Permalänk
Medlem

Brandvägg i SpeedTouch 716.

Hej,

Skaffade för en tid sen TDC Bredband och fick med deras modem Thomson SpeedTouch 716. Modemet funkar fint, men det har en sak som jag stör mig nått så oerhört på - brandväggen. Jag gillar inte att ha en brandvägg som begränsar det jag gör. Jag nöjer mig en mjukvaru-brandvägg.

Jag har gått in i modemet och stängt av brandväggen. Har även gått in i det via Telnet och stängt av allt som har med brandvägg att göra. Jag får nämligen inte DC++ att funka som active user, fast jag stängt av allting. Så jag undrar om det överhuvudtaget går att fixa så man blir active user.

Skippa säkerhetssnacket och att man skall köra torrent istället (använder torrent, men tog DC++ som ett exempel).

//Neman

Permalänk
Medlem

Klart du kan köra i active mode i DC, och Torrent måste du ju också köra i active mode för att få någon bra hastighet
Har du forwardat rätt portar till din interna ip-adress?
eller stängt av routing funktionen? (då kan du bara ha internet på en dator)

Permalänk
Medlem

Routing funktionen kan jag tyvärr inte stänga av, då fler datorer använder internet. Vad menar du med att forwarda portar?

Permalänk
Medlem

Eftersom du använder flera datorer och bara får en (fast) ip-adress av TDC så måste du använda en router.
När någon vill komma åt just din dator från internet så måste man med en router manuellt "forwarda" vilka portar som skall gå till vilka datorer inom ditt Local Area Network.
För att "forwarda" trafik på en viss port till din dator med speedtouch 716 kan du göra så här:

Logga in med ditt lösenord på http://192.168.1.254 och välj följande:

Sedan fyller du i motsvarande:

Glöm inte att ange både TCP/UDP när du ska använda DC++

Om du inte vet din Internal Host IP Adress tryck på windows start-knappen och välj Kör(Run) och skriv cmd sedan i dos fönstret som poppar upp skriver du: ipconfig

Notera där vilken ip-adress du har

I Dc++ gå till Settings, sedan Connection setting och fyll i motsvarande:

Om du inte vet du ip-adess ut mot internet (WAN eller external IP adress) kolla här:

Nu borde allt funka!

Men det kan hända att du får en ny internal ip-adress av DHCP-servern så om du vill ställ in att du alltid ska få samma ip-adress på ett visst nätverkskort!
Inställningen görs här:

För att få reda på din MAC skriv ipconfig /all i ett DOS-fönster och notera din Physical Address och byt alla "-" mot ":" när du fyller i adressen i speedtouch.

Permalänk
Medlem

Har redan löst sig. Borde ha skrivit så skulle du slippa göra denna fina guide. Kul att se att du verkligen vill hjälpa. Tack!

Permalänk
Medlem

Snygg guide! Dock har jag Speedtouch 780 och där ställer man in det på lite annat sett... nån som vet hur?

Permalänk
Medlem

Ser att det diskuteras Speedtouch 716 och port forwarding. Har ett sådant och 3 datorer i nätverk. Har försökt styra inkommande från Internet till en server 2003-utrustad dator. Fungerade klockrent med tidigare leverantörs modem + d-link router. Nu vill jag givetvis bara behöva använda ST716.

TDC´s support har inte kunnat bistå mig så att detta fungerar. Har försökt själv med olika varianter men utan framgång.

Permalänk
Medlem

Hejsan nu är det så att jag använder en Speedtouch 546 v6 modem, och jag kan inte öppna mina portar i modemet, vill kunna lägga upp server på olika spel, och hur jag än gör så går det inte,

Tack på förhand!

M.V.H Danne

Permalänk

Asså är det bara en redigt luffig variant jag har fått hem eller går det inte konfigurera MAC-adresslåsning eller Port-forwarding med min Router/Modem?

Jag har en SpeedTouch 585 v6 förövrigt.

EDIT: Jag tror jag löst det dära med Port forwarding men jag lyckas inte hitta nått sätt att MAC-adress låsa..

