Permalänk
Medlem

ang. SLI

Hejsan, Jag ville bara försäkra mig om en sak innan jag tryckte på "beställ" knappen.

Just nu är det de här med SLI, jag skämms lite för att göra dena tråden då jag inte har letat igenom forumet riktigt.. finns säkert en FAQ men det var inget jag hittade när jag yt sökte.

Iallafall, som sagt innan så gäller det SLI.
Jag undrar hur det fungerar. Är alla geforce "SLI ready" kort kompatibla med varandra eller måste det vara samma modell etc.?

Blev nyfiken på hur det står till egentligen så att jag inte beställer 2 kort och det ena inte är kompatibelt med det andra.

Förlåt igen om det redan finns en tråd som kan svara på min fråga men jag hade inte direkt tålamod.

Om ni vet en tråd så skulle ni kunna hänvisa mig till den så jag kan kolla om jag får framtida undringar.

Tack

Björnen

Visa signatur

"Arguing on the internet is like running in the special olympics.. Even if you win you're still retarded"-
JRR shut the fuck up foundation

Permalänk
Medlem

bättre ti fråg å va säker då man beställer

nå,alla Nvidia kort är sli ready (märk,du behöver ett moderkort med Nvidia chip set)
men som,du kan köra sli med kort bara det är samma modell,som ett msi 9600GT och ett zotac 9600GT kan du koppla i sli,men inte ett 9800Gtx och ett 9600gt.

Permalänk
Medlem

okej, saken är att moderkakan jag ska beställa har SLI funktionen och då antog jag att det måste väll vara nvidia chipset?

Och så har jag en ny fråga, Minne.
Ska man inte blanda DDR2 med DDR eller det avgör moderkortet om vilket som är kompatibelt eller vilket som inte är det?

EDIT:

Haha, ytterliggare en fråga, ett 630W nätagg bör väll räcka till 2 8800 Intel Core 2 QUAD Q66?
vet inte riktigt hur man räknar på det och kan inte se några spesifikationer ang. effekt använding på hemsidan.

Åter igen, tack i förhand

Björnen

Visa signatur

"Arguing on the internet is like running in the special olympics.. Even if you win you're still retarded"-
JRR shut the fuck up foundation

Permalänk
Medlem

vilka 8800 ? 8800 GTX i sli kan bli på håret vad det orkar pumpa runt men har du 8800 GT borde det går lite bättre, är ju bara att pröva å märks det att det är för lite kräm så får man punga ut lite till

till 8800 GTX sli skulle jag rekommendea Corsair´s 750 w för knappt 1 pluring...

om du köper nytt moderkort med DDR2 köp nya minnes stickor då.... kostar ju knappt igenting ida...

Visa signatur

Dator 1 i7 920 @ 3,2 ghz, GTX480
Dator 2 Phenom II 940 @ 3 ghz, GTX280

Permalänk

DDr och DDR2 går inte få ner i samma platser för anslutningen är lite olik varandra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Om agget räcker: vilket märke är det?
Om minne: tror inte det finns moderkort med slots både för DDR och DDR2 tillgängliga. Dessa typer av minnesmoduler är inte heller kompatibla med varandra.

Permalänk
Avstängd

om du ska köpa nytt system.. Varför köper du då sli setup ist för ett intel modekort och ati kort?

Permalänk
Medlem

känns som om jag har kommit ut med förlite information

Här här vad jag planerar att beställa

Xion AXP 630W PSU 120mm Cooling Fans ATX 2.2

Asus P5N-E SLI nForce 650i SLI 4DDR2-DIMM 2PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX

Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066

Corsair Value Select VS1GB667D2 1024MB DDR2 PC2-5300 667MHz CL5

Kingston KVR667D2N5/2G 2048MB DDR2 PC2-5400 667MHz

BFG GeForce 8800GTS OC 675MHz GPU 512MB DDR3 x2

Så ser det ut på beställningssidan... vill egentligen inte överskrida priset som är satt redan, men ome ett större nätagg behövs så är det ju inget snack om saken. Som ni kanske märker så är jag inte direkt ekonomiskt oberoende :>

Citat:

om du ska köpa nytt system.. Varför köper du då sli setup ist för ett intel modekort och ati kort?

Hmm vet inte, får jag mer prestanda då eller? har endast lite koll på hur saker funger osv. inte så insatt som jag skulle vilja vara..

EDIT:

Känner på mig att detta börjar bli lite offtopic nu kanske skulle postat i det andra forumet

Visa signatur

"Arguing on the internet is like running in the special olympics.. Even if you win you're still retarded"-
JRR shut the fuck up foundation

Permalänk
Medlem

Tror det mjaa menar är att ATIs kort för stunden är mest prisvärda. Och att Intels processorer är "bättre" än AMDs.

Permalänk
Medlem

ah okej, nä.. jag tror jag håller mig till nvidia korten, dock har jag blivit nyfiken om mobbot har nvidia chipset och om ett 630W nätagg klarar att hålla uppe allt..

Visa signatur

"Arguing on the internet is like running in the special olympics.. Even if you win you're still retarded"-
JRR shut the fuck up foundation

Permalänk
Medlem

Svar ja, det har ett nVidia chipset. 650i <---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av treffin
Svar ja, det har ett nVidia chipset. 650i <---

Tack så mycket

Förövrigt så undrar jag också om
BFG GeForce 8800GTS OC 675MHz GPU 512MB DDR3
är ett bra kort, man har ju läst på tillverkarnas hemsida men vill gärna hära ifrån någon som har testat det själv och hur de uppfattade det.

Något jag har letat efter hiskeligt mycket efter också är måtten på kortet, vill gärna veta om jag kan klämma in det i lådan det är ett Antec SLK3000B.

Visa signatur

"Arguing on the internet is like running in the special olympics.. Even if you win you're still retarded"-
JRR shut the fuck up foundation