Permalänk

Byta Nättaggegratsfläkt

Någon som har koll på var man får tag i en 135mm fläkt så jag kan byta ut mitt nätaggs fläkt? Eller måste jag skaffa en "normalstor" chassifläkt (120mm) och modda så att skruvhålen passar? Om man kunde få tag i en i Sverige vore bra, för annars blire en så jäka dyr fläkt att man kan köpa ett nytt nätagg istället.
(Nätagget jag har är Xilence 800W RedWing).

Sen angående själva bytet av fläkten. Är det någon som har koll på hur fläkten är ansluten i PSU'et? Eller funkar det lika bra att koppla in fläkten i en kontakt utanför på moderkortet?

Permalänk

Re: Byta Nättaggegratsfläkt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SupaBeast
Någon som har koll på var man får tag i en 135mm fläkt så jag kan byta ut mitt nätaggs fläkt? Eller måste jag skaffa en "normalstor" chassifläkt (120mm) och modda så att skruvhålen passar? Om man kunde få tag i en i Sverige vore bra, för annars blire en så jäka dyr fläkt att man kan köpa ett nytt nätagg istället.
(Nätagget jag har är Xilence 800W RedWing).

Sen angående själva bytet av fläkten. Är det någon som har koll på hur fläkten är ansluten i PSU'et? Eller funkar det lika bra att koppla in fläkten i en kontakt utanför på moderkortet?

En 135mm fläkt? Menar du inte en 140mm? 140 mm fläktar finns lite här och var, t.ex. http://www.webhallen.com/prod.php?id=85789 men det är svårt att hitta någon som har testats som tyst av en tillförlitlig källa. Med andra ord: SPCR testar inte 140mm fläktar.

Inuti nätagget kommer fläkten säkert att vara lödd. Sedan måste du veta om nätagget styr fläkten med hjälp av spänningsreglering eller PWM (inte så stor sannolikhet) och köpa rätt typ av fläkt. Och så måste du säkerställa att den nya fläkten har lika bra luftflöde som orginalfläkten vid varje givet varvtal (för att inte tala om att den måste starta på lägsta läget - potentiellt problem med t.ex. i övrigt utmärkta Nexus) för att undvika överhettning.

Totalt sett är det mycket besvär, varför man mycket sällan bryr sig om att byta fläktar utan köper nytt nätagg i stället. Men det är klart, ett 800W nätagg är mycket pengar det!

Om du verkligen behöver 500+ W så kommer inget nätagg att vara speciellt tyst oavsett fläktbyte - vid de effekterna är det en massa kylning som måste till. Men det kanske är för dig som de flesta att t.ex. ett tyst och bra HX520 eller liknande är mer än tillräckligt?

Permalänk

Nej, det står att fläkten är 135mm. Och angående effekt så köpte jag detta nätagg för att uppgradera mig från 520W. Det här nätagget jag har har varit tyst, det är nyligen den har börjat låta som f*n. Min bror har ett 850W's nätagg i sin dator och den låter i princip ingenting. Minns inte vad det var för fläkt på den men det var i alla fall >120mm

Permalänk
Avstängd

"Eller funkar det lika bra att koppla in fläkten i en kontakt utanför på moderkortet?" Har samma fråga för min fläkt har gått sönder. Men kan det bli fel och datorn crashar ifall man inte har fläkten inkopplad i nätaggrigatets chip? För vill också koppla in min fläkt utanför.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweguardian
"Eller funkar det lika bra att koppla in fläkten i en kontakt utanför på moderkortet?" Har samma fråga för min fläkt har gått sönder. Men kan det bli fel och datorn crashar ifall man inte har fläkten inkopplad i nätaggrigatets chip? För vill också koppla in min fläkt utanför.

Det kan bara tillverkaren av nätagget svara på. Men om jag skulle designa ett nätagg så skulle jag göra så att nätagget stängde av sig själv om det inte går ström genom fläktuttaget. Jag skulle t.o.m. säga att det vore tjänstefel att inte göra så.

Supabeast: det låter som att du ka ha garanti kvar på agget?Det kan ju vara en möjlig väg framåt. Jag har aldrig hört talas om en 135 mm fläkt förut...