6400+: Räcker den för mig med mina krav och speltyp?

Permalänk

Vad mer måste man göra när man byter till 6400+ från min 4600+ för utom att byta cpu:n på moderkortet ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Det stämmer om den ligger i en box, men som du säker vet eller hört så kommer 5000+ BE modellerna inte med kylare

Det där med tray är då du inte får den i en box, du vet en sådan svart sak utan bara processorn i en liten påse eller liten ask

AMD 5000+ BE Tray marknadsförs som tray och man får en svart liten låda, dock icke innehållande en fläkt också.

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk
Hedersmedlem

Men den har tre års garanti?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flax.se
AMD 5000+ BE Tray marknadsförs som tray och man får en svart liten låda, dock icke innehållande en fläkt också.

5000+ BE levereras som Box utan kylare, den har 3 års garanti som alla AMD's Box processorer. Vissa butiker skriver felaktigt att det är en Tray modell vilket alltså inte stämmer.

Nedanstående varianter finns för AMD's del:

AMD Processor in a Box (PIB)
AMD Processor in a Box without heatsink/fan (WOF)
OEM/tray,

Visa signatur

ASRock X470 Taichi, AMD Ryzen 7 5800X, 2x16GB G.Skill Ripjaws V CL14 3600MHz

Permalänk
Medlem

varför köpa 5000+ BE när icke BE versionen funkar lika bra att klocka.

Drog upp min till 3Ghz utan problem med stock kylaren, idle temp är väl runt 45 grader.

Bästa 500 spänn I ever spent.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headphone.ninja
varför köpa 5000+ BE när icke BE versionen funkar lika bra att klocka.

Drog upp min till 3Ghz utan problem med stock kylaren, idle temp är väl runt 45 grader.

Bästa 500 spänn I ever spent.

För att det är om möjligt ÄNNU lättare att klocka? Sen är det nästan samma pris så för min del spelade det inte någon roll, då jag har hört mycket gott om båda men då det alltid är trevligt med upplåst multiplier.

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk
Medlem

ang. fps och det mänskliga ögat. Även om ögat inte kan se mer än 60fps så är det ganska irrelevant eftersom det är inte ögat som gör att spelen laggar utan hårdvaran.

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flax.se
För att det är om möjligt ÄNNU lättare att klocka? Sen är det nästan samma pris så för min del spelade det inte någon roll, då jag har hört mycket gott om båda men då det alltid är trevligt med upplåst multiplier.

Hur kan det bli ännu lättare än att bara höja en enda inställning i BIOS?
Med BE så måste du ändra multipliern OCH FSB, blir ju mycket jobbigare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaya
5000+ BE levereras som Box utan kylare, den har 3 års garanti som alla AMD's Box processorer. Vissa butiker skriver felaktigt att det är en Tray modell vilket alltså inte stämmer.

Nedanstående varianter finns för AMD's del:

AMD Processor in a Box (PIB)
AMD Processor in a Box without heatsink/fan (WOF)
OEM/tray,

Tray anspelar inte i första hand på garantin, utan att processorn levereras utan kylare.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headphone.ninja
Hur kan det bli ännu lättare än att bara höja en enda inställning i BIOS?
Med BE så måste du ändra multipliern OCH FSB, blir ju mycket jobbigare.

Va?

Med en BE så behöver du bara ändra multipliern för att få en högre klockfrekvens.

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Tray anspelar inte i första hand på garantin, utan att processorn levereras utan kylare.

Nej, så är det inte: AMD Retail Box Warranty

If you have a RETAIL BOX processor, your vendor will generally provide warranty service for the first 30 to 90 days, after which warranty service will be provided by AMD for the remainder of the 3-year warranty.

If your vendor is no longer in business, unwilling, or unable to provide warranty service, or you are outside your vendor's warranty period, you may submit a warranty request directly to AMD. To submit a warranty request, please contact the Technical Service Center nearest you. You can find contact information at:

http://www.amd.com/us-en/Corporate/AboutAMD/0,,51_52_3592_712... ( Copy&Paste in Browser )

All warranty issues are handled through our Technical Service Center via telephone - we do not process warranty claims via email, fax, or online at this time.

AMD OEM WARRANTY
If you have an OEM (tray) processor, warranty service is provided exclusively by your vendor for the period agreed to at the time of purchase. AMD does not provide supplemental coverage to the warranty offered by your vendor. Please contact your vendor, or refer to the warranty documentation that accompanied your purchase, for all OEM processor warranty issues.

Warranty Information
AMD's Limited Processor Warranty does not cover non-boxed products purchased from resellers.
AMD only provides a warranty on its line of boxed processors.

If I have a non-boxed product, who do I contact to determine if my problem is covered by the warranty?

Contact the company from which you originally bought your computer system or contact the system manufacturer. If your system was built by an OEM, please address your issue directly to that OEM for resolution. You can also consult the warranty documentation that accompanied your computer system for specific warranty terms and conditions. DO NOT contact AMD.

The reseller from which I bought a system that contains an AMD processor informs me that my warranty has expired. Does AMD provide a warranty extension period for the processor?

