Permalänk
Hedersmedlem

Kyla en AMD 4850e passivt?

Vill få ihop en så tyst dator som möjligt och är inne lite på AMDs 4X50e-serie. Tänkte höra om någon vet om det är rimligt att kyla den helt passivt med en Scythe Ninja kylfläns? Eller finns det bättre processorer/kylare för syftet?

Permalänk
Medlem

Det är svårt att säga något bestämt när man inte vet hur t.ex. chassit är konstruerat. Om det redan finns ett bra luftflöde i chassit så kan det nog gå bra att kyla processorn passivt. Men i min erfarenhet så är det oftast bäst att ha en fläkt på kylaren som går så långsamt att den inte hörs istället för ingen alls. Man måste alltid ha något sorts luftflöde som för bort den varma luften, och en fläkt inne i chassit låter mindre än en fläkt som sitter på chassiväggen (dvs. en chassifläkt).

Permalänk
Medlem

Fast 4850e är väl en 45w? Mer än rimligt att kyla den passivt med en så stor fläns som Ninjan... Folk kyler ju betydligt varmare processorer passivt med denna, visserligen har de väl två chassifläktar, men dessa behöver inte knuffa särskilt mycket luft. Bör räcka med en chassifläkt bak tycker jag allt.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk

Eller så borde det gå att köra med 1-2 5volts nexus, en där bak och en där fram.

Permalänk
Medlem

Kör själv en 4850e med en scythe mine rev.b, fläkten tuffar på i 800rpm (standard 1500rpm) och load temp efter 11 timmar orthos är 42-43 grader vilket jag anser godkänt. används i övrigt som server till diverse projekt och står mest och idlar runt 28 grader

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

Jag kör en 65W AMD x2 4600+ passivt med Antec NSK2480. (scythe ninja mini med arctic kylpasta)
Idletemp: 27 grader
Full load 35 grader
Så ja, det fungerar med 45W CPU i en sån låda då.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1