Permalänk
Medlem

Köphjälp, ultraportabel laptop!

Hej alla Sweclockere!

Det känns nu som jag kollat igenom de allra flesta datorer av de mest köpta märkerna. Dock har jag inte hittat en dator som täcker alla mina behov, vilket förvånar mig eftersom dessa inte låter omöjliga i mina öron.

Jag vill hellst ha en liten och lätt dator som är lätt att ta med sig. Den ska till mestadels användas till surfning och filmtittning, men skall hellst klara av mer krävande processer och applikationer. Jag är en ganska flitig datoranvändare och vill därför inte begränsas av överdrivet långa väntetider pga datorns kapacitet ens vid multi-tasking.

Alla laptops för mellan 3 och 15 tusen kronor godtas, så länge de uppfyller kraven

TACK PÅ FÖRHAND!

/Joe

Krav:

Gedigen design! Kvalitékänsla!
Skärmstorlek 13,3" - 15,4".
Intelbaserad, hellst C2D.
Dedikerat grafikminne.
HDMI.
E-Sata (går i värsta fall att få via minneskortläsare).

Mindre viktigt:

HDD
Kommer i stor utsträckning boota operativsystemet till ram och lagra data på externa medium. Hårddisken lär ju ändå vara enkel att byta ut?

RAM
Kommer behöva sätta in extra arbetsminne oavsätt då jag planerar att boota mitt OS till RAM. Ser gärna att moderkortet klarar av minst 4gb och hellst 8gb RAM

Optisk enhet
Då jag inser att relativt få bärbara på marknaden är utrustade med blu-ray-läsare planerar jag att ansluta en extern sådan till datorn för att öka utbudet.

Permalänk

Du verkar inte ha sett prisjakt.nu's sökfunktion. http://prisjakt.nu/kategori.php?k=353 där kan du skriva in alla behov du har och filtrera bort irrelevanta datorer. Jag hittade 22 stycken som möter dina krav. Sen om designen/kvalitetskänslan är hög kan ingen avgöra för dig.

Visa signatur

533 mhz Celeron|64 MB Ram|32 MB delat videominne|20 GB HDD|Cd-RW|DVD Rom

"Please quote me for replies"

Permalänk
Inaktiv

Om kvalitetskänslan är viktig (antar det då du stykigt under de) så ligger väl Lenovos thinkpad och Sony Vaio bäst till. Jag hade lätt valt en x301 (som Lenovo fanboy) men den faller ju på HDMI, grafiken och e-sata) i så fall är ju Vaio Z bättre typ denna:

http://www.dustinhome.se/pd_5010166383.aspx&csref=Prisjamfore...

Den har ju dedicerat graffekort och HDMI men saknar e-sata då får du ta det via expresscard i så fall.

Tycker dock att Vaios tangentbord inte är lika sköna som paddornas.

Permalänk
Medlem

räknas det verkligen som ultraportabel över 12"?

kanske en Macbok funkar, släng ut disken och köp en 8-16G SSD så blir det ungefär vad du vill ha. inte så ultra, men superportabel iaf..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag är inne i samma spår som dig en lätt men ganska så fin dator som dock ska klara en hel del program å sånt.

Det konstiga är ju mindre skit det är på datorerna ju dyrare blir de, jag menar istället för att du får en 3kilos klump så får du en som väger 1-2kg som kostar bra mycket mer.

Tänk om allt annat vore så i livet. köp 5 liter cola för 5kr men 33cl för 15kr.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen en så länge!

- Nej jag hade inte prövat prisjakts sökfunktion. Hade ingen aning om att den var så detaljerad! Tack!

- Även tack för tipset angående byggkvalité. Har inte använt särskillt många bärbara så jag är inte så hemma på det området.

- Jag har sett 13,3" kallas för ultraportabel Min definition av ultraportabel är fortfarande allt under 15,4" där tillverkaren kämpat för att få ner vikten. Dock så börjar ju även 13,3" och 14,1" bli mer eller mindre standard och då för jag väl tänka om. De minsta datorerna (<12") kallas väl UMPC eller något liknande?

/J

Permalänk
Medlem

UMPC utläses Ultra Mobile PC så det är väl kanske därför folk hajar till när du kallar 13,3" för ultraportabel. Men visst, det är ju lite upp till var och ens definition. Vad som är portabelt för en person kanske inte är det för en annan. Men vi kan ju i alla fall komma överens om att datorer under 15,4" på ngt sätt får anses som mer än väl portabla.

För att bredda spektrumet ytterligare så tänkte jag ge förslag på dator i den nedre budgetgränsen. Dells Vostro 1310 är sjukt billig och har blivit lite av en snackis här på swec. Den är billig som attan om man tittar på vilka komponenter man får med men den saknar dock HDMI och e-sata vilket ju är lite synd. Sedan är den väl ingen trendsättare vad gäller designen men man kan ju inte få allt.

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA