Permalänk
Medlem

Billig Liten HTPC för HD film

Måste skaffa mig en ny dator för HTPC användande då min stationära jag använder till det nu skall ställas tillbaks in i "kontoret" för lite mer seriöst användande.

Har hittat ett litet "Antec Minuet 350"chassi som verkar perfekt i storlek då min TV möbel bara är 40cm djup+ lite luft bakom, i chassit sitter redan en 80PLUS 350w Antec nätdel. Kan inte ha nå mycket större chassi för då får den inte plats pga mittenstaget bak på TV möbeln som är i glas, Minuetchassit är bara 32cm brett vilket gör att det kan placeras lite uthängade i bakkant på möbeln.

Nedan grejorna i övrigt:

Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 2x1024MB 388:-
Antec MINUET 350 MicroATX-Low Profile 350W mATX 769:-
Asus P5K-VM iG33 Socket775 mATX 778:-
NEC AD-7203S DVD±RW Dual-Layer 20X Silver SATA 299:-
Samsung HD321KJ 320GB 7200rpm 16MB SATA2 398:-
Zalman CNPS 7500 ALCU Blue LED All Sockets 339:-
Sapphire RADEON HD 3450 256 MB Low Profile 298

Valet av moderkort har jag gjort då det mest rekomenderade moderkortet Gigabyte GA-MA78GM-S2H med integrerat ATI HD3200 grafikkort bara har Optisk SPDIF och jag behöver Coaxial/RCA SPDIF då min förstärkare tyvärr bara har Coaxial SPDIF ingång. Istället har jag löst grafikdelen med ett ATI HD3450 som är lågprofilskort som stödjer hårdvaruacc/DXVA av HD formaten.

Minuet chassit är bara 9,4cm högt... Då borde väll en Zalman CNPS 7500ALCU som är 6,7cm hög passa?!

Stoppar i min gamla C2D E6300 vilket gör att jag slipper köpa nån ny CPU så kostnad för sådan är inte inräknad i priset...

Priset för allt blir otroliga 3269:- + frakt.

Kundvagn på datorbutiken utan grafikkort och chassit vilka jag tar fr annan butik då inte Db har nått Low Profile grafikkort. Priset för grafikkortet är 298:- och 769:- för chassit. https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=779-43827

Kan hända jag kollar om Inet.se har prylarna i lager så de kan bli nån krona billigare ändå där...

EDIT*
Har kollat priser på Inet och PC City nu och totalt inkl frakt blir nu 3181:-
Bytte zamlan kylaren till en AC Freezer 7 Low Profile på Inet för 193:-
EDIT*

Undrar om allt detta ser bra ut och bör passa i Minuetchassit som är 9,4cm högt endast.. Low Profile står det på antecs hemsida, då bör väll Low Profile grafikkort passa utan problem? För det finns väll inte Olika Low Profile standarder?

Hur bra är Zalmankylaren CNPS 7500 ALCU? Tyst och kyler bra?

Antec Minuet chassit:

Min TV bänk ser lite ut såhär, staget bak i mitten är i vägen om chassit är för brett och inte kan ställas vid sidan om staget för att sticka ut lite bakom möbeln:

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Re: Billig Liten HTPC för HD film

Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Valet av moderkort har jag gjort då det mest rekomenderade moderkortet Gigabyte GA-MA78GM-S2H med integrerat ATI HD3200 grafikkort bara har Optisk SPDIF och jag behöver Coaxial/RCA SPDIF då min förstärkare tyvärr bara har Coaxial SPDIF ingång.

Gigabyte har en header på mobo:t som man kan köpa en bracket till. Då får man både coax & optisk SPDIF. Finns ingen anslutning utan bracketen.
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGSPDIF
Åsså e' Gigabyten AMD, så då blir det förstås tillägg för tex en X24850e.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Istället har jag löst grafikdelen med ett ATI HD3450 som är lågprofilskort som stödjer hårdvaruacc/DXVA av HD formaten.

Finns inget som hindrar att du trots ovanstående även kör med 3450, ska ge en del i ökad prestanda då den integrerade grafiken samkör med 3450-korten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Minuet chassit är bara 9,4cm högt... Då borde väll en Zalman CNPS 7500ALCU som är 6,7cm hög passa?!

Borde passa tycker man, och om du undervoltar fläkten med tex en Fanmate2 kan du nog slippa en del buller - själv tycker jag Zalmans CPU-kylare brukar föra en del liv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
EDIT*
Har kollat priser på Inet och PC City nu och totalt inkl frakt blir nu 3181:-
Bytte zamlan kylaren till en AC Freezer 7 Low Profile på Inet för 193:-
EDIT*

Ska kanske inte uttala mig då jag inte testat ovanstående kylare, men AC7:an (den vanliga) var inget att hänga i julgranen, eller jo förresten - det är nog precis vad man borde göra. Antingen kyler den, eller så kan man vistas i närheten - går inte att få både och enligt min mening.
Skulle nog gissa att Zalmanen kyler bättre undervoltad än AC7:an.

/M

Visa signatur

Baldrick for president!