Ska det vara mycket Moiré på Nec MultiSync 20WGX2 Pro?

Permalänk
Medlem

Ska det vara mycket Moiré på Nec MultiSync 20WGX2 Pro?

Har problem med Moiré med min MultiSync 20WGX2 Pro skärm.

I inställningsprogrammet som följde med så gick det ställa ner Moirén lite gran bara, tycker det fortfarande är mycket.

Känner av ibland att all text på skrivbordet flimrar lite

Den mörkgråa listen som är precis ovanför, under sweclockersloggan, den flimrar.

Den här bilden flimrar mycket så det blir streck över bilden. http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Moire_on_parrot_feathers.j...

Ska man inte kunna få bort den som gott som helt?

Ni andra som har den skärmen, har ni mycket Moiré?

Och ska det vara så att uppe i högra hörnet på skärmen om man kollar framifrån hörs ett surrande ljud där innefrån?

Permalänk
Medlem

min har varken Moire eller surrande ljud men första problemet kan ju orsakas av grafikkort eller grafikkort drivisar fast jag är inte så insatt i sånt

Permalänk
Medlem

Okej. Ska ta och testa byta grafikkort lite snabbt och kolla om det blir någon skillnad.

Men om du lyssnar bakom Multisyncloggan, alltså vid vetilationen på baksidan av skärmen. Låter det nåt om du lyssnar nära?

Min skärm är för övrigt klart varmare där än på hela övriga skärmen.
Den är halft ljummen över hela skärmen förutom just där, där är den varm.

Permalänk
Medlem

Hör inget surrande ljud, och moire bilden visar sig som den ska! Provat att resetta till orginal inställningarna? kör du med Advanced DV mode?
Kanske ändrat sharpness till ett för högt värde?

Jag hade iaf börjat med att resetta skärmen till factory defualts. Har provat med en del inställningar på min skärm. Kör just nu brightness på 60% Advanced DV mode ON Standard Mode. Resten är defualt! Bilden är enormt bra!

Men när det kommer till inställningar är ju smaken olika!

p.s värmen är likadan över hela ovansidan, dvs ingen skillnad på värmen vid multisync loggan.

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Re: Ska det vara mycket Moiré på Nec MultiSync 20WGX2 Pro?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roboo
Har problem med Moiré med min MultiSync 20WGX2 Pro skärm.

I inställningsprogrammet som följde med så gick det ställa ner Moirén lite gran bara, tycker det fortfarande är mycket.

Känner av ibland att all text på skrivbordet flimrar lite

Den mörkgråa listen som är precis ovanför, under sweclockersloggan, den flimrar.

Den här bilden flimrar mycket så det blir streck över bilden. http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Moire_on_parrot_feathers.j...

Ska man inte kunna få bort den som gott som helt?

Ni andra som har den skärmen, har ni mycket Moiré?

Och ska det vara så att uppe i högra hörnet på skärmen om man kollar framifrån hörs ett surrande ljud där innefrån?

Moiré-effekten där ligger ju i själva bilden. Är inget fel på skärmen, den visar vad som syns i bilden bara. Har dock inget flimmer på min MultiSync 20WGX2 Pro, hur stabilt som helst. För att kolla efter moiré så behöver du en testbild med varannan pixel i olika färg, ett sånt foto funkar inte.

Lyssnar jag nära skärmen så hörs faktiskt ett svagt elektroniskt surrande uppe vid loggan. Aldrig hört det innan, men ventilationen där jag sitter nu låter en del.

Permalänk
Medlem

Hmm:/ Låter nästan som att det skulle vara något fel på det exemplaret jag har.

Jag kör med Dv Mode AV. Om jag trycker igång det blir det mycket mer flimmer, då ser man att text lite överallt börjar flimra, skärmen ändrar då även ljusstyrkan något, som att du skulle ändra mellan 2% upp och ner på ljusinställningen snabbt lite då och då.

Skärparn har jag inte rört sen den var ny..

Men det jag menar i bilden är inte den naturliga Moiré effekten, utan det blir som streck på skärmen/svagt svagt flimmer.
Ser inte ut så på en kompis vanliga plattskärm.

Hur blir det när ni använder det programmet som medföljer (Adjustment Pattern software) och ställer in Moirén?

Hur ser testbilden ut, kan ni ställa in det så det blir bra?

Jag har fått ställa in det så det är 45.4% på Grovjustera och 79.3 på finjustera för att få det hyffsat men det är långt ifrån bra.

Ska försöka ta ett kort på det när jag har lånat en kompis systemkamera, så ni får se hur det ser ut..