Permalänk
Medlem

Samsung eller Panasonic?

Jag står inför ett dilemma.

Jag har läst xxx antal sidor, trådar på olika forum om LCD eller Plasma.

Så nu vänder jag mig hit.

Jag står mellan;

Panasonic TH-42PX80

och

Samsung LE-46M86BD

Jag vet att det är 42" och 46".

Det jag ska använda tven till är;

Vanligt tv tittande
Filmer, både från dvden och datorn.
Consol, som xbox 360 och ps3.

Som jag känner själv så skulle PX80 vara bra för mig och räcka gott och väl, men jag är klyven i frågan. Px80 har ju 100hz men inte full hd, samsungen har fullhd men inte 100hz. men jag har läst till mig att PX80 stödjer 1080 m.m som bör räcka till mina ändåmål?

hoppas på hjälp!

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk

Re: Samsung eller Panasonic?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pajsarn
Jag står inför ett dilemma.

Jag har läst xxx antal sidor, trådar på olika forum om LCD eller Plasma.

Så nu vänder jag mig hit.

Jag står mellan;

Panasonic TH-42PX80

och

Samsung LE-46M86BD

Jag vet att det är 42" och 46".

Det jag ska använda tven till är;

Vanligt tv tittande
Filmer, både från dvden och datorn.
Consol, som xbox 360 och ps3.

Som jag känner själv så skulle PX80 vara bra för mig och räcka gott och väl, men jag är klyven i frågan. Px80 har ju 100hz men inte full hd, samsungen har fullhd men inte 100hz. men jag har läst till mig att PX80 stödjer 1080 m.m som bör räcka till mina ändåmål?

hoppas på hjälp!

Båda är säkert bra TV.

Samsungen är snyggare så välj den.

Permalänk
Medlem

Ju större desto bättre imo, detta gäller då givetvis när man står och väljer mellan bra apparater, vilket är det du gör.

Permalänk
Medlem

Jo jag tänker med så att större är bättre och roligare att ha :).

Men sen är det dehär med 100hz och fullhd.

Någon som kan övertyga mig om vad jag ska ta föratt de ska bli bäst för mig?

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag satsa på fullhd faktiskt, men det beror på att jag inte är insatt i hur herzen faktiskt påverkar bilden till det bättre.

Permalänk
Medlem

precis så jag tänker med! därför vill jag höra från någon person här som är insatt i det med hertzen med :). om det spelar någon roll.

komigen nu boys

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Medlem

Samsungen helt klart den har en överlägsen svärta för att vara en LCD och dessutom 46" med full HD.
En bra tv och fungerar perfekt till PS3.
Är mycket nöjd med min och den kostar väl bara omkring 15k idag dessutom.
http://www.bigscreen.se/tester/ovriga/Samsung_LE-46M86.htm

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Enligt vad jag har hört så är det _sämre_ om en tv har stöd för 100 Hz. 100 Hz hade man på de gamla tjocktv för att få en skarpare och stabilare bild då bilden ritas varannan linje för sig.
I dagens plattv så ritas hela bilden upp direkt och därför 100 Hz skulle vara sämre så är det för att det är svårt att inplantera tekniken och kan ge dåligt resultat. Jag har för mig att det var något sånt. någon får rätta mig om det är fel.

Enligt de pukterna som tv ska användas till så skulle jag titta mer på en plasma än en LCD. LCD låg lite efter plasman förra generationen och antagligen så ligger den fortfarande efter lite.
Plasma är överlägsen på vanliga tvsändningar, dvd-filmer (SDTV).

Gällande inbränningar så existerar de inte. Jag körde en statisk bild på min tv i ca 30-45 min och byte jag kanal så var de borta på några sekunder. Bara man är lugn med den i början (under inkörningen) och inte kör på full kontrast så kommer den hålla länge.

Plasma har något lägre upplösning och allt för många stirra sig blinda på denna istället för att kolla upp tvn. När du har tv hemma så tänker du inte "Lite dålig bild men panelen har 1920x1080 pixlar" utan "Lite mindre pixlar men mycket bättre färgdjup och kontrast"

Rekommenderar att du läser lite på
http://www.minhembio.com/forum

Oavsätt vilken av de två som du köper så kommer du antagligen att bli nöjd. Men stirra dig inte blind på pixlar utan konstrast

EDIT:
http://www.hdforindies.com/uploaded_images/resolution_chart-7...

Slänger in ett diagram. Beroende på avståndet och skärmstorlek på tv där man ser skillnad mellan 720-hd och 1080-hd.

Permalänk
Medlem

100Hz tekniker på en LCD Plasma är bara skräp, om din TV har den funktionen slå av den omedelbart! 100Hz tekniker fungerar så att TV skapar egna bildrutor genom att titta på 2 stycken befintliga bildrutor och sedan hittar på en egen bildruta att visa imellan dom 2 befintliga. Ett bra koncept men det är inte tekniskt möjligt att göra det på ett bra sätt idagsläget. 100Hz introducerar dessutom alltid inputlag så det ska inte användas vid spelande.

