Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sputte
Då var ett P182 beställt då, hoppas man kan förlita sig på misco.se
Bra pris var det dock

Misco.se kan man mer än förlita sig på. Bra service, snabb transport, billigt, nästan inga fraktkostnader. Beställde 90% av det som är i datorn i sign därifrån och fick allt förutom moderkort och processor 2 dagar efter beställning. Processor och moderkort fanns bara i huvudlagret i Danmark och de levererades vid min dörr en dag senare än allt annat utan extra kostnad

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk

[QUOTE]På denna sida finns en bra bild.
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=638&page=5
Satte själv clipsen åt fel håll och höll på att bli vansinnig.
[/QUOTE]

Var banne mig så jag satte skenorna, dock utan någon framgång, provade dessutom samtliga hål. Antar jag måste ha missat något då, vilket håll ska den in på? Ska du föra ut den inifrån, eller föra in den uteifrån?
Kan ju vara det som sprack för mig...

Ang. ljudnivån, så tycker jag också tricool-fläkterna låter kanske lite i värsta laget, men frågan är väl vad man ska byta ut dem mot i så fall. Detta eviga prat om nexus eller noctua, vilket är egentligen mest prisvärt. Jag känner jag uppskattar tystnad, men 100 kr mer för en noctua känns inte motiverat kanske, det är sällan jag överanstränger datorn, så om man sänker hastigheten på nexus till kanske 800 rpm bordde väl dessa heller inte väsnas så mycket, samtidigt som de kyler fullt tillräckligt? Eller det är bara noctua som kyler helt okey även på lägre effekt?

Och då är väl frågan om det följer med fläktkontroller till nexus resp. noctua så man kan styra denna, eller om man ska behöva betala ännu mer på en fläktkontroller?

Ang. cpu-fläkt är önskemål fortfarande önskade, funderar på zalman i och med jag har kört med dessa innan, men är de fortfarande effektivast / tystast?

Tack för svaren änsålänge!

/ WhatIsThis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhatIsThis
Antar jag måste ha missat något då, vilket håll ska den in på? Ska du föra ut den inifrån, eller föra in den uteifrån?
Kan ju vara det som sprack för mig...

Vad menar du? Du ska alltså föra in DVD:n framifrån/utifrån, om det var det du undrade Kör du med rätt skenor förresten: finns väl ett par skenor som är mindre, och som tillhör 3.5" platsen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhatIsThis
Ang. ljudnivån, så tycker jag också tricool-fläkterna låter kanske lite i värsta laget, men frågan är väl vad man ska byta ut dem mot i så fall. Detta eviga prat om nexus eller noctua, vilket är egentligen mest prisvärt.

Köper du Nexus där de är billiga (under hundringen) så är de - baserat i första hand på vad jag läst - klart mer prisvärda... Ja förutom problemet att de saknar fläktkontroller då. (vilket ju är en fördel med Noctua: de skickar ju med en adapter som man kan köra fläkten långsammare med - dock ingen steglös kontroller!)

Lågvarviga Scythe Slipstream är även de mycket prisvärda fläktar.
Och dessa blåser även på hyfsat även på lågt varv... Och är troligen bättre på att hantera motstånd än tex Noctua NF-S12.

Jag har använt nexus tidigare, och tycker de funkar bra! Men i mina öron så hörs de helt klart om man kör dem på maxvarv... Men det verkar å andra sidan gälla Noctua också.

Värt att tänka på är att vanliga sleeve bearing fläktar (nexus, scythe mfl) inte är så förtjusta i att monteras horisontellt. De kan låta mer, alternativt slitas snabbare i den positionen.
De med kullager (tex original tricool), eller med andra speciallager (Noctua, Scythe SFlex mfl) skall dock inte ha några problem med detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhatIsThis
Ang. cpu-fläkt är önskemål fortfarande önskade, funderar på zalman i och med jag har kört med dessa innan, men är de fortfarande effektivast / tystast?

Näe, jag kan inte påstå att Zalman är tystast/effektivast... Deras fläktar är faktiskt generellt sett inte speciellt bra, och de är ju oftast inbyggda på så sätt att de är svåra att byta

Ok, nu slarvar sågott som alla med fläkten som hänger med kylflänsarna, men många towermodeller har ju fördelen att man kan byta fläkt själv.

... men nu börjar vi gå OT igen... Bättre om vi försöker hålla oss lite mer lådspecifika här IMO.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
[B]Vad menar du? Du ska alltså föra in DVD:n framifrån/utifrån, om det var det du undrade Kör du med rätt skenor förresten: finns väl ett par skenor som är mindre, och som tillhör 3.5" platsen.

Där sa du något, kan kanske varit så att jag varit så förbannat korkad och använt dom skenorna istället, men då skulle jag bli sur på mig själv alltså, men skall absolut kolla nästa gång. Och ja, menade att man ska föra in den framifrån
Tack för det!

Citat:

Köper du Nexus där de är billiga (under hundringen) så är de - baserat i första hand på vad jag läst - klart mer prisvärda... Ja förutom problemet att de saknar fläktkontroller då. (vilket ju är en fördel med Noctua: de skickar ju med en adapter som man kan köra fläkten långsammare med - dock ingen steglös kontroller!)

Lågvarviga Scythe Slipstream är även de mycket prisvärda fläktar.
Och dessa blåser även på hyfsat även på lågt varv... Och är troligen bättre på att hantera motstånd än tex Noctua NF-S12.

Jag har använt nexus tidigare, och tycker de funkar bra! Men i mina öron så hörs de helt klart om man kör dem på maxvarv... Men det verkar å andra sidan gälla Noctua också.

Okey, då är det egentligen några nexus + kontroller, eller några noctua, för jag antar man klarar sig ganska bra med adaptern som följer med? Vill egentligen bara komma åt lägsta och högsta läget, för i mitt normala bruk tror jag lästa klarar sig fint.
Funderar då alltså på att byta ut fläkten i toppen, samt baken av chassit, plus sätta dit två i fronten för mina hårddiskars skull. Den som sitter monterad där nere från början borde väl kunna vara så pass tyst så den inte är störande? Känns framförallt som det är de i det "övre partiet" av chassit som för väsen.

Citat:

Näe, jag kan inte påstå att Zalman är tystast/effektivast... Deras fläktar är faktiskt generellt sett inte speciellt bra, och de är ju oftast inbyggda på så sätt att de är svåra att byta

Ok, nu slarvar sågott som alla med fläkten som hänger med kylflänsarna, men många towermodeller har ju fördelen att man kan byta fläkt själv.

... men nu börjar vi gå OT igen... Bättre om vi försöker hålla oss lite mer lådspecifika här IMO. [/B]

OT, jo..Du får ursäkta. Det var inte riktigt min mening heller.
Men du menar alltså att det egentligen inte går att hitta en prisvärd
kylare, utan att byta fläkten själv? För jag eftersträvar inte superkylning i och med jag egentligen aldrig använder processorn till max. Men skall stryka zalman och titta lite mer på schythe istället då kanske, som många andra rekommenderat sen innan. Vi lämnar det, med risk för OT

Övriga få frågor som nu är kvar från min sida, uppskattar jag gärna får svar

Sen kanske den viktigaste frågan, är det värt att lägga ner så mycket pengar på ett nytt chassi? Jag vet jag får kvalité, samt att det jag har nu är ruskigt varmt och trångt. Fast känns ändå som 1200 kr + fläktar (säkert runt 2000 k totalt) är en del pengar, att lägga på något, när man egentligen klarar sig utan...Vad tycker ni?

Är chassit värt så mycket?
Vet inte riktigt hur livslängd av cpu osv påverkas egentligen om det är lite varmare, sålänge man inte kör på extrem värme borde det ju vara skitsamma kan jag tycka, men kanske inte är så, då har jag ju en anledning till att lägga ut lite på ett nytt chassi

/WhatIsThis

Permalänk

Angående CPU-kylare så gäller det som vanligt att titta på rekommenderade listan hos silentpcreview. I P182 så är det väldigt lämpligt att köra Thermalright HR-01 Plus tillsammans med den orange fläkttunnel som i Sverige bara verkar gå att få tag på hos webhallen. Då används lådans bakfläkt till CPU-kylning och du behöver ingen extra fläkt.

Angående fläktar så är det världens skillnad på orginal Tricool fläktarna och Nexus/Noctua/Scythe, men mellan dem är det mycket liten skillnad, vilket förstås talar mot Noctua prismässigt. Återigen är silentpcreview den bästa referensen.

Sedan så skall du fundera på att stryka lite fläktar. Hängde inte med på hur många hårddiskar du har, men du kan trycka i många i nedre kammaren tillsammans med en fläkt (som är inuti lådan = tyst) och sedan skippa frontfläktar i övre kammaren, speciellt om du moddar luftfilterluckorna. Suget från bakfläktarna räcker då.

Om du har en Core2 processor och inget grafikkort som sprutar ut varmluft i lådan så kan du även fundera på att ta bort toppfläkten och sätta igen hålet med en pappskiva. Det räcker med bakfläkten för att kyla moderkort + CPU.

Allt detta har vi gått igenom lassvis med gånger i den här tråden redan, där det även finns länkar till de nämnda artiklarna på spcr.

Datorns livslängs lär inte påverkas av värmen så det du vinner jämfört med din gamla låda är främst ljudvolym.

Permalänk

Noctua problem

Hej.
Jag installerade en Noctua NF-S12-800 bakom det över filtret i min P182 häromdan. Problemet är att fläkten behöver starthjälp! Den går inte igång av sig själv utan måste puttas igång. Den är ansluten direkt till moderkortet i kontakten CHA_FAN2. Moderkortet är ett ASUS P5K. Jag undrar om inte spänningen i den kontakten går att ställa? någon som vet?
Tacksam för svar.

Permalänk

Re: Noctua problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Northtorp
Hej.
Jag installerade en Noctua NF-S12-800 bakom det över filtret i min P182 häromdan. Problemet är att fläkten behöver starthjälp! Den går inte igång av sig själv utan måste puttas igång. Den är ansluten direkt till moderkortet i kontakten CHA_FAN2. Moderkortet är ett ASUS P5K. Jag undrar om inte spänningen i den kontakten går att ställa? någon som vet?
Tacksam för svar.

Du har nog mycket bättre chans att få ett vettigt svar om du ställer frågan någon annanstans. T.ex. i en grupp för kylning eller moderkort... Eller prova att gå in i BIOS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Jag har använt nexus tidigare, och tycker de funkar bra! Men i mina öron så hörs de helt klart om man kör dem på maxvarv... Men det verkar å andra sidan gälla Noctua också.

Håller verkligen med, även 7V tycker jag är i överkant.
5V eller någon stans emellan tycker jag är lagom

Ninja2 eller HR-01 hade jag valt på CPU'n

Permalänk
Medlem

Lite smått pinsamt, men hur får jag bort plastbitarna på framsidan så jag kan installera 5.25" grejer? Har dragit som tusan men vill helst inte att något ska brista.

Sen går inte min dörr att öppna så mycket så den går parallellt med chassi-sidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pilutta
Lite smått pinsamt, men hur får jag bort plastbitarna på framsidan så jag kan installera 5.25" grejer? Har dragit som tusan men vill helst inte att något ska brista.

Jag har för mig att jag pillade och bände lite snett i "gropen" på bara en sida för att den skulle lossna enklast, men är inte riktigt säker.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pilutta
Sen går inte min dörr att öppna så mycket så den går parallellt med chassi-sidan.

"Sidogallret" (eller vad man ska kalla luftintaget på sidan) på den sidan där dörren är fäst, kan även det roteras 90 grader... (Prova att böj/vicka lite försiktigt där) Detta, kombinerat med dörröppningen på 90 grader skalll göra att dörren går runt hela vägen...

För mig är det lite tvärtom nu: sidogallret låser nästan aldrig kvar i position, så dörren känns lite sladdrig varenda gång den öppnas.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Sedan så skall du fundera på att stryka lite fläktar. Hängde inte med på hur många hårddiskar du har, men du kan trycka i många i nedre kammaren tillsammans med en fläkt (som är inuti lådan = tyst) och sedan skippa frontfläktar i övre kammaren, speciellt om du moddar luftfilterluckorna. Suget från bakfläktarna räcker då.

Vad betyder "moddar luftfilterluckorna" i det här fallet?

Permalänk
Medlem

Vet att jag säkert inte är den första som frågar deta men hur lyckas ni dra era kabblar så snyggt ??

Visa signatur

MIN DATOR ÄR SNABBARE ÄN DIN

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhatIsThis
Vad betyder "moddar luftfilterluckorna" i det här fallet?

Luckorna har ju en massa slitsar som luften kommer in genom. Om du tittar på insidan av luckan så är det en "kant" på varje slits som blockerar en del av luften – hålen är större på utsidan än på insidan så att säga.

Modifieringen går ut på att skära bort de där kanterna så er luft kan komma igenom. Det finns en länk till en guide för hur man gör den (med bilder och allt) tidigare i tråden (och här) och det är inte speciellt svårt så jag rekommenderar dig att göra den. Allt som krävs är en vass kniv och lite tid.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Luckorna har ju en massa slitsar som luften kommer in genom. Om du tittar på insidan av luckan så är det en "kant" på varje slits som blockerar en del av luften – hålen är större på utsidan än på insidan så att säga.

Modifieringen går ut på att skära bort de där kanterna så er luft kan komma igenom. Det finns en länk till en guide för hur man gör den (med bilder och allt) tidigare i tråden (och här) och det är inte speciellt svårt så jag rekommenderar dig att göra den. Allt som krävs är en vass kniv och lite tid.

Eller så tar man kanske bort plastluckorna framför filtren helt? Nån som vet hur man gör det utan att förstöra dem?

Permalänk
Medlem

Om du öppnar en av luckorna så ser du att det längst inne vid dörren på övre delen av luckan är som en liten plastflärp i mitten som går in i chassiet. Trycker du ner den lilla flärpen med något spetsigt, så trycker du oxå ner pluppen som håller luckan på plats. Voila!

Hoppas förklaringen går att tolka

(och ska man nu skära i luckorna så behöver man plocka ur dem iallafall, för den delen)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Om du öppnar en av luckorna så ser du att det längst inne vid dörren på övre delen av luckan är som en liten plastflärp i mitten som går in i chassiet. Trycker du ner den lilla flärpen med något spetsigt, så trycker du oxå ner pluppen som håller luckan på plats. Voila!

Hoppas förklaringen går att tolka

Tack för hjälpen. Fungerade bra på den Mini P180 spelburk som jag precis har byggt ihop också. Nån som vet nån nackdel med att ta bort luckorna?

Permalänk
Medlem

Det estetiska är det enda jag kan tänka mig som skiljer.. Filtren sitter ju på plats rätt bra ändå!

Möjligen läcker det ut mer ljud i teorin, men du får ju även mindre restriktioner och turbulens på flödet, så man bör gå plus på det faktiskt, om man har möjlighet att ställa fläktarna.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har precis köpt ett antec p182. Jag vet inte vart den 5e fläkten ska sitta. Det står att den ska sitta sidan. Hittar inga skruv hål för fläkten i sidan.Kan någon visa någon bild eller säga vart den ska sitta?

