Permalänk
Medlem

Har problem att klocka min q6600 med detta moderkortet. Spelar ingen roll hur mkt jag ändrar FSB så ligger cpun kvar på 2,4 i windows. I bios visar den att den ändrar hastighet. Speedsteep och dylikt är avstångt. Det ända jag lyckas påverka var att sänka hastigheten när jag ändrade multiplern till 8 istället för 9 som är standard. Några förslag??

Visa signatur

Opteron 144, 2GB TwinMos, X800GTO2, ASRock Dual

Permalänk
Medlem

Ska man inte komma åt fler inställningar när man trycker Ctrl+F1?
För mig händer inget

Permalänk
Medlem

Någon som vet om everest läser av nordbryggstemperaturen på denna? Everest visar moderkort ~45 grader, men det är ingen som kan bekräfta om det är nordbryggans temperatur eller omgivningen.

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AddixD
Någon som vet om everest läser av nordbryggstemperaturen på denna? Everest visar moderkort ~45 grader, men det är ingen som kan bekräfta om det är nordbryggans temperatur eller omgivningen.

Det är säkerligen NB ja.

Wirn : En del bios har redan alla funktioner från scratch och man slipper det där cntrl+F1, så är det för mig.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey

Wirn : En del bios har redan alla funktioner från scratch och man slipper det där cntrl+F1, så är det för mig.

ok, vilket bios kör du då?
jag har nyaste

Permalänk

p35-ds3 rev 2.1
e2140
2 x a-data pc6400 med heatpipekylare

numera i 435x8 3400MHz med temperaturer runt 45-47 på cpu.

lite trist att minnena på mitt 7900gt är så sjukt rötna, gpu är 100% stabil på allt mellan 500 och 750, medans minnena bara pallar 735 (default 715)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
ok, vilket bios kör du då?
jag har nyaste

Det var en allmän tanke om de bios som sitter i Gigabytes mobo.
Annars har jag ett P35C DS3R rev 2, med bios F8, dvs samma mobo i grunden som du, men en hybrid av detta och inte identiska bios pga delvis annan hårdvara på mobot.
http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_Model.asp...

Det är principen jag pekar på.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

8GB ram till helgen.. var tvungen!

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
8GB ram till helgen.. var tvungen!

Vista SP1 x64 då antar jag?

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
8GB ram till helgen.. var tvungen!

Men herregud, du har ju spammat trådarna om detta hela detta året.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Men herregud, du har ju spammat trådarna om detta hela detta året.

ja, men nu kom jag till skott.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

funderar på att köpa ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=345781
Kan någon till 100% säkerhet säga att man kommer kunna använda den med ett E8400 utan att flasha BIOS eller liknande

Permalänk
Medlem

Jag fick hem ett rev 2.1 idag med den jättestora kylflänsen

Kommer jag kunna sätta fast en Scythe Mine Rev B?

Sen med Grafikkort det är väl bara 1.5 cm kvar till det tar i i ramminnerna?

Är det nån lista på grafikkort som passar?
Jag hade ev tänt köpa ett passivt kylt

men även under pci-ex16 porten så sitter en rätt stor kylfläns även där.

Jag hade tänkt om ett passivt inte funkade att köpa ett Geforce 8800GT och sen fästa en Arctic Cooling Accelero så det blev passivt, vet nån om det funkar på detta moderkortet?

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Avstängd

Köpte mig ett kort med rev 2.0 för 530kr idag!

Mycket nöjd, skruvade upp prollen i 3ghz på orginalvolt direkt och där går den fint,

CPU e4300

orginal 1,8ghz
överklock 3ghz

fsb 333
multiple 9
vcore 1.325
minnen 1066mhz

idle 50c
load 65-70c
Kylare Freezer 7 Pro

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3, E4300 @ 3ghz *orginalvolt*, 2Gbyte Corsair Dominator Pc8500, 8800GT, Antec P182, Corsair HX520w.

Permalänk
Medlem

nu så gibben är inne.. inga problem alls... skönt med 8giB.. har readybost sticka med på 4GiB.. ahah onödig.. ja.. men man sover bra.

