Permalänk
Avstängd

GPS, a-GPS?

Vad skiljer GPS och a-GPS?

Har hört att många använder mobilen till (a)-GPS, htc, iPhone etc etc. Då använder ju den "internet"/"satelliter"(vet faktiskt inte) men man måste iaf fall betala per mb har jag förståt?

Nu vill jag kunna betala en engångssumma exempelvis några tusenlappar och lägga in programvaran i telefonen och så har jag exempelvis europa länderna så funkar det exakt på samma sätt som om amn skulle köra det genom internet?
Finns det har jag förståt rätt?
Är det lika bra?

Tacksam för svar..

Visa signatur

Halleluja

Permalänk

SÖK!
Finns tillägg hos de flesta operatörer där det ingår X antal GB /mån för ett fast pris.

Permalänk
Medlem

Det är bättre att ha kartorna på minneskortet, som Tomtom Navigator. Om så är fallet förbrukar du ingen data, utom möjligen vid låsningstillfället med A-GPS.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarmFighter
SÖK!
Finns tillägg hos de flesta operatörer där det ingår X antal GB /mån för ett fast pris.

Du läste någ inte vad jag skrev? DET var vad jag INTE ville ha.

Har ingen behov av fri GB eftersom jag kan få det nästan vart jag än är någonstans för mestadelen av min tid.

Hemma har jag trådlöst, skolan också. Stan finns ju det massa fria anslutningar. (gbg)

Förklara gärna lite mer ang tomtom, så det jag gör att att jag betalar och laddar ner lägger in det i mobilen(minnekortet) och använder det som vanligt?
FUnkar det exakt likadant som om jag skulle göra över internet, följer pricken efter vart jag är liksom? måste den inte ha kontakt med satelit och det kostar?

Vill att den ska kunna säga när jag exempelvis kör bil eller går, sväng vänster, nu till höger etc etc
går det?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Kontakten med satteliterna kostar aldrig pengar.
Det som kostar pengar med aGPS är att den använder mobilmasterna till att fixera din position i början för att göra processen snabbare, den använder inte mobilmasterna under hela GPS-sessionen och kostar därmed bara några ören när du startar.
Oftast kan man även slå av aGPS och bara köra GPS, då tar det längre tid innan du får en fix på din position och kostar ingenting.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azzie
Kontakten med satteliterna kostar aldrig pengar.
Det som kostar pengar med aGPS är att den använder mobilmasterna till att fixera din position i början för att göra processen snabbare, den använder inte mobilmasterna under hela GPS-sessionen och kostar därmed bara några ören när du startar.
Oftast kan man även slå av aGPS och bara köra GPS, då tar det längre tid innan du får en fix på din position och kostar ingenting.

Okej så om jag har förståt rätt så är aGPS till för att göra uppstarten snabbare och då används mobilmasterna? Sedan övergår den till GPS?

Men vi säger nu att jag orkar vänta 10-20sek eftersom jag inte är så jävla kräsen ;), efter det kommer den funka lika bra som om jag hade kört med mobilmasterna eller genom att betala per MB?

Tack för svaret:)

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

jag körde vanlig gps på min nokia n73 förut.
GPS puck (blåtands gps adapter) i framrutan på bilden.
Tomtom navigator programvara i telefonen.

Tuta o köra bara, man kunde koppla upp sig o leta uppdateringar till kartorna om man ville men grundkartorna ligger i telefonen så ingen trafik tillkommer.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Okej så om jag har förståt rätt så är aGPS till för att göra uppstarten snabbare och då används mobilmasterna? Sedan övergår den till GPS?

Men vi säger nu att jag orkar vänta 10-20sek eftersom jag inte är så jävla kräsen ;), efter det kommer den funka lika bra som om jag hade kört med mobilmasterna eller genom att betala per MB?

Tack för svaret:)

Precis, den gör uppstarten snabbare.
Och när den väl kommit igång fungerar den lika bra som annars.

Det aGPS gör är att den kollar din position mot mobilmasterna för att lista ut vilka av GPS-satteliterna du kan få kontakt med, istället för att testa sig igenom en massa GPS-satteliter.

Permalänk

måste säga att aGPS fungerar riktigt bra, testade stänga av de idag och tröttna att den inte hitta pos efter ~40sek. Med aGPS tar de 1-3 sek, även inomhus!
Men precis vad som framgår här bygger det på att ha kontakt med mobilmasterna, det hjälper inte med wlan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarmFighter
måste säga att aGPS fungerar riktigt bra, testade stänga av de idag och tröttna att den inte hitta pos efter ~40sek. Med aGPS tar de 1-3 sek, även inomhus!
Men precis vad som framgår här bygger det på att ha kontakt med mobilmasterna, det hjälper inte med wlan..

Det där med Wlan är jag lite tveksam till, testade att stänga av mobila anslutningen på min HTC Touch Diamond och hade bara wlan och gps igång och körde med agps och det gick lika snabbt som med mobilnätet igång, dock mycket långsammare med mobilnät och wlan avstängt.
Kanske bara hade tur eller så, men gick det gjorde det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azzie
Det där med Wlan är jag lite tveksam till, testade att stänga av mobila anslutningen på min HTC Touch Diamond och hade bara wlan och gps igång och körde med agps och det gick lika snabbt som med mobilnätet igång, dock mycket långsammare med mobilnät och wlan avstängt.
Kanske bara hade tur eller så, men gick det gjorde det.

Är du säker på att du stängt av aGPS? Även om du är kopplad till wlan kan telefonen nyttja mobilnätet för att få information om pos.
GPSen känner ju knappast var du befinner dig utifrån DNS eller liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarmFighter
Är du säker på att du stängt av aGPS? Även om du är kopplad till wlan kan telefonen nyttja mobilnätet för att få information om pos.
GPSen känner ju knappast var du befinner dig utifrån DNS eller liknande.

Japp, säker på att det varit avstängt, till och med tagit bort internetanslutningen ur telefonen för att testa, och utan den bör den ju inte lyckas med mycket.
Är inte så jätteinsatt på hur det ska fungera osv, men det känns grymt konstigt att den lyckas genom wlanet.

Permalänk
Medlem

Agps kan rätt grovt ge dig din position genom att kolla vilken cell du befinner dig i. På vissa ställen blir det rätt bra för det är väldigt tätt med 3gmaster och på andra ställen blir det mindre bra. Detta går väldigt snabbt och efter en stund har telefonen hunnit få tillräckligt med information från gpssatelliterna för att göra en riktig triangulering.