Visa signatur

Windows 95

Permalänk
Medlem

Hm, ska inte sitta någon fläkt i sidan...
Du kan montera 2st uppe i den övre hårddisk-buren, inte så att du missat en där?
Men du behöver väl knappast 5st fläktar?

Permalänk
Medlem

Vilka är det som håller i Antecimporterna till Sverige? Antecs EU onlineshop är nämligen nere....behöver kunna köpa mig en chassisida + lite annat småkrafs till P180 som 5.25" clipen bla.

Permalänk

Precis beställt ett par noctua och en fläktkontroller.. tänkte höra om förslag på placering av fläktarna, vart är mest optimalt i P182 för bästa ventilation?
Min första tanke går åt att ha dom två översta fläktarna (top och rear), en på insug och en på utsug för bästa resultat, och en tredje i övre HD-utrymmet för insug? Hur har ni med p182:an gjort?

Permalänk
Medlem

Angående fläktar, hittade detta test:
http://www.silentpcreview.com/article832-page6.html
Så är ju scythe slipstream grymma för pengarna (kostar under 100kr/st)
Men tydligen ska man ta den som låter mest (24db) men köra den på lägre varvtal för bäst prestande kontra ljudnivå, här är dom 3 olika slipstream:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=274913,274916,274917

Men hur är det med fläkten i Corsair 620hxeu?? bör man byta ut den också om man ändå ska byta ut alla fläktarna i P182 chassiet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Urq
Men hur är det med fläkten i Corsair 620hxeu?? bör man byta ut den också om man ändå ska byta ut alla fläktarna i P182 chassiet?

Nej, det vore väldigt onödigt eftersom den befintliga är supertyst, dessutom löper du risken att den nya fläkten inte startar alls (eftersom spänning/varvtal är så låga) och så står du där med ett brunnet nätagg. Att byta fläktar i nätagg kräver verkligen att man vet vad man gör (och inte för att det är svårt att göra själva bytet, men för att det är svårt att hitta en ersättningsfläkt med rätt spec).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jailbreak85
Precis beställt ett par noctua och en fläktkontroller.. tänkte höra om förslag på placering av fläktarna, vart är mest optimalt i P182 för bästa ventilation?
Min första tanke går åt att ha dom två översta fläktarna (top och rear), en på insug och en på utsug för bästa resultat, och en tredje i övre HD-utrymmet för insug? Hur har ni med p182:an gjort?

Tyvärr en jätteusel idé - du vill inte ha direkt blås mellan övre/bakre fläkten eftersom den kalla luften då inte går förbi någon av de varma komponenterna utom CPU:n (som antagligen har en egen fläkt).

Övre HD-kammaren bör du glömma att använda om du inte måste pga många hårddiskar, den nedre är mycket bättre.

Naturligtvis beror det på vilka komponenter du stoppar i, men med "normala" komponenter så är det "bästa" (=tyst med tillräcklig kylning) att ha en fläkt bak, sätta igen hålet i toppen, ingen fläkt fram, och behåll orginalfläkten på Low i nedre kammaren (den blir tyst när den sitter så långt inne i datorn). Den ensamma fläkten i övre kammaren räcker bra till för en C2D, moderkortskretsar, etc.

I takt med att du stoppar i fler/varmare komponenter så får du kanske ha fler fläktar; toppfläkt, insugsfläkt i övre HD-kammaren, etc. Men då skall du ha bra maffiga komponenter, överklocka och/eller ha en massa diskar.

Det står MASSVIS om detta i tråden, men vill du ha råd måste du vara mer specifik.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Nej, det vore väldigt onödigt eftersom den befintliga är supertyst, dessutom löper du risken att den nya fläkten inte startar alls (eftersom spänning/varvtal är så låga) och så står du där med ett brunnet nätagg. Att byta fläktar i nätagg kräver verkligen att man vet vad man gör (och inte för att det är svårt att göra själva bytet, men för att det är svårt att hitta en ersättningsfläkt med rätt spec).

