Vill tysta datorn, vilken väg låter bäst?

Permalänk
Medlem

Det är nog bara du som kan svara på om det är värt det

Skulle du välja alternativ nr:2 så tycker jag nog att du kan börja med 2st 120mm fläktar då det säkert räcker till (då sparar du 400 spänn) och skulle det inte göra det så kan du ju skaffa fler fläktar senare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulis
Det är nog bara du som kan svara på om det är värt det

Skulle du välja alternativ nr:2 så tycker jag nog att du kan börja med 2st 120mm fläktar då det säkert räcker till (då sparar du 400 spänn) och skulle det inte göra det så kan du ju skaffa fler fläktar senare.

Jo det är sant. Om man säger såhär då, kommer skillnaden mellan alternativ ett och två vara tydligt märkbar?

Vad skulle ni ha valt?

Märker man tydlig skillnad känns det lika bra att ta fram plånboken.

Det låter vettigt att ta det lungt med fläktarna, medföljer ju trots allt tre stycken 120mm också, kanske inte de tystaste, men märker man att nån extra fläkt egentligen skulle behövas kan man ju köra på en av dessa tills man fixar en till Noctua.

Läst några recensioner av p182:an, den verkar grym. Skulle det fungera med passiv kylning på CPU/GPU och sedan typ 2-4 chassifläktar bara på låga hastigheter hade det ju varit riktigt ballt! Tycker möjligheten att dra kablarna på baksidan av moderkortet verkar va riktigt smidigt också, då får man ju lite ökat luftflöde genom själva burken också. Sedan kan jag ju slänga på fläktar på dom passiva CPU- och GPU-flänsarna som jag kan dra igång vid spel och liknande via manuell kontroller.

Låter det möjligt att kyla hela datorn med endast 2-4 st 120mm fläktar på låga varv vid låg till medelhård användning?

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem

Ja p182:an är nog en grym låda, de flesta verkar nöjda med den iaf.

Med en ninja och Arctic Cooling ACCELERO S1 Rev.2 på grafikkortet så blir det en riktigt tyst dator såvida du har ett tyst nätagg också och passiv kylning på moderkortet.
Då räcker det med en 120mm fläkt som inblås och en som utblås + en 120mm fläkt på grafikkortskylaren.

Jag kör själv med en Arctic Cooling ACCELERO S1 Rev.2 på mitt 8800gts (512mb) och tyckte att grafikkortet blev lite för varmt utan fläkt även om det säkert skulle funka speciellt i en välventilerad låda som p182 är. Nåja jag drog iaf fast en fläkt med buntband så nu är min dator både tyst och relativt sval. Om du köper Arctic Cooling ACCELERO S1 Rev.2 så tänk på att köpa till fler minneskylflänsar om ditt grafikkort behöver det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OtZman
Bra svar, det förklarar varför TRUE verkar vara bäst. Nu lutar det åt ninjan, för det är ju passivt jag vill köra, med lågvarvande chassifläktar. Många i tråden talar gott om den.

Vilken är bäst mellan ninjan och Thermalright HR-01 Plus då? Marginell skillnad kanske? Fast ninjan har ju coolare namn! (eller inte? )

HR-01'an kyler någon grad bättre.. men den kostar någon krona mer och ser inte lika bra ut..
mindre är den ju oxå, om det är en fördel eller en nackdel kan ju diskuteras..
ser ju maffigt ut med en fet Ninja

mitt innehåll:
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=72200891909PM8feb
tyst som i graven

Visa signatur

E7200 w/ Ninja 2 | HD3850 Ultimate | 2x2gb ReaperX | GA-P35-S3G w/ HR-05 IFX | Spinpoint F1 1TB + lite annan skit..
http://www.sweclockers.com/album/?id=2806

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulis
Ja p182:an är nog en grym låda, de flesta verkar nöjda med den iaf.

Med en ninja och Arctic Cooling ACCELERO S1 Rev.2 på grafikkortet så blir det en riktigt tyst dator såvida du har ett tyst nätagg också och passiv kylning på moderkortet.
Då räcker det med en 120mm fläkt som inblås och en som utblås + en 120mm fläkt på grafikkortskylaren.