Sådär... i mitt antec 900 extreme gamer fucking edit.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

det måste vara fett med fel på mitt moderkort för det står:
"Backup BIOS checksum error" hela tiden när det bootar upp och så går det ~5 sekunder så bootar kortet om igen

med lite tur så går det vidare och bootar upp till ett system...

startar man om så är det samma sak igen.... kan inte ens komma in i BIOS och ändra något...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
det måste vara fett med fel på mitt moderkort för det står:
"Backup BIOS checksum error" hela tiden när det bootar upp och så går det ~5 sekunder så bootar kortet om igen

med lite tur så går det vidare och bootar upp till ett system...

startar man om så är det samma sak igen.... kan inte ens komma in i BIOS och ändra något...

Gör en reset av cmos.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

jamen eller hur... det har jag gjort flera gånger.... tom lött ihop en mikroswitch och kopplat på en kontakt så jag slipper öppna chassit...nu kan jag göra det från baksidan...

Jag har reklamerat ett moderkort, nu är jag på väg att reklamera detta också... känns inte bra...

EDIT: stavfel

jag har kontaktat Gigabyte också...

EDIT IGEN

Nu verkar det som att jag lyckats lokalisera mitt fel till att använda den från processorn sett 4e minnesplatsen

Så länge jag bara kör på de andra tre så tycks det fungera

Men hur kul är det ?!

Det är iallafall inte minnesmodulen för de fungerar oavsett vilken plats av dessa 3 jag sätter dem på - och hur jag än skiftar (av 3*3 kombinationer) så funkar dessa men så fort jag petar in den 4e modulen dyker datorn stenhårt...

Inkompatibla minnesmoduler ? ja det vore ju bra med tanke på att det är ett färdigt paket från en större leverantör...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
jamen eller hur... det har jag gjort flera gånger.... tom lött ihop en mikroswitch och kopplat på en kontakt så jag slipper öppna chassit...nu kan jag göra det från baksidan...

Jag har reklamerat ett moderkort, nu är jag på väg att reklamera detta också... känns inte bra...

EDIT: stavfel

jag har kontaktat Gigabyte också...

EDIT IGEN

Nu verkar det som att jag lyckats lokalisera mitt fel till att använda den från processorn sett 4e minnesplatsen

Så länge jag bara kör på de andra tre så tycks det fungera

Men hur kul är det ?!

Det är iallafall inte minnesmodulen för de fungerar oavsett vilken plats av dessa 3 jag sätter dem på - och hur jag än skiftar (av 3*3 kombinationer) så funkar dessa men så fort jag petar in den 4e modulen dyker datorn stenhårt...

Inkompatibla minnesmoduler ? ja det vore ju bra med tanke på att det är ett färdigt paket från en större leverantör...

Du kan ju alltid testa att öka NB/MCH-spänningen. Kortet kanske inte gillar 4 stickor. Dock borde inte problemet gälla en speciell minnesplats då utan antalet ram-stickor i allmänhet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

jag har testat med att ställa in volten manuellt också och även försökt ge den lite mer än vad som behövs - men det känns inte nödvändigt på nya prylar som säljs i paket - nu ska jag få 2st nya 2Gbmoduler istället så får vi se om det hjälper...

roligt i sammanhanget är att detta totalt har förstört mina installationer
Vista blåskärmar hela tiden vid uppstart

Nu när jag (med 3 stickor) sitter och installerar om XP64 så kan inte ens DVDläsaren läsa skivan utan läsfel längre...helskumt...det gick bra innan detta felet uppenbarade sig...

jag får ett nytt ASUS moderkort också...tyvärr efter helgen

EDIT:

nu har jag kört Memtest på varje enskild minnesmodul och det verkar även som att en modul är kass - bara 100.000tals fel efter ett par sekunders test

tyvärr funkar inte moderkortet bättre utan denna utan ger mig blåskärmar i windowsinstallationer mm

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

har precis införskaffat ett p35-ds3 rev2.0 (för 330kr!) och undrar om man bör uppdatera bioset (i nuläget f6) eller är det bara att köra på? några direkta fördelar/nackdelar med det nyare bioset?

processor e8400.
2*2 gb Corsair TWIN2X 6400C5DHX

nervös clockningsnybörjare...

