TCP/IP, EventID 4226, nedladningsproblem

Permalänk
Medlem

TCP/IP, EventID 4226, nedladningsproblem

Hej, jag har fram tills nyligen (började 8/8) inte haft några problem med nedladning över huvudtaget. Men sen den 8/8 så har mitt internet dött så fort jag har startat igång utorrent. Det spelar egentligen ingen roll om den laddar ner 1 fil eller 5, jag kan inte se några hemsidor alls. Trots att internet anslutning i sig ser helt oki ut kan jag inte använda internet för att besöka hemsidor. Det enda som hjälper är att starta om datorn.

Så mina frågor är:

1) Någon annan som har Vista x64 och använt en TCP/IP-patch för att fixa problemet?

2) Kan man kringå att starta om datorn för att återfå internet, när man väl fått EventID: 4226?

3) Finns det andra förslag på hur man kan lösa detta problem?

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Jag har utorrent 1.8 och för mig fungerar det bra ibland.

1. Jag tror att patchen hjälper men när du ändrar tcp filen kommer windows klaga för att några system filer har ändrats. Hur mycket vet jag inte.

2. För mig hjälper det o vänta en stund så kommer internet tillbaka, ett par minuter räcker.
EDIT: Event nr har jag aldrig fått.

3. Installera annat OS som XP.

Permalänk
Medlem

Re: TCP/IP, EventID 4226, nedladningsproblem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
1) Någon annan som har Vista x64 och använt en TCP/IP-patch för att fixa problemet?

Se länk http://www.mydigitallife.info/2008/02/17/download-vista-tcpip...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sohmoo
Se länk http://www.mydigitallife.info/2008/02/17/download-vista-tcpip...

Om man läser vidare på den sidan så står detta:

Citat:

IMPORTANT for 64-bit (x64) Windows Vista (RTM and SP1) and 32-bit (x86) Windows Vista SP1:

Windows Vista now require all kernel-mode driver or software to be signed with digital signature in 64-bit Vista, and all boot-start drivers must be embedded-sign with signature on both x86 and x64 versions of Windows Vista. Unfortunately, tcpip.sys is both kernel mode driver, and also boot start driver, and modify tcpip.sys will break the existing signature, making the patched tcpip.sys unsigned.

So when using patched tcpip.sys, users must press F8 at every Windows boot load. When come to Vista Advanced Boot Options menu, select “Disable Driver Signature Enforcement” to bypass driver signing check and continue loading Windows Vista, else there may be boot-failure. The process can be automated with ReadyDriverPlus.

Detta är inget jag vill göra, men jag tror att det är virtualbox som har orsakat att jag nu har problem med detta. Ska se ifall det hjälper att ta bort dess nätverkskort drivrutiner.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Nej du gör som du vill, men det fungerar utmärkt med ReadyDriverPlus.

Permalänk
Medlem

Varför går det inte bara att ställa om till något högre i windows utan att sabba signaturen? Jag menar, XP klarar ju av utorrent utan problem. Det känns lite som om MS inte vill att torrent program ska funka på vista.

Permalänk
Medlem

Installerade om Vista nu, allt fungerar perfekt inga problem 4226. Utan att behöva patcha eller något liknande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Varför går det inte bara att ställa om till något högre i windows utan att sabba signaturen? Jag menar, XP klarar ju av utorrent utan problem. Det känns lite som om MS inte vill att torrent program ska funka på vista.

Det handlar om att när MS kollade tillbaka på XP och varför det var ostabilt så berodde det i stor utsträckning på dåligt skrivna drivrutiner. Därför gjorde dem det "omöjligt" att installera sådana på x64 bitars systemen. För att öka stabiliteten. Denna funktion finns tex inte på 32-bitars Vista. Alltså så har det inget direkt samband med utorrent, det är bara MS som värnar om att vi ska ha stabila datorer.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Och angående att antalet halvöppna förbindelser är begränsat i Vista, så är det för att minska omfattningen av internet-attacker som kan genomföras med hjälp av sk "Zombie datorer".

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Fick lite 4226 fel nu igen, stressade TCP/IP med flera stycken nedlaningar igen, dock beter sig inte datorn så som den gjorde innan formateringen. Det blir fel och eventlogger rapporterar dem dock så slås inte internet av, jag kan fortfarande surfa och allt är normalt, går lite långsammare. Alltså inte alls samma reaktion som det var innan omformateringen. Hoppas på att jag slipper det problemet igen då.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Det handlar om att när MS kollade tillbaka på XP och varför det var ostabilt så berodde det i stor utsträckning på dåligt skrivna drivrutiner. Därför gjorde dem det "omöjligt" att installera sådana på x64 bitars systemen. För att öka stabiliteten. Denna funktion finns tex inte på 32-bitars Vista.

