Dell satsar på Linux – men inte i Sverige

Permalänk
Medlem

Är väl egentligen inte så konstigt att Dell inte säljer burkar med Linux här, pga hemdatorköpen är Sverige ett av världens mest likriktade länder när det gäller operativ. Likaså gäller det med officepaketen, det är bara M$ office som gäller.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Ja, det vore väl bra korkat att skriva ett virus för Windows som inte fungerar i Windows?

Finns ju de linux-användare som kodar virus som de sedan kör i WINE, åker iväg på lan och tycker de är skitkul att släcka ner ett antal hundra Windows-datorer.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Ja men detta var väl kul för alla linux användare som kan säga att linux är så mycket bättre än windows.
Det var väl kul för alla andra också egentligen.

Framförallt tror jag det bara är nyttigt för hela industrin att Windows tappar lite mark så att världen får lite mer val och möjligheter vid köp av dator.

Och ja.. jag använder mig av Windows XP och är hur jävla nöjd som helst och nej, jag har inga problem med det och har inte haft det heller.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Är väl egentligen inte så konstigt att Dell inte säljer burkar med Linux här, pga hemdatorköpen är Sverige ett av världens mest likriktade länder när det gäller operativ. Likaså gäller det med officepaketen, det är bara M$ office som gäller.

Ja Sverige som ett IT-land i framkant är ofta en skapelse av mer ryggdunkande än av realitet.

- kommer någon ihåg banan-republiken Sveriges imponerande ISO omröstning gällande OOXML?
- Konsumentverket tycks fortfarande springa och gömma sig så fort frågan om hur köpalternativen av t ex bärbara är löjligt små för de som inte vill tvingas på ett förinstallerat Windows
- ett skolväsende som inte sällan har slutit kontrakt med ... , ja ni vet nog vem, om att inte installera alternativa operativsystem på skolans datorer
- sega IT avdelningar som mest av allt är rädda för förändringar och mindre av förbättringar

Nej nu slutar jag, för det värsta vi svenskar vet är att sticka hål på vår bubbla av uppblåst självgodhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MightyMag
Linux har fullt stöd för OpenGL, dock så har det inte kommit så många spelklienter till Linux, vilket är synd. Men tydligen är det en hel del på G, bl.a. STEAM håller på att portas till Linux. Det kan göra mycket tror jag.

Om steam kommer till någon Linux-distro är jag villig att testa just den men jag pallar inte boota om datorn för att spela och sedan boota upp Linux igen för allt annat. Det måste vara en väl fungerande helhetslösning annars får det vara. Förresten, vad menar du med porta "steam", bara steamklienten eller spelen som släpps genom steam? Hoppas på det senare, att bara sitta och chatta i steam är inte så givande, det är ju spelen man vill åt...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Om steam kommer till någon Linux-distro är jag villig att testa just den men jag pallar inte boota om datorn för att spela och sedan boota upp Linux igen för allt annat. Det måste vara en väl fungerande helhetslösning annars får det vara. Förresten, vad menar du med porta "steam", bara steamklienten eller spelen som släpps genom steam? Hoppas på det senare, att bara sitta och chatta i steam är inte så givande, det är ju spelen man vill åt...

Spelen går att spela redan nu, men de är lite väl windows-baserade i grunden.. så dom går redan att porta. Dock så är de inte skrivna för linux. Däremot så kan du ju glömma att sitta och skriva i chatten på linux då det fönstret skall vara riktigt segt.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

så länge M$ styr spel företagen med allehanda medel som t ex DX10 så kommer inte spelen till linux. Spelföretagen och M$ tjänar för mycket på sina allians monopol.

Den ända lösningen jag ser e att de "rika" linux företagen som RedHat, Novell och Ubuntu köper t ex AMD/ATI samt BLizzard (eller liknande) då kan linux ta över spelmarknaden.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk

Hmm ... håller inte riktigt med jkrx, spelföretagen utvecklar inte till linux pga att det är ett himla hästjobb att få program att fungera på alla möjliga distributioner som har olika sökvägar till bibliotek som alla har olika versioner. Lägg till att linux har en väldigt liten marknadsandel (speciellt om programmet bara fungerar på ett fåtal distributioner) som är extremt köpsvag (det ska vara gratis) så inser man att ingen vill utveckla spel till linux ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Ja Sverige som ett IT-land i framkant är ofta en skapelse av mer ryggdunkande än av realitet.

- kommer någon ihåg banan-republiken Sveriges imponerande ISO omröstning gällande OOXML?
- Konsumentverket tycks fortfarande springa och gömma sig så fort frågan om hur köpalternativen av t ex bärbara är löjligt små för de som inte vill tvingas på ett förinstallerat Windows
- ett skolväsende som inte sällan har slutit kontrakt med ... , ja ni vet nog vem, om att inte installera alternativa operativsystem på skolans datorer
- sega IT avdelningar som mest av allt är rädda för förändringar och mindre av förbättringar

Nej nu slutar jag, för det värsta vi svenskar vet är att sticka hål på vår bubbla av uppblåst självgodhet.

Kan bara hålla med. Det är sorgligt att skolan kastar bort pengar och framförallt inte lär att det finns allternativ. Dom pengarna dom lägger på licencer skulle dom kunna använda på att anställa kunnigt (linux)folk som kan lära barnen hur man använder datorerna produktivt istället för att låta dom sitta med msn, playahead osv...

Men skolan har ju mer problem... En ren katastrof.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onaka_the_kaka
Hmm ... håller inte riktigt med jkrx, spelföretagen utvecklar inte till linux pga att det är ett himla hästjobb att få program att fungera på alla möjliga distributioner som har olika sökvägar till bibliotek som alla har olika versioner. Lägg till att linux har en väldigt liten marknadsandel (speciellt om programmet bara fungerar på ett fåtal distributioner) som är extremt köpsvag (det ska vara gratis) så inser man att ingen vill utveckla spel till linux ...

Fel. Inte för att leka lärare med pekpinne, men "sökvägar till bibliotek" följer en gemensam standard: Filesystem Hierarchy Standard

Det finns redan ett flertal kommersiella spel som i princip endast består i att du packar upp rubbet någonstans och sedan sparkar igång kör filen med "./...". Har hittills aldrig stött på att någon distribution börjat bryta standarden, och om så skulle bli fallet är de nog snabbare ute ur spelet än någon hinner drabbas av detta elände.

Det enda som egentligen s k package-managers gör är att kontrollera ett programs beroende av andra packet och att sedan pytsa ut de olika delarna av programmet dit de hör hemma enligt Linux standarden. Detta gör också att programmet "registreras" som installerat och kan därför också avinstalleras genom packethanteraren (annars är det egentligen bara att ta bort mappen dit under det packades upp).

Strukturella skillnader mellan Linux distributioner har allt som oftast med annat att göra än det du nämner. Packa upp och kör! Eller är det något annat du hade i åtanke?