Tyvärr en jätteusel idé - du vill inte ha direkt blås mellan övre/bakre fläkten eftersom den kalla luften då inte går förbi någon av de varma komponenterna utom CPU:n (som antagligen har en egen fläkt).

Övre HD-kammaren bör du glömma att använda om du inte måste pga många hårddiskar, den nedre är mycket bättre.

Naturligtvis beror det på vilka komponenter du stoppar i, men med "normala" komponenter så är det "bästa" (=tyst med tillräcklig kylning) att ha en fläkt bak, sätta igen hålet i toppen, ingen fläkt fram, och behåll orginalfläkten på Low i nedre kammaren (den blir tyst när den sitter så långt inne i datorn). Den ensamma fläkten i övre kammaren räcker bra till för en C2D, moderkortskretsar, etc.

I takt med att du stoppar i fler/varmare komponenter så får du kanske ha fler fläktar; toppfläkt, insugsfläkt i övre HD-kammaren, etc. Men då skall du ha bra maffiga komponenter, överklocka och/eller ha en massa diskar.

Det står MASSVIS om detta i tråden, men vill du ha råd måste du vara mer specifik.

Ja, med närmare eftertanke var min första idé korkad. Blir ju ingen cirkulation direkt.

OK, ska vara mer specifik. Har ju prylarna i sign och planerar köpa en/två hårddiskar till. Tänkte använda mig av två noctua, samt en orginalfläkt (tricool). Orginalfläkten i nedre kammaren tänkte jag ha kvar på low. Sedan kommer placeringen av två noctua. Så antingen en fläkt bak och en toppfläkt på utsug, eller en bak och en front.
Varför glömma en frontfläkt, borde ju bli bra vinddrag tycker man? s.k. vindtunnel?

Edit:
Vill få ner tempen lite i chassit, ska börja överklocka så småningom.

Permalänk

Om du blåser ut luft ur chassit med två fläktar, för enkelhets skull kan vi säga 2 liter luft i sekunden och sedan har du en fläkt vid insuget i fronten som blåser in med samma hastighet (vilket alltså gör 1 liter i sekunden). Problemet som uppstår nu är att du naturligtvis inte kan gå 1 liter luft back per sekund i chassit utan det sugs istället in två liter genom insuget i fronten. Din fläkt där går då med halva den faktiska lufthastigheten och fungerar snarare som en broms för luften än att hjälpa till.

Självfallet blir det mycket krångligare i verkligheten med olika fläktmodeller, -hastigheter och dessutom andra luftintag i lådan, men jag skulle ändå börja med två där bak tror jag. Har du ork så prova runt lite – luftflöde är rätt komplext så ibland kan man få spännande effekter som inte "borde" uppstå.

Edit: Stavfel

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänkte bara lägga till ett tänkbart nätaggsalternativ som kan vara vettigt i en P180...

Direkt från nyhetssidan:
http://www.sweclockers.com/nyhet/8185-udda_nataggregat_fran_a...

Kör man den borde man klart kunna skippa mellanfläkten om man har ett fåtal relativt svala hårddiskar. (i kombination med att sätta igen de extra ventilationshålen bak)
Känns som rätt så klockrent ventilationsmässigt!

Dock oklart vilken kvalitet och pris agget har, men det är klart ett alternativ till Anteo Neo och Earthwatts som är värt att hålla ett öga på framöver.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Intressant, mycket man inte tänker på. Har tid att testa olika lösningar, så får pröva mig fram lite.
Tänkte också styra fläktarna via fläktkontroller, så kan ju justera hastigheterna och kolla bästa effektivitet/temps. Men teoretiskt, borde det ju gå att ha övre+bakre på ett lågt varvtal och en front på medel/hög, att därigenom försöka balansera cirkulationen. Sen är ju ljudnivån en annan faktor, vill ju inte att det ska "vina" för mkt heller. Tack för bra svar hittills!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jailbreak85
Intressant, mycket man inte tänker på. Har tid att testa olika lösningar, så får pröva mig fram lite.
Tänkte också styra fläktarna via fläktkontroller, så kan ju justera hastigheterna och kolla bästa effektivitet/temps. Men teoretiskt, borde det ju gå att ha övre+bakre på ett lågt varvtal och en front på medel/hög, att därigenom försöka balansera cirkulationen. Sen är ju ljudnivån en annan faktor, vill ju inte att det ska "vina" för mkt heller. Tack för bra svar hittills!

