Permalänk
Medlem

Har du en Dell XPS M1530?

Hej!

Om du stänger locket och sedan öppnar det igen och startar datorn, fungerar det trådlösa nätverket då? Dvs lyser den blå lysdioden "WIFI"?

I min laptop slocknar den efter någon minut och då måste jag starta om datorn för att aktivera den.

Jag har haft 3 samtal med Indien där Dell har sin support, de påstår att det är normalt att WLANet inte vaknar efter "Vila".

Det är otroligt störande på en i övrigt trevlig dator!

Permalänk
Medlem

Går det inte att manuellt återaktivera W-LANet, antingen via någon inställning i Kontrollpanelen eller nätverkskortet egna program?

Permalänk
Medlem

Nej, jag har nog provat allt! Om man klickar på "Aktivera" så ser det ut som om den gör det, men inget händer med WIFI-kortet.

När WLANet stannat så tar det ca 2 min att öppna nätverksanslutningar mm, verkar som datorn väntar på att WLANet skall svara eller nått.

Jag har tom kryssat ur "Tillåt att datorn stänger av den här enheten för att spara ström" i inställningarna för det trådlösa nätverket. Men det gjorde ingen skillnad.

Jag har hittat ett par fall till på nätet som har samma problem.

Nu har jag skrivit till svenska supporten, få se om det blir någon reaktion!

Permalänk

Hej har ett annat problem relaterat till när man stänger locket och den går ner i viloläge. När man startar upp igen så blir så ser jag ofta bara en svart skärm men alla knappar lyser och fläktarna snurrar.

För att få igång datorn igen är jag tvungen att starta om datorn på powerknappen och då gnäller den som bekant om att windows avslutats felaktigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cambsound
För att få igång datorn igen är jag tvungen att starta om datorn på powerknappen och då gnäller den som bekant om att windows avslutats felaktigt.

Det kan vara sensorn som inte känner av att locket öppnas. Har du prövat att åter stänga locket och öppna det igen?

Permalänk
Medlem

Jag vet att tidigare har personer haft problem med saker och ting när man stängt locket. Svaret folk fick då, var att installera om grafikkortet.
Med riktiga drivrutiner från nvidia, alltså utan någon modifierad ini-fil

Permalänk
Medlem

Mitt wifi fungerade den första veckan. Sen la den plötsligt av och har ärligt talat inte orkat att ringa och tjafsa med dell om det. Använt kabeln. Men om ni kommer på en lösning på hur man sätter på den igen hade jag varit väldigt glad.

Följer tråden med intensitet!!!=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomaslj
Mitt wifi fungerade den första veckan. Sen la den plötsligt av och har ärligt talat inte orkat att ringa och tjafsa med dell om det. Använt kabeln. Men om ni kommer på en lösning på hur man sätter på den igen hade jag varit väldigt glad.

Följer tråden med intensitet!!!=)

Är det också en M1530?

Mitt Wifi fungerade inte alls från början, Indiensupporten ominstallerade drivrutin, tom 2 ggr.

Kolla så att inte ditt WIFI är inaktiverat, högerklicka på det trådlösa nätverket och välj Aktivera.

I Kontrollpanelen har du en ikon "Verktyg för Intel ProSet..." där kan du diagnosticera det trådlösa nätverket.

Permalänk
Medlem

Ja jag har köpt mig en 1530. Och den slutade hitta mitt trådlösa nätverk för ett par veckor sedan. Finns inget att högerklicka på..

Gjorde som du sa och körde testet. Testet kom tills " Radiotest" där den misslyckades för att "maskinvaruradio är av"

Har gåttt in i vistas mobilitetscenter för att aktivera det rådlösanätvärket. Men det går inte trycka på knappen, den är grå och oklickbar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomaslj
min fråga är då.. Vad är en maskinvaruradio?

Bra fråga... Hos mig står det "Maskinvarutest", såvitt jag förstår så bör det betyda "radiohårdvara" = kretskortet med radiosändare/mottagare för WIFI-nätverket. Men säker är jag inte...

Prova att ominstallera drivrutinen för WIFI-kortet, du hittar drivrutiner under "Dell Support Center"-ikonen. Eller ring 0771-340 340 (Indien) men ha ditt Service Tag-nr redo, det finns under den ikonen oxo.

"Min" säljare på Dell sa att de håller på att bygga upp en svensk support för XPS-datorerna. De är duktiga i Indien, men lite jobbigt är det... De fjärrstyr ens dator från Indien, tom i felsäkert läge! Imponerande!

/EDIT/
Andra som har samma eller liknande problem:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=229715
http://www.dslreports.com/forum/r20677885-losing-my-wireless-...

Permalänk
Medlem

Att installera om Quickset kanske är en lösning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cambsound
Hej har ett annat problem relaterat till när man stänger locket och den går ner i viloläge. När man startar upp igen så blir så ser jag ofta bara en svart skärm men alla knappar lyser och fläktarna snurrar.

För att få igång datorn igen är jag tvungen att starta om datorn på powerknappen och då gnäller den som bekant om att windows avslutats felaktigt.

Nu vet jag inte vilka drivrutiner du kör till ditt grafikkort ,jag hade samma problem som du beskriver när jag använde drivrutin från laptopvideo2go.

Mitt problem är borta nu med drivrutinen från dells hemsida lr den som finns med på drivrutinsskivan du fick med..
Hoppas det funkar för dig åxå..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snoooz
Att installera om Quickset kanske är en lösning?

Nu har jag dålig koll på vad Quickset är för något, men det verkar vara ett programvarugränssnitt för att ändra vissa inställningar...

Men jag tror att jag har hittat en lösning på mitt problem.

Gick in på "Energialternativ" i Kontrollpanelen, klickade på "Ändra schemainställningar" (för "Hög prestanda", som är valt). Sedan "Ändra avancerade inställningar" och öppna "Inställningar för trådlöst nätverkskort" samt "Energisparläge". Där ändrade jag till "Hög prestanda" både för batterdrift och nätansluten.

Jag vet inte vad det exakt innebär att ändra dessa värden, jag har sökt hos Dell men inte hittat något om detta. Nu jag slipper starta om datorn för att få igång WLANet efter sleep mode...

PS: Under "Bildskärm" i samma inställningsruta kan man ställa startvärdet på bildskärmens ljusstyrka, som i min PC var ställt till 100%. Jag ändrade till 65%. DS.