Permalänk
Medlem

Jag har precis beställt ett Sapphire 4850 TOXIC med gigabyte EP45-DS3, någon som har haft liknande problem med Sapphires TOXIC-utgåvor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roggan85
Av netgigantens support. Kan skicka till de som vill ha (gigabyte EP45-DS3)

Jaha, du menade till moderkortet. Trodde det var grafikkortet jag

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk

4870 fix

Som 90% av alla här i tråden, OCH på AMD/ATI's forum, så fick jag mosaik och ränder på skärmen efter några minuter bara, med mitt spritt nya Sapphire 4870 512.

Efter fifflande med drivrutiner fram och tillbaka, gamla som nya, formatering, CCC gammalt som nytt, så fick jag tipset av en polare att kolla hotfixen till 48xx-korten från AMD's sida. (står säkert någonstans i den här tråden, men jag har väl missat det.)

Det löste problemen med mitt kort!

Visa signatur

Sunt förnuft fick mig att köpa en iMac.
Gör det du med!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jagarbosse
Som 90% av alla här i tråden, OCH på AMD/ATI's forum, så fick jag mosaik och ränder på skärmen efter några minuter bara, med mitt spritt nya Sapphire 4870 512.

Efter fifflande med drivrutiner fram och tillbaka, gamla som nya, formatering, CCC gammalt som nytt, så fick jag tipset av en polare att kolla hotfixen till 48xx-korten från AMD's sida. (står säkert någonstans i den här tråden, men jag har väl missat det.)

Det löste problemen med mitt kort!

Det är väl den här du menar : http://ati.supportcenteronline.com/ics/support/default.asp?de...

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
Det är väl den här du menar : http://ati.supportcenteronline.com/ics/support/default.asp?de...

konkelbär där var sidan jag leta efter ja

Det löste mina problem med kortet.

Visa signatur

Sunt förnuft fick mig att köpa en iMac.
Gör det du med!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jagarbosse
konkelbär där var sidan jag leta efter ja

Det löste mina problem med kortet.

Xp länken funkade, men inte Vista länken -.- Och jag som kör Vista oxå ..

Edit : En länk som funkar : http://drivers.softpedia.com/progDownload/ATI-Radeon-HD-4800-...

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

när jag installerade ccc 8.9, så står det i såhär i gpu-z
Pixel Fillrate: 13107,9 GPixel/s | Texture Fillrate: 32769,7 GTexel/s
Bandwith: 32.0 GB/s
GPU Clock: 819241 MHz | Memory: 500 Mhz

Vilken fin överklocking (bug) ccc 8.9 kom med

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
haha ATI xD

Mogen kommentar du..... kom med nått konstruktivt istället.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Hjälpsam

En del säger att en flash av moderkortets BIOS fixat problemen, jag har ingen aning om varför.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Re: 4870 fix

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jagarbosse
Som 90% av alla här i tråden, OCH på AMD/ATI's forum, så fick jag mosaik och ränder på skärmen efter några minuter bara, med mitt spritt nya Sapphire 4870 512.

Efter fifflande med drivrutiner fram och tillbaka, gamla som nya, formatering, CCC gammalt som nytt, så fick jag tipset av en polare att kolla hotfixen till 48xx-korten från AMD's sida. (står säkert någonstans i den här tråden, men jag har väl missat det.)

Det löste problemen med mitt kort!

Är det bara att tanka ner och köra? eller ska man göra något innan/efter?

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush | Prolle: E8500 | Bräda: Gigabyte GA P45 | RAM: 4gig Dominator 1066mhz | HDD: WD Caviar 500gig | GPU: HD 4870 | Skärm: Samsung T220

Permalänk
Medlem

Jag har också ett Sapphire 4870 och har haft samma problem som många här har haft. Jag ringde in till komplett och pratade med deras support, först fick jag rådet att uppdatera BIOS, det här hjälpte inte alls, så jag ringde igen för att få reklamera. Då tar dom en titt på min setup och ser på en gång att jag var tvungen att höja spänningen till mina minnen från standard till 2.1V och se på f*n så har det fungerat prima nu i en vecka. Vet inte om det är något speciellt för just mig men tyckte att det var värt att nämna det i alla fall

Permalänk

Re: Re: 4870 fix

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roggan85
Är det bara att tanka ner och köra? eller ska man göra något innan/efter?

det är bara att tanka o köra

Ersätt alla filer när den frågar om du vill skriva över, även om dom är nyare.
Dock så fick jag problem ikväll igen, dock så har jag lirat några timmar redan, så de funkade bättre.

Ska testa att ställa upp minnes-spänningen en aning som ovanstående postare nämner!

alla tips är bra tips.