Jag kör själv med en Arctic Cooling ACCELERO S1 Rev.2 på mitt 8800gts (512mb) och tyckte att grafikkortet blev lite för varmt utan fläkt även om det säkert skulle funka speciellt i en välventilerad låda som p182 är. Nåja jag drog iaf fast en fläkt med buntband så nu är min dator både tyst och relativt sval. Om du köper Arctic Cooling ACCELERO S1 Rev.2 så tänk på att köpa till fler minneskylflänsar om ditt grafikkort behöver det.

Har läst några recensioner om ninjan, dessa var lite skeptiska till att köra ninjan helt passiv. Antar att fläktuttaget i bak och på ovansidan borde hjälpa till en del och dra luft genom ninjan. Sen kan man ju i värsta fall dra på en 120mm fläkt direkt på ninjan som man drar igång när datorn belastas mer. Blir en del fläktar dock. På tal om PSU har jag ett Corsair 620W, så det ska väl duga både när det gäller kraft och ljudnivå. Snålade inte med detta som med föregående nätagg.
Moderkortet är passivt kylt så vitt jag vet, inga rörliga delar där inte.

Jo antar att man får fixa lite extra kylflänsar om man kör Accelero till HD4850. Läste i en av länkarna ovan till en tråd här på Sweclockers att man kunde såga av en bit av orginalkylaren och sätta på. Det verkar ju finnas en del alternativ med andra ord. Läste också någon stans att man skulle försöka få undertryck i burken genom att ha fläktar som blåser ut luft, och sedan göra någon form av öppning vid Accelero kylflänsen i bak på chassit, typ genom att ha en PCI-port öppnad. Då skulle kall luft flöda in den vägen och svalka Accelero-flänsen, eller något i den stilen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^MeTaNoLiC^
HR-01'an kyler någon grad bättre.. men den kostar någon krona mer och ser inte lika bra ut..
mindre är den ju oxå, om det är en fördel eller en nackdel kan ju diskuteras..
ser ju maffigt ut med en fet Ninja

mitt innehåll:
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=72200891909PM8feb
tyst som i graven

Haha, galen låda! Den ser tyst och underbar ut. Ninjan är sjukt fet får jag hålla med om. *kikar i din signatur*

Vad är egentligen skillnaden mellan ninja 1 och ninja 2? Har inte riktigt förstått det. Är det att fläkt ingår till 2:an?

Thermalright HR-01 Plus verkar riktigt intressant faktiskt. Ser att dom har en recension på SPCR, den får jag ta och läsa igenom.

Hur många fläktar har du, och var? Tycker mig skymta en i chassits bak, samt en i PSU:n. Hur fungerar förresten ninjan utan någon fläkt på? Vad händer i spel osv?

Var har du fixat den isoleringen?

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem

Här har du de bästa dämpmattorna du kan köpa.
Det är 2 komponentsmaterial och tunga som attan.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=40324

Har det chassit jag har närmst mig moddat med detta, hela chassit invändigt, sidor tak botten etc...knackar man på det så är det som man knackar mot solidt trä.

HR-01 är formodligen bästa kylaren men även Ninjorna är bra, så även den scythe andy samurai jag kör med

http://www.silentpcreview.com/article30-page1.html
http://www.silentpcreview.com/article842-page1.html
http://www.silentpcreview.com/article723-page1.html

Hm nu har jag slarvat bort rec med Ninja 2 igen :/
Men den är något omgjord kolla bla på heatpipesen och har något, inte mycket bättre prestanda.

Min rigg är tyst, galet tyst skulle de flesta tycka.
Noctua och Nexus som inblås/utblås och den Scythe på cpukylaren
Dvs 3 st 120mm där alla är nervoltade till mellan 450-800Rpm
3870 Gkort med ditmoddad ZalmanVF 900 vilken är nervoltad, Rpm ökänt men låter bara något vid spelande.
Corsair H520 nätagg och en nedvoltad Dominatorfläkt till minnena.
Hdiskvaggan är bortborrad och ställd på extra tjocka lager dämpmatta och har därmed INGEN kontakt med chassit för att undvika resonanser.

