Permalänk

Full HD från PCn

Hej, viste inte i vilken avdelning denna tråd hör hemma, så om den hamnade fel så var vänlig flytta den.

Hej jag har ett probelm. Har rätt nyligen köpt en 40" SONY Full HD TV (lcd) som jag har kopplat till datorn via en HDMI kabel och en DVI till HDMI adapter. Den skärmen har jag kopplat till DVI-port 2 på grafikkortet och till DVI-port 1 har jag en Samsung 22" (lcd). Grafikkortet är Sapphire Radeon X1650 Pro.
Samsung skärmen kör jag i upplösningen 1680x1050 och SONY TVn i 1920x1080.
Jag använder mig av CCC (Catalyst Control Center) för att utöka SONYn till ett "extra skrivbord" (Expend main into digital panel). Problemet är att jag funderar på att köpa en Blu-Ray/HD-DVD läsare till datorn för att kunna se Blu-Ray/HD-DVD filmer. Men nu, när jag försöker se nedladdade Full HD trailers hackar dom något fruktansvärt.

Måste jag uppgradera min dator för att kunna spela Blu-Ray/HD-DVD utan att dom hackar? Eller finns det något enklare sätt?

Nuvarande dator:
Windows XP Home Edition
Grafik: Radeon X1650 Pro 256 MB
Minne: ~2GB RAM
Prosessor: AMD 64 X2 Dual Core 4600+ (~2400 Mhz/kärna)

Tack för svar. /Peter

Visa signatur

Be nice ^_^

Permalänk

Jag skulle vilja säga ett nytt grafikkort kan lösa problemet med hack i HD.
Om nu hacken beror på för dålig hårdvara. Vilket jag är osäker på då jag tycker att din processor borde klara av det.

I vilket fall. Här är ett billigt och bra kort som kan spela upp HD.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=345333

Permalänk
Medlem

Beror nog till stor del på att grafikkortet inte har hårdvarustöd för bluray avkodning.

Antar att cpu går 100% hela tiden när du lirar en film?

Lösningen är att skaffa ett grafikkort som stödjer hårdvaruavkodning eller en vassare cpu.

Om inte cpu går i taket kan det bero på nått annat.

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem

Jag tror helt enkelt att du har en för gammal codec. Jag har en amd3700+ och kör full hd med ett ruttet integrerat gfx och det hackar inte. Testa iaf att byta mjukvara innan du köper nya datorprylar.

http://www.free-codecs.com/download/K_lite_codec_pack.htm

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem

Codec och nytt grafikkort.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Det kan även vara extremt fragmenterad hårddisk...

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk

Hej igen och tack för svaren.
En liten uppdatering, dom HD-Trailers jag har laddat ner har varit i .mov format, jag har allså öppnat dom i QuickTime Player och dom har då hackat.
Prövade nu att öppna dom i flera andra spelar (vlc, mpc och wmp) och kunde då inte upptäcka något hack.
Kollade också CPU användningen (för hela datorn) både under uppspelning i QTP och vlc men det var ungefär samma (40-70%) i båda fallen.

Kan det vara QuickTime Player som förstör för sig själv under uppspelningen?

Är det någon här som kör Blu-Ray/HD-DVD från datorn? och i så fall vilket program anväds då?

/Peter

Visa signatur

Be nice ^_^

Permalänk
Medlem

Media Player Classic är grymt bra till HD-material med tex CCCP codecs.
Om du spelar från skivor så funkar nyaste PowerDVD 8 kanon också....

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem

Media Player Classic är grymt bra till HD-material med tex CCCP codecs.
Om du spelar från skivor så funkar nyaste PowerDVD 8 kanon också....

