Program för att visa systeminfo

Permalänk
Medlem

Program för att visa systeminfo

Jag är på jakt efter ett program som visar lite info om den aktuella datorn, t ex IP-adress och datornamn.
Behöver detta för att personer jag hjälper enklare ska kunna ge mig denna info utan att jag ska behöva guida dem hur man tar fram det den "vanliga" vägen.

Är det någon som har något tips?

Eller är det någon som vet hur man kodar upp detta i t ex C#?
Jag är inte så haj på det språket, men med lite guidning till hur man kan börja kanske jag klarar det.

Permalänk
Medlem

Sök på google och ladda ner siw.exe.

Permalänk
Medlem

Start > Kör > cmd

systeminfo > c:\systeminformation.txt && notepad c:\systeminformation.txt

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem

Eller om du själv gör något program i C# så kan du använda Environment.MachineName för att få fram datornamnet. Och följande rader för att få fram dem lokala nätverksadresserna (IPv4 och IPv6 om nu det finns)

System.Net.IPHostEntry host = System.Net.Dns.GetHostEntry(System.Net.Dns.GetHostName()); for(int i = 0; i < host.AddressList.Length; i++) { Console.WriteLine("Lokal IP: " + host.AddressList[i]); }

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren, ska testa det när jag kommer hem från jobbet idag!

Är det någon som har en länk till någon sida där man kan se alla variabler man kan plocka fram på det här sättet för att få info om systemet? Tänkte göra ett program där man kan få upp all nödvändig information om systemet så användaren själv kan ge mig det över telefon.

Har sökt på google men jag vet inte riktigt vad jag ska söka efter för att hitta det.