Riggen är knäpptyst förutom vid spel typ Crysis.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Här har du de bästa dämpmattorna du kan köpa.
Det är 2 komponentsmaterial och tunga som attan.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=40324

Har det chassit jag har närmst mig moddat med detta, hela chassit invändigt, sidor tak botten etc...knackar man på det så är det som man knackar mot solidt trä.

HR-01 är formodligen bästa kylaren men även Ninjorna är bra, så även den scythe andy samurai jag kör med

http://www.silentpcreview.com/article30-page1.html
http://www.silentpcreview.com/article842-page1.html
http://www.silentpcreview.com/article723-page1.html

Hm nu har jag slarvat bort rec med Ninja 2 igen :/
Men den är något omgjord kolla bla på heatpipesen och har något, inte mycket bättre prestanda.

Min rigg är tyst, galet tyst skulle de flesta tycka.
Noctua och Nexus som inblås/utblås och den Scythe på cpukylaren
Dvs 3 st 120mm där alla är nervoltade till mellan 450-800Rpm
3870 Gkort med ditmoddad ZalmanVF 900 vilken är nervoltad, Rpm ökänt men låter bara något vid spelande.
Corsair H520 nätagg och en nedvoltad Dominatorfläkt till minnena.
Hdiskvaggan är bortborrad och ställd på extra tjocka lager dämpmatta och har därmed INGEN kontakt med chassit för att undvika resonanser.

Riggen är knäpptyst förutom vid spel typ Crysis.

Dom mattorna var ju inte så farligt dyra heller. En sak jag funderar på bara, borde inte temperaturen i chassit öka svagt om man monterar in dämpning av något slag, allt annat lika? I och för sig är det kanske inga enorma värmemängder som passerar ut genom chassits väggar i vanliga fall heller. Om du har några bilder på din burk vore det roligt att se. Alltid kul att se hur andra har löst sånt här.

Tack så mycket för länkarna! Nu lutar det åt Thermalright HR-01 Plus faktiskt, den verkar ju vara den bästa passiva kylaren, enligt SPCR. Den tillsammans med p182 och Noctua/Nexus 120mm fläktar tror jag det får bli. Kanske Noctua fläktar till chassit, och Nexus till eventuell kylning på CPU/GPU kylfläns. Har fått för mig att Noctua inte presterar riktigt lika bra monterad direkt på kylflänsar, pga lägre tryck. Då kanske Nexusfläktar vore det bästa alternativet, billiga och tysta! Stämmer detta?

Nu är egentligen bara frågan vilken GPU kylare som skall satsas på... Accelero:n hade ju varit nice och billig om det går att fixa till HD4850, får läsa runt hur/om det går att fixa. Verkar ju gå om man mekar lite med det.

Ditt chassi låter riktigt intressant, bilder vore riktigt trevliga!

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OtZman
Haha, galen låda! Den ser tyst och underbar ut. Ninjan är sjukt fet får jag hålla med om. *kikar i din signatur*

Vad är egentligen skillnaden mellan ninja 1 och ninja 2? Har inte riktigt förstått det. Är det att fläkt ingår till 2:an?

Thermalright HR-01 Plus verkar riktigt intressant faktiskt. Ser att dom har en recension på SPCR, den får jag ta och läsa igenom.

Hur många fläktar har du, och var? Tycker mig skymta en i chassits bak, samt en i PSU:n. Hur fungerar förresten ninjan utan någon fläkt på? Vad händer i spel osv?

Var har du fixat den isoleringen?

Ninja 2 är 6mm större åt båda hållen (116x116mm istället för 110x110mm), höjden från moderkortet är samma som innan har jag för mig..
bättre placerade heatpipes och lite annan design på flänsarna.. även en ny fläkt som snurrar i 1000rpm får man med om man nu vill ha den.. jag tyckte den lät mycket och får dessutom inte plats i min dator..

jag har, förutom en 120mm ADDA @ 7V i nätagget, 2st 80mm chassifläktar som går på 5 respektive 7 volt..

i dom spelen som spelas på denna dator (Rallisport Challenge av mig och Sims 2 av tjejen) så händer inte mycket med tempen..
har aldrig gått över 60°C tror jag..

isoleringen är av vanlig bil-typ.. i nästa chassi blir det sån där lyxig svart matta som det redan har länkats till.. säkert effektivare..
även mitt chassi låter väldigt stumt när man knackar på det men inte som en träbit tyvärr
tempen gick upp någon grad efter isoleringen har jag för mig.. var dock några år sedan och jag är så gammal (27) att jag är smått senil så det är inte säkert att det stämmer

Visa signatur

E7200 w/ Ninja 2 | HD3850 Ultimate | 2x2gb ReaperX | GA-P35-S3G w/ HR-05 IFX | Spinpoint F1 1TB + lite annan skit..
http://www.sweclockers.com/album/?id=2806

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^MeTaNoLiC^
Ninja 2 är 6mm större åt båda hållen (116x116mm istället för 110x110mm), höjden från moderkortet är samma som innan har jag för mig..
bättre placerade heatpipes och lite annan design på flänsarna.. även en ny fläkt som snurrar i 1000rpm får man med om man nu vill ha den.. jag tyckte den lät mycket och får dessutom inte plats i min dator..

jag har, förutom en 120mm ADDA @ 7V i nätagget, 2st 80mm chassifläktar som går på 5 respektive 7 volt..

i dom spelen som spelas på denna dator (Rallisport Challenge av mig och Sims 2 av tjejen) så händer inte mycket med tempen..
har aldrig gått över 60°C tror jag..

isoleringen är av vanlig bil-typ.. i nästa chassi blir det sån där lyxig svart matta som det redan har länkats till.. säkert effektivare..
även mitt chassi låter väldigt stumt när man knackar på det men inte som en träbit tyvärr
tempen gick upp någon grad efter isoleringen har jag för mig.. var dock några år sedan och jag är så gammal (27) att jag är smått senil så det är inte säkert att det stämmer

Okay, låter som att ninja 2 måste vara lite bättre än ettan då, det får jag ta en titt på.

Tre chassifläktar är ju helt klart okay tycker jag, det kan inte låta allt för mycket. Frågan är vad som händer i ett riktigt krävande läge bara. Sims 2 antar jag inte är så krävande, men Rallisport Challenge har jag ingen koll på vilket spel det är. Har halkat efter lite i spelvärlden känner jag.

En grad eller två är jag beredd att ge för en tystare dator, helt klart!

Kikar lite på Accelero nu förresten, försöker komma underfund med hur det egentligen ligger till med kompatibiliteten med HD4850. Verkar som att Accelero S1 Rev. 2 även är kompatibel med HD4850, enligt Arctic Coolings egen sida. Vanliga Accelero S1 verkar alltså inte vara kompatibel med HD4850, inte heller Accelero S2. Frågan är alltså om det är Rev. 2 av Accelero S1 som finns runt om i butikerna, eller om det är gamla S1:an. Enligt prisjakt är det gamla varianten. Det intressanta är att Accelero Twin Turbo dyker upp på prisjakt som kompatibel med HD4800-serien. Vad jag har förstått så är det bara en Accelero S1:a med fläktmodul till. Får väll helt enkelt höra direkt med butikerna.

Någon som möjligvis har koll på detta?

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OtZman
Rallisport Challenge har jag ingen koll på vilket spel det är. Har halkat efter lite i spelvärlden känner jag.

inte så konstigt om du inte känner till det, det är från 2002
det är det enda bra bilspelet som har gjorts till peze..