Skulle dock rekommendera ett snabbare grafikkort inom en snar framtid, finns många som har stöd för HD och inte kostar skjortan.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem

VLC media player med alla format..

http://www.videolan.org/

Visa signatur

GIGABYTE Z77X-UD3H|Intel Core i7 3770k@3,90 GHz|Corsair Cooling Hydro H100 |Corair Vengeance 16 GB DDR3 1600Mhz|GTX780 x 2 6GB| 250 SSD +300+400+400 GB HD | Corsair Powersupply 850W

Permalänk
Medlem

Jag har testat en hel del spelare och codecs genom åren, och till HD film använder jag alltid Media Player Classic med CCCP codecs. Fungerar kanon, inga hack, bra bildkvalité och så.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Riddick
VLC media player med alla format..

http://www.videolan.org/

Vlc är inte särskilt bra imo.

MPC Home Cinema använder jag för att få hårdvaruavkodning på mkv filer:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zånkt
Vlc är inte särskilt bra imo.

MPC Home Cinema använder jag för att få hårdvaruavkodning på mkv filer:)

Nä, jag gillar inte heller VLC till HD.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Kör du äckta blu-ray eller hd-dvd skivor på datorn som du köpt så fugnerar ju powrdvd och des SMP och GPU optimerade h264 codec bra. Den fungear även i dom felsta dock itne alla fallen med säg h264 filmerm an kan tanka på nätet då dom itne altlid är encodade på ett vis som stödjs.

ur codec synpugt är en ny CPU lättaste vägen att gå då det är msät komptablt. Codes som kan använda nvidias nyare kort eller atis nyare kort med h264 stöd kräver komersiel mjukvar lik powerdvd då det inte direckt fins några gratis codesc som klarar gpu acceleration. Men som sagt kör man ricktiga blu-ray och hd-dvd filmerså fungerar ju powerdvd och det kostar inte så mö. och du bör tänka på att korte ska stödja hdcp annars får du helt enkelt inte HD upplösning på orgian lskivor via powerdvd tex. Samma sak gäller TV:n och skulel tro blu-ray eller hd-dvd läsaren.

Kör du semesterfilmer eller nåt i h264 så är hdcp inget man behöver tänka på.

men som sagt du kan göra som ajg har. ett 8600GT och powerdvd så via mplayer 11 i windows xp kan jag köra det GPu avcodat elt laggfit med nästan ingen CPU use.

Fungerar dock inte gpu avkodning, vissa filmer fungera inte alls dock har det blibit mö bättre på sisstone men vissa lider i bland av grafik fel som syns rätt snabbt å tydligt och då är mjukvaruavcodning bättre. Där kör jag ffmpeg via mpc. installerade bara det efter jag lagt in powerdvd och valde bort alla program under isntallen som det ska förknippas med och på så vis när jag startar wmp 11 kan jag välja att det ej ska användas och därmed körs powerdvds h264 kodec där med gpu och smp stöd medans jag sedan startade mpc och valde att det skulle använda ffmpeg när det frågade och därmed kör mjukvaru avkodning med processorn.

Så jag själv kör både ock. hårdvaru avcodning om det går annars mjukvara. Sedan har mjukvaru avkodning fördelen att texten fungerar till skillnad mot hårdvaru avcodning.

VLC ocher CCCP kan jag inte reckomendra pga förlegade versioner av ffmpeg som oftast är mycket slöa och uselt optimerade.

VLC kan vara en nödlösning på knepiga filmer som kanske är taskigt encodade som kaske fugnerar där istället men annars nej allt för segt för HD mattrial.

Själv kör jag en X2 6000+ och planerar du å köra ricktiga blu-ray eller rentalltmänt full HD 1080p/i så kan man itne ha för mö CPU. Och hellre en snabb dual än en måtligt snabb quad då smp stödet som sagt är nsätan lika oavnligt som GPU stödet oftast komersiela codes som har stöd för det.
Dock är singelcore iget vidare även på höga frekvenser. En del kör core avc osv och hävdar att relativt slöa processorer kör 720p eler tom 1080p felfritt men kör man 100 filmer så hittar man snart flera där det laggar till nånstans pga bitraten blir för hög tex.

