Permalänk
Medlem

Tv4 och deras "miss"

Har suttit och läst lite nyheter gällande den "miss" som TV4 ska ha gjort som har upprört hela svenska folket och jag fattar inte vad folk håller på med.

Missen berodde vad jag förstått det på ett oväder som störde ut sändningarna från nåt internationellt sändningscenter. Sist jag kollade satt inte TV4 med nån universalfjärrkontroll för oväder så jag ser inte hur det är deras "miss" eller varför det ska vara pinsamt för dem.

Karin Olssons krönika på expressen.se bjuder på lite roligheter i ärendet:

#1
"Det är inte vårt fel", upprepade programledare Ola Wennström.
Jo, TV4. Det var ert fel.

- umm, nej? Kom ihåg, ovädret i Wien med kraftig regn, blåst och åska.

#2
Någon på plats borde ombetts dra fram en mobil med 3G vilket gett rörlig bild direkt. Ett försök med uselt resultat hade varit bättre än inget försök alls.

Nu är jag inte insatt allt i hur det tekniska fungerar, men som jag förstod det av de artiklar jag läst så är var det bara tyskland och turkiet som hade egna sändningsmöjligheter under matchen, alla andra körde via nån världsfeed, men även om nu TV hade sänt matchen själva är det genomförbart att nån i deras personal kutar från bussen, drar upp sin mobil och kan sända denna video live till svenska folket?

Personligen kollar jag inte på fotboll, är inte så förtjust i sporten men jag tycker hela grejjen som blivit av det här är helt absurd.

Nån som kallar sig Breitling hade tydligen kommenterat på Aftonbladet:
"Underbart att Ola Wenström står i direktsändning och ljuger tittarna rakt i ansiktet. Matchen gick att se i sin helhet i flera av Europas länder, så lägg ner skitsnacket om att hela Europa saknar bild och ljud."

Ja jag tror verkligen hans tankar innan han öppnade käften var "kom på en bra lögn nu Ola, kom igen. Du kan det här!". Karln fick information från de som hade kontakt med folk som troligtvis sprang som dårar och försökte lösa problemet eller iaf i sin tur hade kontakt med folk som försökte lösa problemet. Priset för att försöka informera tidigt bör inte vara att personen blir utmålad som en lögnare.

Ibland undrar jag hur folk tänker när de reagerar så här.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem

Måste försvara TV4 lite, det var ju faktiskt inte deras fel...

Jävlar vilket liv det blev i IRC kanalen om EM när bilden försvann över hela världen

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Varför skulle det vara TV4as fel? Felet låg ju i Basel. Kollade på Danska TV-kanalerna, dom hade inte heller bild.

Visa signatur

|Chassi: Antec P182 |PSU: Corsair 520w |Moderkort: Gigabyte P35-DS4 |CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 B3 @ 2.4GHz + Scythe Mine 1100 Rev.b |GPU: Gainward 8800Ultra @ 650/2250 |Minne: 4GB Corsair 6400 CL4 |HDD: WD 500gb 7200rpm |Ljudkort: Creative SB X-Fi Fatal1ty Pro| - |Samsung 206BW (R)

Permalänk
Medlem

Haha man blir ju förbannad på Karin Olsson. Känns som att hon skrev texten i frustration och glömde tänka logiskt överhuvudtaget...

Permalänk
Medlem

Jag tror anledningen till att folk är sura på TV4 är att tittarna inte fick någon information om matchen när bilden saknades - alltså att ingen på TV4 ens orkade dra igång Sportradion och referera med hjälp av radion, eller hålla oss uppdaterade via Internet-rapportering från matchen. De hade fullt upp med att be om ursäkt för att ingen annan i världen kunde se matchen, trots att folk i flera europeiska länder kunde se den.

Sen om TV4 hade vetskap om detta eller om de "ljög" för oss är en annan sak.

Permalänk
Avstängd

Gud finns, "sport" förstör mina Sci/Fi kvällar så får väl skit "sporten" dra åt helvete ibland med.

Varför jag markerar med " är bara för att jag inte klassar fotboll eller annat fjanteri som sport är för att i äkta sport riskerar man livet, annars är det lek.

Men jag vill inte förstöra för "sport" dårar, men förstör inte för oss Sci/Fi fans för fan.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

"Riskerar" man livet kallas det extremsport

Och sänder TV4 så mycket sci-fi serier då?

