Apple går bättre än någonsin

Permalänk
Relik 📜

För mig handlar det mycket om att jag är nöjd med det jag har, ser därför ingen anledning att lägga pengar på nya grejer jag inte behöver. Jag är verkligen ingen märkes-fanboy, jag växlar t.ex. mellan AMD/Intel och ATI/Nvidia i princip varje inköp, helt beroende på vad som är prisvärt just då.
I framtiden kanske jag köper en Mac, vem vet?

Jag kör bara PC hemma (dock inte bara Windows), något många på vår design-och-grafik-inriktade utbildning har svårt att förstå och acceptera, enligt dem kan jag inte vara en "riktig MT:are" utan att ha minst en vit burk med äpple på hemma. De flesta jobbar sedan i Photoshop, Illustrator och Indesign, program som fungerar precis lika bra på PC.
Trams, säger jag.

Låt folk köra vad de vill åt endera hållet, de är inte sämre människor för det. Tycker det är skitbra att Apple går framåt, all konkurrens är bra konkurrens i mina ögon. Det ger oss konsumenter bättre produkter till bättre priser.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Klart folk köper en snygg dator istället för en ful. Har man ett stilrent hem vill man ha en stilren dator. Samma gäller mobiltelefoner, iPhone är stilren då den saknar massa fula knappar osv.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crant0r

Vissa av Apples prylar är riktigt snygga, men byggkvaliten är kass och priset larvigt högt för vad man får. Men Jobs är ett geni, den mannen kan sälja en sten bara han målar den vit, sätter loggan på den och säger.. "one more thing, this new super-hammer is much better than any hammer."

Eh, det är ju just byggkvaliteten som är grymt bra på deras prylar, iaf de jag testat.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Eh, det är ju just byggkvaliteten som är grymt bra på deras prylar, iaf de jag testat.

Testat eller ägt en längre tid?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Min macbook har rullat på som en klocka i snart 2 år utan några problem. Kvalitén är helt outstanding. Men som sagts tidigare, så förstår jag inte denna Mac vs PC kriget.
Låt folk köra med det dom vill för bövelen

Visa signatur

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Testat eller ägt en längre tid?

Sen Oktober 2006.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Sen finns det ju alltid extremfall som detta http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=68359

Men det händer ju med alla datorer, men när det gäller mac så förstoras det alltid upp.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sm90caen
Tycker om Apple och ingen bör vara förvånad att omsättningen ökar. Aktien sjönk till trots, med hela 10 procent dessutom? Brr, läskiga tider.

Apple tror ju att kommande kvartal ska bli svagare än vanligt på grund av konjunkturen…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Har själv aldrig ägt en Mac, har inte ens "klickat runt" på en mac i en datorbutik för att prova på och testa.

Jag har däremot alltid varit nyfiken på Mac då jag har ett ritbord och arbetar mycket med photoshop eftersom det just i designkretsar brukar figurera mer positiva kommentarer om Mac vs PC.

Sagt o gjort, jag surfade in på apples hemsida och tittade runt, fann en guidad tur om nya Mac OS X Leopard (http://www.apple.com/macosx/guidedtour/large.html) kan säga att jag vart imponerad över det jag såg men då jag brukar tänka "if it's to good to be true, it usually is..." så vill jag fråga Mac-användarna på forumet om OS:et verkligen är SÅ bra som det visas i den guidade touren?

Nästa gång jag skall investera i en ny dator så kommer inte PC vara det självklara valet utan jag kommer ta mig en rejäl funderare över för vs nackdelar på PC / Mac.

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Eh, det är ju just byggkvaliteten som är grymt bra på deras prylar, iaf de jag testat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Sen Oktober 2006.

HAHA! Du är ju helt vilse i pannkakan. Det var inte mer än 2 generationer sedan som deras iPods hårddisk gick sönder så fort man satte en kylskåpsmagnet på undersidan. Kallas det kvalite i din värld?

Huruvida senare generationer iPod/iPhone klarar testet med kylskåpsmagnet låter jag vara osagt. Men skulle vara väldigt roligt att testa.

Det är det ytliga som förblindar människan.

