Permalänk
Medlem

ofasiken. här i västerås så har vi inte sett dom än.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

De har funnits i malmö ett tag nu...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Problem problem PROBLEM....

Polarn köpte sig en Team VTX b1r igår.

Vi började köra in den igår och körde dom 2 sista tankarna idag... Sen tänkte vi nu jälvar ska det gasas. Då kom problemet. När man gasar fullt dör den (det har med någon nål att göra om jag inte missminner mig?) men det är inte värst av allt. När man gasar men inte riktigt kommit till fullt och släpper av hänger sig gasen mer eller mindre :/ Vad man det bero på?

Edit: Såja. Nu har jag nog en One of a kind Nitro Rustler :D:D

Detta är när den var precis nyköpt:
http://geting.se/viewimage.php?image=115685-Bild%20007.jpg

Som den ser ut nu:

http://geting.se/viewimage.php?image=115630-1.JPG

http://geting.se/viewimage.php?image=115631-2.JPG

http://geting.se/viewimage.php?image=115632-3.JPG

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c.

Permalänk
Medlem

kommer antagligen köpa biltemas hbx-evo och använda som driftbil

har kollat runt på rcdrift.se och där verkar det som det är en bra nybörjarbil
fördelen är att dom är billiga och reservdelar rätt billigt med Enda som behövs är bättre batterier

Visa signatur

i5 6600K 16 GB RAM GTX 760

Permalänk
Medlem

Hobao GPX4, används som driftingbil

E-Sky BeltCP

Har 3st flygplan också men det var ett tag sen man använde dom, börjar nästan bli dags igen

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

fick hem nytt ESC till frugans E-Maxx, så nu är det fullrulle på bilen igen.

måste ebeyja lite dämpar attiraljer till min MTA, så är den fitt får fajt igen. hehe

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

http://www.blocket.se/vi/17753076.htm?ca=11_s

Vad tror ni om denna motor har redan en gen 4a av denna bil men den är ju uppdaterad.

men nu börjar min motor att ge sig 20l soppa

då en motor kostar runt 1500kr ++++

så funderar jag på att ta motorn från denna och behålla resten som reservdelar.

passar alla delar mellan genaeraton 3 till 4 ???

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Um, kolv + foder brukar kosta 6-800 kr, och är antagligen allt du behöver för att få motorn att bli som ny. Ett fult trick man kan göra för att förlänga livet på grejerna man har redan är helt enkelt att ytterst försiktigt köra med en rörkap i oljefällan på kolven. Så länge fodret fortfarande är koniskt (och man inte knäcker toppen på kolven genom att spänna för hårt) får man på nytt komp för ytterligare körning. Jag har inte Yada'n så jag kan inte svara med säkerhet, men RG-21 motorn som satt original i Enigma XS körde jag över 100 liter genom innan jag bytade vevlager, och det sitter fortfarande original kolv / foder i den motorn. Jag har en tendens till att köra relativt fett, och med bränsle med mycket ricinolja i, vilket kan påverka det hela. Motorn har blivit pensionerad till fördel för en med lite bättre drag i, men det är inget fel på den, den åkte bara i en annan bil istället.

Varannan gång jag byter vevlager brukar jag byta kolvstång, kolv och foder byts när jag känner att fodret inte är koniskt längre, alternativt jag inte längre vågar leka med rörkapen. Lager kan man köra original, eller keramiska hybridlager. De senare är inte helt sällan billigare än original, från Kullagergrossisten men hybridlagerna är väldigt känsliga för felaktig montering.

Jag hade aldrig köpt en äldre generation bil, för att få tag i en ny motor. De flesta delarna borde passa, brukar vara plastkvalite och servon / radio som skiljer i huvudsak. Men köpa en ny bil för att få samma motor, känns... Nå, inget jag skulle göra, om jag inte behövde en väldigt speciell motor. (Fast, i gengäld hade jag inga problem med att motivera mig själv till att betala mer för en ny motor än hela din "reservdelsbil" kostar, så det är ju helt upp till dig.)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

[ Ett fult trick man kan göra för att förlänga livet på grejerna man har redan är helt enkelt att ytterst försiktigt köra med en rörkap i oljefällan på kolven.

bilder eller någon guide du kan länka till???

