Svårare att överklocka med Core i7

Permalänk
Medlem

Känns ju rätt dumt att 1.7-1.8v är gränsen om ordentliga minnen vill ha runt 2v bara för att fungera ordentligt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Känns ju rätt dumt att 1.7-1.8v är gränsen om ordentliga minnen vill ha runt 2v bara för att fungera ordentligt.

Kan det vara så att det beror på att den är gjord i 45nm?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Kan det vara så att det beror på att den är gjord i 45nm?

Ändå kanske inte det mest lyckade draget egentligen. 1.7v och "känslig" är ju inte någonting att hurra för om ordentliga minnen ska ha 2v bara för att fungera ordentligt. Och inget av det är ju några nyheter så det borde det ju tänkts på för längesedan tycker jag.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belorios
Varken AMD eller Intel låser alla sina processore. Amd hade FX och har BE som är upplåsta och Intel kör med sina EE. Så att om någon skulle låsa upp allt tror jag inte på efterssom de båda ändå bjuder på alternativ, om än intels är något dyra =).

OnT: Synd om Intel löser matningspänningen till minnena på detta viset. Köper man en dyr rigg så vill man självklart kunna köpa vilka minnen man vill och då även kunna överklocka dessa.

Men på den gamla goda tiden gick alla processorer klocka.
Inga var låsta.
Så man kunde köpa en billig processor och om man vågade, så kunde man klocka den på egen risk.

Nu är det ju bara dem dyraste som inte är låsta.

Jag undrar hur det kommer sig att både Intel och AMD valt att låsa alla sina processorer förutom de dyraste?
Om någon av dem hade alla sin processorer upplåsta så skulle de företaget vara ganska populärt bland entusiaster.

Jag tror nog att dem har snackat ihop sig, och båda bestämt tillsammans att börja låsa alla processorer förutom de dyraste.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Men på den gamla goda tiden gick alla processorer klocka.
Inga var låsta.
Så man kunde köpa en billig processor och om man vågade, så kunde man klocka den på egen risk.

Nu är det ju bara dem dyraste som inte är låsta.

Jag undrar hur det kommer sig att både Intel och AMD valt att låsa alla sina processorer förutom de dyraste?
Om någon av dem hade alla sin processorer upplåsta så skulle de företaget vara ganska populärt bland entusiaster.

Jag tror nog att dem har snackat ihop sig, och båda bestämt tillsammans att börja låsa alla processorer förutom de dyraste.

Duron 600. Celeron 300A. Den senare var ju extra populär i billiga dualslot moderkort.

Klockade man så hade man på den tiden en 600MHz+ "Dualcore". Det var grejer det. Sopade banan med samtliga processorer som gick att köpa i dyrare segment en lång tid.

Permalänk

Som jag förstår det allså!
Så här ligger det till: Minnen volt max 1.8 v, minnensfrekvens 1330 max ovsätt om dina minnen är högre specade.

Går ju utmärkt att klocka processorn allså. kommer inte bli några svårigheter att få upp den på 4 ghz. ( minnen och processor kör ej synkat, man ställer in manuelt vilken frekvens man vill att minnen respektive processor vill köra.

Nu får flera tillverkarna fixa så man kan köra sina ddr3 minnen i runt 1.7 v + sälja tre pack minnen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefanken
Som jag förstår det allså!
Så här ligger det till: Minnen volt max 1.8 v, minnensfrekvens 1330 max ovsätt om dina minnen är högre specade.

Går ju utmärkt att klocka processorn allså. kommer inte bli några svårigheter att få upp den på 4 ghz. ( minnen och processor kör ej synkat, man ställer in manuelt vilken frekvens man vill att minnen respektive processor vill köra.

Nu får flera tillverkarna fixa så man kan köra sina ddr3 minnen i runt 1.7 v + sälja tre pack minnen.

Ser ut som du fattat precis.
Jobbigt det blir med enkelpack dualpack och trippelpack minnen bara.
Varför bry sig om sånt? Varför säljer de bara inte enkelpack?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
...
Jobbigt att AMD och Intel inte vill låta sina kunder använda produkterna hur de vill. De har säkert något avtal att båda ska låsa sin processorer, annars skulle en av dem välja att inte göra överklockning svårt för att få mer kunder från överklockarna.

Det är ju en garanti- och försäkringsfråga framförallt. Ett antal lär ju leka runt med sin CPU för att den "ska" kunna överklockas, sen begär en ny på garanti om de pajar den (eller andra komponenter).

Sen så, återigen, som vanligt, så är andelen processor som körs överklockade mot de som inte gör det relativt liten.

Men vi får väl se när i7-lösningar kommer ut alla varianter och volymer.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|