Nytt världsrekord i 3DMark Vantage

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
En sak förstår jag inte.. Hur lyckas dem få datorn att boota med sån klock? Liksom jag lyckas inte få min dator att boota med min processor @ 3.6ghz hur jävla mycket volt jag än krämar på. Hur gör dem?

bättre kylning, moderkort och minnen samt säkerligen en handplockad variant av processorn.

Rekordet lär dock försvinna ganska snart när 4870x2 släpps. Svårt att tänka mig att 3stk 280gtx har mycket att stå emot 4 sådana

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Synd att kalla det där för dator. Bara ihop plock som ligger utspritt över bordet

En dator är när ihopplock sitter fastskruvat i ett chassi?
Jag har haft kompisar som använt datorer som legat i plastbackar och grejer istället för i chassin.
Ibland är det mer praktiskt med annorlunda setups.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
Håller med, har väldigt svårt att se poängen med detta, visst är det ett rekord, men till vilket pris? Hur länge orkar den datorn upprätthålla det här rekordet? Inte särskilt länge, vem har möjlighet att använda sig av flytande kväve i flera veckor? Även om detta är ett prestandarekord så ter det sig fortfarande ytterst ointressant på grund av detta, det må vara högst, men det är fortfarande inte nåbart under hållbara och realistiska förutsättningar.

Vad är meningen med att slå rekord öht?
Det handlar om att pressa gränser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Vad skulle isf vara poängen med världens snabbaste bil som spränger ljudvallen vara. inget direkt svensson åker till ica och handlar med.

Precis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
En sak förstår jag inte.. Hur lyckas dem få datorn att boota med sån klock? Liksom jag lyckas inte få min dator att boota med min processor @ 3.6ghz hur jävla mycket volt jag än krämar på. Hur gör dem?

Flytande kvävet är inte där av kosmetiska skäl om man säger så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
En sak förstår jag inte.. Hur lyckas dem få datorn att boota med sån klock? Liksom jag lyckas inte få min dator att boota med min processor @ 3.6ghz hur jävla mycket volt jag än krämar på. Hur gör dem?

De använder ju inte flytande kväve bara få skojs skull. Kyla gör underverk om man ska nå hög klock.

edit: Kilroy, du hann visst före.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Måste nog hålla med, visst det är väl kul att vara snabbast just nu men alla vet ju att dessa rekord kommer slås när nästa generation gpu/cpu/whatever släpps så jag har svårt att se någon direkt poäng med "tävlingar" som denna.
Jag menar är det ens någon som tvekar på att detta rekord är slaget om säg två månader.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Måste nog hålla med, visst det är väl kul att vara snabbast just nu men alla vet ju att dessa rekord kommer slås när nästa generation gpu/cpu/whatever släpps så jag har svårt att se någon direkt poäng med "tävlingar" som denna.
Jag menar är det ens någon som tvekar på att detta rekord är slaget om säg två månader.

Här väl ändå kul att se hur mycket dom kan pressa nuvarande hårdvara men alla behöver ju inte uppskatta allt. men då behöver man heller inte klaga på dom som uppskattar.
Detta är väl ändå ett forum för klockare för i he*****

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Måste nog hålla med, visst det är väl kul att vara snabbast just nu men alla vet ju att dessa rekord kommer slås när nästa generation gpu/cpu/whatever släpps så jag har svårt att se någon direkt poäng med "tävlingar" som denna.
Jag menar är det ens någon som tvekar på att detta rekord är slaget om säg två månader.

varför spelas fotboll i VM? de finns ändå alltid nån som e bättre. kanske inte just det året men de kommer. varför ha VM eller OS överhuvudtaget? finns ju bara massa folk som e bättre än då.. ingen är bäst det finns alltid nån som e bättre även om dom kanske inte ställer upp i tävlingen.. så sluta klaga jag tycker det e rätt skoj att se hur mycke poeng man får av ett sånt system det e ju förhelvete ett dator forum med inriktning till clockning osv. då e de väll klart som fan att man ska ha med det som nyheter osv också. sök till ett annat forum...

