Permalänk
Medlem

Det är nog sant att det finns kort som fungerar som de ska, för på både komplett och inet så skriver folk att det fungerar bra. Och även på prisjakt ger alla höga betyg, de låter där som det folk har haft problem med är ljudet och värmen. Men det är ju en annan femma då fungerar ju kortet i alla fall.

Visa signatur

Stationär: Intel C2D E8400 3.0GHz | 2x2GB XMS2 Corsair | Sapphire Radeon HD4870 512MB | Western Digital 640GB (AAKS) | Asus P5Q-E | Antec Sonata III 500W |
Bärbar: LG r200 - Intel C2D T7100 1,8GHz - 2GB PC5300 - radeon hd2400 - 160gb hdd
Mobil: HTC Touch Diamond

Permalänk
Medlem

Kan det här problemet finnas på Sapphire's HD4850 kort?
För beställde ett nyss från DigiSwe och hoppas allt går så smidigt som möjligt Som vi alla vill ...

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Medlem

Mitt sapphire 4870 fungerar hur bra som helst. Iofs så vägrar crysis att fungera men utöver det så är det funkis.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk

men fungerar inte crysis så fungerar ditt kort bra! jag kan spela crysis men de ser helt konstigt ut flimmer mm! bioshock hänger sig också! 4870x2 shappire.. ska ringa komplett i morgon om man kan få ett annat! men vet inte vad man ska ta istället!

Visa signatur

GTX 1080 , acer XB270HU G-sync, i2600k @4600, ssd

Permalänk

Jag ska kolla om det blir nåt bättre med 8.9, annars så får jag returnera kortet till komplett och välja ett annat .

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Är det bara med Sapphire som detta händer?
Ingen som har råkat ut för detta med Gigabytes 4870?

Hade nämligen tänkt att beställa ett Sapphire kort, men det verkar nu som att jag borde tänka om... Eller?

Permalänk
Medlem

Köpte ett Sapphire 4870 från komplett.se och givetvis så fungerar inte kortet som det ska.
Vissa spel (ex. GRID) fungerar klockrent medans andra (ex. UT3 och Spore) hänger sig, mosaik stil som nämnts ovan.

Testade att modifiera .ini-filen som "fryking" beskrivit tidigare i tråden och det verkar faktiskt som att det fungerar nu. Spore som tidigare hängde sig i menyn knallar på som det ska nu.

Ska se om problemen kvarstår med orginal .ini-filen i kommande drivrutiner innan jag returnerar kortet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazchi
Köpte ett Sapphire 4870 från komplett.se och givetvis så fungerar inte kortet som det ska.
Vissa spel (ex. GRID) fungerar klockrent medans andra (ex. UT3 och Spore) hänger sig, mosaik stil som nämnts ovan.

Testade att modifiera .ini-filen som "fryking" beskrivit tidigare i tråden och det verkar faktiskt som att det fungerar nu. Spore som tidigare hängde sig i menyn knallar på som det ska nu.

Ska se om problemen kvarstår med orginal .ini-filen i kommande drivrutiner innan jag returnerar kortet.

Varför ska du returnera kortet? Det kommer ju förmodligen inte att hjälpa. Om det faktiskt fungerar nu finns det väl ingen anledning att skicka tillbaka det om du inte är missnöjd på något annat också? Det handlar ju uppenbarligen om en bugg när strömsparfunktionen ska gå igång eller snarare ska stängas av. Mjukvarufel löses icke med ny hårdvara av samma typ...

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Varför ska du returnera kortet? Det kommer ju förmodligen inte att hjälpa. Om det faktiskt fungerar nu finns det väl ingen anledning att skicka tillbaka det om du inte är missnöjd på något annat också? Det handlar ju uppenbarligen om en bugg när strömsparfunktionen ska gå igång eller snarare ska stängas av. Mjukvarufel löses icke med ny hårdvara av samma typ...

Om det faktum kvarstår att kortet inte fungerar som det ska så kan jag väl visst returnera kortet. Enkelt uttryckt så har jag köpt ett kort som har en energisparfunktion som uppenbarligen inte fungerar.
Hos komplett.se har jag aldrig tidigare haft några problem att returnera produkter och välja någon annat fabrikat. Vi pratar ändå inga stora summor att eventuellt lägga imellan.

Och varför undrar du, jo för att jag har köpt en produkt som inte fungerar till 100%. Som jag sa, löser sig problemen i framtida drivrutinsuppdateringar så behåller jag det, om inte så får komplett snällt ta och ersätta mig med en fungerande produkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marabou
Det låter ju faktiskt som ett defekt kort. Har du provat alla fixar som finns och inget funkar så är det bara att skicka tillbacka kortet och begära ett nytt......