Visa signatur

E7200 w/ Ninja 2 | HD3850 Ultimate | 2x2gb ReaperX | GA-P35-S3G w/ HR-05 IFX | Spinpoint F1 1TB + lite annan skit..
http://www.sweclockers.com/album/?id=2806

Permalänk
Medlem

Har inte postat på ett tag nu. Skolan har sättit igång sedan ett par veckor tillbaka, så har haft ganska fullt upp. Har också insett att jag verkligen vill tysta ner min dator. Tror jag kommer köra på high-end luft vägen. Tror det får bli dessa delar:

Chassi: Antec P182
GPU-kylare: Arctic Cooling Accelero S1 Rev. 2 (Rev. 2 ska enligt AC's sida ha support för HD4850)
CPU-kylare: Thermalright HR-01 Plus
Fläktkontroller: Zalman ZM-MFC1-Plus

Det enda jag funderar på är vilka Noctua 120mm's fläktar jag ska välja. Upptäckte att det på prisjakt finns tre olika sorter/modeller, nämligen:

NF-P12 120mm,
NF-S12-1200 120mm, och
NF-S12-800 120mm

Länk till alla tre

Vilken ska jag ta?

Priserna skiljer ju sig ganska lite, verkar däremot som att ljudnivå och luftflöde skiljer sig mellan dom.

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem

P12:an ska trycka bättre genom flänsar än de andra som är mer chassiefläktar och ska du ha en chassiefläkt så väljer du den som varvar 1200 för man får ett motstånd med till den som gör fläkten väldigt tyst (den varvar såklart mindre också) men då har du ju iaf möjligheten att köra utan motstånd om du vill ha bättre kylning vid något tillfälle.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulis
P12:an ska trycka bättre genom flänsar än de andra som är mer chassiefläktar och ska du ha en chassiefläkt så väljer du den som varvar 1200 för man får ett motstånd med till den som gör fläkten väldigt tyst (den varvar såklart mindre också) men då har du ju iaf möjligheten att köra utan motstånd om du vill ha bättre kylning vid något tillfälle.

NF-S12-1200 120mm är med andra ord bäst som chassifläktar?

NF-P12 120mm skulle jag kunna köra ifall jag märker att jag behöver en fläkt till CPU-kylaren.

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem

Ja det är den uppfattningen jag har fått iaf.

Permalänk
Medlem

Kikade lite snabbt på Noctuas hemsidan, hittade detta:

Citat:

http://www.noctua.at/main.php?show=which_fan&lng=en

We principally recommend the NF-S12 for the following applications:

* Case ventilation (with the exception of very restrictive fan grills, filters or significant obstruction to airflow)
* CPU coolers with wide fin-spacing
* Water-cooling radiators with wide fin-spacing
* All applications where minimum noise emission has first priority

We principally recommend the NF-P12 for the following applications:

* CPU coolers with tight fin-spacing
* Water-cooling radiators with tight fin-spacing
* Power supplies
* Storage solutions
* Cases with very restrictive fan grills and filters
* All applications with significant obstruction to airflow

Det du säger verkar stämma soulis :).

Det verkar som att både NF-S12-800 och NF-S12-1200 kommer med motstånd. Frågan är vilken man ska ta då, kanske 800:an är tystare över lag, men att 1200 är effektivare vilket ökar sannolikheten att datorn klarar sig med bara 2-3 chassifläktar som kylning, vilket i sin tur då kanske gör datorn tystare än om man har fler fläktar, fast lite långsammare.

Vad tycker ni?

Vad tror ni förresten om fläktkontrollern Zalman ZM-MFC1-Plus?

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem

Du kommer troligtvis inte behöva 3st fläktar.
Jag kör systemet i sign men en ninja2 passivt med bara en chassifläkt@5v i övre kammaren.
Bilden är gammal, har ett annat grafikkort nu (min kabeldraging är usel)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OtZman
Kikade lite snabbt på Noctuas hemsidan, hittade detta:

Vad tror ni förresten om fläktkontrollern Zalman ZM-MFC1-Plus?

Tja!

Bra tråd detta, har själv svårt att bestämma mej för vilka fläktar odyl jag ska ha.
Ang fläktkontrollern, ser den inte lite tråkig ut? Kolla in denna istället: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=243472 Jag vet inte hur den funkar i praktiken, "rekommenderar" den enbart på snygghet. Medföljer 3 st fronter på den så den passar i alla chassin (färger). Oas har ju P182 lucka så du ser den aldrig, oas har du ju temperatur i displayen, bara öppna och titta efter.

Hur är det att bygga i ett chassi med lufthål i botten? Låter ett sånt väldigt mycket?

/SKoS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Du kommer troligtvis inte behöva 3st fläktar.
Jag kör systemet i sign men en ninja2 passivt med bara en chassifläkt@5v i övre kammaren.
Bilden är gammal, har ett annat grafikkort nu (min kabeldraging är usel)

Ojoj, nice! Kör du totalt bara två chassifläktar och så givetvis fläkten i nätagget? Inga andra rörliga kylningskomponenter? Isåfall är det ju sjukt häftigt :).

Funkar det bra för spel och annan tyngre belastning också?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SKoS
Tja!

Bra tråd detta, har själv svårt att bestämma mej för vilka fläktar odyl jag ska ha.
Ang fläktkontrollern, ser den inte lite tråkig ut? Kolla in denna istället: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=243472 Jag vet inte hur den funkar i praktiken, "rekommenderar" den enbart på snygghet. Medföljer 3 st fronter på den så den passar i alla chassin (färger). Oas har ju P182 lucka så du ser den aldrig, oas har du ju temperatur i displayen, bara öppna och titta efter.

Hur är det att bygga i ett chassi med lufthål i botten? Låter ett sånt väldigt mycket?

/SKoS

Kul att du också har användning av tråden :).

Tycker faktiskt Zalman kontrollern är rätt snygg, simpel och fin. Den finns tydligen i svart metall också, ser ut att vara den som säljs på bl.a. inet. Det skulle ju passa ganska bra till en svart p182:a. Men smaken är väl som baken :). Fast den du har länkat till är faktiskt snygg, kanske t.o.m. snyggare än Zalman:en. Fast det är som du säger att den kommer ju sitta bakom själva luckan, så man kommer ju ändå inte se så mycket av den. Sen bryr jag mig inte så mycket om olika funktioner och finesser. Vill bara ha något som kan ändra hastigheten på fläktarna snabbt och lätt. Scythe Kama Meter kostar ju några slantar mer.

Jag har förresten två skärmar, så när jag spelar så kan jag köra Everest eller något annat program som håller koll på tempsen på andra skärmen, så har jag ju uppsikt över det.

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OtZman
Ojoj, nice! Kör du totalt bara två chassifläktar och så givetvis fläkten i nätagget? Inga andra rörliga kylningskomponenter? Isåfall är det ju sjukt häftigt :).

För tillfället så har jag tagit bort den i undre-kammaren också, men ja det funkar kanon.
Kommer aldrig över 55c i load efter många timmar prime (med 23c i rummet).

Har ännu inte testat spela så mycket (väntar på en ny kylare), men temperaturerna håller sig helt inom rimliga gränser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
För tillfället så har jag tagit bort den i undre-kammaren också, men ja det funkar kanon.
Kommer aldrig över 55c i load efter många timmar prime (med 23c i rummet).

Har ännu inte testat spela så mycket (väntar på en ny kylare), men temperaturerna håller sig helt inom rimliga gränser.

Sweet! Min underbara stock-kylare lyckas ju prestera >50c idle. Och nu när jag belastar datorn med "tunga" program som Firefox, msn och winamp ser jag att den t.o.m. är uppe i 58c :o. Måste vara att tempen i rummet är lite högre än vanligt kanske. Aja, det kan ju bara bli bättre i mitt fall.

Vad tror du om delarna jag postade lite tidigare då?

Chassi: Antec P182
GPU-kylare: Arctic Cooling Accelero S1 Rev. 2 (Rev. 2 ska enligt AC's sida ha support för HD4850)
CPU-kylare: Thermalright HR-01 Plus
Fläktkontroller: Zalman ZM-MFC1-Plus

och sedan ett par lämpliga Noctua chassifläktar till det.

Vad kör du för kylning på grafikkortet förresten?