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Skillnaden är att vi vet att detta rekord kommer att slås inom maximalt en till två månader så egentligen vore det lättaste kanske helt enkelt att länka till 3dmarks "orb" och varje månad skriva en ny nyhet om att det föregående rekordet blivit slaget. Detta skall dock givetvis inte ses som kritik på nyhetsrapporteringen utan snarare på fenomenet som sådant.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Detta visar ändå vilka företag som sätter dit de bästa komponenterna på sin produkter och på så vi kan ta ett högre pris. Det har ingen betydelse vilket kylsystem du har om du har dåliga komponenter du når ändå inga bra resultat.

Tack vare dessa personer så finns det idag många bra moderkort som kan pressa övriga komponenter min 50% över original fart.

Tack, Stort tack till dessa personer som lägger ner all sin fritid för att nå dessa extrema nivåer med produkter som du och jag kan köpa.

för egen del når jag endast ca 6350p = Endast ca 20% rekordet. Många av er som gnäller är som vanligt svenskar och vi är avundsjuka och älskar att gnälla när någon annan gör något bra.

Hade vi varit i USA och en därifrån hade tagit rekordet så hade det inte funnits ett end forum med någon bister komentar om rekordet. Man hade varit stolt som en tupp som hade 100 egna hönor.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

skulle mycke hellre sett resultaten dom fått med luft/vatten

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Avstängd

Med det ökända nVIDIA fusket?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hablam
varför spelas fotboll i VM? de finns ändå alltid nån som e bättre. kanske inte just det året men de kommer. varför ha VM eller OS överhuvudtaget? finns ju bara massa folk som e bättre än då.. ingen är bäst det finns alltid nån som e bättre även om dom kanske inte ställer upp i tävlingen.. så sluta klaga jag tycker det e rätt skoj att se hur mycke poeng man får av ett sånt system det e ju förhelvete ett dator forum med inriktning till clockning osv. då e de väll klart som fan att man ska ha med det som nyheter osv också. sök till ett annat forum...

Antar att OS har fler intresserade än folk som intresserar sig för extrem överklockning

Visa signatur

Antec Sonata III | Pentium D 820 2.8 GHz | Zalman CNPS9500 | 1024 MB RAM | Asus Extreme X1950 PRO 256 MB Crossfire Edition | 3DMark06 4453

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Det skulle vara kul om nån hemmapulare lyckades bräcka ett sånt här rekord. Sponsrade jippon är inte lika kul.

Tycker samma, det är inte lika roligt med överklockning längre... känns som vanligt folk inte har samma chans.

Tidigare kunde ju vilken amatör som helst köpa en 1700+ cpu dra ett streck med blyertspennan och klocka skiten ur den. Nu för tiden är det ju bara handplockade produkter och sponsring hit och kväve dit.

bara ett jippo även om det är ett trevligt sådant.

Sen är det ju alltid samma 2 personer som turas om att ligga etta

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

nVidiasponsrat jippo antar jag.

Ungefär lika intressant att sen hur mycket någon kan trimma en SAAB 9-5 innan den rasar. Min egen 9-5:a blir inte ett dugg bättre för det.

Fixa bättre drivare istället nVidia, lägg pengarna där era kunder har nytta av det istället för att visa att "vi är snabbast i omöjliga förhållanden"!

Permalänk
Medlem

Nu kändes mina 7300 poäng ganska futtiga. ^^

Visa signatur

:: Cooler Master HAF 932 :: 5600x :: 6800xt :: Corsair TX 750W ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
bättre kylning, moderkort och minnen samt säkerligen en handplockad variant av processorn.

Rekordet lär dock försvinna ganska snart när 4870x2 släpps. Svårt att tänka mig att 3stk 280gtx har mycket att stå emot 4 sådana

Testerna jag sett så äger ju 2st 9800GX2 3st 280GTX så fattar inte varför dem använder dem ..

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Synd att kalla det där för dator. Bara ihop plock som ligger utspritt över bordet

tror inte du ens vet hur en dator defineras, så stfu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Måste nog hålla med, visst det är väl kul att vara snabbast just nu men alla vet ju att dessa rekord kommer slås när nästa generation gpu/cpu/whatever släpps så jag har svårt att se någon direkt poäng med "tävlingar" som denna.
Jag menar är det ens någon som tvekar på att detta rekord är slaget om säg två månader.

smart tänkt. vi lägger ner alla tävlingar i hela världen, som har med allt att göra!!!... någon har juh tex satt ett rekord på längdhopp och då är det onödigt att fortsätta med den tävlingen... det finns juh massa folk som blir bättre och bättre men de e juh onödigt att försöka.

Är det så du menar så är du nog inte en tävlingsmänniska!

Visa signatur

8800 GT SLI, Asus P5N-D 750i, 2048 MB PC6400 CorsairXMS2, E8400 @ 3.8Ghz, Noctua NH-U9B CPU Cooler, Ipower Extreme 600w, 500 Gb Samsung Spinpoint, 300Gb Samsung Spinpoint, 320 Gb Toshiba? 500 GB WD Caviar. Massa Noctua Fläktar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Världsrekord i sånt här är ju lite underligt för mig iaf. Vänta 3 månader, köp nästa GPU/CPU osv så vinner du.

Nej, vem som helst klarar inte att klocka. Tvivlar på att du skulle komma upp i samma poäng som Kinc med samma hårdvara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Tycker självaste poängsystemet är hopplöst. Varför inte göra som Aquamark 3 och basera poängen på average FPS?

Du tror inte att Ati Och Nvidia skulle fifflat med sina drivisar så de fick bättre prestana i Aquamark 3?

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

Herregud va många avundsjuka o missundsamma människor det finns,
självklart är rekord till för att slås och lika självklart kan bara några få slå dom.
Så sluta va såna J...A GNÄLLSPIKAR, man kan T ex. som jag o många med mig säga "mer kväve, keep up the good work, let us se moore records
be broken, just hang in there and keep it coming !!!!!

Mvh
Numera Gubben52.

Visa signatur

Antec Sonata 3,Gigabyte MA790X-DS4, 4Gb Ballistix pc8500, AMD64 x 2 6400+(2x3200mhz), Powercolor 3870 512Mb. Samsung Syncmaster 2232BW

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern

Du tror inte att Ati Och Nvidia skulle fifflat med sina drivisar så de fick bättre prestana i Aquamark 3?

De optimerar drivrutiner till de populära benchmarkprogrammen..sure.

Men

Poängen är att just poängen på 3dmark m.m. är närmast intetsägande. När vi nu talar om att visa så många bilder per sekund som möjligt så tycker att det vore vettigare att få poäng baserat på sitt average fps. Då blir jämförelser mycket enklare. Jag menar inte att man ska använda sig av Aquamark 3 fortfarande.

Edit: Har fått igång Aquamark 3 på Vista med ett hack som jag hittade genom guru3d forumet.

Jag får ca 130.000p i Vista och 175.000 i XP64. Döpte då om aquamark.exe till 3DMark2001SE.exe och får då ungefär samma poäng som i XP. Helt klart en drivrutinsoptimering som slår in efter .exe filens namn

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Ökat till 29650 nu, och det är med FM-godkända drivrutiner.
Rekord i alla 4 vantage-kategorier

3DMark Vantage (Entry Preset)
1. E55139 SF3D & Kinc live at Assembly Asus ENGTX280 TOP
2. E54519 k|ngp|n
3. E53468 Sampsa and SF3D (Team Finland)

3DMark Vantage (Performance Preset)
1. P29650 SF3D & Kinc live at Assembly w/ Asus
2. P29416 k|ngp|n
3. P29197 AOCC2008 | elmor, crotale, Sampsa, SF3D and giorgioprimo

3DMark Vantage (High Preset)
1. H24420 SF3D & Kinc live at Assembly Asus Striker II Extreme
2. H24164 k|ngp|n
3. H21509 wkmgt

3DMark Vantage (Extreme Preset)
1. X18525 SF3D & Kinc live at Assembly Asus ENGTX280 TOP
2. X18362 k|ngp|n
3. X16226 wkmgt

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Defender
Testerna jag sett så äger ju 2st 9800GX2 3st 280GTX så fattar inte varför dem använder dem ..

Är ju inte säkert att 9800GX2 klockar lika bra som s280GTX. Eller har du sett tester med klockade kort?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gubben49
Herregud va många avundsjuka o missundsamma människor det finns,
självklart är rekord till för att slås och lika självklart kan bara några få slå dom.
Så sluta va såna J...A GNÄLLSPIKAR, man kan T ex. som jag o många med mig säga "mer kväve, keep up the good work, let us se moore records
be broken, just hang in there and keep it coming !!!!!

Mvh
Numera Gubben52.

Förstår inte var du ser avudsjuka och missundsamhet.

Ifrågasättandet av nödvändigheten ser iaf inte jag som detta. Sedan som tidigare talare sade är i många fall dubbla GX2:or bättre, varför trimmas inte dessa i "världsrekorden". Kanske för nVidia vill framhäva sin senaste grafikkrets, i min mening icke prisvärda, dominans?
Sedan skulle väl ett rekord säga mer om det fanns en konurrent i samma test?

Besserwissern: Sedan blir väl rekord på engelska "beaten" inte "broken"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gubben49
Herregud va många avundsjuka o missundsamma människor det finns,
självklart är rekord till för att slås och lika självklart kan bara några få slå dom.
Så sluta va såna J...A GNÄLLSPIKAR, man kan T ex. som jag o många med mig säga "mer kväve, keep up the good work, let us se moore records
be broken, just hang in there and keep it coming !!!!!

Mvh
Numera Gubben52.

Jag måste bara hålla med dig till fullo!
Att det alltid ska finnas en massa jävla gnälliga snorungar, ja och säkert en massa åldringar också som ska gnälla som fan hela tiden på rekord och extrem överklockning. När ni reggade er här på sweclockers, vad förväntade ni er för nyheter och snack egentligen?! Det här är inte Pc-hemma som bara har artiklar om familjen Olsson som har skaffat en ny Dell som de nu måste behålla fem jäkla år bara för ingen i familjen fattar bättre. Sluta gnäll på entusiaster. Gå å köp en glass istället och sätt er tillsammans och gnäll i ett hörn eller nåt.

Eller så kan alla ni som gnäller komma upp med en riktigt bra förklaring till varför det är så jäkla dåligt med extremklockning och rekordjagande. Varför ens bemöda sig att skriva ett inlägg när det knappt innehåller något annat än några fisar gnäll. Kom med någon vettig konkret kritik istället...om ni förmår vill säga.

Citerar Flufster: Besserwissern: Sedan blir väl rekord på engelska "beaten" inte "broken"?

Nja, båda är lika korrekta. Det beror på vem du frågar bara. Jag har då i alla fall hört "a broken record" "he broke the record" etc. Beaten anser jag vara aningen mer byrokratiskt och stelt och broken mer vardagligt.

Klocka på!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag måste bara hålla med dig till fullo!
Att det alltid ska finnas en massa jävla gnälliga snorungar, ja och säkert en massa åldringar också som ska gnälla som fan hela tiden på rekord och extrem överklockning. När ni reggade er här på sweclockers, vad förväntade ni er för nyheter och snack egentligen?! Det här är inte Pc-hemma som bara har artiklar om familjen Olsson som har skaffat en ny Dell som de nu måste behålla fem jäkla år bara för ingen i familjen fattar bättre. Sluta gnäll på entusiaster. Gå å köp en glass istället och sätt er tillsammans och gnäll i ett hörn eller nåt.

Eller så kan alla ni som gnäller komma upp med en riktigt bra förklaring till varför det är så jäkla dåligt med extremklockning och rekordjagande. Varför ens bemöda sig att skriva ett inlägg när det knappt innehåller något annat än några fisar gnäll. Kom med någon vettig konkret kritik istället...om ni förmår vill säga.

Klocka på!

