Någon fler "Sopgubbe" på detta forum? ^^

Permalänk
Medlem

Någon fler "Sopgubbe" på detta forum? ^^

Var och slängde skräp i sophuset här igår, och noterade att på golvet (EJ i tunnorna) stog ett komplett surroundsystem.. Detta..

http://www.panasonic.se/servlet/PB/menu/1115464_l15_pglossary...

Panasonic SC-HT335

Och fullt fungerande

Enda problemet var att det saknades fjärrkontroll men det löste sig på 10sek med min Logitech Harmony ^^

Så det kan man ju säga var ett fynd, tyväär hade jag redan surround

Men har ni fyndat något ?

Mvh

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

oj vad tur du hade
ett gratis extra system är aldrig fel, hoppas du rengjorde det innan du kopplade in

själv har jag bara sett någon 19" ctr och några gamla datorer /delar men inget man orkar gräva runt i

Annars har man sett konsoler med alla tillbehör liggandes i vagn för elektronik på tippen, men där får man inte ens plocka ifrån.

Även 2st fullt fungerade mountainbikes som en var och lämnade, han som jobbade där tog reda på dom för sig själv. Såg ut att vara i utmärkt skick

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Avstängd

Jag var ju ute en dag i ett soprum då förra veckan... tömde en tunna...
Så kom grabben i huset fram till mig och sa: "du, hur känns det att vara en sopgubbe?"
Ja du, sa jag, det är dina sopor. Det tyckte jag var bra sagt.

Permalänk
Medlem

Skulle vara för tre år sedan ungefär när jag hittade en burk med en fullt fungerande 1700+ i. Enda felet var trasig hårddisk.

Sen har jag hittat en gammal rörradio med som någon tyvärr plundrat på transformatorerna. Och lådan var i riktigt uselt skick. Men jag sparade rören ur den i alla fall. Bra att ha!

Edit: Hittat en bunt fräscha kontaktorer, motorskydd och nån induktiv givare med. Återigen; Bra att ha!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid rejda soprummet lite då och då ifall man hittar en äldre dator tex så strippar jag den på delar oftast skruv då folk alltid slänger skit nått chassi har jag tagit också. Hittat en Proson aktiv sub, 6600GT, dvdspelare, förstärkare mm, använder faktiskt dvdn och stärkaren när nalkas film eller musik.

Hitta en gammal P3 Compaq igår dock råka jag pajja ytan på cpun på något sätt... så det är bara å bära ut skiten igen.

Permalänk
Medlem

En fullt fungerande playstation 2 hittade jag för ungefär tre år sedan. Har även hittat soffa, lampor, skivställ, verktyg, cyklar, stolar, bord.. pja, en hel del har jag återvunnit.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk

inte hittat något av värde mer än några små kontakter eller sånt man nallat med sig.

Dock hittade jag ca 100straps i en bil på skroten som jag glapp stoppade i fickan

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ett antal 20" LCD, NAD förstärkare, högtalare, typ 100 patchkablar, ja det är mycket man har funnit på ÅVC.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd

Jag hitta en hel lägenhet full med bråte i soprummet, dom visade det sig vara hemma hos polaren

Hur gör vi för att slippa en ny mytomantråd?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Hittade en hög HDDs i ett soprum i Luleå när jag besökte en vän. Oklart om de fungerade samt ifall alla var IDE, tyckte jag såg en och annan SATA. Det var kanske 20-30 st, hann bara se en mängd då vi hade grymt brottom någonstans.
Studenter skall väl ha koll tänker man.. så d kanske inte fungerade en enda av dem. Synd jag inte kunde plocka på mig någon av dem :/

Annars har man bara hittat stolar, serviser och böcker av blandad kvalle.

Brorsan däremot har varit en annan sorts sopgubbe, han har letat pantflaskor och dylikt under lång tid, gjort sig en miniförmögenhet på det, mest tack vare alla löst liggande _slantar och sedlar_ han hittar i sthlm tunnelbana. En gång en tjuga på ett säte, en gång en femhundring i en ensam sopkorg på T-centralen av alla ställen, däremellan en och annan hundring på vift, flest i Mörby Centrum av någon anledning.
Ibland önskar man att man hade samma sopsinne.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

skärmar, dator delar, 2 stora nästan fungerade högtalare som jag målat och och bytt element på, fungerar riktigt bra!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Jag var ju ute en dag i ett soprum då förra veckan... tömde en tunna...
Så kom grabben i huset fram till mig och sa: "du, hur känns det att vara en sopgubbe?"
Ja du, sa jag, det är dina sopor. Det tyckte jag var bra sagt.

Hahaha Lennart

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem

Hittade en skokartong full med diverse vuxentidningar och några bättre begagnade kådisar, kändes som ett bra fynd då :/

O andra sidan har jag heller aldrig hittat något
Men vilken flax vissa av er har! Om jag ens bara hittat hälften.

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
skärmar, dator delar, 2 stora nästan fungerade högtalare som jag målat och och bytt element på, fungerar riktigt bra!

