Permalänk

Nikon D40 vs Sony A200

Står redo att köpa min första digitala systemkamera. Har sållat bort några stycken, och tror jag kommit fram till att valet står mellan D40 och A200.

Klämde på D60 och A300 idag, men kunde tyvärr inte komma åt D40 och A200. Är de (D40 och D60 resp A200 och A300) likvärdiga storleksmässigt?

Nikon känns bättre iom att den är lite mindre, men Sony har ju antiskak, vilket jag förstår D40 saknar både i hus och objektiv?

Är Nikons färre antal pixlar en stor nackdel?

Har som plan att fota människor, natur och sport.

Permalänk
Medlem

Det finns ju en D40 med beteckning x i slutet (D40x) som har 10Mpixel.

Det finns kit-objektiv till Nikons billigare modeller. Står det VR på objektivet är det bildstabilisering i det.

Själv tycker jag D40 och D60 är på tok för små. Var själv och hämtade ut min D80 idag som sitter som handsken på handen.

Permalänk
Medlem

D40 och D60 är lika stora, D40 är väldigt prisvärd! Köpte en för en månad sedan för 2995:- Ett av årets bästa köp pixlarna räcker till!

Permalänk

Jag valde A200 delvis pga att den har 9-punkters autofokus. D40 bara 3. Inbyggd antiskak också något jag prioriterade och att man kan använda ISO100 på Sony medan D40 börjar på ISO200.

Men jag gissar att D40 är mycket bra kamera också.

Permalänk

Fungerar ett Compact Flash Extreme III till Sonys A200? Eller funkar bara I och II?

Hur många bilder (av "standardtyp") kan man ta med ett 2 Gb-kort?

Permalänk

Jag undrar vad man skall med Extreme till. Ultra skriver runt 9mb per sekund och eftersom kameran bara tar 3 i sekunden och bilderna (JPEG) blir ca 3-4 mb så räcker väl det?
RAW är ju en annan historia men där stoppar ju kamerans buffert minne vid 6 i alla fall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marzocchi2
Fungerar ett Compact Flash Extreme III till Sonys A200? Eller funkar bara I och II?

Hur många bilder (av "standardtyp") kan man ta med ett 2 Gb-kort?

Ja, ett compact flash extreme III fungerar alldeles ypperligt till sony A200
"standartypen" ? JPEG eller finest ?
Med JPEG är det runt en 580 bilder har jag för mig, dock inte helt säker men där i kring.

MattiasBredberg, många kan ju vilja ha snabb acess till datorn samt att man kanske har flera kameror och använder kortet i båda.
Det finns många orsaker till att använda Extreme i en Sony A200, jag har det själv..

/Daniel.

Visa signatur

|| Amd Phenom X3 8650 @ 2,9ghz :: Gigabyte GA-MA78G-S2H :: 4GB Corsair XMS 2 PC-6400 @ 842 mhz :: WD640GB WD200GB :: HD 4830 @ 500/ 750 ||
|| Sony A200 :: Kitobjektiv 18-55mm :: Sigma 70-300mm F/4-5.6 APO DG Macro ||

Permalänk
Medlem

A200 objektiv är 18-70 som är ett trevligare zoomomfång.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasBredberg
Jag valde A200 delvis pga att den har 9-punkters autofokus. D40 bara 3. Inbyggd antiskak också något jag prioriterade och att man kan använda ISO100 på Sony medan D40 börjar på ISO200.

Men jag gissar att D40 är mycket bra kamera också.

D40x har ISO100!

Visa signatur

Nikon D40x; 18-55 mm Nikkor; 55-200 mm Nikkor
Macbook; 2 GHz Core 2 Duo, Mac OS X Leopard

Permalänk
Medlem

Inte att förglömma har D60 klassens bästa prestanda vid högt ISO.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pourab
D40x har ISO100!

Men ett helt annat pris än D40 & A200. Dessutom har jag en känsla av att det är svår att få tag i, är inte den utgången?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasBredberg
Men ett helt annat pris än D40 & A200. Dessutom har jag en känsla av att det är svår att få tag i, är inte den utgången?

D40 är väl också det? D40x sluta tillverkas i december, men t ex Elgiganten (som köper inte enorma mängder) säljer D40x kit för typ 3000 kr.