Permalänk
Medlem

Sända matchen filmad med mobilkamera över 3g? Haha, skulle ju vara roligt att se... en enda kameravinkel och man skulle inte se ett jota...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zydar
Jag tror anledningen till att folk är sura på TV4 är att tittarna inte fick någon information om matchen när bilden saknades - alltså att ingen på TV4 ens orkade dra igång Sportradion och referera med hjälp av radion, eller hålla oss uppdaterade via Internet-rapportering från matchen. De hade fullt upp med att be om ursäkt för att ingen annan i världen kunde se matchen, trots att folk i flera europeiska länder kunde se den.

Sen om TV4 hade vetskap om detta eller om de "ljög" för oss är en annan sak.

Det är säkert bara trycka på den gröna knappen "switch to internet-update"

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
...
Varför jag markerar med " är bara för att jag inte klassar fotboll eller annat fjanteri som sport är för att i äkta sport riskerar man livet, annars är det lek.
...

Sport luktar avgaser, idrott luktar svett!

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
Sport luktar avgaser, idrott luktar svett!

Hm, låter mer logiskt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Gud finns, "sport" förstör mina Sci/Fi kvällar så får väl skit "sporten" dra åt helvete ibland med.

Varför jag markerar med " är bara för att jag inte klassar fotboll eller annat fjanteri som sport är för att i äkta sport riskerar man livet, annars är det lek.

Men jag vill inte förstöra för "sport" dårar, men förstör inte för oss Sci/Fi fans för fan.

Ja se där, det finns fortfarande hopp om männskilgheten trottsallt:D:D Sätter mig mycket hellre o kollar på en dålig film än o kolla på fotboll eller liknande:P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Sända matchen filmad med mobilkamera över 3g? Haha, skulle ju vara roligt att se... en enda kameravinkel och man skulle inte se ett jota...

Precis. Utöver det faktum att TV4 knappast skulle släppa igenom en person i publiken med 3G-kamera rakt ut till hela Sverige. Räcker med att denne person skriker ut en obscenitet så har dom lawsuits up the ass.

Sedan vet jag inte hur de skulle kunnat koppla in en 3G-telefon? Låter som att denna Karin bara sitter och hittar på saker. Eller har jag helt missat TV4s "telefonnummer som alla kan ringa och direkt få en videosignal patchad ut i hela Sverige" nummer? Känns som att det krävs aningen mera planering än så.

Sedan så skulle TV4 säkert haft referering under avbrotten, men om varken bild eller ljud kommer fram, hur fan ska de veta då? Och TV4 kan kanske heller inte bara bestämma sig för att sända sportradion i TV4, då lär de ju också få problem med stämningar osv.

Snacka om Hybris. Shit happens FFS.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

Tråkigt det som hände, på landet som jag var utan digitalbox eller tv så fick jag nöja mig med radion

Det jag inte förstår är folk som är dumma i huvudet...människor som ringer till Tv4 och hotar, kallar receptionisten för mindre lämpliga saker etc.
Jag kollar på MKT fotboll per vecka när ligorna är igång...minst 3-4 matcher i veckan och jag får ingen abstinens och ringer ner kanalen och skriker diverse ting om så är fallet.

Iaf vad jag förstått så träffades internationella länken av blixten och slogs ut, alla förutom 2 länder (som hade radiobilar på plats) kunde koppla in och sända klart.

So i blame the thunder! till viss del dom i Basel ~~ har man en stor länk så borde den fan vara åsksäker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trance_Allstar
Precis. Utöver det faktum att TV4 knappast skulle släppa igenom en person i publiken med 3G-kamera rakt ut till hela Sverige. Räcker med att denne person skriker ut en obscenitet så har dom lawsuits up the ass.

detta är Sverige, inte USA, finner man något olämpligt så anmäler man det till granskningsnämnden, melodivestivalen har blivit anmäld 5 ggr i rad eller nått sånt, men ingeting har hänt:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
detta är Sverige, inte USA, finner man något olämpligt så anmäler man det till granskningsnämnden, melodivestivalen har blivit anmäld 5 ggr i rad eller nått sånt, men ingeting har hänt:)

Jojo hehe. Det var bara ett exempel. Denne person kan likaväl dra ned byxorna och göra helikoptern med snorren om han är full eller dylikt. Ville bara få igenom att hela iden är totalt dryg och det är ingenting som TV4 skulle göra oavsett situation, lämna över sändningskontrollen till en jeppe.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GreeM
Ja se där, det finns fortfarande hopp om männskilgheten trottsallt:D:D Sätter mig mycket hellre o kollar på en dålig film än o kolla på fotboll eller liknande:P

Hör och häpna men majoriteten av Sveriges befolkning är nog mer intresserad av att se fotbolls vm än någon random b-film.