"Nästan" fungerande högtalare som fungerar "riktigt bra"?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Jag var ju ute en dag i ett soprum då förra veckan... tömde en tunna...
Så kom grabben i huset fram till mig och sa: "du, hur känns det att vara en sopgubbe?"
Ja du, sa jag, det är dina sopor. Det tyckte jag var bra sagt.

Tog inte lång tid innan det kom fram.

Själv kan jag väl erkänna att man har snokat runt och plockat med sig några grejer ifrån Elektronik containerna vid tippen när ingen ser en. Vart många fina grejer, Fullt fungerande Amiga 500, gamall 28 tums TV med såndär härlig träplastfinish och massa annat smått o gott.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xarph
"Nästan" fungerande högtalare som fungerar "riktigt bra"?

Läs noga innan du citerar. "Bytt element"

Visa signatur

MacBook Pro 13" 4Gb/320Gb

Permalänk
Keeper of the Bamse

Fy fan, aldrig att jag skulle erkänna att jag går igenom folks sopor, vad pinsamt

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte som att jag systematiskt rotar i folks soptunnor. Det jag hittat har vart mer av en slump att jag fått syn på det när jag vart och kasta grejjer själv.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Fy fan, aldrig att jag skulle erkänna att jag går igenom folks sopor, vad pinsamt

Vi vett att du gör det ändå.:P

Ne men är ju förmodligen inte så att folk rotar igenom soppåsarna.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Fy fan, aldrig att jag skulle erkänna att jag går igenom folks sopor, vad pinsamt

Nä, jag gräver inte i soptunnor heller.. Men i vårt soprum finns det inga elektroniksop"tunna" .. Egentligen får man inte slänga elektronik alls..

Så folk ställer det ändå på golvet mot väggen..

Det är ju lite komiskt egentligen, men jag gjorde ju min hyresvärd en tjänst egentligen

Min bror ska f.ö ta systemet då han inte har något, bra det kommer till användning.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Har kollat igenom soprummet efter nätagg då jag råkade bränna upp mitt. Hittade en sönderbränd +1500 Athlon processor och moderkort.. det roliga var att kylflänsen var helt ny och satt fint mot ytan. Problemet var bara att killen hade satt sin nya fläkt på fel håll

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Aldrig hittat något av värde, men däremot sett en hel del festliga saker

Men jag har fått höra att det är att klassa som stöld om man tar saker ur soprummet? Att när man slängt det tillhör det kommunen.. Stämmer det?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "The Oddball"
Aldrig hittat något av värde, men däremot sett en hel del festliga saker

Men jag har fått höra att det är att klassa som stöld om man tar saker ur soprummet? Att när man slängt det tillhör det kommunen.. Stämmer det?

Vi ska inte dra upp en diskussion att det är olagligt men kort fattat är det för att man inte få ta saker från tippen/soprum då de kan komma från dödsbon mm och jag tror inte du skulle vilja se dina föredetta ägodelar stå 2 dagar senare i stans seconhand affär.
Sen att det ska gå till återvinning är idagsläget den större diskussionen.
men för att gå runt lagen så kan man faktist fråga de som slänger om man få ta då är det fullt lagligt!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Brukar slå en titt i elektronik, kabel samt blandskrotkontainern på jobbet.

Ibland hittar man nå fynd, gäller att ha ögonen öppna!

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

Hittade 500:-
I för sig precis utanför soprummet men endå

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte in i mitt soprum, slänger mina soppåsar i sopnedkastet och får således inte tillgång till någon kul elektronik.

Permalänk
Medlem

Jag skäms för sakerna jag tvingats slänga pga utrymmesbrist

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Kollar gärna in slängda prylar. Har hittat en och annan pryl på tippen.

En gång tänkte en bekant slänga en gammal Compaq P3-800 på tippen och jag frågade om jag kunde ta den istället. Lite långsam men väldigt strömsnål och rätt tyst. Lade in en annan hårddisk, mer minne, och ubuntu och vips så hade min storebror en fin liten maskin att skriva och surfa på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Jag brukar alltid rejda soprummet lite då och då ifall man hittar en äldre dator tex så strippar jag den på delar oftast skruv då folk alltid slänger skit nått chassi har jag tagit också. Hittat en Proson aktiv sub, 6600GT, dvdspelare, förstärkare mm, använder faktiskt dvdn och stärkaren när nalkas film eller musik.

Haha strippar du också datorn på alla skruvar som finns. Har en hel hög med massa skruvar som kan va bra å ha. Och massa annat iofs. Som batterier från moderkort. En del funkar ju fortfarande och kan komma till användning. Jumprar har jag massor också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

nja jag har aldrig äerligt vågat kolla på spstationen då man alltid har morsan med sig som frågar sig vad ma nskall med s.k skräp. såg en fin förstärkare en gång hade vart najs o bygga om till htcp chassie. men jag tog inte med mig den gubben som jobabr på den stationen är skitsur.

Permalänk
Medlem

Har inget soprum :/ och på sopstationen är dom stenhårda