Permalänk
Medlem

Undrar om Zalman 7700 passar på P35 DS3?

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem

en liten uppdatering:

mitt system fungerar nu bra efter byte av moderkort samt minnen

Jag har en Zalman CNPS9500LED - det var lite marigt att få dit den på rätt sätt - var tvungen att vrida fästet ett kvarts varv...

nu har jag 8Gb ram till en Quad6600

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

hejsan! kan nån hjälpa mej med en sak de är så att i cpu z så går min bara i 2333ghz när jag ställde in den på 1 ghz mer! har hört att datorn bara använder de när den tex bara står o går men i spel eller annat hårdare så använder den fullt ut.. men har också hört att de går o ändra i bios så den går fullt ut hela tiden, har ett nästan likadant moderkort fast mitt heter DS3P och en E8400 tackar för visat intresse av min fråga

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bean
hejsan! kan nån hjälpa mej med en sak de är så att i cpu z så går min bara i 2333ghz när jag ställde in den på 1 ghz mer! har hört att datorn bara använder de när den tex bara står o går men i spel eller annat hårdare så använder den fullt ut.. men har också hört att de går o ändra i bios så den går fullt ut hela tiden, har ett nästan likadant moderkort fast mitt heter DS3P och en E8400 tackar för visat intresse av min fråga

låter som Speedstep/CPU Eist
du kan kolla i moders manualen under advanced bios features eller liknande

Visa signatur

[Intel E84 @ 4GHz][Noctua NH-U12P][Ga EP35-DS3][Asus HD 4850 700/1100MHz][PC-6400 @ 900MHz][Corsair HX620W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meggan15
låter som Speedstep/CPU Eist
du kan kolla i moders manualen under advanced bios features eller liknande

Okej kollade stod lite om volt etc men jag har mixat med vcore och klockat lite,ändrar jag nått eller pajjar datorn om jag skulle stänga av den. vad kommer hända tex?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bean
Okej kollade stod lite om volt etc men jag har mixat med vcore och klockat lite,ändrar jag nått eller pajjar datorn om jag skulle stänga av den. vad kommer hända tex?

min pajja inte när ja stängde av den iaf :p. men det som händer är att den slutar klocka ner processorn i vilolägen så den kör på full multiplier helatin ist.
jag rekommenderar att köra med den på för den är där för att spara på energin å miljön lr nått å den drar inte ner prestandan på nått sett då den i tillräkligt mycket arbete klockar upp multipliern igen.

Visa signatur

[Intel E84 @ 4GHz][Noctua NH-U12P][Ga EP35-DS3][Asus HD 4850 700/1100MHz][PC-6400 @ 900MHz][Corsair HX620W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meggan15
min pajja inte när ja stängde av den iaf :p. men det som händer är att den slutar klocka ner processorn i vilolägen så den kör på full multiplier helatin ist.
jag rekommenderar att köra med den på för den är där för att spara på energin å miljön lr nått å den drar inte ner prestandan på nått sett då den i tillräkligt mycket arbete klockar upp multipliern igen.

Okej börjar hajja, men varför då stänga av den som du gjorde vad e skillnaden egentligen? occh vad e så bra med o stänga av den vid clockning?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bean
Okej börjar hajja, men varför då stänga av den som du gjorde vad e skillnaden egentligen? occh vad e så bra med o stänga av den vid clockning?

jag stängde av den bara för att kolla om de löste ett litet problem jag hade med klockning men jag kör med den på i vanliga fall vet inte vad den gör för skilldnad vid klockning, kanske om du klockar genom att ändra CPUns multiplier så kanske det händer andra saker

Visa signatur

[Intel E84 @ 4GHz][Noctua NH-U12P][Ga EP35-DS3][Asus HD 4850 700/1100MHz][PC-6400 @ 900MHz][Corsair HX620W]

Permalänk
Medlem

Kunde svära på att jag sett Intel stock-kylaren till min E2180 snurra i 2200 rpm för några dagar sen men nu går det inte fortare än 2000. Känner att jag vill ha lite mer...