Permalänk
Medlem

Asus Eee Box B202

Är det här något att ha för mig som vill ha en liten enkel och tyst HTPC som enbart behöver klara 720p?

Finns det några vettiga alternativ?

Permalänk
Medlem

Den klarar 720p iallafall. På 1080p laggar den dock.

Permalänk
Medlem

Har haft min i ett par dagar nu. Är grymt nöjd!

Helt tyst och pinnar på ganska bra.
720p räcker bra för mig som inte har högre upplösning på tvn.

Inget att fundera på, bara att köpa!

Permalänk
Medlem

Har kikat på denna som just HTPC men även för en kommande Media Portal installation i lägenheten vi ska flytta till. När du säger 720p, är det "vanligt" scen-material eller Microsofts testklipp (som verkar vara snällare mot processorn) och som användes i nån av reviewerna på nätet?

Hur är det med fläktar/ljud?

Visa signatur

Min cpusamling http://www.cpucollection.se | Mitt projekt att katalogisera alla kända processorer: http://www.chipdb.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardgood
Har kikat på denna som just HTPC men även för en kommande Media Portal installation i lägenheten vi ska flytta till. När du säger 720p, är det "vanligt" scen-material eller Microsofts testklipp (som verkar vara snällare mot processorn) och som användes i nån av reviewerna på nätet?

Hur är det med fläktar/ljud?

Har bara testat microsofts testklipp.

Fläkten drar igång en halv sekund när man startar den.
Har aldrig hört ett ljud från datorn annars.

Knäpptyst är rätt ord.

Permalänk
Medlem

Hur bra skulle den fungera som fil/ventrilo + htpc? klarar den att stå på 24/7 i en garderob eller annat "trångt" ställe, överhettar den?

tänkte dra in XMBC eller annat liknande media program.

Permalänk
Medlem

Jag använder min som HTPC med XBMC installerat.
Den står nu fritt, men ska använda fästet som följer med och montera den bakom tv:n alternativt tv-möbeln.

Är nog inga problem med överhettning. Den stod en hel dag och kopierade filer och var sval. Inte ens nätagget var varmt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectre
Jag använder min som HTPC med XBMC installerat.
Den står nu fritt, men ska använda fästet som följer med och montera den bakom tv:n alternativt tv-möbeln.

Är nog inga problem med överhettning. Den stod en hel dag och kopierade filer och var sval. Inte ens nätagget var varmt.

kör du XP med XBMC på? och hur spelar ni 720p filmer? MPC eller med XMBC? eller är det så XMBC kör med vald spelare + codecs?

hur tror du den klarar torrenter?

om man har den 2 meter från sängen hörs det?

tänkte annars om man lägger den i en garderob eller liknande och har en lång dvi-hdmi sladd till tvn och styr den igenom bluetooth(som går igenom väggar eller har jag fel?).

Skulle vilja ha igång den dygnet runt.

Väldigt sugen på att köpa en...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poopa
kör du XP med XBMC på? och hur spelar ni 720p filmer? MPC eller med XMBC? eller är det så XMBC kör med vald spelare + codecs?

hur tror du den klarar torrenter?

om man har den 2 meter från sängen hörs det?

tänkte annars om man lägger den i en garderob eller liknande och har en lång dvi-hdmi sladd till tvn och styr den igenom bluetooth(som går igenom väggar eller har jag fel?).

Skulle vilja ha igång den dygnet runt.

Väldigt sugen på att köpa en...

Japp, XP med XBMC.
Torrenter fungerar bra, står och tuggar ljudlöst.
Har inte känt av någon brist på prestanda än.

Jag har min 3 meter från sängen och hör absolut ingenting.

Den står på dygnet runt.

Permalänk
Medlem

Vad är det för minnestyp och hastighet? Jag hittar bara att det är DDR2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av text
Vad är det för minnestyp och hastighet? Jag hittar bara att det är DDR2.

Det är 667MHz (5300) som man kan använda som max, detta är vad jag har läst hittills iaf.

Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2

Permalänk
Medlem

intressant maskin. någon som testat hur många watt den ligger på i idle och full-load eller har elmätare å kan kolla?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PiZZaMaN
intressant maskin. någon som testat hur många watt den ligger på i idle och full-load eller har elmätare å kan kolla?

Runt 20 watt enligt den här sidan.

http://hothardware.com/Articles/Asus-Eee-Box-B202-Desktop-Sys...

Permalänk
Medlem

ahh tack för det, galet strömsnålt vilket man inte kan säga om dom 2 gamla P4orna som står å surrar hemma hehe.

Permalänk
Medlem

Lite funderingar runt B202:
* S/PDIF Out - Betyder det att den fixar DTS ljud?
* DVI - Vilken DVI? DVI-I, DVI-D, DVI-A?

Att köra ubundu+XBMC på denna skulle ju innebära att den gamla Xboxen skulle kunna ersättas som mediaspelare.
Men är hårdvaran ok med ubuntu? Wlan, ljud, gfx etc..?