Visa signatur

Nikon D40x; 18-55 mm Nikkor; 55-200 mm Nikkor
Macbook; 2 GHz Core 2 Duo, Mac OS X Leopard

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pourab
D40 är väl också det? D40x sluta tillverkas i december, men t ex Elgiganten (som köper inte enorma mängder) säljer D40x kit för typ 3000 kr.

Jaså? Jag kan inte hitta en D40X för 3000 kr. Ser inte ens att Elgiganten har den just nu, varken på kampanj eller inte. Länk?

Permalänk
Medlem

d40x/ d60/ a200 har samma sensor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pourab
D40 är väl också det? D40x sluta tillverkas i december, men t ex Elgiganten (som köper inte enorma mängder) säljer D40x kit för typ 3000 kr.

Jag har uppfattat det som att D60 ersatte D40x och att D40 blir kvar ett tag till.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Jag har uppfattat det som att D60 ersatte D40x och att D40 blir kvar ett tag till.

Är det inte tvärt om med D40x och D40 - att D40 har gått ur produktion medan D40x blir kvar et liiiiitet tag till?

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monotux
Är det inte tvärt om med D40x och D40 - att D40 har gått ur produktion medan D40x blir kvar et liiiiitet tag till?

Nä. Kolla timelinen längst ner.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_d40

D40x blev ersatt av D60. D40 blir kvar tills vidare.

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det så har d40:n autofokus. Kan man stänga av det? Funderade nämligen på att köpa en systemkamera men gärna inte en som gör allt åt en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasBredberg
Jag undrar vad man skall med Extreme till. Ultra skriver runt 9mb per sekund och eftersom kameran bara tar 3 i sekunden och bilderna (JPEG) blir ca 3-4 mb så räcker väl det?
RAW är ju en annan historia men där stoppar ju kamerans buffert minne vid 6 i alla fall.

Min D80 klarar inte av att ta tre bilder i sekunden med ett Ultra kort. (tar max 5-6 bilder innan den slutar och "buffra")

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gökel
Som jag har förstått det så har d40:n autofokus. Kan man stänga av det? Funderade nämligen på att köpa en systemkamera men gärna inte en som gör allt åt en.

Ja, det går bra att stänga av den. Antingen genom en knapp på objektivet eller via spaken som sitter vid objektivfattningen.

Tror knappast det finns någon digital systemkamera där man inte kan stänga av autofokusen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Ja, det går bra att stänga av den. Antingen genom en knapp på objektivet eller via spaken som sitter vid objektivfattningen.

Tror knappast det finns någon digital systemkamera där man inte kan stänga av autofokusen.

Bra. Vet nämligen inte så mycket om system, har bara testat och fota lite med min brors minolta x-300. Lite kul faktiskt. Blev sugen och tänkte skaffa en digital men som ändå har lite funktioner. D40:n verkar ju helt prisvärd, eller ska man satsa på en d60?

Permalänk
Medlem

Går ju att stänga av autofokus, men jag undrar om någon kamera utom de dyraste proffsmodellerna har sökare som duger. Har testat lite utan af med min d40 och det är skitsvårt att se om fokus ligger helt rätt. Bättre att klicka runt de olika autofokuspunkterna osv och lära sig använda autofokusen på rätt sätt.

Även de billigaste systemkamerorna innehåller otroligt bra teknik, synd att inte använda den. Ofta kan man lika gärna ha kameran i idiot-läget och istället ägna sin tid åt att hitta nåt fint att rikta kameran mot alternativt försöka få ungarna att sitta still en jävla sekund på samma ställe så att man kan trycka av ett kort

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
Går ju att stänga av autofokus, men jag undrar om någon kamera utom de dyraste proffsmodellerna har sökare som duger. Har testat lite utan af med min d40 och det är skitsvårt att se om fokus ligger helt rätt. Bättre att klicka runt de olika autofokuspunkterna osv och lära sig använda autofokusen på rätt sätt.

Även de billigaste systemkamerorna innehåller otroligt bra teknik, synd att inte använda den. Ofta kan man lika gärna ha kameran i idiot-läget och istället ägna sin tid åt att hitta nåt fint att rikta kameran mot alternativt försöka få ungarna att sitta still en jävla sekund på samma ställe så att man kan trycka av ett kort

Det finns tillfällen då man hellre fokuserar manuellt, oavsett om man har bra eller dålig sökare. Exempelvis kan vara när man ska fokusera på eller omkring hyperfokalavståndet vilket kan vara användbart vid landskapsfotografering.. eller vid de tillfällen då man vet att autofokusen kommer att göra mer eller mindre fel.