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem

Det blir nog kanon, du kan ju alltid kompletera med lite Be-quiet-mattor och en fan-duct sedan
Processorn kommer inte bli problem, skulle i sådana fall vara grafikkortet, men då kan du ju alltid sätta dit en lågvarvig Noctua och problemet är löst.

Jag håller ung. 32-33c i normal-suft med Opera, iTunes osv igång. Jag kör visserligen undervoltat, men den cpu du valt är betydligt svalare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Det blir nog kanon, du kan ju alltid kompletera med lite Be-quiet-mattor och en fan-duct sedan
Processorn kommer inte bli problem, skulle i sådana fall vara grafikkortet, men då kan du ju alltid sätta dit en lågvarvig Noctua och problemet är löst.

Jag håller ung. 32-33c i normal-suft med Opera, iTunes osv igång. Jag kör visserligen undervoltat, men den cpu du valt är betydligt svalare.

Okay, det låter ju bra.

Finns det kanske någon mer lämplig GPU-kylare som kanske lämpar sig bättre än en Accelero för att kyla grafikkortet då? Vad kör du med för något?

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OtZman
Okay, det låter ju bra.

Finns det kanske någon mer lämplig GPU-kylare som kanske lämpar sig bättre än en Accelero för att kyla grafikkortet då? Vad kör du med för något?

Jag sitter och väntar på att få hem en Accelero S1 till mitt 3870, det är iaf väldigt prisvärd (som vanligt med AC)
Då jag har ett väldigt lågt luftflöde så räknar jag med att bli tvungen att montera på en Nexus@5v.
En fläkt i 5v inne i chassit är väldigt svår att höra, i min låda så är hårddiskarna det som är boven i dramat =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Jag sitter och väntar på att få hem en Accelero S1 till mitt 3870, det är iaf väldigt prisvärd (som vanligt med AC)
Då jag har ett väldigt lågt luftflöde så räknar jag med att bli tvungen att montera på en Nexus@5v.
En fläkt i 5v inne i chassit är väldigt svår att höra, i min låda så är hårddiskarna det som är boven i dramat =/

Där ser man, du satsar också på en sådan med andra ord. Tror nog det får bli en sådan för mig också faktiskt.

Frågan är vilken av NF-S12-800 och NF-S12-1200 jag ska ta som chassifläkt. soulis tycker NF-S12-1200, håller andra med? Tycker också att det verkar vettigt att ta den som har möjlighet att varva högre om det skulle behövas, speciellt när jag införskaffar en fläktkontroller. Då får jag ju ytterligare kontroll.

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OtZman
Där ser man, du satsar också på en sådan med andra ord. Tror nog det får bli en sådan för mig också faktiskt.

Frågan är vilken av NF-S12-800 och NF-S12-1200 jag ska ta som chassifläkt. soulis tycker NF-S12-1200, håller andra med? Tycker också att det verkar vettigt att ta den som har möjlighet att varva högre om det skulle behövas, speciellt när jag införskaffar en fläktkontroller. Då får jag ju ytterligare kontroll.

Ta 1200:an, då du enkelt kan ändra hastigheten som du själv säger. Med 800:an "låser" du dig "uppåt" - om du förstår hur jag menar

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaE
Ta 1200:an, då du enkelt kan ändra hastigheten som du själv säger. Med 800:an "låser" du dig "uppåt" - om du förstår hur jag menar

Okay, det låter bra, så får det bli.

Kom på ytterligare en fråga:

Säg att jag monterar Thermalright HR-01 Plus med en 120 mm fläkt på, och Arctic Cooling Accelero S1, även den med en 120 mm fläkt på, i ett P182 chassi. Kommer det då att finnas tillräckligt med utrymme mellan sidoväggen i chassit och de båda kylarna med fläktar och allt på för att kunna montera in ljuddämpningsmattor också? Den Be-Quiet mattan som länkats till tidigare i tråden verkar vara mellan 10 och 20 mm tjock, enligt webhallen. Finns det så pass mycket utrymme så att man får plats med matta också?

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om HR-01'an är högre än min ninja (tror inte det).
Men jag har inga problem med att få plats med den tunnare mattan (den tjocka är värdelös) mellan dörr och kylare.

Om du inte behöver superluftflöde (hade ingen inverkan för mig) så rekommenderar jag att du sätter en av dom tunna mattorna i fronten.
Det tog bort en hel del hårddisk-surr från min burk.

Permalänk
Medlem

Eftersom du ska köpa till fläktkontroller, varför inte köpa Slipstream M fläktar?

http://www.silentpcreview.com/article846-page6.html

P12 är knappast värd sitt pris.. Både Nexus och Slipstream (välj M, 1200rpm som du skruvar ner med fläktkontrollern) är bättre ju.

Applet, varför är tjocka mattan värdelös? Hade själv tänkt mig att ha den på sidan.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Nu vet jag inte om HR-01'an är högre än min ninja (tror inte det).
Men jag har inga problem med att få plats med den tunnare mattan (den tjocka är värdelös) mellan dörr och kylare.

Om du inte behöver superluftflöde (hade ingen inverkan för mig) så rekommenderar jag att du sätter en av dom tunna mattorna i fronten.
Det tog bort en hel del hårddisk-surr från min burk.

Enligt prisjakt är ninjan 150 mm hög, medans HR-01:an är 159,5 mm hög. Nästan 1 cm högre än ninjan med andra ord. Hur stort är mellanrummet mellan din ninja och chassits vägg? Kanske lite svårt att mäta när chassit är stängt i och för sig.

Tack för tipset att sätta mattor i fronten. Jag funderar på att endast köra chassifläktar som blåser ut i övre delen av chassit, och på så sätt försöka skapa undertryck så att luft flödar in genom baksidan av chassit och förbi Accelero S1:an och på så sätt kyler av den också. Då kanske det t.o.m. är bra att "täppa till" fronten lite.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Eftersom du ska köpa till fläktkontroller, varför inte köpa Slipstream M fläktar?

http://www.silentpcreview.com/article846-page6.html

P12 är knappast värd sitt pris.. Både Nexus och Slipstream (välj M, 1200rpm som du skruvar ner med fläktkontrollern) är bättre ju.

Applet, varför är tjocka mattan värdelös? Hade själv tänkt mig att ha den på sidan.

Ser ut som att det är NF-P12 som testats där. Som jag har förstått det så är den fläkten just avsedd för täta kylflänsar och andra situationer när det krävs lite högre lufttryck. Jag tänkte köpa NF-S12-1200, som är avsedd för glesare galler osv där det inte behövs lika högt tryck. Den är väll också ganska dyr, men ändå inte så vansinnigt mycket dyrare, ca 50-60 kr mer än Scythe Slip Stream 120mm 1200rpm. Är det den minsta skillnaden mellan Slip Stream och Noctua i Noctuas fördel så gör det inte mig så mycket om jag får lägga 120-180 kr mer för 2 eller 3 chassifläktar, med tanke hur liten del den extra kostnaden utgör om med hänsyn till kostnaden av alla andra delar.

Jag är också lite nyfiken på varför den tjocka mattan är värdelös.

Någon annan som har en Thermalright HR-01 Plus, eller Thermalright Ultra-120 Extreme som är ytterligare 1 mm högre, monterad i ett p182 chassi tillsammans med ljudisolerande mattor som kan kommentera om huruvida det får eller inte får plats?

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Applet, varför är tjocka mattan värdelös? Hade själv tänkt mig att ha den på sidan.

När du tar upp den, kollar på den och känner vikten så kommer du att förstå.
Inget bitumenlager och i material likt tvättsvamp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OtZman
Hur stort är mellanrummet mellan din ninja och chassits vägg? Kanske lite svårt att mäta när chassit är stängt i och för sig.

Har ingen möjlighet till att mäta nu tyvärr, men det kan mycket väl hända att du får problem då =/.
Jag har bara en utblåsfläkt och låter en del av luften sugas in vid expansionsplatserna, tror det är den bästa lösningen om du inte har några diskar som måste kylas i övre kammaren.
Visserligen så kommer det ju in mer damm i burken, men det går ju alltid att sätta dit någont som dammfilter. (strumpbyxor t.ex )