....

Har provat CCC 8.9 nu och problemet kvarstår fortfarande. Dock har jag uppdaterat mitt bios nu till en betaversion och ska se ifall det fungerar. Annars blir det att skicka iväg hela burken (Köpte den ihopsatt från netgiganten) och hoppas på att de kan lösa mina problem :).

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Nu har Sapphire sketit i det blå skåpet. RMA nummer på väg från komplett.

Permalänk

Hopp, då blir det en RMA på mitt kort oxå . Förhoppningsvis så kan jag få ett annat kort ..

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Detta låter verkligen oroväckande, tänkte just beställa ett HD4870 men så blir inte fallet. Än om det är drirutiner som spökar alt hårdvarufel eller både och så skulle jag knappast tolerera detta oavsett! Så min fråga, lider HD4850 av samma problem?

Visa signatur

We live in an age when pizza gets to your home before the police

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellb0y
Detta låter verkligen oroväckande, tänkte just beställa ett HD4870 men så blir inte fallet. Än om det är drirutiner som spökar alt hårdvarufel eller både och så skulle jag knappast tolerera detta oavsett! Så min fråga, lider HD4850 av samma problem?

Detta verkar bara drabba Sapphires 4870, om du väljer ett annat företag så kommer du undan problemet.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellb0y
Detta låter verkligen oroväckande, tänkte just beställa ett HD4870 men så blir inte fallet. Än om det är drirutiner som spökar alt hårdvarufel eller både och så skulle jag knappast tolerera detta oavsett! Så min fråga, lider HD4850 av samma problem?

Jag köpte en HiS HD4870... med original bios betedde sig fläkten ruskigt skumt och crysis hackade ihjäl sig så fort fläkten började gå upp och ner...

Men efter att jag flashade med ASUS HD4870 TOP BiOSet så har allt blivit helt sjukt bra, verkligen sjukt bra... Warhead "flyter", Spore (Omg e det sant) går p åsom bara den, Pure i 1600 x 1200 flyter på hur lugnt som helst så... jag har inget o klaga på.

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Detta verkar bara drabba Sapphires 4870, om du väljer ett annat företag så kommer du undan problemet.

Kan vara så enkelt som att det säljs mest Sapphire-kort...

Permalänk

Mitt Gigabyte 4870 Lätt som i bombens. Tjöt nonstop. fick fan inte tyst på skiten. Kunde höra kortet mer än min antec 900 låda -.-

har skickat in väntar på svar från komplett.

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk

Själv har jag ett Asus Extreme HD4870 och jag älskar det Inga missöden, inga konstiga ljud, inget mjukvarupill och det flyter på som bara den

Ska någon beställa ett 4870 kan jag inte mindre än rakommendera Asus !

Behövdes lite goda nyheter i denna tråden tyckte jag

Permalänk

a de värkar helt klart som att sapphire har gjort någonting fel!! jag ska nog retunera mitt och be om ett asus istället!! eller vet någon hur qainward fungerar?? för tror inte asus fanns inte på ett tag!

Visa signatur

GTX 1080 , acer XB270HU G-sync, i2600k @4600, ssd

Permalänk
Medlem

Hej alla. Jag har exakt samma problem som alla andra här. Precis köpt en ny dator med överklockat radeon 4870. När jag startade datorn så funkade allt, men när jag skulle installera warhammer så dog bara datorn och startade om. Jag fick dock ingen bild på skärmen så fick stänga den och vänta 30 min. Provade igen och underklockade grafikkortet och då kunde jag installera spelet. När jag startade WAR så hände det igen. Läste alla forum jag kunde hitta och då hittade jag nåt om att skapa ccc profiler för att snabba fanspeed och det gjorde jag. Det hjälpte dock inte. Provade idag med att skapa profil ang klockningen till 7500 nonstop. Det funkar ej heller. Har kunnat logga in på WAR med absolut lägsta upplösning och då hann jag vara inne i 1 timme sen händer det igen.
Nu kommer jag till det helt sjuka. Jag lämnade in datorn igår och dom testade den och körde WAR i högsta upplösning i 3 timmar utan att någo hände och när jag tog hem den och använde samma inställning så dog den direkt när jag skulle börja spela. Dom vet ej vad det kan vara och jag har absolut ingen aning. Kan det vara skärmen för det är det enda som ej vi hade samma av, eller kan det vara eluttagen i mitt hem?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Körde precis 3dmark-06 och fick lite överraskande 10300 poäng.
Synd bara att överraskningen var en negativ sådan!!

