Begränsa en 2.5'' IDE hårddisk till 8gb?

Permalänk
Medlem

Begränsa en 2.5'' IDE hårddisk till 8gb?

Tjenare alla!

Jag hittade en gammal IBM dator i min källare som jag nu har försökt att få igång, problemet jag hade med den innan var att hårddisken var pajj. Nu har jag dock köpt en hårddisk, 20GB IDE 2.5'' för att vara exakt men problemet nu är att BIOS i datorn inte klarar av mer än 8gb.

Finns det något sätt att begränsa hårddisken till 8GB eller mindre? Kanske finns det någon inställning om hur många cylindrar eller "huvuden" man vill använda i hårddisken?

/baned

Permalänk
Medlem

Det går oftast att bygla om hdd:n som 8gb med jumprarna. Om det inte sitter nån klisterlapp med instruktioner får du titta på tillverkarens sida.

Permalänk
Medlem

Att BIOS inte stöder mer än 1024 cylindrar (8 GB) hindrar dig inte att utnyttja hela disken om du använder ett OS, som inte använder sig av BIOS för diskhanteringen efter boot. Modärna OS använder inte BIOS. Det du måste göra är att skapa en partition mindre än 8 GB för OS:et i början av disken. Hela partition måste ligga på cylindrarna mellan 1 - 1023. Cylinder 0 där MBR ligger kan inte ingå i en partition.

Visa signatur

Fagerja