Permalänk
Medlem

Tips på uppgradering

Jag tänker uppgradera min HTPC lite efter sommaren och har redan börjat kolla runt på vad man vill köpa. HTPCn används till att surfa på kolla HD material på och så har ja planer på att spela lite på den också. Jag vill att den skall ha en ordentlig prestanda fast den inte behöver vara någon monsterdator.

Dessa delar har jag:

Asrock 4Core1333-FullHD Motherboard

Intel C2D E6750 med orginal fläkt

Antec NSK2480 (380W nätagg)

Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB

Samsung Spinpoint 500GB hårdskiva
DVD-drive

Min tanke är att först och främst köpa ett nytt grafikkort eftersom jag nu använder det integrerade grafikkortet som finns på moderkortet. Blev väldigt överraskad och intresserad av ATI Radeon HD4850 men vet inte om det är någon skillnad mellan dessa modeller. Jag undrar nu om någon vet om det ryms i en Antec NSK 2480?

Vidare antar jag att om jag köper ett HD4850 måste jag skaffa nytt nätagg eftersom 380W inte räcker att dra hela paketet. Behöver nu tips på bra nätagg i 600-700W klassen som är tysta och passar in i en Antec NSK 2480.

Behöver också tips på en ny processorfläkt. Den skall vara bra, tyst och rymmas i NSK2480. Har sett på en Noctua NH-U12P men vet inte om den passar i mitt Antec chassi samt om det kan finnas bättre alternativ. Fick just syn på Scythe Ninja Mini Kanske detta vore ett bättre val till mitt chassi?

Sist funderar jag på att köpa mera minne. Kör nu XP och skall kanske byta till Vista business. Är det dumt att köpa 2x2048MB minne till av samma typ som jag redan har 2 gig av. Då skulle jag sammanlagt ha 6 gig. I dagens läge kostar ju ovannämda minne nästan inget för 4gig men ändå onödigt att köpa 4gig om jag inte gör något med det. Tänker mest på framtiden, känns lite lamt att köpa 2x1024mb:s bitar till.

Finns det någon som kan ge feedback samt tips angående denna uppsättning?