Permalänk
Medlem

4870x2 nätagg?

Hej, jag ska snart köpa ett nytt nätagg och funderar på om ett sådant här nätagg är något att ha och om det skulle klara av 4870x2 eventuellt 2st 4870x2: http://www.tbh.se/index.asp?id=3&kat_id=2370&prod_id=35790

För övrigt så har jag en Quad Core Phenom på 125W TDP och en S-ATA disk.

Visa signatur

ASUS Crosshair III Formula, Phenom II 955 3,2GHz, Sapphire 4870 X2, 4 GB Corsair Dominator DDR3 1600MHz, Corsair TX750, LG W2600HP 26" 1920x1200

Permalänk
Medlem

Verkar inte så bra nätagg med 4st linor, skulle hellre sattsa på dual och sen har den bara 80mm fläkt, även om det står att den är tyst, knappast.

Undrar om det räcker med 250W på varje lina.. ska inte x2 dra typ.. 300W + ??

Permalänk
Medlem

Overkill, detta räcker gott och väl samt mycket billigare: http://www.dustinhome.se/pd_5010117513.aspx

Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

| E8400 | P5Q-deluxe | HD4850 | Antec 300 | 4GB pc8500 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amroth
Overkill, detta räcker gott och väl samt mycket billigare: http://www.dustinhome.se/pd_5010117513.aspx

Rätta mig om jag har fel.

Läste review och det låter mkt och är inte så "stabilt" under max load, 2st 4870x2 lär dra lätt 600W.... sen fläktar för att kyla och CPU diverse.. blir tajt

Permalänk
Medlem

Har också läst på lite och 2st HD4850 drar lite över 300W tillsammans med bl.a. e8400 så kan inte se hur ett 4870x2 kan dra så mycket.. men men, är inte så insatt på dem.

Visa signatur

| E8400 | P5Q-deluxe | HD4850 | Antec 300 | 4GB pc8500 |

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar men jag är ute efter ett nätagg med minst 1kW. Helst 80plus certifierad. Jag har kollat in Corsairs 1kW nätagg också vilken skulle vara bäst mellan Antecs och Corsairs?

Antec: http://www.tbh.se/index.asp?id=3&am...p;prod_id=35790

Corsair: http://www.inet.se/datorkomponenter/naetaggregat/1000w-corsai...

Från vad jag har hört i recensioner så ska båda vara väldigt bra men jag är inte så insatt i den här volt och ampere grejen. Så vilket skulle ni isåfall rekommendera till 2st 4870x2? Eller skulle ni rekommendera ett annat nätagg för det?

Visa signatur

ASUS Crosshair III Formula, Phenom II 955 3,2GHz, Sapphire 4870 X2, 4 GB Corsair Dominator DDR3 1600MHz, Corsair TX750, LG W2600HP 26" 1920x1200

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit Corsairet.

Permalänk
Medlem

Okej, Jag läste om Corsair nätagget. Den ska leverera 40A på respektive +12V lina. Från vad jag förstår kör den med dual line och leverar 500W på varje lina. Den har alltså 2st 8pin PCI-E (6+2) och 2/4st PCI-E 6pin. Jag tror detta ska räcka, någon som kan verifiera?

Visa signatur

ASUS Crosshair III Formula, Phenom II 955 3,2GHz, Sapphire 4870 X2, 4 GB Corsair Dominator DDR3 1600MHz, Corsair TX750, LG W2600HP 26" 1920x1200

Permalänk
Medlem

Vänta och se vad riktiga tester säger om hur mkt det drar sen kan man börja snacka nätagg, går man på tidigare uppgifter så får man siffror av tillverkarna och dom är upp emot dubbelt så höga ibland som den igentliga siffran.

Permalänk
Medlem

Då bör alltså nätagget räcka? Men det jag skrev ovanstående är det bra? Jag vet inte vad dom rekommenderar nuförtiden.

Visa signatur

ASUS Crosshair III Formula, Phenom II 955 3,2GHz, Sapphire 4870 X2, 4 GB Corsair Dominator DDR3 1600MHz, Corsair TX750, LG W2600HP 26" 1920x1200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kylig
Läste review och det låter mkt och är inte så "stabilt" under max load, 2st 4870x2 lär dra lätt 600W.... sen fläktar för att kyla och CPU diverse.. blir tajt

Stämmer då inte in på mitt TX 750, så ge mig gärna en länk till den review.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CoLD-IcE
Då bör alltså nätagget räcka? Men det jag skrev ovanstående är det bra? Jag vet inte vad dom rekommenderar nuförtiden.

Ja, 1kw är fortfarande overkill i 98% av fallen. Ska du bara driva ett 4870x2, kan jag tänka mig att en 450 - 600W skulle passa bra. Ska du driva två skulle jag tippa på en 700 - 800W. (OBS att jag bara spekulerar, att invänta riktiga tester vilket är fesen råd är att rekommendera.)