Lät klart intressant har en GO motor som bara gått 2 liter innan luftfiltret lossnade i ett sandtag

efter det så går den mycket bra på varv men inte på tomgång kompet finns men är mycket dåligt om man jämför med innan man kan lätt "vrida" den mot kompläget och den går förbi om du väntar några tiondelar.

min tredje motor går att hålla imot hur länge som helst den "fjädrar tillbaka" "en mycket fräch picco".

sedan har jag någon protec snurra som är halvdan i kompet.

så go eller protecksnurran skulle jag vilja testa ditt knep på.

om det lyckas hur länge håller det om man sköter allt annat bra.

utgå från ny motor som normalt håller ca 20 l med bra komp.

håller det 5 liter lr mer???

Hopps på svar och en mer utförlig guide.

Edit läste igen fattar hur du menar med rörkapen. thx

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
bilder eller någon guide du kan länka till???

Tyvärr inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
Lät klart intressant har en GO motor som bara gått 2 liter innan luftfiltret lossnade i ett sandtag

efter det så går den mycket bra på varv men inte på tomgång kompet finns men är mycket dåligt om man jämför med innan man kan lätt "vrida" den mot kompläget och den går förbi om du väntar några tiondelar.

Kolla foder / kolv så att det inte är repat. (tyvärr troligt) Är det inte repat, är det helt klart en kandidat. Även om den är repad, kan det vara ett lämpligt "test" för att få en känsla för hur lite du behöver spänna rörkapen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
min tredje motor går att hålla imot hur länge som helst den "fjädrar tillbaka" "en mycket fräch picco".

Låter frisk, låt bli den. ;- )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
sedan har jag någon protec snurra som är halvdan i kompet.

så go eller protecksnurran skulle jag vilja testa ditt knep på.

Bara kör. Bladet på rörkapen i spåret på kolven. (Oljefällan som fungerar som kolvring) Ytterst försiktigt in spänt vrider man kolven ett par varv. Jag menar verkligen ytterst försiktigt. Efter ett par varv provar man passformen, kolven ska absolut inte sticka upp över fodret. Jag brukar nöja mig när kolven "fastnar" någon mm ner från överkant på fodret (längre upp än TDC) för att slippa bråka med inkörning osv. Istället får jag göra det lite mer regelbundet. 1-2 gånger om året kanske. (brukar inte hålla koll, utan gör det när det behövs) Innan man installerar kolv & foder igen bör man granska kolven noggrant, så att det inte uppstått några sprickor i kolven. När man kört rörkap i samma kolv ett par år, börjar man närma sig gränsen för vad kolven tål, och den spricker när man spänner med rörkapen. Ser man inte det, kan man ställa till det för sig. (Jag har även en teori om att om man är aggressiv med rörkapen sliter det mer på fodret, och man sliter ut fodret istället för kolven, varefter man bara har det dyrare alternativet med nya grejer, eller att skicka iväg grejerna till OSrocket eller RayAracing.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
om det lyckas hur länge håller det om man sköter allt annat bra.

Beror ju på hur hårt du trycker till passformen, men om du ordnar samma passform som på ny kolv/foder, varar det lika länge.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
utgå från ny motor som normalt håller ca 20 l med bra komp.

Tror aldrig jag kört en ny motor så lite innan det varit tid. Jag tankar 2-5 liter var gång jag är ute och kör. Skulle tro att efter att jag har justerat passformen får jag ut någonstans runt 20 liter innan det är tid igen, men jag är inte så aggressiv när jag kör med rörkapen, så det är nog ganska individuellt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
håller det 5 liter lr mer???

.. Um, definitivt mer. Helt säkert... Tror jag. ;- )

Vanligtvis är det kolven som slits, och slitaget är just i överkant på kolven så efter att man kört med rörkap är resultatet detsamma som när det hela var nytt. Jag pressar aldrig kolven så hårt att jag får lika tight passform som när grejerna var nya, utan river hellre ner grejerna en gång extra samma sommar och gör om det. På det viset slipper jag bekymmer med att köra in motorn på nytt, osv.
Alternativet är att skicka iväg kolv+foder till OSrocket eller RayAracing. Kostar mer, men till skillnad från när man kör med rörkap innebär det här egentligen ingen risk, oavsett hur många gånger man gör om det. (Med rörkap kommer man till sist att spräcka toppen på kolven, eftersom man faktiskt använder ett verktyg avsett för att kapa med...)

