Norton Ghost för att skapa imagefiler av flera klienter

Permalänk
Medlem

Norton Ghost för att skapa imagefiler av flera klienter

Jag skulle behöva lite info om Norton Ghost. Jag ansvarar över driften för ett företags klienter och idag finns ingen bra lösning för ominstallation av klienter förutom hos en extern firma. Tanken är att jag ska fixa en bättre lösning för det och jag har kollat lite på Norton Ghost. Men jag tycker det är väldigt bristfälligt med information på hemsidan, om det inte är jag som är dålig på att leta.

Det jag är intresserad av att veta är hur det fungerar att installera en image via nätverket? Låt säga att en windows installation har gett upp och jag ska ominstallera klienten. Vad jag förstått kan jag boota en skiva/diskett och via den plocka imagen från nätverket. Men det jag skulle vilja göra är att ställa in vissa saker enskilt, t ex domän och adminkonto. Är det möjligt?

Eller finns det något annat program som klarar det?

Permalänk
Medlem

Acronis true image borde klara det där.

Permalänk
Medlem

Acronis har olika varianter av sin TrueImage - allt mellan hemanvändare och Enterprise.

Man kan ladda ner och prova gratis nån vecka innan köp.

Labba på!

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, ska kolla på det.
Fler tips?

Permalänk
Medlem

Ghost och True Image är kloningsverktyg, dvs du gör en exakt kopia av en dator till en annan eller till image-filer.
Så i ditt fall så måste du ta image på alla datorer (efter som alla är individuella) och sen köra en restore på en dator som har precis samma hårdvarukonfiguration.

Välja domän mm kan du bara gör vid en installation. I det fallet ska du ha obevakade installationer via RIS eller WDM.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Du kan köra image men du måste vilket fall som helst köra sysprep på imagen först. Utan sysprep så har alla installationer samma SID-nummer vilket gör att alla maskiner heter samma nätverket. Blir kaos. I sysprep.inf så ställer du in domän och adminkonto.

Enklast är att sätta upp en RIS-server för att kunna boota direkt via nätet. Via den mappar du något share och startar Ghost som laddar imagen och bootar om datorn.

Detta är inte helt enkelt så räkna med en veckas arbetstid för att komma i mål.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Detta är inte helt enkelt så räkna med en veckas arbetstid för att komma i mål.

Eller ännu mer beroende på hur många olika modellera av klienter man har

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Sysprep ser ju ut som ett ok alternativ, men det verkar inte vara det lättaste programmet att leka med. Lite omständigt också för vi har en ganska varierande maskinpark då vi inte byter alla datorer på en gång utan stötvis under året och då varierar även modellerna, vilket är en liten nackdel. Så något enklare program hade varit att föredra.

Hur är det med Norton Ghost? Kan man få det programmet att skita i att kopiera datornamn så man får mata in det själv i installationen? Det är väl egentligen det största problemet att många program kopierar även det, hade vart smidigt om man fick en ruta i installationen för att mata in datornamn, domän och eventuellt lite annan information också, precis som med sysprep. Men som sagt ett lite enklare program som inte är lika omständigt hade vart skönt med tanke på variationen av maskiner.

Permalänk
Medlem

I värsta fall får man ändra domän, datornamn (ställa in rätt skrivare) manuellt direkt första gången datorn startar efter du kört färdigt image filen. Ska man ändra direkt efteråt spelar det ingen roll vad de står innan. Om du sedan ändå startar och kontrollera/ställa in datorn efteråt så förlorar man ändå inte så mycket tid jämfört med en ruta under installationen.

Sysprep låter jättebra om man har en hel datorsal som ska installeras om samtidigt och man bara vill köra och stänga av allt efteråt utan att kontrollera hur det gick.

Permalänk
Medlem

Det är sant.

Jag kommer ändå få gå till datorn och lägga till skrivare m.m. som du säger så det är olika på olika avdelningar, så det spelar ingen större roll. Mest en smidig grej. Men isåfall borde ju Norton uppfylla mina behov, dessutom lättanvänt och snabbt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Acronis har olika varianter av sin TrueImage - allt mellan hemanvändare och Enterprise.

Man kan ladda ner och prova gratis nån vecka innan köp.

Labba på!

Skulle också kolla in ovanstående, speciellt universal restore funktionen (http://en.wikipedia.org/wiki/Acronis_True_Image).
Inget budget för det på jobbet dock så jag kör med ghost/sysprep och en avbildning för varje datormodell.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]