FullHD är nästan lika meningslöst. För det första går det inte att se skillnad på 768 och 1080 liniers upplösning på ett tittavstånd över 2-2,5m. För det andra så har panelens fysiska upplösning enbart betydelse vid stillbilder. Vid rörliga bilder (film/spel) är det responstiden i panelen som avgör hur hög upplösningen är och då vinner alltid Plasma mot en LCD.

För övrigt jämför du årets Plasma modell med förra årets LCD och förra årets Panasonic Plasma gav klart bättre bild än den LCD'n. Årets Panasonic Plasma är altså väldigt mycket bättre. Vill du ha större bild köp 50PX8, den kostar bara ~300:- mer än LCD'n om man räknar med frakt.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Avstängd

Jag har testat 100hz på min Panasonic och jag tycker absolut den ska vara på. Bilden är betydligt lugnare, samma resultat som det blev på äldre tjocktv. Se hellre till att tvn du köper stöder 24hz (eller heter det 24p?) för att kunna visa Bluray och eventuella HD-DVDs på ett korrekt vis. Ingen av apparaterna du har tittat på är några dåliga alternativ

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt vad jag har hört så är det _sämre_ om en tv har stöd för 100 Hz. 100 Hz hade man på de gamla tjocktv för att få en skarpare och stabilare bild då bilden ritas varannan linje för sig.
I dagens plattv så ritas hela bilden upp direkt och därför 100 Hz skulle vara sämre så är det för att det är svårt att inplantera tekniken och kan ge dåligt resultat. Jag har för mig att det var något sånt. någon får rätta mig om det är fel.

För att klargöra lite. 100Hz gör skillnad på plasma eftersom det reducerar eventuellt flimmer. Detta är dock inte fallet med LCD. 100Hz på LCD och plasma är inte något negativt. Det vore ju käckt om de flesta lyxmodeller skulle säljas med medvetet dålig teknik. Det man bör söka efter om man är petig är 120Hz eftersom denna frekvens är jämt delbar med alla signalformat (24, 25, 30). Det som kan vara jobbigt är att köra 100Hz på LCD (typ motion plus, natural motion och allt det heter) eftersom detta försöker återskapa bildrutor som inte finns och resultatet kan bli instabilt, dock är det ju bara att stänga av dessa funktioner.

Citat:

FullHD är nästan lika meningslöst. För det första går det inte att se skillnad på 768 och 1080 liniers upplösning på ett tittavstånd över 2-2,5m. För det andra så har panelens fysiska upplösning enbart betydelse vid stillbilder. Vid rörliga bilder (film/spel) är det responstiden i panelen som avgör hur hög upplösningen är och då vinner alltid Plasma mot en LCD.

Är inte riktigt med på vad du menar här. Hur kan responstid avgöra upplösning? Menar du hur snabbt pixlarna kan vända sig och byta färg? För i så fall ska du ha en ordentligt dålig panel för att inte klara av 50-60Hz. Fullhd kommer till realistisk skillnad vid omkring 46", då har pixlarna ungefär samma storlek som på en 32 hd-ready (grovt uppskattat). Dock måste jag hålla med om att det är väldigt liten skillnad på 720p och 1080p, fördelen med en 1080p-panel är väl att man kan pixelmappa högupplöst material och slippa scaling i vissa lägen.

Till trådskaparen: det är båda bra paneler och kommer förmodligen tillfredställa dina syften. Du får se över vad du prioriterar, oavsett tror jag du blir nöjd.

Permalänk
Medlem

Bästa pris på Pannan = 9500 kr med frakt.

Bästa pris på Samsung = 13000 kr med frakt.

Samsungen fördelar är pixelmappningen vid datorinkoppling och att den har större bildyta. Pannans fördelar är bättre bild och billigare.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem

Ska man röra till det ännu lite mer kanske man borde kolla på Panasonic 50px8 med... Fördelarna från 40px80 (och lite högre upplösning), samt större

Om man är student kostar den 11200 kr på dustin home.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpppa
Bästa pris på Pannan = 9500 kr med frakt.

Bästa pris på Samsung = 13000 kr med frakt.

Samsungen fördelar är pixelmappningen vid datorinkoppling och att den har större bildyta. Pannans fördelar är bättre bild och billigare.

Precis sånnahär svar som jag ville ha :).

Tack, har lite att fundera på nu!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Ska man röra till det ännu lite mer kanske man borde kolla på Panasonic 50px8 med... Fördelarna från 40px80 (och lite högre upplösning), samt större

Om man är student kostar den 11200 kr på dustin home.

Jag har faktist kollat på 50" versionen, enda nackdelen är att jag har 2m till tven, och det känns lite nära med en 50", eller inte??

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Medlem

Precis som Damodred säger.
Kolla noga upp att apparaten klarar hantera filmer gjorda med 24Hz tekniken.
Jag sitter med en PX70 som inte klarar 24Hz & det är riktigt irriterande med hacken i panoreringar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpppa
Bästa pris på Pannan = 9500 kr med frakt.