Gjorde det i inlägget innan. Sedan om du/ni tar det som vettig kritik eller inte kan ni inte klandra mig för. Är väl upp till varje individ antar jag...

Är inte emot överklockning, bara enkelriktad sådan, med feta pengar i ryggen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Förstår inte var du ser avudsjuka och missundsamhet.

Ifrågasättandet av nödvändigheten ser iaf inte jag som detta. Sedan som tidigare talare sade är i många fall dubbla GX2:or bättre, varför trimmas inte dessa i "världsrekorden". Kanske för nVidia vill framhäva sin senaste grafikkrets, i min mening icke prisvärda, dominans?
Sedan skulle väl ett rekord säga mer om det fanns en konurrent i samma test?

Besserwissern: Sedan blir väl rekord på engelska "beaten" inte "broken"?

Som sagt, man kan inte ens skriva fel utan att en J...a Gnällspik
ska påpeka detta, eller att fel Grafik-kort har använts i testet eller vad som
helst som man kan komma på med en dåres envishet för att klanka
på något som många andra tycker är kul eller riktigt bra gjort, bara
för att dom själva aldrig skulle klara av det.
Som sagt, avundsjukan e den värsta sjukan !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Förresten, jag skrev ju faktiskt rätt som någon påpekade så Nu är iallafall en gnällspik detroniserad !
YEAH.

Visa signatur

Antec Sonata 3,Gigabyte MA790X-DS4, 4Gb Ballistix pc8500, AMD64 x 2 6400+(2x3200mhz), Powercolor 3870 512Mb. Samsung Syncmaster 2232BW

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Det skulle vara kul om nån hemmapulare lyckades bräcka ett sånt här rekord. Sponsrade jippon är inte lika kul.

Har du nånsin kommenterat något positivt om en nyhet? Ser bara gnälliga kommentarer hela tiden, nu var denna långt ifrån den värsta men tänker du aldrig positivt människa?

OnT: Keep on rocking Kinc

Visa signatur

| eVGA 790i Ultra | E8400@4ghz | Peltier/Vatten-hybrid CPU kylning (ST=20°) | 9800GX2(X2) | 2GB Cellshock DDR3@2ghz | Modded-P190 | 150gb Raptor (2 sectors) | Vista Ultimate x64+XP Pro x86 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
De optimerar drivrutiner till de populära benchmarkprogrammen..sure.

Men

Poängen är att just poängen på 3dmark m.m. är närmast intetsägande. När vi nu talar om att visa så många bilder per sekund som möjligt så tycker att det vore vettigare att få poäng baserat på sitt average fps. Då blir jämförelser mycket enklare. Jag menar inte att man ska använda sig av Aquamark 3 fortfarande.

Trodde Vantage var gjort för att bättre mäta prestanda. Rättvist altså.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

Grattis Marcus!
Helt fenomentalt.
Keep up the good woork dude.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gubben49
Som sagt, man kan inte ens skriva fel utan att en J...a Gnällspik
ska påpeka detta, eller att fel Grafik-kort har använts i testet eller vad som
helst som man kan komma på med en dåres envishet för att klanka
på något som många andra tycker är kul eller riktigt bra gjort, bara
för att dom själva aldrig skulle klara av det.
Som sagt, avundsjukan e den värsta sjukan !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Förresten, jag skrev ju faktiskt rätt som någon påpekade så Nu är iallafall en gnällspik detroniserad !
YEAH.

Är jag en gnällspik för att jag ifrågasätter? Ska jag bara skriva "hell yeah!" till allt? Vad fanken gör det mig avundsjuk undrar jag.

Att jag hade lite fel med englskan bjuder jag på, har aldrig utsett mig till expert utan gnällde där med glimten i ögat, men det kanske inte gick fram?

Ber så mycket om ursäkt om mina inlägg motsäger sig din världsbild om att alla inlägg ska hylla och beundra. Personligen fattar jag inte varför du är så känslig, inte fanken handlar det om personlig prestige? Eller?

Personligen gillar jag en vuxen debatt utan personangrepp när man diskuterar, men du är kanske av en annan åsikt?