Skitsnack, likadant på 32-bitars Vista efter SP1..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sohmoo
Skitsnack, likadant på 32-bitars Vista efter SP1..

Detta var inget jag visst om, eller lyckats bekräfta,så har du en källa på det du säger så är det uppskattat. http://support.microsoft.com/kb/946765

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Jag syftade så klart på patchen som diskuteras i denna tråd.

Det står här (samma länk som innan) http://www.mydigitallife.info/2008/02/17/download-vista-tcpip...

Ok inte lika hårt på 32-bitars Vista, bara boot-start drivers måste vara digitally signed. Ändringen kom med SP1.

---

IMPORTANT for 64-bit (x64) Windows Vista (RTM and SP1) and 32-bit (x86) Windows Vista SP1:

Windows Vista now require all kernel-mode driver or software to be signed with digital signature in 64-bit Vista, and all boot-start drivers must be embedded-sign with signature on both x86 and x64 versions of Windows Vista. Unfortunately, tcpip.sys is both kernel mode driver, and also boot start driver, and modify tcpip.sys will break the existing signature, making the patched tcpip.sys unsigned.

So when using patched tcpip.sys, users must press F8 at every Windows boot load. When come to Vista Advanced Boot Options menu, select “Disable Driver Signature Enforcement” to bypass driver signing check and continue loading Windows Vista, else there may be boot-failure. The process can be automated with ReadyDriverPlus.

Permalänk

Jag höll på att bli tokig, senaste dygnen har utorrent gjort internetsurfning mm helt obrukbart. Men jag har nu hittat en lösning, utan att behöva köra några patchar eller ReadyDriverPlus osv. (Readydriver plus ville inte alls leka med min dator).

Genom att ändra två inställningar i uTorrent har jag äntligen hittat ett sätt att lösa problemet på och återigen kunna surfa med utorrent igång.

När man googlar lite föreslår folk både här och där att man ska ändra

net.max_halfopen till 4

Detta är visserligen korrekt, men för mig gjorde enbart denna inställing ingen skillnad, om man däremot även ändrar

bt.connect_speed till 4 (det betyder att utorrent öppnar 4 "connections" i sekunden ist för 20 som är standard)

Nu tar det väl kanske några extra sekunder att komma upp i maxfart, men nu har windows slutat klaga på 4226 fel.

Hoppas det hjälper!

EDIT: Va fan! Funka perfekt först, men nu verkar det jäklas igen.

Permalänk

jag har ett engelskt xp,och la nyss in sp3..behöver jag patcha oxå eller?

kan någon förklara för mig vad den där tcp/ip patchen är för någe?
please? och vart man hittar den i såna fall + ifall det är säkert att använda den utan att allting bara skiter sig

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raketmaskinen
Jag höll på att bli tokig, senaste dygnen har utorrent gjort internetsurfning mm helt obrukbart. Men jag har nu hittat en lösning, utan att behöva köra några patchar eller ReadyDriverPlus osv. (Readydriver plus ville inte alls leka med min dator).

Genom att ändra två inställningar i uTorrent har jag äntligen hittat ett sätt att lösa problemet på och återigen kunna surfa med utorrent igång.

När man googlar lite föreslår folk både här och där att man ska ändra

net.max_halfopen till 4

Detta är visserligen korrekt, men för mig gjorde enbart denna inställing ingen skillnad, om man däremot även ändrar

bt.connect_speed till 4 (det betyder att utorrent öppnar 4 "connections" i sekunden ist för 20 som är standard)

Nu tar det väl kanske några extra sekunder att komma upp i maxfart, men nu har windows slutat klaga på 4226 fel.

Hoppas det hjälper!

EDIT: Va fan! Funka perfekt först, men nu verkar det jäklas igen.

Intressant, ska ta och testa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av darknessviking
jag har ett engelskt xp,och la nyss in sp3..behöver jag patcha oxå eller?

kan någon förklara för mig vad den där tcp/ip patchen är för någe?
please? och vart man hittar den i såna fall + ifall det är säkert att använda den utan att allting bara skiter sig

Om du inte har några problem så varför ska du bry dig om det?

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Jag har problem med XP Sp2 och torrent. Har kopplat datorn rakt till uttaget och när jag kör torrent så dör internet efter en liten stund bara.

What to do????