Visa signatur

bolu
c2d 6750, 4096mem, ati4870

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyzone
Hej alla. Jag har exakt samma problem som alla andra här. Precis köpt en ny dator med överklockat radeon 4870. När jag startade datorn så funkade allt, men när jag skulle installera warhammer så dog bara datorn och startade om. Jag fick dock ingen bild på skärmen så fick stänga den och vänta 30 min. Provade igen och underklockade grafikkortet och då kunde jag installera spelet. När jag startade WAR så hände det igen. Läste alla forum jag kunde hitta och då hittade jag nåt om att skapa ccc profiler för att snabba fanspeed och det gjorde jag. Det hjälpte dock inte. Provade idag med att skapa profil ang klockningen till 7500 nonstop. Det funkar ej heller. Har kunnat logga in på WAR med absolut lägsta upplösning och då hann jag vara inne i 1 timme sen händer det igen.
Nu kommer jag till det helt sjuka. Jag lämnade in datorn igår och dom testade den och körde WAR i högsta upplösning i 3 timmar utan att någo hände och när jag tog hem den och använde samma inställning så dog den direkt när jag skulle börja spela. Dom vet ej vad det kan vara och jag har absolut ingen aning. Kan det vara skärmen för det är det enda som ej vi hade samma av, eller kan det vara eluttagen i mitt hem?

Tack på förhand.

Skulle kunna vara att grafikkortet klockar ner om din skärm inte stöder lika hög upplösning som de körde, att det skulle vara fel på eluttagen känns aningen osannolikt.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Shena, får skit låga resultat i 3dmark 06 och vantage. runt 12000 i 06 och 7000 i vantage. Crysis Warhead och vanliga crysis presterar skit på datan! Allt på max på 1440 900 ligger på 20 - 35 FPS! Det värsta är när man kollar mot områden med mycket fiender! För jäkla tråkigt, är det kortet som är fel på eller är det bara så mellan HD 4870 och Crysis och 3dmark?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dawidowski
Mitt Gigabyte 4870 Lätt som i bombens. Tjöt nonstop. fick fan inte tyst på skiten. Kunde höra kortet mer än min antec 900 låda -.-

har skickat in väntar på svar från komplett.

Fan jag som avboka sapphire kortet och beställde gigabyte....

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Skulle kunna vara att grafikkortet klockar ner om din skärm inte stöder lika hög upplösning som de körde, att det skulle vara fel på eluttagen känns aningen osannolikt.

Jag har köpt en ny Skärm på samma ställe och den ska klara den upplösningen enöligt dom. Tycker med att eluttagen är ej sannolikt men det är typ det enda som återstår.

Permalänk
Hjälpsam

Klart att det kan vara elfel.
Om nollan glappar i elcentralen kan man få väldigt skumma spänningar i eluttaget.
Jag är ingen elektriker kan tyvärr inte detaljerna kring detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyzone
Jag har köpt en ny Skärm på samma ställe och den ska klara den upplösningen enöligt dom. Tycker med att eluttagen är ej sannolikt men det är typ det enda som återstår.

Testa i ett annat rum då så får du se.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Jag har Sapphire 4870 och exakt samma problem. Counter-strike (av alla spel) frös totalt efter 45 min.

Jag har nu uppdaterat mitt BIOS och problemen verkar vara borta (det var varken värme- eller drivrutinsrelaterade problem.)

Mitt moderkort är ett gigabyte ep45-ds3. Om ni andra har Sapphire-kort och ett liknande moderkort kan ni ju alltid testa det. Den senaste BIOS-versionen finns dock ej tillgänlig ännu (f9b)

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush | Prolle: E8500 | Bräda: Gigabyte GA P45 | RAM: 4gig Dominator 1066mhz | HDD: WD Caviar 500gig | GPU: HD 4870 | Skärm: Samsung T220

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roggan85
Jag har Sapphire 4870 och exakt samma problem. Counter-strike (av alla spel) frös totalt efter 45 min.

Jag har nu uppdaterat mitt BIOS och problemen verkar vara borta (det var varken värme- eller drivrutinsrelaterade problem.)

Mitt moderkort är ett gigabyte ep45-ds3. Om ni andra har Sapphire-kort och ett liknande moderkort kan ni ju alltid testa det. Den senaste BIOS-versionen finns dock ej tillgänlig ännu (f9b)

Var fick du tag på det bioset då?

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Av netgigantens support. Kan skicka till de som vill ha (gigabyte EP45-DS3)

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush | Prolle: E8500 | Bräda: Gigabyte GA P45 | RAM: 4gig Dominator 1066mhz | HDD: WD Caviar 500gig | GPU: HD 4870 | Skärm: Samsung T220