Permalänk
Medlem

Jag har heller aldrig riktigt förstått varför man ska lägga pengar på en mac. Varför betala dubbelt så mycket bara för att det är en mac? Visst, OS:et verkar rätt fint, men med tanke på vilket skitprestanda man får (förutom batteritiden som är bra), och hur mycket problem folk tycks ha med hårdvaran (har en vän som tjafsat hur mycket som helst för att hans macbook led av cpu whining, så han har skrämt upp mig lite) så känns det bara dumt. Nä, när man kan få en bärbar PC med 4 gånger så mycket minne, 4 ggr så stort hårddiskutrymme, likadan CPU, och ett dedikerat grafikkort på 512MB för samma pris känns det inte så värt längre.

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att det går bra för dom. Kommer nog högst troligt köpa en macbook nästa laptop jag köper.
Har testat OSX lite från och till och det är ju bra mycket smidigare och bättre än äckelVista eller xp.

Har ju som exempel mina svärföräldrar. Deras förra dator var en stationär Dell blabla nånting, riktigt värsting när dom köpte den. Fick hur som helst rycka ut och rensa deras burk från skit med jämna mellanrum, gjorde nog 3 ominstallationer på ett par år, var ofta strul med nånting, oftast elaka virus och spywares osv. Övertygade dom att köpa en macbook för lite mer än ett år sedan, och guess what? Har inte gjort ett enda dugg på den tiden, mer än nån systemuppdatering när jag är på besök.
It just works

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanpson
HAHA! Du är ju helt vilse i pannkakan. Det var inte mer än 2 generationer sedan som deras iPods hårddisk gick sönder så fort man satte en kylskåpsmagnet på undersidan. Kallas det kvalite i din värld?

Ehhh, hur smart på en skala är det att sätta en MAGNET på en hårddisk?
Herregud.

Det enda jag har sagt är att den enda saken jag någonsin köpt från apple funkar bra. Jag har ABSOLUT inte sagt att alla deras saker är perfekta.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Men herregud, 2år (knappt) är ingenting. Garantin är 3 år... Kom igen när den känns lika fräsh efter 5,6,7 år.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Men herregud, 2år (knappt) är ingenting. Garantin är 3 år... Kom igen när den känns lika fräsh efter 5,6,7 år.

Har du ägt eller gett en mac en chans nån gång? Eller snackar du av erfarenheter från vad andra säger på forum?
Kan nästan garantera att Thomas macbook känns mer modern och fräsch än min (oxå Thomas) HP. Liknande komponenter och liknande pris när dom köptes. Lika gamla ungefär.
edit: fel från mig, var en pro såg jag nu. Men poängen gick nog fram ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Har du ägt eller gett en mac en chans nån gång? Eller snackar du av erfarenheter från vad andra säger på forum?
Kan nästan garantera att Thomas macbook känns mer modern och fräsch än min (oxå Thomas) HP. Liknande komponenter och liknande pris när dom köptes. Lika gamla ungefär.
edit: fel från mig, var en pro såg jag nu. Men poängen gick nog fram ändå

Nu var det kvaliten som var frågan och efter två år skall fan i mig maskinen se fräsh och hel ut. Det är ju inom garantitiden som jag påpekade.

När det gäller deras design så byter dom den med jämna mellanrum och eftersom den gärna tar ut svängarna så gör det oxå att den gamla designen ser direkt antik ut när det kommer en ny som är i tidens smak.

Det finns två sätt att designa saker, tidlöst (IBM Thinkpad tex) hypermodernt (Apple) och medans det förstnämnda står emot tidens tand så känns det andra hopplöst förlegat så fort nått nytt dyker upp. Ta en titt på äldre iMacs så skall du se.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Precis, men de förstår inte alla.
Jag är själv en PC människa och jag gillar helt enkelt inte Mac, men bara för de tycker jag inte att det är skit när Apple blir större. Det är något som ändå kan gynna en.
Själv älskar jag deras iPod Touch. Den är sådan där design före prestanda-pryl, men den ger ett förbannat "vill-ha" begär.
Och sluta upp med denna löjliga PC VS Mac, ingen gör bättre datorer än den andra. Man köper en dator efter behov. Mac har sina starka sidor, precis som PC.

Skönt att det finns någon mer med ett öppet sinne på detta forumet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Skönt att det finns någon mer med ett öppet sinne på detta forumet.

Öppet sinne har man väl om man klarar av att se igen vissa företags utstuderade reklam och stå emot just det du svarade på.

