snart ett halvår sedan. Och iom att ATI nu har produkter i handeln som inte bara är mycket trevliga ur kostnadssynpunkt för oss konsumenter utan framförallt presterar mycket bra så måste Nvidia göra något för att kontra detta.
Namnvalet är givetvis en smula konfunderande men det är ju inget nytt för att vara Nvidia.
Ser helt enkelt detta kort som en övning för en krympning av GTX260/280 modellerna vilket givetvis krävs för att Nvidia med ekonomisk framgång skall kunna fortsätta sälja dessa kort.

Visa signatur

/havoc