Använd ALDRIG en rörklämma då den alltid ger ett foder som är lite ovalt. (Och om ni i alla fall skiter i vad jag skriver och testar med en rörklämma, köp den inte på ebay. Sådana klämmor kostar 20-50 spänn.

Jag tror det var mer text än vad någon vill läsa, det var i alla fall mer än jag egentligen ville skriva. Så jag avslutar för stunden. Några frågor, så svarar jag gärna.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen bränslemotor längre, men det var intressant att läsa tyckte jag

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Tackar är så glad att någon har bra kunskap att dela med sig av skall defenitivt testa.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk

Min Hyper8 från HoBao
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/bilen-746.jpg
Bilen i action:
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/bilen-223.jpg

Allt är typ standard förutom motorn där jag har en O.S V-Spec dock inte den med Magnesium^^ var lite för dyr.

Ni som är intresserad av Rc bilar och bor i närheten utav lövsta kan komma till Lövsta dagen. Där vi från VRC har en bana där vi kommer att köra. Kolla mer på www.vasterortsrc.nu och http://www.lovsta.nu/programbild/

Visa signatur

RC, MC och datorer är nog de bästa som finns :D

Permalänk
Medlem

Fresh_Flyer, OS VZ-B V-spec T (p) Eller Speed VZ-B AL ?
Oavsett hade jag satsat på en annan krök + pipa. Om jag inte tar fel kör du på Hobao original pipan, och den låter inte riktigt dig få max ur motorn, om man så säger. Den är antagligen inte full lika illa som Protech skräpet som satt på Enigman men inte heller lika bra som tex [http://www.everodrc.se/framsida/visa_produkt.php?id=3699]OR EFRA 2047[/url]. För att slippa ligga på 3 olika pipor, och krökar fuskar jag, och använder en kort krök, och förlängningar för de tillfällen där jag behöver längre krök. (Längre ger bättre hjälp på låga varv, kortare hjälper till på höga varv. Vrid vs RPM.)
Jag kör en OS VZ-B V-spec T (p), och för mig fungerar ovanstående pipa, med en väldigt kort krök mycket bra. (Med andra ord, inte originalkröken. Den är kort, men inte kort nog)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Jo tack jag vet det. Ska köpa en Efra 2059 när pengarna finns. Men just nu under inkörningen så fungerar allt bara fint. Visserligen är min orginal pipa bara ett stort "rör".
Och ja jag kör en AL. Va den som vi hade hemma på Wentzels så den fick räcka. Men nu har jag iaf laggt en beställning på 3pm från minicars via bromma hobby. Så man slipper kristaller nu på KM^^

Visa signatur

RC, MC och datorer är nog de bästa som finns :D

Permalänk
Medlem

Nu får du ju ge dig Fresh_Flyer. Du kan inte stå bakom min rygg, och snegla på mina grejer, och hela tiden köpa ett strå vassare grejer för att knäcka mig. Det är inte sjyst. ;- p

Jag har kört på en 3PM-FM sedan sommarn inleddes, en synt står på önskelistan, men förefaller vara utom räckhåll. Kanske om jag inte hade haft så många hobbies som alla behöver pengar kontinuerligt...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Borde ta mig i kragen och köpa en ny motor till 777an så den blir körbar igen.
Fast ny motor kostar ju 3500 och uppåt. =/
Måste ju ha råd med delar till motorn till min nya leksak med (1:1 bil).
Angående radio så skulle jag vilja slå ett slag för Sanwa M11. Väldigt trevlig radio. Var väldigt nära att köpa en sån förutom och byta ut min Futaba 3PM.

Slänger in en depåbild från en träning för ett tag sen.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki
Måste ju ha råd med delar till motorn till min nya leksak med (1:1 bil).

1:1 ?? Bilder?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
1:1 ?? Bilder?

