Permalänk

BBB Vs. Telia ADSL

God kväll.

Jag ska byta ISP, valet står mellan BBB eller Telia. Vilka har bäst ADSL att erbjuda? Hastigheterna jag väljer mellan är 8mbit och 24mbit. Motivera gärna ditt svar.

Tack på förhand /Björn

Visa signatur

Party people in the house!

Permalänk

Tjena, har själv 10mbit från BBB adsl och får ut exakta 10mbit ner och 0,9 mbit upp.
Hade från början 2mbit men så uppgraderade BBB till 5mbit gratis, och nu det sista till 10mbit då, kan ju inte direkt säga nej till det
Det enda som jag kan klaga på är väl att pingen inte är den bästa men det märks verkligen inte när man spelar Jag är jättenöjd!

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

100mbit for teh ppl

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem

BBB 20/3

Funkar helt ok, fast telia säger att teleledningarna mellan huset och gatan är gamla/trasiga och skulle behöva bytas, vilket kan förklara det relativt dåliga resultatet.

Enl. BBB ska det vara "teorestiskt möjligt" med 20 ner om man räknar in avstånd till telestationen, men har fått runt 14-15 som högst på speedtest.

Bredbandet har faktiskt funkat mycket bra för oss, med det trådlösa modemet.

STORT plus för att man får 5 IP addresser, och modemet agerar som switch istället för router, så att alla datorer i huset får egna IP addresser!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem

OnT: Jag skulle säga BBB, men jag är ju lite partisk då mina erfarenheter av Telias support är under all kritik. Mitt 24Mbit från BBB fungerar dock klockrent. Ligger runt 21/1,5 Mbit trots att det är nästan 2 kilometer till stationen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweZor
http://www.speedtest.net/result/313221966.png

BBB 20/3

Funkar helt ok, fast telia säger att teleledningarna mellan huset och gatan är gamla/trasiga och skulle behöva bytas, vilket kan förklara det relativt dåliga resultatet.

Enl. BBB ska det vara "teorestiskt möjligt" med 20 ner om man räknar in avstånd till telestationen, men har fått runt 14-15 som högst på speedtest.

Bredbandet har faktiskt funkat mycket bra för oss, med det trådlösa modemet.

STORT plus för att man får 5 IP addresser, och modemet agerar som switch istället för router, så att alla datorer i huset får egna IP addresser!

Ska du testa hastighet så använd tptest 3.12 mot BBB's stockholmsserver. Hastighetstester via hemsidor är inte direkt pålitliga, speciellt om de mäter mot servern baserat på avstånd och inte nätleverantör. Du vill dessutom ha ut UDP och TCP redovisat för sig och inte bara en klumpsumma som skall föreställa hastigheten.

Sen spelar alltid saker som avstånd och ledningskvalité en stor roll. Detta förändras dock inte oavsett vilken leverantör man har. Visst kan det blir vissa skillnader beroende på vilken utrustning som leverantörerna använder, men det brukar hålla sig rätt nära varandra.

5 IP-adresser och switchfunktionen är dock trevligt

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.