Det borde inte vara några jätteproblem att fokusera manuellt med D40, den har större sökaren än D70. Även om sökaren på D70n inte var någon höjdare gick det att fokusera manuellt med bra resultat om man bara tog lite tid på sig. Jag har fått många bilder med manuell fokus från D70 med allehanda objektiv, det går om man vill helt enkelt.

Använd inte gröna rutan heller... eller de andra programlägena, lär dig välja bländare och/eller slutartid efter vad situationen kräver istället. Det ger bättre bilder och framförallt så har du kontroll över vad du gör.

(nej, jag vill inte ha för mycket automatik när jag fotar)

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Hej, förlåt att jag hijackar tråden nu, men jag skulle vilja ha ett svar på den här frågan:

Är det 'smart' att köpa en Eos 350D istället för en Nikon D40? Den borde väl finnas för runt samma pris, men med 350D'n så kan man ju använda ett 'riktigt' batterigrepp. Vilken kamera är bäst?

Jag läste på något annat svenskt forum att media markt sålde 350d + kitobjektiv för 2990kr för några månader sen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elaajten.
Hej, förlåt att jag hijackar tråden nu, men jag skulle vilja ha ett svar på den här frågan:

Är det 'smart' att köpa en Eos 350D istället för en Nikon D40? Den borde väl finnas för runt samma pris, men med 350D'n så kan man ju använda ett 'riktigt' batterigrepp. Vilken kamera är bäst?

Jag läste på något annat svenskt forum att media markt sålde 350d + kitobjektiv för 2990kr för några månader sen.

Personligen tycker jag att d40 tar bättre bilder och att kitobjektivet är betydligt bättre. Men mellan en d40 för 3500 och en A200 för 4500 går matchen till Sony.

Permalänk

Jag rekommenderar D40 starkt, en av mina närmsta vänner köpte en sådan för kanske ett halvår sen och jag tycker det är ett riktigt bra förstavals D-SLR kamera... Den inbyggda blixten i D40 ger mycket bra ljus också, så jag ser definitivt inget fel med den...
D40 och D60 är ungefär lika fast D60 har inbyggd sensor-rengöring och 10 Mpixel och D40 6 Mpixel, men det kvittar tycker jag...
Har ej testat på Sony men deras bildstabilisering (SuperSteady Shot) är inte av bästa klass, har nämligen provat en kompaktkamera med samma stabilisering och vid ungefär 1/15 slutartid så blir det mycket oskarpt utan stativ...

Permalänk

Finns det något batterigrepp till D40n som har avtryckare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av photoshit
Jag rekommenderar D40 starkt, en av mina närmsta vänner köpte en sådan för kanske ett halvår sen och jag tycker det är ett riktigt bra förstavals D-SLR kamera... Den inbyggda blixten i D40 ger mycket bra ljus också, så jag ser definitivt inget fel med den...
D40 och D60 är ungefär lika fast D60 har inbyggd sensor-rengöring och 10 Mpixel och D40 6 Mpixel, men det kvittar tycker jag...
Har ej testat på Sony men deras bildstabilisering (SuperSteady Shot) är inte av bästa klass, har nämligen provat en kompaktkamera med samma stabilisering och vid ungefär 1/15 slutartid så blir det mycket oskarpt utan stativ...

SSS är av yppersta klass ...2-3 stops verkligen förbättring (se dpr bla)

A200 är mer kamera än D40. A200 är även en bättre kamera. Men! Trots det så är det faktiskt viktigare att man trivs med hanteringen av kameran och att den sitter bra i handen.

Ja , jag har använt en D40 , tjejens syrra äger en så jag använder den relativt ofta.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
SSS är av yppersta klass ...2-3 stops verkligen förbättring (se dpr bla)

Bildstabilisering i objektivet är ju dock bättre på alla sätt och vis.. förutom att det kanske är lite dyrare.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Nja, stabilisering i objektiven innebär att man måste föra in extra optiska element, något som aldrig är bra för kvalitén