Haha, det lät kanske lite som en radiostyrd sak men riktigt så var det inte.
Bara en "vanlig" bil. Skalan är ju 1:1 på såna. :p:D
Bild har du här -> http://gundeman.se/skaj/r33snefram.jpg

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem

tänkte bara säga att vi kommer ha rc-meeting ute på Valsta nu den 21:a, alla är välkomna dit med flyg/bil eller utan.

fältet ligger mellan västerås och hallstahammar.
bara spana in hemsidan (som har världens längsta adress):
www.kfuk-kfum-modellflygklubb-hallstahammar.nu

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Nu får du ju ge dig Fresh_Flyer. Du kan inte stå bakom min rygg, och snegla på mina grejer, och hela tiden köpa ett strå vassare grejer för att knäcka mig. Det är inte sjyst. ;- p

Jag har kört på en 3PM-FM sedan sommarn inleddes, en synt står på önskelistan, men förefaller vara utom räckhåll. Kanske om jag inte hade haft så många hobbies som alla behöver pengar kontinuerligt...
B!

Ang min pipa så fick det bli en från O.S, Deras värsting system. Vilket gick på 1600, Tur att man jobbar där jag köpte det ;P
Fast nu måste jag köpa nya sevon för dom som jag har nu är eller börjar bli för slöa.....
Men men det får bli senare, me tanken på hur mycket jag "slösat" bort lönen ^^

Visa signatur

RC, MC och datorer är nog de bästa som finns :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MyRus
Problem problem PROBLEM....

Polarn köpte sig en Team VTX b1r igår.

Vi började köra in den igår och körde dom 2 sista tankarna idag... Sen tänkte vi nu jälvar ska det gasas. Då kom problemet. När man gasar fullt dör den (det har med någon nål att göra om jag inte missminner mig?) men det är inte värst av allt. När man gasar men inte riktigt kommit till fullt och släpper av hänger sig gasen mer eller mindre :/ Vad man det bero på?

Mm det har med bränsletillförseln att göra. Du måste fixa dina nålar, har exakt samma problem på min.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

att gasen hänger sig, kan ha att göra med att linkaget är lite fel inställt så den låser sig när fuggen öppnar helt eller liknande.

hade sådant problem på frugans gamla t-maxx, fick rätta till det så funkade det galant.

dock funkar ju inte t-maxxen, så hon fick sig en emaxx ist.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk

Köpte en sånhär till migsjälv som fredagspresent: http://www.teknikmagasinet.se/prod/stor_bild/510210.jpg

Måste säga att den är grymt roligt. Lättstyrd, smidig trekanalsheli med radio istället för de förpestliga IR-styrda PiccoZ. Dessutom snygg! Perfekt för oss som inte har råd med dyra saker heh!

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

haha najs.

jag har en såndär IR-historia själv.
dock flyger jag mest på jobbet med en LAMA V3..

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ¤Reason¤
haha najs.

jag har en såndär IR-historia själv.
dock flyger jag mest på jobbet med en LAMA V3..

Då kan jag verkligen rekommendera den lite värre modellen med tre kanaler, piskar 2-kanals-IR-blajet hela vägen hem till mamma

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

igår var man ute och testade sin nya flygmaskin, en Cub i 1/4 skala.
sitter en Saito FA120, dvs en 20cc 4takt
najs najs ;D

här är filmen med Cuben.
http://www.youtube.com/watch?v=A4Wu54uwUIE
samt två bilder som en kompis tog.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk

Jag inpulsköpte precis en sån här:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=77099

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

bra köp.
otroligt lätt flugen helig-ko.

själv skulle man ta en tur med Cuben igår, men det slutade ganska snabbt...såg att ett av skev-servona hade gått sönder.
tur att man inte kom iväg.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ¤Reason¤
bra köp.
otroligt lätt flugen helig-ko.

själv skulle man ta en tur med Cuben igår, men det slutade ganska snabbt...såg att ett av skev-servona hade gått sönder.
tur att man inte kom iväg.

Sådärja, hämtade den precis från posten.
Jag laddar upp batterierna och slänger dom i hellikoptern. Jag ska precis lyfta den, och råkar komma i mot "Off" knappen, och stänger av radion.
Och du tror inte Laman flyger RAKT upp i taket i full fart, och pajjar helt.
Så nu sitter jag här med en trasig Lama och har inte kör en meter.

Jag vet inte vad problemet är, men det bara "sprakar" om motorn innuti och den undre propellern rör sig knappt.

Tråkigt

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