Permalänk

Hm och hur mycket har du klockat ner det? annars så finns det väl andra kylningar man kan köpa för inte en alltför stor slant, dock så är ju grejen med iaf 4850 att det tar bara 1 plats till skillnad mot dom andra.

Visa signatur

MSI K9N Diamons - 2x Corsair TWIN2X 6400 - ATI Radeon HD 4850 - 2x Western Digital Caviar 500gb - Chieftech 400w PSU - AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.5GHz Socket AM2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fatcaesar
Vadå för problem?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Han tänker nog på värmen.
Det enda som krävs är att kortet klockas ned i idle, det löser alla problemen.

Mitt kort går lika varmt i idle som i jobb, eller... tja, max 5-6*C varmare i arbete.

Just precis.

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att använda Catalyst profilen och ändra i XML filen till den fart man vill ha på fläkten, riktigt praktiskt!

Sänkte min temp från Idle 80 till 55 och load från 88 till 65 med att ändra fläkten 13%. Låter fortfarande ingenting.

Jag behöver inte ens loada profilen varje gång jag startar datorn.

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk
Medlem

Fick äntligen tag på 4870 från Komplett. YES!!!

Går från 8800gts 640, så jag hoppas det blir en ordentlig skjuts.
Men jag såg att det är sämre än gtx260 i age of conan. Lite synd, men jag lär inte påverkas så värst mycket av det. Ska ändå inte köra över 1680x1050 ändå så.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - Intel i7 3770K - Asus P8Z77-V - Corsair 16Gb Vengeance memory - Intel SSD 330 - Gigabyte 1070 Ti Windforce - Corsair HX 850W

R.I.P. 20190916 Gigabyte GTX670 Windforce OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Funkar det inte med fixen då?

Verkar inte som det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flax.se
Sänkte min temp från Idle 80 till 55 och load från 88 till 65 med att ändra fläkten 13%. Låter fortfarande ingenting.

Så du la till 13%? Mitt kort ligger på 80C och fläkten går i 23% fart enligt gpu-z.
Du gjorde alltså en ny profil i CCC och sen ändrade manuellt i xml-filen?

EDIT:
Länk till att manuellt editera profilen:
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1320351&page=1

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wogworgr
Fick äntligen tag på 4870 från Komplett. YES!!!

Går från 8800gts 640, så jag hoppas det blir en ordentlig skjuts.
Men jag såg att det är sämre än gtx260 i age of conan. Lite synd, men jag lär inte påverkas så värst mycket av det. Ska ändå inte köra över 1680x1050 ändå så.

Du får berätta om resultaten när du installerat kortet! Även jag kommer gå från 8800GTS 640 och spelar AoC

Fast jag kommer nog vänta tills 1GB versionerna av 4870 kommer..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozbaab
Du får berätta om resultaten när du installerat kortet! Även jag kommer gå från 8800GTS 640 och spelar AoC

Fast jag kommer nog vänta tills 1GB versionerna av 4870 kommer..

Visst, jag postar efter lite tester.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - Intel i7 3770K - Asus P8Z77-V - Corsair 16Gb Vengeance memory - Intel SSD 330 - Gigabyte 1070 Ti Windforce - Corsair HX 850W

R.I.P. 20190916 Gigabyte GTX670 Windforce OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Verkar inte som det.

Så du la till 13%? Mitt kort ligger på 80C och fläkten går i 23% fart enligt gpu-z.
Du gjorde alltså en ny profil i CCC och sen ändrade manuellt i xml-filen?

EDIT:
Länk till att manuellt editera profilen:
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1320351&page=1

Hur är det med garanti om man ändrar där? är det något tillvärkaren kan se eller är det lungt om man gör det

Och en annan sak, Det står att man ska ändra "Automatic" till "Manuel", vad är skillnaden? Kan inte regga mig.. Har hotmail -.-

Visa signatur

MSI K9N Diamons - 2x Corsair TWIN2X 6400 - ATI Radeon HD 4850 - 2x Western Digital Caviar 500gb - Chieftech 400w PSU - AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.5GHz Socket AM2

Permalänk
Avstängd

Är det någon som kan dra till med en (o)kvalificerad gissning om när 4870x2 finns till försäljning i Sverige och vad kortet kan komma att kosta. Jag har en rejäl uppgradering på gång och köper förmodligen in allt utom grafikkortet inom en snar framtid (läs; en vecka). Av min 10.000 kronorsbudget återstår det ca. 3.600, kommer 4870x2 landa någonstans runt där eller skall jag strunta i att vänta och köra på ett vanligt 4870?

Permalänk
Medlem

Mina nuvarande videos:
http://youtube.com/user/BorkaBonum

De sex senaste är från HD4870.

Permalänk
Medlem

Hmm, vad ska detta betyda egentligen;
http://products.amd.com/en-us/GraphicCardDetail.aspx?id=179

Manufacturer - Powercolor
SKU - A773-TE3
PC/Mac - PC
GPU - ATI Radeon HD 4870
Slot Type - PCIe x16 Gen 1.0

Har powercolor 4870 endast PCIe 1.0 eller bara felskrivet (vilket jag antar...)?
Det är ju i alla fall från ATIs hemsida.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amrry
Hmm, vad ska detta betyda egentligen;
http://products.amd.com/en-us/GraphicCardDetail.aspx?id=179

Manufacturer - Powercolor
SKU - A773-TE3
PC/Mac - PC
GPU - ATI Radeon HD 4870
Slot Type - PCIe x16 Gen 1.0

Har powercolor 4870 endast PCIe 1.0 eller bara felskrivet (vilket jag antar...)?
Det är ju i alla fall från ATIs hemsida.

Nyckfelstrisse har säkert varit framme

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flax.se
Det är ju bara att använda Catalyst profilen och ändra i XML filen till den fart man vill ha på fläkten, riktigt praktiskt!

Sänkte min temp från Idle 80 till 55 och load från 88 till 65 med att ändra fläkten 13%. Låter fortfarande ingenting.

Jag behöver inte ens loada profilen varje gång jag startar datorn.

skulle ju onekligen vara skönt att få en fix där kortet klockar ner sig och sänker fläkthasigheten vid idle. Sen klocka upp sig igen och dra på fläkten. Känns som om det skulle vara snällare mot kortet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VresiBerba
Är det någon som kan dra till med en (o)kvalificerad gissning om när 4870x2 finns till försäljning i Sverige och vad kortet kan komma att kosta. Jag har en rejäl uppgradering på gång och köper förmodligen in allt utom grafikkortet inom en snar framtid (läs; en vecka). Av min 10.000 kronorsbudget återstår det ca. 3.600, kommer 4870x2 landa någonstans runt där eller skall jag strunta i att vänta och köra på ett vanligt 4870?

3500kr.
däromkring

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amrry
Hmm, vad ska detta betyda egentligen;
http://products.amd.com/en-us/GraphicCardDetail.aspx?id=179

Manufacturer - Powercolor
SKU - A773-TE3
PC/Mac - PC
GPU - ATI Radeon HD 4870
Slot Type - PCIe x16 Gen 1.0

Har powercolor 4870 endast PCIe 1.0 eller bara felskrivet (vilket jag antar...)?
Det är ju i alla fall från ATIs hemsida.

Det ser ut att stämma bra det där 4870 har pci-e v2 men kräver som minst en pci-e x16 1.0 .

Det är inte specen på kortet som är listat utan vilken slot som krävs.

Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Mina nuvarande videos:
http://youtube.com/user/BorkaBonum

De sex senaste är från HD4870.

Ljudet verkade lite "hd2900xt-varning" högt? Så det är varmt, drar oväntat mycket ström, och har en värdelöst högljudd fläkt. Nja, enV1000 från zalman vore nog att rekommendera?

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Ljudet verkade lite "hd2900xt-varning" högt? Så det är varmt, drar oväntat mycket ström, och har en värdelöst högljudd fläkt. Nja, enV1000 från zalman vore nog att rekommendera?