No. AMD DOES NOT cover products purchased from reseller and DOES NOT provide any extensions to the warranty period as outlined in the documentation which came with your computer system. "

Intel har liknande policy

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Jag äger en del proppar bland annat en X2 6000+ och en C2D E8400 @Ghz. Nu kör jag 8600GT på 6000+ då det är HTPC och ett 9800GTX på min E8400 clockad till 4Ghz som jag bygde för en månad sedan MEN jag byggde för ca 2 månader sedan en burk till päronen å farsan lirar crysis (du gör inte det då men i alla fall ) och då blev det ett 9800GTX, 4Gb PC6400 och ett nvidia 560 mobo från gigabyte osv osv.

Allt är stock. Den kör crysis som jag testat i 1280x104 på high laggfritt med bra flyt. Vist du kör inte crysis men jag han bara testa det å ett annat FPS spel och några mindre krävande spel som inte säger så mö.

Men jag har själv som sagt en rigg med liknande spec så som mängd ram och precis samma grafikkort fast en E8400 och vist burken är väl snabbare men grafikkortet förblir en flaskhals i krävande spel (typ nyare fps spel) specielt i högre upplösningar. Så för jag ska lira laggfrit på min med 1680x1050 får jag köra medel gämfört med high på AMD burken med 1280x1024 (17 tft) så grafikkort blir en stor flaskhals i många modärna spel som nyttjar grafikkorten till max.

Självklart spelar processorn en stor roll med men en X2 6400+ är definitivt ingen flaskhals för säg ett 9800GTX. Skulle tro den matchar säg ett 4850 rätt bra på säg en 22TFT i native upplösning villket många kör i dag.

Processorn märks mäst av som en flaskhals i lägre upplösnigar men å andra sidan vem behöver flera hundra fps som man aldrig kommer se ändå?

Så vist recentioner och folks åscikter (Baserade på recentioner oftast) kommer alltid vara till fördel för C2D men i pracktiken kan jagi tne säg att med ett normalt gaming kort som 9800GTX eller sämmre som många kör så spelar processorn mindre roll så länge den är tillräckligt snabb villket säg en X2 6000+ eller 6400+ gott och väl är. En sak är ju å sitta med SLI eller crosfire men å andra sidan skalar SLi och crossfire inte lika bra å låga upplösnigar ändå utan procentuelt bättre ihögre upplösnigar med mer AA och AF tex.

Jag tex kör SLI med 2st 8800GTS under linux på över 2 år gammal dualcore opterons på 1.8Ghz allstså i grund å botten samma processor som en X2 6400+ tex.

men med en22TFT och AA på max så maxar jag facktiskt ut dom korten med Dock ej utan AA då är det väl typ så ett krot nytjas till 100% vid 1680x1050.

Uppösnigen man planerar å köra i annser jag är mer betydelsefull än många tror. Så val av skärm för mig avgör oftast val av grafikkort och även mängd minne påg grafikkortet.

men 6400+ och ett 4850 låter som en bra mix tycker jag.

Provade att spela Crysis på en kompis dator med Athlon X2 i cirka 2.4GHz(kommer inte ihåg exakt tyvärr) och en 8800GTS 512. Spelade i 1680x1050 och allt i medium utan AA och AF. Kan då säga att det var betydligt mindre flyt (faktiskt riktigt jobbigt att spela) än det är på min dator (dvs. C2D i 3.2GHz och 8800gt), TROTS att jag kör allt i high (utan AA & AF också), så visst spelar processorn en stor roll.

Även om ett spel för det mesta har grafikkortet som flaskhals så utesluter det ju inte att den ofta också flaskhalsas av processorn. Det procentuella skillnaderna blir ju dock helt klart störst i låg upplösning, men det betyder inte att processorn inte gör sitt bara för att man kommer över en viss magisk gräns.

Har också testat World in Conflict på min burk, och trots höga grafikinställningar så flaskhalsades det rejält av lägre klock på CPU'n.
Testade med en klockad 8800gt och en e6600 i 3.2Ghz (8x400) och 1.6Ghz (8x200). Upplösningen är 1680x1050 och provade med grafikinställningar i både mediumprofilen och med precis allt på högsta, inkl. vsync och 16xAF och 16xAA . DX9.

________________________CPU:3.2GHz _______________1.6GHz (DDR-533)_______________1.6GHz (DDR-800)

Högsta grafiken
Averege : _______________34,5 (34-36) _______________23 (22-24) _______________23,5 (23-24)
Minimum : _______________19,25 (18-21) _______________7,8 (7-9) _______________8 (8)
Maximum : _______________65 (60-65) _______________58,2 (56-61) _______________58 (57-59)

Medium grafik

Averege : _______________70,7 (70-71) _______________38 (37-39) _______________42,3 (41-43)
Minimum : _______________40 (39-41) _______________14,5 (9-19) _______________18,5 (14-22)
Maximum : _______________135 (135) _______________98 (96-100) _______________107,8 (105-110)

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.