Visa signatur

Sunt förnuft fick mig att köpa en iMac.
Gör det du med!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkuMpeR
Jag har också ett Sapphire 4870 och har haft samma problem som många här har haft. Jag ringde in till komplett och pratade med deras support, först fick jag rådet att uppdatera BIOS, det här hjälpte inte alls, så jag ringde igen för att få reklamera. Då tar dom en titt på min setup och ser på en gång att jag var tvungen att höja spänningen till mina minnen från standard till 2.1V och se på f*n så har det fungerat prima nu i en vecka. Vet inte om det är något speciellt för just mig men tyckte att det var värt att nämna det i alla fall

Hur höjer du volten på dina minnen? Menar du RAM minnena eller minnena på grafikkortet? tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fryking
Jag hade samma problem som tråskaparen med mitt nya Saphire 4870. När jag startade vissa spel blev det grafikbuggar på skärmen och hela datorn låste sig, men jag lyckades hitta en ganska enkel lösning.

Tydligen har ATI fuckat upp sina drivisar. ATI har en funktion för att spara energi som fungerar som så att när kortet inte behöver gå för fullt så klockar den ner GPU hastigheten. Det är bara det att när det är ett 3d spel som inte kräver alltför mycket men endå lite kan inte drivrutinerna bestämma sig ifall den ska klocka GPUn till 500Mhz eller 750Mhz. Istället ligger den och togglar mellan dessa två klockfrekvenser. Detta laddar ur alla buffrande kondningar och gör så att kortet dör när PSUn inte kan leverera tillräckligt med ström under alla skiftningar.

LÖSNING:
Skapa en profil i CCC och editera i profil-filen precis som man gör med "Fan fix" http://www.youtube.com/watch?v=eufDqKmOSOI&feature=related.
Istället för att ändra fläkthastigheten ändrar du detta:

Byt ut:

<Feature name="CoreClockTarget_0">
<Property name="Want_0" value="50000" />
<Property name="Want_1" value="50000" />
<Property name="Want_2" value="75000" />
</Feature>

Mot:

<Feature name="CoreClockTarget_0">
<Property name="Want_0" value="75000" />
<Property name="Want_1" value="75000" />
<Property name="Want_2" value="75000" />
</Feature>

Starta om datorn och aktivera profilen TVÅ gånger.

Det löste sig för mig, hoppas det fungerar för er!

Detta verkar ha löst mitt problem, tack så sjuuukt mkt

Permalänk
Medlem

Jag köpte 2 identiska system, ett till mig och ett till lillebrorsan med sapphire HD4870. Så hoppades jag på att slippa dessa problem. Men han klagade på att det kom upp saker på skärmen när han spelade cs och då kollade jag och till min förfaran så var det mosaik. Det verkar stämma att man måste pressa kortet för att slippa dessa problem för jag som har spelet mer grafiskt avancerade spel hade inte märkt av något. Men jag gjorde som fryking sa och skapade en ny profil i CCC och satte ständig klock till 750MHz och sen höjde jag fanspeeden lite också. Han har inte klagat sen dess och det har gått 2 dagar och han spelar ganska mycket om vi säger så. Tack för lösningen, jag ställde in så på mitt system med.

Har en till fråga, mitt HD4870 ligger runt 67 grader idle och runt 70 i load, borde den inte vara lägra i idle?

Visa signatur

Stationär: Intel C2D E8400 3.0GHz | 2x2GB XMS2 Corsair | Sapphire Radeon HD4870 512MB | Western Digital 640GB (AAKS) | Asus P5Q-E | Antec Sonata III 500W |
Bärbar: LG r200 - Intel C2D T7100 1,8GHz - 2GB PC5300 - radeon hd2400 - 160gb hdd
Mobil: HTC Touch Diamond

Permalänk
Medlem

Tydligen har ati bestämt att det gör inget om idle tempen är hög, det är bättre att köra fläkten tyst istället. Vilket jag faktiskt kan hålla med om.

Permalänk

Jag vill att mitt kort ska funka utan att masa med massa profiler och hotfixes hit och dit .. så jag kommer att skicka tillbaks mitt kort till komplett .

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Hjälpsam

En liten checklista.
Uppdatera till senaste moderkortsdrivarna.
Uppdatera DirectX.
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=2da4...
Ladda defaultinställningarna i BIOS.
Om du överklockar, testa utan klock, det kan mycket väl fungerat med ditt gamla kort, men inte ditt nya.
Om ett enstaka spel inte fungerar kontrollera om du har senaste patchen, gå in på spelforumet för att se om det finns någon lösning.
Edit; felaktiga minnen kan ge grafikfel, kör ett minnestest.
http://www.memtest.org/

På egen risk, Uppdatera BIOS.