Särskilt högt går den inte, absolut inte. Ibland hör jag fläkten jobba, men då under korta sekvenser eller under tyngsta load - men detta är ingenting av vad en 2900XT lät ens med underspänning och nedklockad med 25% fläkthastighet. Men jag ska själv leta upp en ny kylare vid tillfälle bara för att det är kul.

Varmt är det ju pga. drivers - och ljudnivån är perfekt, men som sagt - ibland åker den upp en skvätt så man hör den, men inte mer än så.

Såhär låter min maskin allt som allt;
http://youtube.com/watch?v=TemdMTA1TCY

Permalänk
Medlem

Jag har tagit bort kylaren på mitt HD4850 nu och funderar på om jag bara ska smeta på AS5 på coren eller om det är värt att även byta ut de tjocka blafforna på minnena och voltregulatorerna. Min tankegång är att de komponenterna inte blir lika varma och därför inte behöver lika mycket kylning. Kommentarer?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar ett 4850 och 4870 i cf? för har nämligen ett 4850 just nu men beställde ett 4870 så funderar på om jag ska ha kvar det eller skicka tillbaka den.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Playpold
Hur fungerar ett 4850 och 4870 i cf? för har nämligen ett 4850 just nu men beställde ett 4870 så funderar på om jag ska ha kvar det eller skicka tillbaka den.

funkar bra ihop.
men körs efter ditt 4850.
och detta är för att synka crossfire i afr.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Jag har tagit bort kylaren på mitt HD4850 nu och funderar på om jag bara ska smeta på AS5 på coren eller om det är värt att även byta ut de tjocka blafforna på minnena och voltregulatorerna. Min tankegång är att de komponenterna inte blir lika varma och därför inte behöver lika mycket kylning. Kommentarer?

AS5 på en naken core är alltid lite riskabelt, Arctic Ceramique eller Arctic Cooling MX-2 som inte leder ström är ett bättre val. De "tjocka blaffarna" är tjocka just för att få kontakt med komponenterna de kyler. Om du tar bort dem och smetar på kylpasta och monterar originalkylaren igen så kommer de inte ha kontakt.

Gör som jag, köp en Accelero och bunta på en eller två 120mm-fläktar så kan du sätta på vettiga heatsinks på ram och voltregulatorerna med.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Så Accelero S1 passar alltså på 4870?
Isåfall ska jag beställa en direkt!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag undrar när denna finns tillgänglig att handla

http://www.techpowerup.com/64659/Arctic_Cooling_Intros_AC_Twi...

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kylig
Yes

Är du säker, vill inte beställa något i onödan, har du testat?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAPAPPA
Du kan vara säker, den passar.
http://www.arctic-cooling.com/vga2.php?idx=147

Hur är det med kylflänsarna till minnen och voltregulatorer? Kylflänsarna för voltregulatorerna passar t ex inte till 8800GT, även om Arctic Cooling säger att de inte behövs.

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gfield
Hur är det med kylflänsarna till minnen och voltregulatorer? Kylflänsarna för voltregulatorerna passar t ex inte till 8800GT, även om Arctic Cooling säger att de inte behövs.

Du kan behöva köpa till lite kylflänsar, men zalman har ju ganska billiga. Själv har jag en blandning av Thermalright HR03-GT och Accelero-flänsar.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Terniz
Lite orättvist att jämföra olika märken iofs. Vissa märken är ju alltid billigare och andra dyrare. Jämför man Powercolor-korten skiljer det bara 50 kronor och om du har möjlighet att använda en hämtbutik så betalar du bara 29 kronor i frakt. Då skiljer det bara 9 kronor.
Som Steelcorp skrev får du ju väga in tillgänglighet, leveranstid och service också. Framförallt tillgänglighet i det här fallet.

Beror igen på hur man ser det. Som sagt flera gånger i tråden så är det ingen skillnad på korten annat än vad man får med för tillbehör och garanti (och det har inte jag det minsta aning om vad man får med eller inte ).

Visst får man väga in allt det, men om jag ska vara helt ärlig så har jag fått bättre service/leveranstid från DB än komplett. Detta har vi nog säkert olika erfarenheter om dock.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Ni ska ge faan i att köpa alla kort som kommer i lager, nu fick ju jag inget

Visa signatur