Var AST märkesdatorernas Ferrari?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raxxor
4mb ram (som senare uppgraderades till 12mb.

Hur många tusen kronor gick det på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Hur många tusen kronor gick det på?

Det satt ju en simm modul (Föregångaren till EDO Minnen) på 4mb.

Priset på 8 mb simm hade sjunkit till rekordbilliga?? 2400kr/st så då slog jag till !!!!

Tanken var att jag skulle upgradera till Windows 95 från Dos6.22/Win3.11, men det blev aldrig så
så, för jag sålde datorn och köpte en pentium (Med en intel processor den här gången)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raxxor
Priset på 8 mb simm hade sjunkit till rekordbilliga?? 2400kr/st så då slog jag till !!!!

Hehe, jo det var ett bra pris. Jag hade klasskamrater och liknande som uppgraderade från 4 till 8 MB för ~5000 kr

Permalänk

Vi hade flera AST på mitt förrförra jobb, och de gjorde sitt jobb som de skulle, en AST hade dock ett ostabilt nätagg men det fick vi bytt ganska snabbt, genom service avtalet. Favortierna var IBM, men Compaq o HP ansågs jobbiga pga deras speciella bios, viket kunde göra det ssvårt med dual-boot konfig, större hårddiskar osv.

Gateway 2000 var omtyckta pga att de kunde prestera hyfsat bra. Och sällan krånglade. Dyra delar dock.

Jaghar flera IBM-tangentbord kvar pga att jag tycker de är utmärkta, och också ett par HP-tang-bord. Alla Hps tang-bord var inte bra, o somliga Compaqs riktigt dåliga, slets ut fort.

Kommer ihåg att jag köpte en ny mus (seriell RS232) till en HP 1993, och denkostade då 980kr, den finns fortfarande kvar hemma hos mej, men jag tycker den är rätt så klumpig, men knapparna har en skön känsla.

Det är riktigt att hemma-fixarna tyckte allt i märkesväg var kasst, o byggde egna maskiner från scratch.

Många budget-datorer hade då usla prestanda, om man jämför med hur det är idag, för en hyfsad slant får man idag riktigt pigga maskiner. Jämförelsevis är idag steget mellan budget o högpresterande maskiner mindre än det var då.

Prisgapet var då större än det är nu, tycker jag. Det var nog så att tillverkarna höll kvar äldre maskiner längre än de borde gjort, och också så att prispolitiken var skev. Utvecklingen på många av komponenterna tog stora kliv med design av minneskretsar mm. Ljudkort var texx väldigt hett, med många plagiat av Soundblaster etc.

Permalänk

Ibm är faktist de datorer jag alltid dregglar över när jag hittar de på företags elektronikskrot. Man vet alltid vad man kan tänka sig hitta i de och alltid är det kvalite.

Compaq och packard dell och hp datorer är väl de man i dagsläget inte ska pilla i.. på tok för mycket idiotlösningar osv.

visst dell har med idiotlösningar men det duger till vad det är tänkt till.

Dock så har jag för mig att ICL var bra datorer. inte de bästa men bra högre än medel. ?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Var inte Dell mer respekterade då än nu?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

Var det bara hos oss eller var Compaq hemskt äckligt dåligt? Tror vi gled på IBM och hembyggen här för typ 12 år sen

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

Compaq har väll alltid vart skit.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Compaq har väll alltid vart skit.

Hade det inte varit för Compaq hade "PC"-marknaden med Dos, Windows osv. varit ägd av IBM.
Compaq var företaget som tog fram en BIOSen som gjorde att du kunde använda program från IBM-datorerna.

Compaq har också gjort riktigt bra servrar, proliant-maskinerna är trevliga att arbeta med.

Permalänk
Medlem

AST var nog det sämsta skräp som någonsin gjorts tror jag, jag ägde en i början på -90, min familj ägde 2 och alla hade olika problem av olika slag, först trodde jag det berodde på de dåliga operativsystemen som satt i dem då jag inte var datorkunnig alls på den tiden, senare i livet förstod jag att det var maskinerna som krånglat, inte win98 se och så vidare...roade mig med för en tid sen att starta min gamla AST P75:a och se, den gick några dagar och sen kom första BSD

Alla andra jag kände som köpte AST från olika ställen var i princip lika missnöjda...erhm..så iaf jag såg en viss trend i deras maskiner..kort efter min o familjens köp av AST så gick de i konkurs....undras varför?:D
Som väl var de vänliga på Computercity att ge oss varsina nya maskiner av andra märken istället pga vi reklamerade datorerna, de bråkade inte ens med oss om det så det ska iaf computercity ha creds för då:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

ingen av de gamla ast jag haft hade några stabilitetsproblem.

En hade jag som router, en 486sx25 klockad till 33mhz, hade en uptime på närmre ett år när strömmen gick.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

AST var vad jag vet bland de första att få ihop en acceptabel minneskontroller fför 286orna så att de kunde använda mer ram än det 1mb ram som fanns i de tidigaste av 286orna. Det skedde genom ett extra minneskort som sattes in i maskinen, jag tror det sattes in i isa-bussen. Det var kluddigt att få attt fungera, och en rätt så stor mardröm att kompilera och debugga program avsedda för att köras i den miljön.