Permalänk
Medlem

Gå in i Event Viewer och se vad den säger när internet dör: http://support.microsoft.com/kb/308427

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Intressant, ska ta och testa.

Om du inte har några problem så varför ska du bry dig om det?

ehe...vem har sagt att jag inte har problem med min uppkoppling?
den kraschar var femte minut,jag har skrivit x antal gånger till telia och ändå händer inte ett skit!

därför så ville jag vara säker på att skitet inte förvärras innan jag uppgraderar till sp3,så inte uppkopplingen blir ÄNNU sämre.

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Du kan börja med att bestämma ifall det är ett Event 4226 eller inte. Gör som jag nämnde ovan.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur jag ska kolla. Det som händer är när jag startar torrent så lägger mitt internet av direkt i alla fall.

Ska jag kolla i loggboken efter något eller?

Help, förstår inte

Ser nu, kanske.

Det kommer inte upp några 4226 i alla fall. jag kör inga nerladdningar på torrent just nu. jag har haft några 4226 tidigare dagar kan jag se. Men det är inte det som ställer till för mig.

Direkt jag startar torrent går det inte att surfa. Skumt

Permalänk
Medlem

Man kan ställa in så att datorn medelar när ett event inträffar, man höger klickar på det specifika eventet och väljer "set an action".

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

I pacthen ska man ha 10 eller 50 connections???

Jag hittar inte "set en action". Är det under loggboken/system eller? Där man ser alla händelser? om jag högerklickar på en händelse får jag altenativen, uppdatera, egenskaper, hjälp.

Fattar inte att jag verkar typ ensam med XP och torrent problem.

Permalänk
Medlem

Läste på nu lite och såg att XP inte har denna funktion. Det finns dock ett enkelt sätt att se ifall du drabbas utav 4226 eller inte. Starta om datorn, se till så att utorrent är avstängt och internet fungerar som det ska. Kör igång eventviewer, se till så att internet fortfarande fungerar som det ska. Kör igång utorrent, test internet, fungerar det inte så kollar du i eventviewer vilka händelser den har rapporterat där.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Det har kommit ett nytt mycket enkelt program som funkar mycket bättre än ovanstående nämnda, eftersom det har en inbyggd funktion för signering av drivrutinen efter att den har patchats.

Jag har precis testat med Windows Vista SP1 och det funkar kanon och behöver inte längre använda krångliga och dåliga "Ready driver plus".

Det ska funka på:
Windows XP SP2(x86,x64)/SP3, 2003 Server SP1(x86)/SP2(x86,x64), Vista noSP/SP1(x86,x64).

Har inte testat med vista64 men ni som har det kan ju testa och rapportera i tråden.
OBS: Glöm inte att först avinstallera all skräp (ready driver plus) + återställa ursprungliga tcpip.sys om du har patchat innan.

Självklart så är det en ryss "Dmitri" som har gjort programmet
Ladda ner på:
http://half-open.com

Permalänk
Medlem

Torrent funkar ändå inte för mig med XP. Har kör http://half-open.com och ändrat till 100 connections.

Jag vet inte hur jag ska fixa detta??? inte säkert att det är det problemet. i min loggbok på datorn så kommer det inte upp någon 4226 iaf.

Vad kan problemet vara annars????

Permalänk
Medlem

Varför gör du inte som jag säger, starta om datorn, start igång eventviewer, se till så att den loggar allt, kör igång utorrent och sen så ser du vilket fel du får.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

Finns det någon lösning till det hära nu? Vill som redan nämnt inte att Vista ska krångla vid bootning, vilket tydligen skulle hända ifall man ändrade på tcpip.sys.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Det har kommit ett nytt mycket enkelt program som funkar mycket bättre än ovanstående nämnda, eftersom det har en inbyggd funktion för signering av drivrutinen efter att den har patchats.

Jag har precis testat med Windows Vista SP1 och det funkar kanon och behöver inte längre använda krångliga och dåliga "Ready driver plus".

Det ska funka på:
Windows XP SP2(x86,x64)/SP3, 2003 Server SP1(x86)/SP2(x86,x64), Vista noSP/SP1(x86,x64).

Har inte testat med vista64 men ni som har det kan ju testa och rapportera i tråden.
OBS: Glöm inte att först avinstallera all skräp (ready driver plus) + återställa ursprungliga tcpip.sys om du har patchat innan.

Självklart så är det en ryss "Dmitri" som har gjort programmet
Ladda ner på:
http://half-open.com

Hur avinstallerar man ReadyDriverPlus?? Har försökt med allt utan att lyckas!

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"