Måste ha, måste ha... då är man ju lättledd... och har inget eget sinne utan köper reklamens underbara värld.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Sen Oktober 2006.

Vad är det du ägt sedan oktober '06?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Vad är det du ägt sedan oktober '06?

Den enda apple-prylen jag äger och någonsin har ägt. Hint: se signaturen.
Men, det är strunt samma. Jag har läst många som skrivit att de har bättre byggkvalitet, och att de har märkt det direkt, alltså inom nån minut från att de känt på datorn. Ni verkar vilja diskutera hur de ser ut efter 7 år vilket är något annat! Å andra sidan så finns det en enorm mängd gamla Powerbooks som helt klart kan vara 7 år som ser ut som nya, och jag vet många som fortfarande använder sådana.

Nuvarande Macbook Pro-designen lanserades för övrigt Januari 2001, så att säga att de byter konstant är lite att ta i. Men men, orkar inte argumentera mera, speciellt inte mot någon (som jag inte citerar i detta inlägg) som klagar på att Apples hårddiskar inte tål magneter. Frågan är ju vilket märke på MP3-spelare som använder hårddiskar som inte tar skada av det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Nu var det kvaliten som var frågan och efter två år skall fan i mig maskinen se fräsh och hel ut. Det är ju inom garantitiden som jag påpekade.

När det gäller deras design så byter dom den med jämna mellanrum och eftersom den gärna tar ut svängarna så gör det oxå att den gamla designen ser direkt antik ut när det kommer en ny som är i tidens smak.

Det finns två sätt att designa saker, tidlöst (IBM Thinkpad tex) hypermodernt (Apple) och medans det förstnämnda står emot tidens tand så känns det andra hopplöst förlegat så fort nått nytt dyker upp. Ta en titt på äldre iMacs så skall du se.

Ja, då tycker vi uppenbarligen olika. Jag tycker då inte att den här ser så antik och anskrämlig ut, speciellt inte med tanke på hur en vanlig desktop-pc ser/såg ut 2002.
http://www.chi-athenaeum.org/gdesign/winners02.htm
http://homepage.mac.com/mac.zooks/.Pictures/iMac2002.jpg

Jag är långt ifrån kunnig inom mac-världen, men de jag kännt på och testat har bara gett positiva intryck. Ingen ide att försöka förklara, speciellt inte till någon som är fientlig från första början
Svärpäronens känns då som ny ännu, iofs bara typ 1.5 år gammal dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Nu var det kvaliten som var frågan och efter två år skall fan i mig maskinen se fräsh och hel ut. Det är ju inom garantitiden som jag påpekade.

När det gäller deras design så byter dom den med jämna mellanrum och eftersom den gärna tar ut svängarna så gör det oxå att den gamla designen ser direkt antik ut när det kommer en ny som är i tidens smak.

Det finns två sätt att designa saker, tidlöst (IBM Thinkpad tex) hypermodernt (Apple) och medans det förstnämnda står emot tidens tand så känns det andra hopplöst förlegat så fort nått nytt dyker upp. Ta en titt på äldre iMacs så skall du se.

Visa mig en bärbar som fortfarande ser fräsch ut runt där man vilar handlederna, efter två år

Aja, angående hållbarhet på iaf. Apples bärbara, så får väl jag som första i tråden faktiskt backa upp med lite fakta: http://www.crunchgear.com/2006/10/17/lenovo-and-apple-most-re...

Ett år senare har Apple gått om Lenovo i samma rapport:
http://www.macnn.com/articles/07/10/23/apple.tops.reliability...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Visa mig en bärbar som fortfarande ser fräsch ut runt där man vilar handlederna, efter två år

Aja, angående hållbarhet på iaf. Apples bärbara, så får väl jag som första i tråden faktiskt backa upp med lite fakta: http://www.crunchgear.com/2006/10/17/lenovo-and-apple-most-re...

Tja, nu har ju jag bara jobbat med Thinkpads, dvs Lenovo och dom kom visst före...

Sen står det inget om nivåerna på hur tillförlitliga dom är, bara placering.