Även QEMM gjorde liknande kort.

Som kanske många vet var den ursrpungliga DOS endast gjort för real-mode, vilket åstadkom många svårigheter att komma runt 640KB - begränsningen.

AST gjorde ett bra jobb med att få sin minneskontroller och minneskort att fungera okej på sina maskiner. De tjänade bra på detta, men det tog en snabb vändning genom 386ans införande som innebar protected mode,o mycket mer adresserbart minne., och ett kvant-språng i cpu-design, och lättare att använda. AST var sena att anamma 386orna och förlorade lite av försprånget.
Många av de tidiga 386orna var ostabila, men det blev fort bättre.

Man måste komma ihåg att nästan alla datorer på den tiden såldes åt företag, och de var skitdyra rent ut sagt. Det var inte bara priset på maskinerna utan även om det fanns bra möjligheter för köparen att få bra finansiering, som gjorde intryck i tillverkarens och köparens finanser. IBM hade sen länge en utbyggd ställning i dettta område med mycket stark finansiell bas. Alla andra uppstickare hade det svårare att erbjuda kunderna bra finansiering.

Jag håller med om att Compaq har gott rykte på server-sidan, de är rejält byggda med bra nätaggregat, bra detaljarbete tex kontakter, fläktar mm.
Man kakn iaf ge Compaq credit för att de förenklade BIOS-inställningarna, fast de gjorde det för enkelt.

Compaq gjorde ju oxå en bra Fortran-kompilator, de tror jag övertog utvecklingen från Digital.

Idag byggs ju servrar mest enbart av standard-komponenter, men det är stabilitet och tillförligtlighet som är honnörsorden, så de flesta sätts ju samman av moderkort från Tyan, Intel, IWill, SuperMicro, etc - cpuerna är Xeon elr Opteron. ASUS och MSI gör ju också server-moderkort, men jag vet just nu ingen som har någon sån maskin i drift. De jag kkänner till är Intel mobos + Xeon o Tyan + Opteron.

Design-mässigt fanns det ingen Ferrari på den tiden, datorer var på den tiden skit-fula tycker jag. Det är synd för om det funnits ett större design-intresse skulle man troligen sparat dem för att de var vackra.

Virtuellt minne, multitasking, protected mode coh många andra innovativa lösningar fanns redan på 1970-talet i dåtidens stordator-system. Men grafiken var svårt eftersatt, och i de fall man hade stora crt-skärmar var grafik-korten klumpiga och presterade dåligt. Vektor-grafik dominerade nästan helt.

Men dessa lösningar var helt integrerade med tilllverkaren, både vad gällde operativssystem och hårdvara. Unix blev det första operativsystemet som var tänkt att vara helt hårdvaru-oberoende.

Permalänk
Avstängd

Fräshar upp tråden med en bild på min första PC.

En AST Advantage 610 för 16000:- Efter avbetalningarna var det ännu mer.

Cyrix 5x86 100mhz
8mb ram (Bytte in ena 4mb stickan och la typ 1600:- i mellan och fick en 16mb)
850mb hd
Efter man tröttnat på nullmodemskabel köpte jag ett nätverkskort för 500kr

Vad jag minns så var AST Bravo vettiga men Advantage var skräp. Jag hade min på service en eller två gånger och polaren som hade en lika dan hade den fasen mer på service än hemma.

Jag var ju tvungen att köpa en märkesdator då. Det var för dyrt med dator så man kunde inte köpa allt löst och bygga ihop själv. Det fick istället bli avbetalning på City Stormarknad. Min mor betala av den där i 3-5 år tror jag. Det var rena skiten efter 2 år.

Men fy fasen så glad man var när man hade fått den. Dagarna efter jul så trodde jag inte det var sant när man vaknade och såg datorn där borta i hörnet. Minns att det luktade ny elektronik i rummet när man kom in. Det första jag gjorde var att testa spelet hover som följde med Windows 95. Sen tittade jag även på Windows skivan. Där fanns några filmklipp. Bla Buddy Holly Weezer och Edie Brickell - Good Times. Första spelen jag skaffade var Worms, Doom 2 och Stunts.

Jäklar vad jag for iväg i nostalgin

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Vad är det för affisch som skymtar till höger på bilden. Tycker nästan att det står AST på den med Någon som var stolt över sin nya dator kanske?

Permalänk
Avstängd

haha det är instruktioner hur man ska koppla in kablarna. haha den satte jag upp på väggen Jadu galet så nöjd. Den känslan lär man aldrig mer få.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Minns själv hur det var när vi köpte en ny HP vecta med pentium MMX. Våren 98 tror jag det va och den lär nog ha kostat runt 10000kr då. Jag har kvar den än tillsammans med en hel kasse med böcker till den. Den var min enda dator fram till 06/07 nångång innan det barka ur rejält. Men rappare dator att starta och stänga av finns nog inte om man bortser från MS-DOS. 45 sek att starta och man hinner inte lyfta baken från stolen innan den stannat