Snabb CPU is the key. men med tanke påvad tex ett 8600GT kostar eller liknande så är ju inte ett nyt gfx fel i kobination med säg en X2 6400+ villket ajg skulle ta i dag pga priset gått ner så mö.

Men CPU först då mjukvaru avcodning är lättare att fixa, komptabilare, gratis, inget problem med textning etc. Hårdvaru avcodnigen ahr största fördelen att det i princip inte kan lagga så länge datorn får ett kosntant flöde av data från disken eller läsaren eller vad man kör i från.

Permalänk
Medlem

pa1983, du verkar kunnad det här en hel del. Så en amd be-4850 med ett 690g moderkort t ex är ingen bra kombo att köra 1080p filmer med? Skulle ju vara nice med ett 780g men då måste man ju upp en prisklass på både cpu och allt annat. Jag själv är ute efter billigast möjligt ang cpu och moderkort/grafikkort om nödvändigt.

sry att jag lånade tråden

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
pa1983, du verkar kunnad det här en hel del. Så en amd be-4850 med ett 690g moderkort t ex är ingen bra kombo att köra 1080p filmer med? Skulle ju vara nice med ett 780g men då måste man ju upp en prisklass på både cpu och allt annat. Jag själv är ute efter billigast möjligt ang cpu och moderkort/grafikkort om nödvändigt.

sry att jag lånade tråden

Jag kör 4850+690g, bara man använder sig av codecs som stöder dualcore flyter alla filmer jag provat hur bra som helst. Däremot om man anänder äldre codecs som bara belastar en kärna orkar den inte med 1080p.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peeeteeer

Kollade också CPU användningen (för hela datorn) både under uppspelning i QTP och vlc men det var ungefär samma (40-70%) i båda fallen.

/Peter

Är det jämn belastning på kärnorna. Eller får en jobba i 70% medan den andra är 0% ? Din cpu borde nog orka bara du använder codecs med dualcore stöd.

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Medlem

jag har en X2 6000+ på stock kylare i min HTPC och med CnQ så låter den typ nada nsätan. inte mer än en disk typ eller två. Så Svårkylt är det nte tycker jag om man inte ska clocka och har ltie vett å köra med CnQ på och inte är livräd för 55-60C. 6400+ hade jag lätt tat i dagsläget eller en C2D då om man vill bygga å intel typ en E8400 tex. Moderkort med intergrerad grafik går alldeles utmärkt. Grafikkort med h264 acceleration tycker jag msät är optional. Som sagt kräver ju att codecen stödjer just typen av kort alltså nvidia eller ati för att det ska fugnera och att spelaren mm gör det också annars får processorn ta allt jobbet. X2 6000+ eller En C2D av snabbare slag och ett mobo med intergrerad grafk låter som en bra lösning som sagt. Jag annser dock att man nte ska snåla på processorn oavset om det kommer komma bättre codecs. I dagsläget är dom msät komptabila så som ffmpeg inte dualcore optimerade utan det är främst powerdvd som är det tex och då blirt knepigare genas med komptabiliteten. Vist fungerar i 98% av fallen men ffmpeg är oslagbart i komptabilitet tycker jag.

en 2.5Ghz med 512Kb cache pär core är iget jag skule vilja ha. Mäst personlig åsickt. kodecsen har blevet mö bättre på senaste 12 månaderna men som sagt jag avskyr minsta lagg och då är inte en 3Ghz X2 för mycket kraft.

Skulle säga X2 3Ghz eller C2D 2.67Ghz typ minsta jag skulle vilja köra 1080p på.

Permalänk
Medlem

Vad tror du om ett sånt här
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGMA78G...
och en be-4850?

eller vore en E2180 klockad och ett
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIG73PVM...
ett bättre val?

amd moderkortet må ha en lite sämre cpu men ett riktigt bra integrerat grafikkort. Det ska ju mer än gärna vara strömsnålt då den är planerad o va på 24/7. Ska vara mediadator/server/ftp.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG