Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Hur var det? Vad jag har förstått är de inte så bra som vanliga båtar på att köra på vattnet på grund av sin skrovform. Detta ska tydligen avhjälpas med balanstankar, men hur kändes det i verkligheten? Gungade det mycket?

Vi åkte ju bara ut från hamnen och sen tillbaka in igen, ingen vild sjögång direkt. Men jag fick lära mig att de kunde motverka gungning genom att skicka vatten fram och tillbaka från sida till sida, och att det tydligen gjorde stor skillnad.

Permalänk
Korsordsguru

Royal Caribbean verkar överträffa sig själva gång på gång. Oasis-klassen (projektnamn Genesis) är deras senaste klass som blir världens största, som inkluderar fartygen Oasis of the Seas och Allure of the Seas varav det första ska stå klart hösten 2009. Just nu är de största fartygen de tre i Royal Caribbeans Freedom-klass; Freedom of the Seas, Liberty of the Seas och Independence of the Seas.

National Geographic har en dokumentär om Freedom of the Seas vid namnet "The world's biggest cruise ship" om man är intresserad. Vet inte hur ofta den går på TV eller om man kan se den på annat sätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Vad heter den enorma båten som tillverkas i Finland, som ska bli världens största lyxkryssare? Det var ett reportage om den i ny teknik förra året.

Varför är det så bra att göra el av dieseln som driver elmotorer? Tjänar man något på det, förutom att man kan köra dieselmotorn med jämnt varv hela tiden?

Det ger en enorm manövreringsförmåga. Exempelvis HMS Belos som jag gjorde lumpen på; kan ligga helt stilla, så när som på en meter, vid full storm och 8 meter höga vågor om jag inte minns fel. Detta UTAN ankare. Och rotera kring sin egen axel, eller runt vajern på någon av kranarna. DET går inte att göra med raka axlar!

Och precis som du säger, så kan man ligga på ett konstant varvtal, vilket kan spara stora kvantiteter med drivmedel.
Man behöver inte heller ha maskinrummet i anslutning till propellrarna. Motorerna kan stå placerade åt vilket håll som helst.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Jag har gjort lumpen på isbrytare, Njord och Ymer, vintern -88.

Same here, fast 1992-1993 och huvudsakligen Ymer och en liten sväng på Atle.
Var väl 5st 12-cylindriga Wärtsilää Dieslar om jag minns rätt, 18 liter volym per cylinder, nedtrimmade från 6000 till 5000 hk/st.
Till det lika många "hjälpdieslar" som höll igång kringutrustningen, låg runt 980hk/st, åsså en 500hk som försåg övriga fartyget med belysning & lite sån skit.
Drack ju duktigt med soppa, rymdes totalt 2,200.000 liter (2,2 miljoner), blandning av diesel och tjockolja, och detta räckte 30 dagar ungefär.
Om jag minns rätt var det 35mm pansarplåt föröver, i aktern var den tunnare (25mm?)
Krängnings-systemet var ju lite roligt oxå

Var rätt balla maskiner, men i övrigt sög tjänstgöringen - lutade mer åt "grå arbetskraft" än någon egentlig värnplikt...
Å andra sidan, låg ju vid stadsgårdskajen hela somrarna, det var jäkligt nära in till stan och krogen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
Exempelvis HMS Belos som jag gjorde lumpen på; kan ligga helt stilla, så när som på en meter...

Hade Belos ett sånt där "Voigt-Schneider"-drev? - typ en trumma som går vertikalt ner genom skrovet från maskinrummet.

/M

Visa signatur

Baldrick for president!

Permalänk
Medlem

Nepp, två azimuththrustrar i aktern, och tre bogthrustrar i fören.

Men på wikipedia står det att landsortsklassen har schneider.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

måste bara be om ursäkt för att jag skrev en isbrytarkommentar även i denna, hade faktiskt inte läst den andra tråden och trodde denna handlade om isbrytar som man kan använda när man är nykter... nåja... så kan det gå...