För dom som det berör
Kom inte hit och gnäll om ett piratkopierat spel inte fungerar, vi skall inte behöva hjälpa dig felsöka något skitcrack, köp spelet i stället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeboor
Hur höjer du volten på dina minnen? Menar du RAM minnena eller minnena på grafikkortet? tacksam för svar!

RAM minnena går in i BIOS och höjer DRAM voltage eller nåt liknande

Permalänk

SkuMpeR : vad har du för system??? kan vara bra att veta jag skickade tillbaka mitt kort igår! men ska prova sedan om det fortfarande ärsamma problem när jag får tillbaka kortet!! måste bara säga att de är konstigt att dom har en sådan "liten" fläkt på 4870x2 korten när de blir sådan värme!

Visa signatur

GTX 1080 , acer XB270HU G-sync, i2600k @4600, ssd

Permalänk
Medlem

SkuMpeR:
Har du möjligtvis Corsair Dominator PC-8500 minnen? För vad jag har hört från netgiganten så trivs dessa minnen bäst i 2.1V och eftersom du sa att du skulle ändra volten till det där så kanske det hjälper mig också då jag har sådana minnen och fortfarande problem med min dator.

Har provat att uppdatera verkligen allt, kör t.o.m med f9b-versionen av bios till mitt gigabyte EP45-DS3 mobo som någon pratade om här förut :). Kanske vore värt att testa och se ifall problemen försvinner, men undrar bara ifall det är såna minnen du har?

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk

Brunbeck: undrar precis samma har också dom minnena! men jag har ett annat moderkort!

Visa signatur

GTX 1080 , acer XB270HU G-sync, i2600k @4600, ssd

Permalänk
Medlem

Verkar konstigt med alla dessa problem, jag har ett 4870 från Sapphire, har inte haft några som helst problem, oavsett applikation.

Kör CS 1.6, som inte belastar grafikkortet alls, och upplever ingen "mosaik". Spelar bioshock, crysis, cod4 och warhammer online, aldrig haft problem, och jag köpte kortet samma vecka som det släpptes

Hoppas det löser sig för er alla i alla fall.

Permalänk
Medlem

jag har samma problem med "mosaik" och ränder... jag har precis köpt datorn och är ganska besviken... men dom spelen som det blir så på är dom som inte är krävande tex: wc3 och cs 1.6.

jag har:

ofc -= Sapphire HD4870 =-
Gigabyte GA-X48-DQ6 med senaste bios
OCZ Reaper 2x1gb 1066 minnen
och en e8400...

jag har testat det som står i forumet men ingenting verkar hjälpa. :S

Edit: nu har jag fått ett till problem... -.-
nu när jag försöker starta ccc så står det bara "ATI Catalyst Control Center cannot be started because the currently active GPU is not supported"
det här hände när jag försökte installera hotfixen...
så nu har jag avinstallerat allt och kört med driver sweeper och installerat 8.9 igen. och det blir samma felmedelande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brunbeck
SkuMpeR:
Har du möjligtvis Corsair Dominator PC-8500 minnen? För vad jag har hört från netgiganten så trivs dessa minnen bäst i 2.1V och eftersom du sa att du skulle ändra volten till det där så kanske det hjälper mig också då jag har sådana minnen och fortfarande problem med min dator.

Har provat att uppdatera verkligen allt, kör t.o.m med f9b-versionen av bios till mitt gigabyte EP45-DS3 mobo som någon pratade om här förut :). Kanske vore värt att testa och se ifall problemen försvinner, men undrar bara ifall det är såna minnen du har?

Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2 det är mina minnen

Permalänk
Medlem

nu har det ordnat sig med ccc. men det fungerar fortfarande inte att spela wc3...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkuMpeR
Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2 det är mina minnen

Okej. Jag ändrade volten till 2.1 iaf och har spelat crysis i ett par timmar nu utan att det har hängt sig. Det skulle tydligen vara bra att ha högre volt till minnena eftersom jag har 4Gb också. Kan alltid hoppas att det är so long el problemo nu

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk

okej jag ska prova att ställa upp mina minnen sedan ifall de fortfarande inte fungerar när jag nu får tillbaka mitt grafikkort! är de någon fara över lag att höja till 2.1 på minnena? har dominator minnen de klarar dom väll?

Visa signatur

GTX 1080 , acer XB270HU G-sync, i2600k @4600, ssd

Permalänk
Medlem

najs, köpte ett 4870 igår kväll -.-

Permalänk

Jag har ett Sapphire HD 4870 med blå pcb, och det krånglar. Och jag vet att Sapphire har sålt HD 4870 med rött pcb .

Krånglar de "röda" korten ?

Visa signatur

Eeeeeeh.