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Är priset en faktor?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Priset bör vara högst 2000kr. Men mycket kring de här grejerna med ampere och volt gör mig förvirrad. Är dual line med 500W vardera bra med 40A på respektive +12V lina? Vet någon vad dom rekommenderar nuförtiden? Och man ska väl inte blanda linorna på ett grafikkort? Låt oss säga att man har en 4870x2 du sätter in en 8pin från lina ett och en 6pin från lina två. Det är väl inte att rekommendera?

Visa signatur

ASUS Crosshair III Formula, Phenom II 955 3,2GHz, Sapphire 4870 X2, 4 GB Corsair Dominator DDR3 1600MHz, Corsair TX750, LG W2600HP 26" 1920x1200

Permalänk
Medlem

http://gtek.se/index.php?mode=item&id=3440&session=e5e018b1bb...

Har fått lite blandade kommentarer men nästan alla är överens om att det är ett bra agg, definitivt ett av de bättre som finns på marknaden. Klarar garanterat det du två stycken 4870x2 i crossfire med några hårddiskar och en överklockad quad core. Finns även en 1000W modell men då skenar priset iväg något fruktansvärt.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Hmmm nu har man 3 nätagg att välja mellan. Men Corsair nätagget verkar pålitligast just nu. Det här blev svårt.

Visa signatur

ASUS Crosshair III Formula, Phenom II 955 3,2GHz, Sapphire 4870 X2, 4 GB Corsair Dominator DDR3 1600MHz, Corsair TX750, LG W2600HP 26" 1920x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CoLD-IcE
Hmmm nu har man 3 nätagg att välja mellan. Men Corsair nätagget verkar pålitligast just nu. Det här blev svårt.

Corsair HX1000 är jag mycket nöjd med. Tyst och med massor av valmöjligheter när det gäller kablarna. Tänk bara på att det är ruggigt stort. Fick ta fram bågfilen och såga lite när jag skulle ha in det i min nya Antec P182. Men nu sitter det som en "smäck"

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem

Då tror jag att jag håller mig till Corsair eftersom man hör så bra ryckten om dom Men Corsair 750W ska väl räcka till ett 4870x2 iallafall? Kanske till och med 2st? Jag kom ju på att jag måste ju hålla en budget om jag sen ska ha råd med kortet också Annars är det bara att uppgradera nätagget senare igen.

Visa signatur

ASUS Crosshair III Formula, Phenom II 955 3,2GHz, Sapphire 4870 X2, 4 GB Corsair Dominator DDR3 1600MHz, Corsair TX750, LG W2600HP 26" 1920x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kylig
Verkar inte så bra nätagg med 4st linor, skulle hellre sattsa på dual och sen har den bara 80mm fläkt, även om det står att den är tyst, knappast.

Undrar om det räcker med 250W på varje lina.. ska inte x2 dra typ.. 300W + ??

Jag har ett nätag på 850W med 80 fläkt av annat märke och 4st rails. Driver 2st processorer (2st dualcores) och 2st 8800GTS på ett tyan moderkort.

Tyst stabilt bra helt enkelt. Det har uppmät verknigsgrad på i alla fall 82%. Man får plats med störe å fler flänsar bland annat vid val av 80 läkt så det fins facktiskt ntäag med 80 fläkt i högprstanda segmentet som är helt i klass med dom med 120 fläkt.

4st rails är inget som nätags tillverkarna hittat på själv bara så där. Det är en standard framtagen och nåt som moderkort och nätagstillverkarna följer.

Railen brukar vara ansluta nåt i denna stilen.

Rail 1 och Rail 2 går till 8 pins AUX som används för processorn eller processorerna.

Rail 3 går via atx kotnackten till moderkortet och förser saker som PCI-E portar och därmed grafikkort och annt på moderkoret med kräm.
Rail 4 går till molexar, PCI-E kotnackter och förser därmed diskar och åter igen grafikkorten. Sedan brukar det även finas PCI-E kotnackter anslutna till rail 2 och 3 om man kör 2 eller fler grafikkort.

Så summan av kademuman är att ett 4 rails nätag utan problem kan lastas gämt och alla rails används.

det har varit en begränsning sedan ATX12V standarden på ca 20A på railsen av säkerhetskäl vill jag minnas.

jag själv körde ca 60A genom en floppykabel och den bran av på nån sekund och datorn fortsatte gå och mitt rum vart fullt med rök Så risken med säg 80A är är att man kan starta en mindre eldsvåda med så mycket kräm.

Annars är fler rails och singel rail PSU:er relativt lika varanda i prestanda. Kvaliten på PSU:n är nog den största avgörande facktorn.

Men som sagt med multi rail PSU:Er får man alltid tänka lite på hur man ansluter saker. Man får se till att inte lämna nåt rail oanslutet och se till att dom har minst säg 1A last på varge rail. Som sagt oftast inget problem då rail 1 och 2 går till CPU och3 till mobo och rail 4 till diskar och grafikkort.

Missar man å ansluta ett rail på nåt vis så kan det orsaka rippel etc på dom andra railsen villket inte är så bra.

Men ett quad rail nätag kan definitivt leverera.

Så valet av antal rails är väl mer en smaksak men båda metoderna fungerar bra.