Bästa pris på Samsung = 13000 kr med frakt.

Samsungen fördelar är pixelmappningen vid datorinkoppling och att den har större bildyta. Pannans fördelar är bättre bild och billigare.

Har verkligen pannan odiskutabelt bättre bild än samsungen? På lågupplöst material vinner px80 7 dagar i veckan, men på HD är jag inte lika 100

Permalänk

Det känns inte som nått svårt val alls. Kända fakta är att plasma visar vanlig SDTV (vanlig TV-sändning) bättre än LCD, samt att ju större bildyta desto mer förstoras sändningens "defekter" upp och bilden upplevs som sämre (vid samma tittavstånd). Vid 2 meters avstånd så är t om. 42" rätt stort för de flesta och om du som du skriver kommer att visa mestadels vanliga TV- och DVD-sändningar (lågupplöst) så säger ju saken sig självt. Du kommer troligtvis få en rejält mycket sämre bild på Samsungen (LCD). Om du å andra sidan hade haft TV mestadels till högupplöst material såsom Blueray och PS3/XBOX 360 så skulle Båda TV-apparaterna nog vara likvärdiga eller kanske t om. till Samsungens högre upplösnings fördel.
Och precis som Guzzman skriver så är Panasonicens 100 Hz inte samma som t ex Samsungs 100 Hz Motion Plus som lägger till "mellanrutor" i bilden för att den ska upplevas som mjukare, utan Panasonic motverkar bara flimmer.
Jag har likväl som du vandrat i TV-djungeln ett bra tag och till slut kommit fram till att man bör köpa en TV som bäst visar det man oftast använder den till (dvs vanliga TV-sändningar för min del), så det kommer med 98% säkerhet att bli en 42PX80 för meine familje:D

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk

Varför inte satsa på en Panasonix TH-42PZ70. FullHD plasma som är riktigt bra för de pengarna, har rasat ruskigt i pris och går att få för under 10k numera.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=207252

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyber Judas
Varför inte satsa på en Panasonix TH-42PZ70. FullHD plasma som är riktigt bra för de pengarna, har rasat ruskigt i pris och går att få för under 10k numera.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=207252

Frågan är om inte en px80 har bättre bild i de allra flesta situationer. Skulle tro att en generation nyare panel ger mer än de extra pixlarna gör

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Frågan är om inte en px80 har bättre bild i de allra flesta situationer. Skulle tro att en generation nyare panel ger mer än de extra pixlarna gör

Jo viss skilnad är det faktiskt. Har kört gnaks mycket med båda, men rekomenderar dig att åka ut och titta på det och skaffa en uppfattning själv. Stod själv i valet mellan PX80 eller PZ700 och för min del blev det PZ700

Visa signatur

"?"

Permalänk
Avstängd

Tittade på båda och valde till slut TH-42PZ70. Mycket bra bild även på den. Båda ger dock bättre bild än samsungs LE-40M86BD enligt min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyber Judas
Jo viss skilnad är det faktiskt. Har kört gnaks mycket med båda, men rekomenderar dig att åka ut och titta på det och skaffa en uppfattning själv. Stod själv i valet mellan PX80 eller PZ700 och för min del blev det PZ700

En pz700 hade jag inte tackat nej till, men tyvärr 6 papp dyrare än 42px80, om man vill handla i svedala

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
En pz700 hade jag inte tackat nej till, men tyvärr 6 papp dyrare än 42px80, om man vill handla i svedala

Samma Panel i PZ70 och PZ700, det som skiljer är ljudsystemet, antireflexbehandlingen och antalet ingångar. Bildmässigt skiljer det inget.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Ju större desto bättre imo, detta gäller då givetvis när man står och väljer mellan bra apparater, vilket är det du gör.

Så han ska köpa en sämre tv bara för att den är större?
Kom igen..:/

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Är det inte lite bekymmer med att koppla PX80 till datorn dvs få rätt upplösning och få pixelmappat.

Samt att px80 hackar ibland vid panorering?

Jag har inte läst på samsungen så jag kan inte säga något om den.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
Är det inte lite bekymmer med att koppla PX80 till datorn dvs få rätt upplösning och få pixelmappat.

Samt att px80 hackar ibland vid panorering?

Jag har inte läst på samsungen så jag kan inte säga något om den.

1. Nej, den blir pixelmappad via HDMI. Det är px70 som det inte går att få på HDMIn (Men VGA funkar).

2.Px80 ska ha stöd för 24p och ska alltså inte hacka vid blueray-tittande.

Permalänk
Medlem

Är inte PX80 1024x768? Rektangulära pixlar känns inte som en jättehöjdare IMO, om du tänkt använda den pixelmappat till dator.
Väl?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Är inte PX80 1024x768? Rektangulära pixlar känns inte som en jättehöjdare IMO, om du tänkt använda den pixelmappat till dator.
Väl?

Optimalt är de väll inte, men pixelmappat går det att få till på 1024x768. Men självklart är det bäst med kvadratiska pixlar.