Vill oxå veta miljöerna dom används i. Det är ju trots allt skillnad på en designbyrå och vara ute i fält.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Men men, orkar inte argumentera mera, speciellt inte mot någon (som jag inte citerar i detta inlägg) som klagar på att Apples hårddiskar inte tål magneter. Frågan är ju vilket märke på MP3-spelare som använder hårddiskar som inte tar skada av det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Eh, det är ju just byggkvaliteten som är grymt bra på deras prylar, iaf de jag testat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Det enda jag har sagt är att den enda saken jag någonsin köpt från apple funkar bra. Jag har ABSOLUT inte sagt att alla deras saker är perfekta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Men, det är strunt samma. Jag har läst många som skrivit att de har bättre byggkvalitet, och att de har märkt det direkt, alltså inom nån minut från att de känt på datorn.

Det är ju detta som är så ironiskt. Att argumentera emot Apple är oftast att man är för lite insatt, men att o andra sidan förespråka vad man läst när det är positiva superlativ är helt ok. Sen säger du de (plural) men ändrar till den (singular) vilket visar att du fallit för grupptryck när du läst vad andra tycker och helt plötsligt har du också varit involverad i testet.

Sen tycks du ha lite svårt att inse min satir om att det inte var just vilken magnet som helst. Vi snackar alltså om en kylskåps magnet, hur starka kan dessa vara? Framkalla kronisk huvudvärk om man håller den emot pannan 5 minuter?

För övrigt har man ju rätt till att kräva kvalite när man betalar extra för Apple då du själv säger att byggkvaliten känns direkt. När det gäller iPod vs Creative Zen (alltså annat märke på Mp3-spelare) så kan jag säga att iPod kostade 50% mer för samma mängd utrymme. Och ändå lyckades Zen utan vidare bekymmer att fortsätta tugga på med samma kylskåps magnet på höljet.

Och varför ska man inte få önska hållbarhet i något som är tänkt att ha med sig i ur och skur i byxan eller handväskan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanpson
bla bla

Eftersom det är omöjligt att bygga något som tål allt, och ändå går bära, så får man bygga för normala situationer och normala personer…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Eftersom det är omöjligt att bygga något som tål allt, och ändå går bära, så får man bygga för normala situationer och normala personer…

Dålig kommentar på mitt utlägg. Som jag skrev tidigare Creatives Zen går alldeles utmärkt att bära. Så tillvida att du är för märkvärdig för att ha något som inte är trendigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanpson
Sen säger du de (plural) men ändrar till den (singular) vilket visar att du fallit för grupptryck när du läst vad andra tycker och helt plötsligt har du också varit involverad i testet.

Sen tycks du ha lite svårt att inse min satir om att det inte var just vilken magnet som helst. Vi snackar alltså om en kylskåps magnet, hur starka kan dessa vara? Framkalla kronisk huvudvärk om man håller den emot pannan 5 minuter?

För övrigt har man ju rätt till att kräva kvalite när man betalar extra för Apple då du själv säger att byggkvaliten känns direkt. När det gäller iPod vs Creative Zen (alltså annat märke på Mp3-spelare) så kan jag säga att iPod kostade 50% mer för samma mängd utrymme. Och ändå lyckades Zen utan vidare bekymmer att fortsätta tugga på med samma kylskåps magnet på höljet.

Och varför ska man inte få önska hållbarhet i något som är tänkt att ha med sig i ur och skur i byxan eller handväskan.

Nope, jag har inte fallit för nåt grupptryck, de övriga apple-prylarna har jag testat i butik eller hos polare, dock inte ägt själv.

Jag skulle tro att även små magneter räcker till för att störa små (1.8") hårddiskar. Bevisligen så gör det ju det.

iPod har jag inte försvarat överhuvudtaget vad jag vet. Varför inte? Jo, därför att jag inte har erfarenhet och bara försvarar apple där jag själv har koll OCH anser att kritiken är orättvis. I många fall håller jag med apple-kritikerna, men inga sådana fall har kommit upp i den här tråden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Tja, nu har ju jag bara jobbat med Thinkpads, dvs Lenovo och dom kom visst före...

Sen står det inget om nivåerna på hur tillförlitliga dom är, bara placering.

Vill oxå veta miljöerna dom används i. Det är ju trots allt skillnad på en designbyrå och vara ute i fält.

Vet inte riktigt vad det är du ska göra med din laptop "ute i fält" som du så fint uttrycker det. Spikar du med din laptop?