Visst skulle det fungera. En annan variant är att du öppnar med en fläkt/hårddisk/filterhållare i de nedre 5 14" platserna så att luft sugs in där om inte fläkten räcker till.

Dina tre hårddiskar får ju bra plats i nedre kammaren så du behöver inte "förorena" den övre med mer värme och buller.
Och ditt grafikkort blåser ju ut värmen utanför lådan så topp/bakfäkten behöver inte blåsa ut varmluft från grafikkortet.
I så fall behöver du knappast toppfläkten utan kan sätta igen det hålet. En frontfläkt kommer att öka flödet något (pga "balans"), men det lär inte behövas, samtidigt som det blir mer högljutt. Bättre då att ta bort filterluckorna och eventuellt öka på bakfläkten lite, skulle jag säga.

Permalänk

Jag har fått den uppfattningen att det inte är särskilt bra att enbart använda utsugsfläktar i en låda. Då får man ett undertryck i lådan och då kommer lådan "tjuvdra" luft genom alla små springor o hål som finns och därmed dra med sig en jäkla massa damm in i burken, för all luft lär ju inte passera genom de två filtren i fronten eller hur?
Bättre vore ju då att se till att man har mer insugsflöde än utsugsflöde i lådan. På så sätt får man ett övertryck i lådan och slipper allt damm, förutsatt att man har ordnat med filter till alla insugsfläktar.
Denna metoden blir kanske lite mer högljudd än annars eftersom man mer eller mindre blir tvungen att ha fläktar i fronten men man slipper gigantiska dammlager inne i lådan som på sikt kommer driva upp temperaturerna.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Slayer
Jag har fått den uppfattningen att det inte är särskilt bra att enbart använda utsugsfläktar i en låda. Då får man ett undertryck i lådan och då kommer lådan "tjuvdra" luft genom alla små springor o hål som finns och därmed dra med sig en jäkla massa damm in i burken, för all luft lär ju inte passera genom de två filtren i fronten eller hur?
Bättre vore ju då att se till att man har mer insugsflöde än utsugsflöde i lådan. På så sätt får man ett övertryck i lådan och slipper allt damm, förutsatt att man har ordnat med filter till alla insugsfläktar.
Denna metoden blir kanske lite mer högljudd än annars eftersom man mer eller mindre blir tvungen att ha fläktar i fronten men man slipper gigantiska dammlager inne i lådan som på sikt kommer driva upp temperaturerna.

Det är inte så farligt med undertryck i en P18x, den är relativt "tätt" byggd utan onödiga småhål. Jag har kört sådär ett tag på en burk och även om dammfiltren sätter igen snabbare än jag vill erkänna (har jag verkligen SÅ skitigt hemma?) så är det minimalt med dammavlagringar inuti burken. Antagligen är "luftmotståndet" så mycket mindre genom luftfiltren att i stort sett ingenting dras igenom någon annanstans.

Fast då har jag förstås tejpat igen hålen ovanför expansionskontakterna, och det glömde jag säga i förra inlägget. Och så har jag "täta" expansionplatsigensättningsplåtbitar (fint ord! ), men de kommer jag inte ihåg om de satt som orginal eller ej.

Men när vi pratar ljudnivåer; en bra fläkt på 7V eller så (vilket torde vara samma som fläkten i bakkant) kommer inte att låta mycket. Testa utan först och stoppa dit den sedan om det blir för mycket damm/för lite kylning!