Permalänk
Medlem

BIOS uppdateringsstrul, ASUS P5B Deluxe

Hej hej,

jag försöker förgäves uppdatera BIOS på mitt ASUS P5B Deluxe. Har lyckats tidigare, men nu verkar det inte vilja funka ordentligt. Problemet är att jag lägger in biosuppdateringen (P5B-DLX_1237.ROM) på en tom CD-RW skiva, startar om datorn och trycker alt+F2 för att starta FlashUpdate2 (eller vad det nu heter). Tidigare visades olika ställen datorn kunde hämta uppdateringsfilen ifrån, t.ex A:, C: och D:. Problemet är att D: cd-rom enheten inte visas längre. Jag kan alltså inte välja att uppdatera BIOS:et från skivan, vilket ska gå och jag lyckats med tidigare. Fattar inte varför det inte går helt plötsligt...? Kan någn vara duktig och snäll och hjälpa mig?

Går det inte att använda USB-stick vid uppdateringar? Ser inga sådana möjligheter heller....

tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Det ska gå med diskett och USB-sticka när du uppgraderar via BIOS. Provat med USB-sticka?

Permalänk
Medlem

Jepp, har testat men den dyker inte heller upp i listan av "ställen att välja uppgraderingsfilen ifrån".... Det står bara C: och A:, jag vill ha D: så att den läser från skiva eller motsvarande för USB.

Jag har inte diskettenhet överhuvudtaget, finns det nån idag som har det?!?

Tänkte testa ytterligare ett sätt att uppgradera BIOS enligt ASUS hemsida, men då behöver man starta DOS. Hur gör man det?

Permalänk
Medlem

Men du, prova markera a och tryck enter, vet att min usb-sticka inte dök upp som O på mitt moderkort.

Permalänk
Medlem

Har gjort det med. Listan visar C: och A: oavsett om jag har något i eller inte. C: represenetade tydligen CD/DVD:n när jag hade Crysis-skivan i, men efter att jag bytte till skivan med BIOS-uppdateringsfilen visade den ingenting på C:. A: visar inget oavsett jag har USB-sticka i eller inte... Blir inte klok på det!

Permalänk

Av egna erfarenheter så gick det inte att bara lägga .rom-filen direkt i skivan. När du ska bränna så kan du testa att skapa en mapp först (döp den BIOS eller något, spelar kanske ingen roll egentligen) och sedan släng in .rom-filen i mappen. Blev tvungen att göra detta för att mitt moderkort (P5E Deluxe) skulle hitta filen på skivan.

Permalänk
Medlem

det funkade precis som du sa pennywise!! Nu funkar mina 6GB ram fiiint!! Tack så hemskt mycket!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksx
det funkade precis som du sa pennywise!! Nu funkar mina 6GB ram fiiint!! Tack så hemskt mycket!!!

Lugnt.