En MacBook har ett plasthölje som majoriteten av andra laptops, MacBook Pro har aluminiumhölje vilket borde ge det en tåligare yta. Sen så ang. komponenterna inne i datorn så är det nog inte stor skillnad på de jämfört med andra tillverkare av laptops.

Förstår ärligt talat inte vad den stora skillnaden i hållbarhet mellan en MacBook och en Lenovo Thinkpad skall ligga?

Jag har bara ägt en laptop från Apple i mitt liv och det är en MacBook, hållbarheten på den är helt enligt vad jag förväntar mig, har haft en Acer tidigare som var ren skit rent ut sagt men det visste jag redan innan. Lenovo f.d. IBM gör laptops av kvalité med god hållbarhet men även så Apple. Bara för att laptopen ser snygg ut innebär det inte att den är skräp och exklusivt tillägnad designbyrås vilket du verkar ha en negativ inställning till. Det kanske inte är ett riktigt jobb enligt din upphöjda åsikt?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McFeast
Har själv aldrig ägt en Mac, har inte ens "klickat runt" på en mac i en datorbutik för att prova på och testa.

Jag har däremot alltid varit nyfiken på Mac då jag har ett ritbord och arbetar mycket med photoshop eftersom det just i designkretsar brukar figurera mer positiva kommentarer om Mac vs PC.

Sagt o gjort, jag surfade in på apples hemsida och tittade runt, fann en guidad tur om nya Mac OS X Leopard (http://www.apple.com/macosx/guidedtour/large.html) kan säga att jag vart imponerad över det jag såg men då jag brukar tänka "if it's to good to be true, it usually is..." så vill jag fråga Mac-användarna på forumet om OS:et verkligen är SÅ bra som det visas i den guidade touren?

Nästa gång jag skall investera i en ny dator så kommer inte PC vara det självklara valet utan jag kommer ta mig en rejäl funderare över för vs nackdelar på PC / Mac.

Vad gäller grafisk design / foto så kan jag tala utav egen erfarenhet att du absolut inte tjänar något på att ha de ena eller de andra till detta ändamål. Jag har har kört både och, dock mest PC och båda har sina för och nackdelar. Det finns inget självklart val här, man tar de man är van vid.
OS X är i vissa fall bättre på färghantering gällande ICC profiler i webbläsare, t.ex.
Men något som överväger att ha Vista 64-bit är att CS4 kommer ha stöd för 64-bitar vilket säkerligen kommer bli grymt gällande prestanda. När man sitter med 8GB är de surt att man inte kan använda dem, speciellt i ett program som Photoshop som lätt kan springa upp i 2-3GB när man sitter med 5-6 500MB filer öppna samtidigt.
Så som du ser finns för-och nackdelar med både och. Det var förr som Mac var bättre inom detta område men man kan utan tvekan säga att de står jämnt mellan de båda nu.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanpson
För övrigt har man ju rätt till att kräva kvalite när man betalar extra för Apple då du själv säger att byggkvaliten känns direkt. När det gäller iPod vs Creative Zen (alltså annat märke på Mp3-spelare) så kan jag säga att iPod kostade 50% mer för samma mängd utrymme. Och ändå lyckades Zen utan vidare bekymmer att fortsätta tugga på med samma kylskåps magnet på höljet.

Självklart har du rätt, kvalitet ska man kräva för extra pengar. Vad gäller byggkvaliteten på iPod och Macbook (De enda 2 apple produkter jag äger) så tycker jag fortfarande att den är bra. Visst är det en nackdel att att metallytan på baksidan repas så himla lätt, men jag är kär i den.
Och det är ju inte så att produkten förstörs ifall du repar den...

Vad gäller kvalitet i övrigt så ägde min syster en Creative Zen mellan 2003 - 2005 och vi fick den utbytt 3 gånger, den var inget annat än till besvär... Detta var dock en micro. Jag kommer nog aldrig köpa något från Creative igen, tack vare deras dåliga intryck hos mig...

För övrigt så sjunger min iPod 15 GB från 2003 fortfarande, repig som satan är den, men den funkar lika bra som när jag först köpte den, batteriet har dock fått bytas ut

Och Macbook är den bästa datorn jag havt nöjet att uppleva, ett av mina bästa köp helt klart. Älskar denna dator!

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?