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Medlem

zimtec; logga in på modemet med adressen http://192.168.1.254 med anv och lösenord "admin" om du eller någon annan ej ändrat det, sen går du in på "verktygslåda" sedan "spel och & programdelning" där kan du antingen skapa nya poster eller så kan du redigera och aktivera förinställda

Visa signatur

the one and only

Permalänk
Medlem

jag vill skriva in min router speedtouch
i explorer

Permalänk
Medlem

Hej,

Lånar tråden lite då även jag har beställt ADSL och kommer få ett Thomson Speedtouch 546.

Är det möjligt att stänga av brandvägg, dhcp, router och bara använda den som ett modem?

Har nämligen en annan router med vpn, och trådlöst när och vill slippa konflikter.

Jag har inte fått routern än så kan tyvärr inte kolla, och i thomsons manual hittade jag inget...

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite, ingen som har lust att hjälpa mig att bli active på dc via fjärhjälp? skulle kunna betala en slant för de jag som är kass med router och sånt

Visa signatur

johan572

Permalänk
Medlem

mr_cobra - kolla efter "bryggat läge". Om jag förstått det rätt så är det vad du vill åt... men jag kan ha fel.

johan572, först och främst - vilken router har du?

Har själv Speedtouch 780WL och är allt annat än nöjd. Den tappar sina inställningar och låser ute mig från adminläget och har för sig en massa hyss som man vill slippa. Vet inte om jag kan skylla på routern men det ligger nära till hands i alla fall.

Sen tycker jag webgränssnittet är ologiskt och att det är segt och osmidigt att jobba med. Men krångligt är det inte, när det väl funkar. Du ställer ganska smidigt in så du kan bli aktiv.

Permalänk

Riktigt fin guide du gjorde där yessiri.

För alla andra, ta en titt på portforward.com
De flesta får nog ställa in sig på att testa lite själv och läsa på lite, alla kan inte få en fin guide skapad åt sig gratis på någon annans fritid.
Ibland får man lära sig lite själv när det gäller datorer.

Permalänk
Medlem

Vet du hur mkt jag älskar dig just nu?

Älskar dig bara halvt så mycke som jag skulle kunna göra dock,

Lyckas hosta online via battle.net nu, men via hamachi funka de inte.
Hamachi använder port 80, skrev in 80-80 på external packet men funka inte :S

Help?

Visa signatur

Tibia g33k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enzo
mr_cobra - kolla efter "bryggat läge". Om jag förstått det rätt så är det vad du vill åt... men jag kan ha fel.

johan572, först och främst - vilken router har du?

Har själv Speedtouch 780WL och är allt annat än nöjd. Den tappar sina inställningar och låser ute mig från adminläget och har för sig en massa hyss som man vill slippa. Vet inte om jag kan skylla på routern men det ligger nära till hands i alla fall.

Sen tycker jag webgränssnittet är ologiskt och att det är segt och osmidigt att jobba med. Men krångligt är det inte, när det väl funkar. Du ställer ganska smidigt in så du kan bli aktiv.

Jag upplever liknande problem med Speedtouch 780WL... Mäkta irriterande måste jag säga att det är!

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

yessiri: You made my day! Har suttit och trixat med DC ett jävla tag och ingen info ges.. Detta var det bästa jag läst Tack så mycket!

Visa signatur
Permalänk

bumpar upp en gammal tråd
jag får inte dc att lira med mitt thomson speedtouch 510 modem
har varit inne i modemet o öppnat portar under "spel och & programdelning" o lagt till det i dc men det funkar inge bra
kommer inte fram nått när jag söker på hubben??

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomman58
bumpar upp en gammal tråd
jag får inte dc att lira med mitt thomson speedtouch 510 modem
har varit inne i modemet o öppnat portar under "spel och & programdelning" o lagt till det i dc men det funkar inge bra
kommer inte fram nått när jag söker på hubben??

Själv haft en hel del meck. Iofs med Speedtouch 780wl och att få p2p att funka. Forwardat portar, skapat statiskt ip m.m m.m. Det Jävliga i kråksången är att felet berodde på Vistas brandvägg. Trots att jag öppnat portarna där med.
Så har du brandväggen aktiverad, -avaktivera den!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

jag får inte det jäkla modemet o funka som jag vill
har öppnat portar i modemet som det står på portforward.com o jag har ändrat till static ip på nätverkskortet o jag har lagt in ipnr o att jag kör portforward i fuldc men det händer i allafall inge när jag söker
folk verkar kunna ladda från mig i allafall.

Visa signatur

<- Old school datanörd ->